RAPPORTER 2019

(bläddra nedåt för att läsa äldre inlägg)

RAPPORT FRÅN BERGSLAGSRALLYT OCH SM-PREMIÄREN!

(27-jan)

Nu är det söndag och dagen efter känslan finns där, en viss tomhet efter en intensiv period för alla i teamet med förberedelserna och allt annat runt i kring.  Mats och jag rekade hela fredagen där vi fick åka sträckorna och göra lite ändringar/noteringar i arrangörsnoterna som vi kör på. Här hade vi fått lite tips av Håkan Jacobsson under veckan som var till grym hjälp, tackar för det. Upp till oss nu att fortsättningsvis våga kapa/förenkla noterna för att vinna tid. Medan vi gjorde detta så förberedde Mange & Camilla allt runtikring med tankning, transport av tävlingsekipaget till Ludvika samt lite egen rekning inför lördagen då det skulle tankas lite utefter banan förutom den sedvanliga servicen, toppbetyg på detta. Blev en sen kväll då vi avslutade med besiktning och ett säkerhetsmöte med information om trackingsystemet som monterades i alla bilarna. Efter detta bara hem och sova innan allvaret på lördagen.

På lördagen möttes vi upp på Autocenter där Kent Strömgren anslöt, en värvning till denna tävling och en grym sådan. Vi åkte sedan mot Ludvika för att invänta starten som för våran del skulle ske runt 9.30 och nu började det bli nervöst. Äntligen dags för start och vi fick åka en transport på 28 km för att ladda för första sträckan på 13,1 km och vi var riktigt laddade. Vi tog oss igenom sträckan och det kändes toppen och när vi kom till tankstoppet och möttes av Mange, Camilla & Kent med mungiporna uppåt som meddelade oss att vi hade 3:e tid på sträckan så blev vi positivt överraskade, grym start på dagen. Nu var det dags för den långa Björnjägarn på 38 km och vi var lite oroliga för däcken men bara att prova och köra med insidan så skulle det visa sig hur långt det skulle räcka.

Vi startade positivt på SS 2 tyckte vi men efter endast ca 15 km började det spinna oroväckande och understyrning var ett faktum och tempot sänktes. Tyvärr körde vi av lite grann vid hårnål vänster där vi tyvärr blev stående ett bra tag och tempot efter detta var lågt med dubbfria däck och var 2 minuter och 51 sek efter snabbaste bil i klassen och ingen munter duo som kom till tankstoppet där vi hade en sträcka kvar att köra på de däck vi hade med. På tankstoppet fick serviceteamet bara hjälpa till att tanka så vi skötte däckskiftet själva. Vi monterade de bästa däcken fram och fick köra ett dubbfritt vänster bak och begav oss mot SS 3 lite griniga. Mats var bestämd på sträckan och jag fick mig en åktur som var cool och väl i mål kunde vi under färden in mot regrouping konstatera att vi slog till med en 2:a tid på sträckan, ett förbannat skönt plåster på såren efter SS 2. Vi klättrade till en 12:e plats i klassen men hade en lång bit upp till poängplats (10) och nu var det dags för en kort service innan SS 4 som även var Powerstage.

Vi tyckte att det gick okej men blev en 9:e plats på sträckan, okej i denna hårda konkurrens. Efter detta var det lång service med lunchuppehåll och vi mötte upp serviceteamet som inte behövde göra så mycket mer än tanka och vi försökte fundera hur vi skulle klara oss på de däck vi hade kvar. Det återstod ju 4 sträckor varav 2 längre på 24 och 20 km som var ett bekymmer. Svårt att trolla då de däck vi hade med oss inte var ultimata, vi försökte efter Finnskogsvalsen hitta det andra alternativet men utan att lyckas så bara att gilla läget. Vi intog lite lunch bestående av Lasagne i Folkets hus och förberedde oss för de sista sträckorna där de 3 sista skulle avgöras i mörker.

Vi klarade av SS 5 som var samma som SS 4 på en 11:e plats och nu var det dags för de längre sträckorna som vi var bekymrade för med tanke på däcken. Blev en 14:e plats på SS 6 och vi mötte upp serviceteamet i Nyhammar för tankning och vi skiftade hjul mellan fram/bak. Tyvärr så lyckas vi inte få däcken att hålla i på de längre sträckorna, dom tappar grepp för oss och kommer ganska snart efter 10 km på sträckorna och riktigt frustrerande men inte mycket att göra åt det nu. Vi skulle försöka att nå 10:e platsen och få med oss 1 poäng från denna vår första SM-tävling i Corollan, det var planen.

Fick till en 12:e plats på SS 7 med lite problem med fästet och hade koll inför sista sträckan i bilen att vi låg 10:a och hade långt upp till 9:e plats och marginal på 25 sek till 11:e plats. Vi var 12:a på sträckan och åkte in mot målet och var nöjda med att vi låg 10:a i klassen och skulle få med oss 1 poäng  från denna tävling i den hårda konkurrensen. Utifrån dagens händelser så var vi riktigt nöjda med och mötte upp Mange, Camilla och Kent vid slutmålet där även Ingo, Eivor, Sören, mamma Karin och Bianca mötte upp där vi unnade oss en kaffe med godbit.

Tyvärr så ändrades någon tid på en av våra konkurrenter vid slutmålet på någon tidigare sträcka så vi åkte ner till en 11:e plats och det var lite surt för stunden. Inte mycket att göra åt det utan vi får lära oss av allt som vi genomgått under dagen. Däckslitaget och annat som hur man lägger upp strategi på en så här lång tävling är nåt vi får fundera på inför framtiden. Vi tar med oss de grymma sträckorna SS 1 & SS 3 där vi kom in på en 3:e plats och en 2:a plats vilket är så grymt bra. Det gör att vi är riktigt positiva och skall nu fundera på hur vi skall tackla resten av rallyåret 2019.

Vi tackar serviceteamet för grym service under dagen och Bergslagsklubbarna för en grym tävling där allt flöt på under dagen. Håll koll på denna sida där vi kommer att meddela hur framtiden ser ut så vi säger som vi brukar.....

O.A.O & S.Y.L önskas från Teamet.

 

MANGES TANKAR OCH REFLEKTIONER INFÖR SM OCH BERGSLAGSRALLYT!

(23-jan)

2019 års SM skall till att inledas och denna säsong är det bara en vintertävling och det är Bergslagsrallyt. 

SM har haft en vikande trend senare år men verkar gå mot en ny vår detta år med många team som är proffsiga och verkar satsa på SM-serien, för att nämna någon som kommer att dra intresse till sig och sporten är vår världsmästare i rallycross Johan Kristoffersson.

Vi tävlar i trimmat 2wd och klassen är nog den tuffaste med många och väldigt bra team  som är anmälda och att utse en vinnare före tävlingen är i stort sett omöjligt.

Förra säsongen var det två vintertävlingar med 12 st respektive 15 st anmälda i Bergslagsrallyt är det 42 st i klassen dock tävlar Juniorer och seniorer mot varandra denna säsong vilket gör det än tuffare och ökar antalet i klassen.

Vi åker en Toyota Corolla och det är en riktigt framgångsrik bilmodell med många SM medaljer men i Bergslagsrallyt kommer det 8 st andra Corollor till start.

Förra säsongen tog en bakhjulsdriven BMW körd av Patrik Flodin guldet i trimmat 2wd och skall man se någon trend i klassen under de senaste säsongerna så är det att de bakhjulsdrivna bilarna flyttat fram positionerna men tittar man på anmälningarna i Bergslagsrallyt så verkar de framhjulsdrivna ekipagen ha filat på formen i garagen för att ta tillbaka fördelen de haft tidigare.

Vi tittar lite på de framhjulsdrivna ekipagen och vilka som kan ha med topp 3 att göra.

De är så många att man kommer glömma någon men nämner några här: Kristian Johansson Renault Clio, Elias Lundberg Opel Astra Kit Car, Daniel Röjsel Opel Corsa, Johan Holmberg Toyota Corolla, Robin Sandberg Toyota Corolla, Jonas Åkesson Toyota Corolla, Niklas Hägg VW Golf Kit Car, Johan Green Toyota Corolla, Victor Karlsson Toyota Corolla, Stefan Alenmalm Toyota Corolla.

Det var några och så tittar vi på de bakhjulsdrivna: Emil Karlsson Volvo 940, Daniel Wall Volvo 940, Oskar Sundell BMW Compact, Tomas "Lången" Pettersson Ford Escort, Johan Axelsson (förra årets guld BMW 3-serie), Simon Karlsson Volvo 940.

Vill även varna för en bubblare i Johannes Joons Opel Astra Kit Car som stadigt ökat tempot och tror han kan överraska många med bra fart.

Vad är då Bergslagsrallyt? Jo ett maraton då det är 8 SS på 138 km och det på en dag och en av sträckorna är Björnjägaren som på sina över 40km är lika lång som ett vanligt rally.

Servicen under dagen är begränsad så att ta hand om bilen så den håller hela vägen kommer även det att bli en minst lika stor utmaning.

I detta rally får vi åka igenom alla sträckor 2 ggr med vanlig bil det kallas reka och är något som skiljer från de vanliga rally tävlingarna. När man rekar får man justera/skriva noter och det gör att tempot blir ett snäpp upp men om det blir det för oss får vi se då vi inte har så mycket erfarenhet av att reka.

Vår Corolla har fått omgjord motor med lite mer pulver så nu har vi det de andra har men inte mer.

Ett av våra många fans brukar skriva "kör för att vinna" men att vinna i detta startfält med den SM erfarenhet vi har är inte realistiskt men vi är anmälda till tävlingen och det är en bra början. Som Mats sa när vi höll på att förbereda servicebilen att det kommer att krävas att vi kör i ett tempo vi aldrig kört i förr för att ha någonting med Topp 10 att göra.

Vi har som nämnts tidigare fått lite mer kraft i motorn och förberett oss med både träning och tävling för att komma så väl förberedda som möjligt för rallyt och vill visa upp MatsRsport och Fagersta MK så bra som möjligt.

Hoppas att den positiva utvecklingen för SM håller i sig även under kommande tävlingar så att SM blir den kraft den borde kunna vara i sport Sverige.

De 10 st första i klassen får poäng enligt skalan 25 18 15 12 10 8 6 4 2 1 och kunde vi knipa några poäng i detta startfält vore det kanon men det skall också göras, som farsan brukar säga.

Vi har förstärkt serviceteamet med Kent Strömgren till helgen och fått uppskattade tips av Håkan Jacobsson i veckan inför rekning och allt runt en SM-tävling, grymt bra!

Vi hoppas hursomhelst på bra stöd i skogarna då tävlingen går på nära håll och att alla bjuds på fin show i dalaskogarna.

Mange & Camilla kommer som vanligt att hålla er uppdaterade på vår Facebook-sida. Sedan kommer resultat skötas av www.raceconsulting.com .

Rallyradion kommer att sända under dagen på http://rallylive.se/lyssna/ samt i appen SBFPLAY Radio.

O.A.O & S.Y.L önskas från Teamet.

 

 

 

RAPPORT FRÅN TORSBY OCH FINNSKOGSVALSEN!

(13-jan)

På fredagskvällen begav vi oss till Torsby för att köra tävlingen Finnskogsvalsen. Kom till Torsby en kvart innan de stängde anmälan och besiktning men hann klara av detta under fredagen, skönt då lördag morgonen blev lugnare. Natten spenderade vi på Valbergsängen sporthotell i närheten av skidtunneln i Torsby men vi hoppade över skidåkningen.

Vaknade upp till ett fint väder på lördag morgon och gott om tid hade vi så kunde njuta av frukosten och umgänget i lugn och ro. Själva tävlingen skulle genomföras på 5 sträckor med lång service efter 2 av sträckorna för att sedan klara av 3 sträckor i mörker, spännande.

Vid 12.30 kunde vi sätta oss i bilen och åka 36 km transport ut mot starten på SS 1. Serviceteamet Mangen & Camilla blev kvar i Torsby och lyssnade på Rallyradion och mumsade i sig lite gotta. Vi började med en 6:e tid på sträckan som var mycket snabb bitvis och skönt att vara igång. Sedan var det dags för SS 2 där tyckte att vi fick till det bättre, tyvärr kom vi ifatt en VOC nära målet som kostade oss lite tid och puls så blev en 6:e tid på denna sträcka också. Nu var det dags för service på 90 min så vi åkte mot Marknadsplatsen i Torsby för att utföra detta. Ljusbox på, tankning och byte av drivhjul och sedan till torget i Torsby för att inmundiga korv, hamburgare och läsk:)

Nu kom mörkret och spänningen/nervositeten var tillbaka då vi inte åkt i mörker på ett par år och då gick det väl så där. Så klart var det ju den längsta sträckan för dagen då den var 26 km lång:) Fungerade riktigt bra, vi tappade lite tempo mitt på sträckan men höjde lite mot slutet och kunde i mål konstatera att vi fick en 3:e tid på sträckan. Var lite strul på sträckan för de som startade efter oss så deras tider var underliga men det fick vi fundera på senare. Nu var det dags för den 9,6 km långa SS 4 där vi tappade lite tempo en period pga lite otajmade noter men i mål på en 7:e plats i klassen på sträckan. Vi begav oss mot Överbyn för att få lite bränsle av Magnus & Camilla innan det var dags för SS 5 som var en sträcka på nästan 19 km. Vi såg att vi låg 2:a i klassen med långt upp till Levin som ledde och en bit ner till Green som hade haft lite strul på SS 2. Vi visste inte då hur det skulle bli med tiderna på SS 3 men det var inget vi kunde påverka utan bara att köra SS 5 så jäkla bra vi kunde.

Vi klarade av sträcka 5 som var riktigt snabb och toppfart uppnåddes ett flertal gånger. I mål tog vi oss på en 4:e tid i klassen och jäkligt nöjda med dagen gällande körningen på det hela taget, mörkret fungerade över förväntan  så nu bara att ta sig till slutmålet i Torsby och se vad resultatet blev.

Vi mötte upp serviceteamet vid slutmålet och kunde konstatera att vi låg på en 2:a plats i klassen, vi visste att det var strul på SS 3 med kö på sträckan så än så länge var det inte slutgiltiga tider. Efter en lång väntan blev det klart att det var en 2:a plats som var resultatet för dagen och så jäkla nöjda med detta. Sedan är det ju coolt att se det tempo Kristian Johansson hade på sträckorna, en bit kvar dit men Rom byggdes inte på en dag. Vi fokuserar på vår insats och den kan vi summera med att vi är jättenöjda och en riktigt bra genomkörare inför Bergslagsrallyt.

Detta rally blev ju 76 km SS som är riktigt långt men Bergslagsrallyt skall bli 138 km SS så uthållighet, bra tempo och ha tur att undvika strul på olika sätt kommer att bli en viktig ingrediens, blir en utmaning på alla sätt och för alla i teamet. Nu suger vi på detta idag och sedan börjar vi förbereda oss för Bergslagsrallyt som går av stapeln den 26/1 i trakterna av Ludvika. Tackar åter igen alla som gör detta möjligt och tackar även för alla grattishälsningar på olika sätt:)

Mer info om vad vi håller på med inför Bergslagsrallyt och SM kommer här så håll koll.

Så tills dess säger vi...

O.A.O & S.Y. L

 

RAPPORT INFÖR FINNSKOGSVALSEN!

(09-jan)

Nu på lördag skall vi ta en tur till Torsby för att köra tävlingen Finnskogsvalsen. Tävlingen avgörs på 5 sträckor på totalt 80 km där de 2 första körs i dagsljus och de 3 sista i mörker. Vi hoppas få köra alla 80 km som träning inför SM och Bergslagsrallyt den 26/1 med start & mål i Ludvika.

Vi skall gå igenom bilen lite grann innan detta äventyr så vi är klara för race. Raceconsulting kommer att sköta resultatrapporteringen och webbradio kommer att sändas av RadioFryksdalen.se. Självklart har vi Magnus & Camilla med oss som service/medieansvariga så allt kommer att dokumenteras på vår Facebook-sida.

God Natt och Sov gott önskas denna onsdag så syns vi mot helgen.

 

RAPPORT FRÅN TEST I SVEG!

(06-jan)

Under lördagen har vi varit uppe i Sveg och kört lite test. Färden dit började fredag kväll efter arbetet där jag, Mats, Magnus & Camilla tog plats i bussen för lite skön bilåkning med destination Hotell Mysoxen i Sveg. Resan avlöpte bra i mörkret och tyvärr regnet, var lite oroande inför testet då det inte såg ut att bli nå kallare uppåt Sveg till lördagen. Vi anlände till hotellet och hann med lite mys och trevligt umgänge innan det var dags att krypa till kojs.

Vaknade upp till ett grått Sveg och en temperatur kring 0 sträcket och vi begav oss mot Herrö och Trötänga för att köra lite test. Upplägget såg toppen ut med 4 sträckor att välja mellan men synd på blidvädret som försämrade förutsättningarna. Inte mycket att göra åt det utan vi begav oss ut på slingan på myren för att värma upp lite. Kändes helt okej på alla vis och motorn känns starkare och bilen följsam och blev ett antal varv på banan innan vi justerade lite lufttryck och funderade på fortsättningen.

Vi bestämde oss för att åka mot Kvarndammen där det fanns en teststräcka på lite drygt 3 km som kördes åt bägge håll. Vi började lite segt men byggde tempo eftersom och fick till en okej känsla efter några turer. Efter detta lite lunch (grillade hamburgare) ute och en sprint runt Trötänga där de vänt på sträckan, vi tappade lite tid i start och i modden där vi kom ut lite långt så tappade någon sekund på täten men ett kul inslag.

Efter detta så provade vi Trötänga yttre med egna noter men körde bara ett varv då halva banan tyvärr var i dåligt skick. Vi bestämde oss för Kvarndammen igen då den sträckan var okej då vi var där sist. Hade varit en del trafik på sträckan under dagen så fanns en del grus i spåret så bra att få prova på det också. Vi körde ett par svängar tur & retur och fick upp ett okej tempo som kändes bra och avslutade dagen där nöjda.

En liten notis att före detta sista test blev vi fotade och intervjuade av Johannes på Tidningen Härjedalen/Östersunds Posten så blir spännande att se hur det blir i färdigt skick. Även Per Johansson från Rallyradion var där och drönade så kommer säkert ett reportage på SBF Play inom kort, kul!

Detta var första gången vi deltog i Rallycamp Sveg och intrycket från detta är riktigt positivt, synd på vädret som man inte kan styra över men hit kommer vi gärna igen om tillfälle ges. Resan hem skedde på nya vägar då vi valde bort E45:an men fick "se" (mörkt) nya vyer och kunde runt 21.00 anlända till Fagersta utan incidenter.

Tackar alla inblandade denna helg för hjälp/sällskap och utan er är det omöjligt att genomföra sådant här! Vi gör om detta nästa helg men då beger vi oss till Torsby för att tävla och köra tävlingen Finnskogsvalsen. Lite småpyssel med bilen i veckan gällande belysning och lite annat så skall vi nog vara redo för att tävla igen, skall bli riktigt roligt och intressant.

Så blir för nu..

 

O.A.O & S.Y. L