RAPPORTER 2021

(bläddra nedåt för att läsa äldre inlägg)

MATSRSPORTS RAPPORT FRÅN SM I KIL MED TRÅKIG AVSLUTNING!

(15-aug)

Här kommer en rapport från Rally-SM i Kil med tråkig avslutning. Men vi börjar med det roliga och avfärd på torsdag eftermiddag för att anmäla oss i Kil och installera oss vid boendet vi hyrt. Anmälan och incheckning gick bra och efter det färd ner mot centrum i Kil och lite mat och dryck. Team Bernats-Hager & Wesslén dök upp och sjöng "Ja må han leva" för Miken som fyllde år, kul middag med trevligt sällskap:) Efter detta hem till boendet och gå igenom lite papper innan reken som började kl. 07.00 på fredagen.

Fredag och tidig morgon där vi delade på oss för dagen. Mats & Miken tog Rally-Skodan och Mange & Camilla drog mot serviceplatsen för att sköta besiktningen, fylla i däckslistor och allt annat som hör till. Vi åkte genom sträckorna och kunde konstatera att det skulle gå fort:) Superfina sträckor och tanken då var, hoppas man får åka alla för de var de finaste vägarna man sett ihop i en och samma tävling. Vi rekade färdigt och var sugna på Shakedown för att känna lite på tävling i full fart då även den korta sträckan för Shakedown var riktigt snabb. Började ej bra med ett icke fungerande intercom. Vi löste detta och fick 3 genomåk med okej tempo mot slutet så vi kunde åka mot serviceplatsen. Där träffade vi Micke Wisti, Hugo Carlberg med följe som skulle ut och titta på rallyt under lördagen. Även Lars " Putte" Jansson och Kent Strömgren träffade vi på och riktigt kul med lite Fagersta-folk på plats. Sedan var det dags för avfärd mot boendet och förbereda sig för tävlingsdagen. Mange & Camilla dominerade vid spisen och levererade pasta till middagen som var grym:)

Nu lördagsmorgon och första start var kl. 08.00 och vi hade startnr. 62 så vår starttid var 9.06 så upp vid 7.00 och inta frukost och förbereda sig fyllning av magen samt tömning av tarmar som alltid ingår när nervositeten stiger:) Nervös väntan på start och serviceteamet stack ut mot SS 2 för att kolla in oss. Äntligen start och den snabbaste sträckan först på dagen så skulle bli en väckarklocka. Vi klarade den med en okej känsla men var väl sådär tyckte vi men bara att bege sig mot SS 2. Denna sträcka var lite längre och klarade av även denna, vi låg på en 22:a plats av 46 efter detta och inte helt nöjda. Pratade ihop oss lite och Mats talade en del med Jonas Kruse innan start och nu hade vi lite bättre fart och var med bättre i resultatlistan. Dags för sträcka 4 som var en kortare och vi tyckte att vi fick till det bra men tiden sa något annat, vi var fundersamma på väg mot servicen. Mats har upplevt att bilen känns kraftlös på lägre varv och vid 4000 varv så rycker den till lite.

Vi mötte upp Mange & Camilla på service och de fick tanka upp bilen och besättningen inför SS 5 & 6 som skulle klaras av innan nästa service. Hitta inget på service som skulle kunna skapa problemet som vi upplevde så bara att prova på och se vad som hände. Vi startade SS 5 som var den längsta sträckan för dagen fast beslutna att försöka klättra i resultatlistan och få till känslan i bilen. Började bra men strax innan halva sträckan klarats av så började bilen låta dovare men vi körde på och tog oss i mål men där hade vi ingen koppling, gick ej att koppla ur. Fick starta på växel och ta oss fram till en lucka att parkera på. Vi hade motstånd i kopplingspedalen men gick ej att koppla ur, sjukt:( Vi tog kontakt med teamet och bestämde oss för att bryta där:(  Lyckades starta på växel och åka mot serviceplatsen och under färden dit hade vi intermittent funktion på koppling men det slamrade metalliskt som fan när det väl kopplade ur, orsak oklar. Sedan testade vi även att varva på men bilen misständer vid 4000 varv och uppåt, även detta är det oklar orsak på i dagsläget?:(

Vi kom in till kärrparkering och sammanstråla med Mange och Camilla så att vi fick upp bilen på kärran och kunde hämta ut vagnbok. Där dök även Ingo och mamma/svärmor Karin upp, kul att se +70 ute och röra sig i Värmlandstrakterna;)

Nu en mindre munter hemfärd fundersamma över våra bekymmer. Det man kan spekulera i är att vi behöver ta ner lådan och se vad som hänt där och åtgärda. Sedan till problem nr 2 så är det nog kontakt med Nille på Ultra Motors som gäller för att bromsa bilen/hitta felorsak till detta. Tiden är knapp till Nattkröken den 21/8 så vi får se hur det slutar då vi har fullt drag på jobbet och dygnet har för få timmar. Vi återkommer om detta.

Vi tackar serviceteamet för en jäkligt trevlig helg till  den tråkiga avslutningen, Team Bernats-Hager & Wesslén för sällskapet i helgen så syns vi i Fagersta den 21/8.

O. A. O & S. Y. L från hela Team MatsRsport

 

 

MATSRSPORTS RAPPORT FRÅN VIOLENRALLYT!

(01-aug)

Nu har vi äntligen fått åka rally igen. Var nästan 2 år sedan då vi åkte Marknadsnatta 2019 så skulle bli intressant att se hur det skulle gå. Avfärden mot Flen/Malmköping skedde redan vid 5-tiden på lördag morgon så kul att vara igång igen, man har saknat detta trots dessa baksidor med avfärder mitt i natten;). Anmälan och besiktning i Flen gick fint och nu gick färden mot Malmköping för att ställa upp på serviceplatsen, gå igenom noter och stoppa i oss lite föda. Och framförallt lite tugg på serviceplatsen med Team Bernats-Hager och Wesslén, saknat och riktigt roligt:) Vi träffade även 2 riktigt snabba Asconaförare i form av Putte Jansson & Kent Strömgren.

Efter allt trevligt umgänge var det dags för allvaret och 3 sträckor som skulle klaras av innan det var dags för service. Flens MS hade fått ihop en riktigt kompakt bansträckning. Vi startade väldigt försiktigt på de 3 första sträckorna och kändes väldigt ringrostigt i bilen och kom in till servicen på en 8:e plats milt uttryckt inte helt nöjda. Serviceteamet Mangen & Camilla tankade och skiftade däck mellan fram/bak och vi fick lite snickers och cola och pepp för att tända till inför de 3 sista sträckorna.

Vi är ju lite slowstarters så vi peppade upp oss lite inför de 3 sista. De 3 sista sträckorna flöt på bättre och vi körde upp oss till en 5:e plats och sträcktiderna gick åt rätt håll så en belåten duo som åkte mot målet i Malmköping. Riktigt luriga sträckor med mycket tempoändringar så var ett utmanande rally efter så långt uppehåll. Vi tar med oss de 3 sista sträckorna inför framtiden så skall bli intressant att köra SM i Kil inför säsongens höjdpunkt som blir Nattkröken i Fagersta den 21/8:)

Vi tackar serviceteamet, Team Bernats-Hager & Wesslén för sällskapet i helgen så syns vi i Kil den 13-14/8:)

O. A. O & S. Y. L från hela Team MatsRsport