RAPPORTER 2019

(bläddra nedåt för att läsa äldre inlägg)

RAPPORT FRÅN MARKNADSNATTA OCH PALLPLATSEN!

(27-okt)

Nu har vi varit till Skänninge och kört tävlingen Marknadsnatta som var den sista deltävlingen i Svenska RallyCupen. Vi anlände på fredag kvällen för att klara av anmälan och besiktning för att sedan sammanstråla med Vesslan och Krille för lite trevligt umgänge innan det var dags för bingen.

Lördag morgon med underbart rallyväder, regn på tvären och blåst så skulle bli en spännande dag:) Vi kom till starten och delade på teamet då Mange & Camilla slog följe med Krille, Georg och Ville och begav sig ut mot serviceplatsen där vi skulle serva efter SS 2. En 25 km transport ut till SS 1 började vi dagen med. Vi upplevde det som det var väldigt halt på SS 1 och vi var lite försiktiga  och fick till en 7:e tid på sträckan. Sedan var det dags för SS 2 som var den längsta för dagen på nästan 10 km, här fick vi till det skapligt och tog en 4:e tid på sträckan och klättrade till en 5:e plats. Nu var det dags för service och skönt för serviceteamet att regnet hade uppehåll och vi endast behövde tanka och kolla runt lite innan det var dags för avslutningen med 3 sträckor.

Nu sträcka 3 och jäkla skön känsla i bilen och väl i mål visade det sig att vi var snabbast i klassen på denna sträcka och vi åkte mot SS 4 nöjda. Vi kollade inte hur vi låg till i totalen utan ville bara uppleva känslan igen. Efteråt såg vi att vi då klättrade upp på en 3:e plats. Sträcka 4 var på tapeten och det funkade så det där skönt igen och mycket nöjda i mål och kunde konstatera att vi tog ännu en sträckseger och nu återstod en sträcka. Vi hade då klättrat till 2:a plats i klassen med 3,4 sek upp till Erik Brodin och 0,9 sek tillgodo på Fredrik Eriksson och nu återstod 1 sträcka på 8,3 km. Fick inte riktigt till samma känsla på sista sträckan men tog oss i mål på en 4:e tid i klassen men tappade en plats i totalen till 3:e. Fredrik Eriksson drog till med en demontid och passerade oss och Brodin och tog första platsen med 0,6 sek för Brodin. Vi därefter på en jäkla skön 3:e plats och en skön avslutning på rallyåret.

Bara att klara av den långa transporten på 4 mil innan vi kunde jubla och möta upp ett nöjt serviceteam, jäkla skön känsla när detta var ett faktum och skönt att dela detta med Mange & Camilla som varit med och kämpat hela året, De trogna fansen Moder Karin, Ingo, Ejvor och Sören var också på plats och kunde dela detta med oss, nice!

För att summera det hela så bara att tacka arrangörerna för grymma utmanande vägar, vädret är ju svårt att göra nåt åt. Tack till Rallyteam Bernats-Hager & Wesslén och Tussen som vi ekiperat med MatsRsport-kepa för sällskapet under helgen och vi tar upp Corolla-kampen nästa år igen. Våran 3:e placering i tävlingen innebar ju även att vi klättrade i totalen i SRC från 6:e plats till en 4:e plats vilket vi är jättenöjda med. Stort tack till sponsorer som gör detta möjligt och nu skall vi sätta oss ned och fundera lite på 2020, vi får återkomma om detta.

Så nu blir det ett nöjt...

O. A. O & S. Y. L från hela Team MatsRsport

 

RAPPORT INFÖR MARKNADSNATTA!

(22-okt)

Till helgen är det sista deltävlingen i Svenska RallyCupen nere i Skänninge då tävlingen Marknadsnatta körs. Detta är även den sista tävlingen för året för oss. Tävlingsplats HQ på Rosenlundsskolan med en service någonstans i djupa skogen.

Ca 33 km SS fördelat på 5 SS med första start på lördag kl. 10.00 och vi går ut med startnr. 30.

(Vi ska försöka vinna sista Corolla-kampen för året mot Rallyteam Bernats-Hager & Wesslén) :)

Rallyradion kommer att sända och resultatservice.com sköter tiderna så finns alla möjligheter att följa oss i cyberrymden.

Så tills dess....

O. A. O & S. Y. L

 

RAPPORT FRÅN TORSÅKER!

(29-sep)

MatsRsport har besökt Torsåker för att köra tävlingen Malmjärn Runt. Tävlingen startade från Tors loge i Torsåker och 4 sträckor skulle avverkas på totalt 33 km. Lite kul umgänge med Rallyteam Bernats-Hager & Wesslén före start vilket alltid är trevligt. Vi hann möta på Moffa före också vilket också är trevligt på ett annorlunda sätt;) Vi hann också träffa på Ingo, Eivor & mamma Karin innan start och de trotsade förvarningar om regn och var på plats. Mange på 50% idag med lite krånglande mage och Camilla vinkade adjö till oss då dom begav sig ut mot servicen i Horndal.

Vi tog oss till start och dags för transport på 25 km till SS 1. Sträckan var 14 km och kändes okej på sträckan med både bil och samarbete och ganska nöjda i mål. Dags för sträcka 2 och där kändes det riktigt bra i bilen men väl i mål så stämde inte tiden med känslan. Lite service i Horndal i världsklass av Mange & Camilla och tankade lite energi i våra kroppar innan det var dags för de avslutande SS 3 & 4. Det var av kortare modell på runt 5 km var så svårt att köra in tid på dessa två.

På vägen till SS 3 genom Horndal fick vi även se Martin Nilshagen med familj stå och vinka, uppskattat. Skön känsla igen på SS 3 där tiden räckte till en 6:e tid i klassen vilket var lite frustrerande. En sträcka kvar och vi ville avsluta bra och ta med oss känslan hem. Vi hade en bra känsla på sträckan och nöjda i mål, räckte till en 4:e tid på sträckan och i mål en 6:e plats i klassen. Vi tar med oss avslutningen och skall fundera lite på förbättringar inför avslutningen av SRC i Marknadsnatta den 25/10.

Vi avslutar här och kommer informera er om hur detta går på hemsidan och Facebook så tills dess får det bli...

O. A. O & S. Y. L

 

RAPPORT FRÅN BRESONTROFÉN!

(15-sep)

Nu har vi i MatsRsport varit i Tierp för att köra deltävling 5 i SRC då tävlingen Bresontrofén avgjordes där. Själva tävlingen bestod av 6 sträckor där sträcka 1 & 6 kördes inne på Tierp Arena där stora delar gick på asfalt så var lite annorlunda. Själva resan började på fredag em där vi tog oss förbi Norberg och EB Reklam och hämtade upp nya teamkläder som sedan presenterades på vår Facebook av Mange & Camilla, snyggt blev det. Anmälan och besiktning gick fint och nu var det dags för motion, vi fick gå igenom SS 1/6 på 4,9 km så skönt med liten promenad där vi fick sällskap av Vesslan. Detta klarades av och sedan dags för att bege sig till Söderfors för övernattning där även MiRo motorsport fanns. En mindre bra natt för co-driver med krånglande mage men morgonen kom och nu var det dags att bege sig till Tierp för race.

Sträcka 1 och där började det bra, snabbaste framhjulsdrivna ihop med Robert Eriksson och en kort service med hjulskifte innan det var dags för SS 2-3 innan service igen. Vi begav oss ut på SS 2 och klarade av den med skön känsla i bilen och kunde konstatera att vi hade en 4:e tid i klassen och såg fram emot den långa SS 3 på drygt 18 km. Tyvärr sumpade jag noterna vid en sidvändning och Mats fick köra drygt 3 km utan noter och gjorde detta bra, men tyvärr så tappade vi en del tid och kontakten med täten då avståndet framåt blev för långt. Servicen kom vi fram till efter en nervös sista bit då Corollan gick på ångorna då det var en lång sprint mellan servicarna.

Vi fick lite nytt bränsle och lite energi i kropparna och lite pepp inför SS 4-5 innan det var dags för SS 6 och asfalten igen. Vi körde SS 4 & 5 med en okej känsla i bilen men den där sista all-in känslan dök aldrig upp då det var en bit upp till Topp 5 men vi låg på en ganska stabil 7:e plats och en kort service innan det var dags att ta grejerna i mål och slutföra tävlingen. Detta klarade vi av och nu kunde vi konstatera att vi kom på en 7:e plats och fick lite poäng i SRC.

Kul som vanligt att dela serviceplats med Rallyteam Bernats-Hager & Wesslén och synd att dom fick bryta på SS 3, Corolla-kampen ger ju alltid extra krydda till tävlingarna. Mange & Camilla skötte både servandet och det mediala med beröm godkänt och våra trogna fans var på plats, alltid kul att se Ingo, Eivor, Sören och moder Karin på plats.

När Cup-tabellen för SRC var summerad så klättrade vi till en 6:e plats och nu skall en tävling till köras innan SRC kan summeras. Denna tävling är Marknadsnatta som körs den 25/10 och när den är körd skall en tävling räknas bort så vi får se hur det slutar, finns möjligheter att klättra och även tappa placeringar allt utifrån resultatet i sista tävlingen.

Nu ska vi ladda batterierna och komma laddade till sista deltävlingen. Vi håller er informerade på sidan om vad som händer fram tills dess så tills dess....

O. A. O & S. Y. L

 

RAPPORT INFÖR BRESONTROFÉN!

(12-sep)

Nu ska vi i MatsRsport ta oss an deltävling 5 i SRC och denna gång skall tävlingen Bresontrofén köras med Tierp som startort. Totalt skall 6 sträckor köras på totalt 54 km. Lite annorlunda upplägg som kan bli en utmaning och avgörande är att SS 1 som även går som avslutande SS 6 på 4,9 km körs inne på Tierp Arena besår av till 90% av asfalt. Mellan dessa så skall vi köra 4 sträckor på grus och skall bli riktigt intressant. Mats har gått igenom bilen och det känns som att allt är på plats.

Avfärd imorgon efter lunch för att ordna det administrativa och i lugn och ro gå igenom noter inför allvaret. Natten skall spenderas i Söderfors så blir kul att umgås lite och planera lite inför lördagen. Corolla-kampen fortsätter och blir trevligt att hooka upp med Rallyteam Bernats-Hager & Wesslén.

Nu dags att varva ner efter en lång dag och ladda för jobb imorgon så vi säger som vi brukar...

O. A. O & S. Y. L

 

GLAD RAPPORT FRÅN EMK-KANNAN!

(01-sep)

Nu har vi i Team MatsRsport varit till Eskilstuna och kört tävlingen EMK-kannan som var den 4:e deltävlingen i SRC. Anmälan och besiktning klarades av och sedan det sedvanliga med genomgång noter samt häng med Rallyteam Bernats-Hager & Wesslén, trevligt. Första start skulle skedde kl. 10.00 och vi gick ut med startnr. 49 så strax före 11 var det dags för oss att åka transport till SS 1 som var uppdelad i 2 sektioner så blev 1A & 1B där det var inlagd transport över en gård.

Efter denna sträcka(or) där vi tyckte att vi fick till det så låg vi på en 3:e plats, bra känsla i bilen. Corolla-kampen var hård när Anton/Vesslan var på placeringen före oss, kul! Nu dags för SS 2(3) och vilken frän sträcka, skön känsla i bilen och vi tog 2:a tid på sträckan och såg fram emot SS 3(4). Stämde inte till 100% men riktigt bra tid och hade 2:a tid även på denna sträcka, men skiljde tiondelar så riktigt tight i resultatlistan. Efter detta var det dags för service och enbart lite genomgång/koll av bilen, tankning samt skifte fram/bak på däcken vi hade för dagen. Detta sköttes av det nöjda serviceteamet Mange & Camilla som kommunicerade rikligt och högljutt:)

Dags för de 2 avslutande sträckorna på 4,9 km samt den långa SS 5 på 15,45 km. Stämde inte till 100% med timing på noter på SS 4(5) men vi kom i mål på en 4:e tid i klassen och låg efter denna på en 3:e plats i klassen inför den avslutande sträckan. Är så tight i klassen att tappar man 1-2 sek så tappas det placeringar så skulle bli tight om placeringen mellan 2-4. Funkade bra och ännu en 4:e tid på sträckan, missade lite i ett vägbyte där det försvann lite tid och nu bara att vänta in tiderna i klassen och se vad det skulle räcka till.

Blev till slut en mycket fin 4:e plats där det endast skiljer 1,5 sek upp till 2:a platsen, mycket bra men lite surt. När man är så nära vill man gärna ha den där sista lilla pricken över i. Fredrik Eriksson hade ett eget tempo idag så bara att lyfta på hatten, bra kört. William Binbach 2:a som han säkrade på sista sträckan och sedan Hampus Jakobsson på 3:e platsen. För att summera hela tävlingen så är vi jävligt nöjda och är nog den bästa tävlingen vi kört och SS 2 var höjdaren för dagen, kan vara den bästa sträcka vi kört. Som Mats sa vid målgång, "snabbare än så där kan inte jag köra så få se vad det räcker till". Var en skön resa in till mål för att möta upp serviceteamet som varit nervösa hela dagen och var ute och tittade och var såklart vid vägbytet där vi tappade lite tid. Riktigt kul att få till det ett helt rally så man slipper skriva orden om och men i rapporten.

Grattis även till Rallyteam Bernats-Hager & Wesslén som in på en 6:e plats i klassen, mycket bra. Alltid kul att umgås och kul att träffa Krille, George med familj och Tussen som var på plats. Tackar även Eskilstuna MK på för ett toppenarrangemang med riktigt fina/utmanande vägar, 5+ till alla funktionärer också.

Gearcuten som Stefan Hanhela hjälpte oss att installera funkade också fint så var riktigt coolt.

Tackar serviceteamet Mange & Camilla samt våra trogna supporters Ingo, Eivor och mamma Karin som trots feber var ute och hejade på oss, uppskattat!

Stort tack även till våra sponsorer och nu siktar vi på nästa deltävling i SRC som går av stapeln den 14/9 då vi skall köra Bresontrofén. Skall bli intressant.

Så denna gång med ett leende....

O. A. O & S. Y. L

 

RAPPORT INFÖR EMK-KANNAN!

(28-aug)

Nu är det dags för deltävling 4 i Svenska RallyCupen (SRC) och denna gång skall vi bege oss till Eskilstuna för att köra EMK-Kannan. Eskilstuna var Mats till i söndags då han fick hjälp av Stefan Hanhela att installera gearcut. Tackar för snabb och smidig hjälp med detta, skall bli kul att prova i skarpt läge på lördag. I övrigt så skall vi vara redo med bara lite småpyssel på torsdag inför lördagens 5 sträckor på totalt 44 km. Motståndet är som vanligt tufft och totalt är 30 ekipage anmälda i vår klass. Blir Corollakamp igen så nu gäller det att vara på hugget:)

Skall bli jäkligt intressant och kul att umgås med Rallyteam Bernats-Hager & Wesslén igen med tillhörande servicepersonal. Nu håller vi tummarna för bra väder och fina vägar så skall nog det här bli bra. Vi avslutar här för denna kväll och laddar för lördagen med första start kl. 10.00, vi går ut med startnr. 49 så strax före 11 är det dags för oss.

Rallyradion sänder live på: http://rallylive.se/ och https://www.emotorsport.se/index.php har all information gällande tävlingen. Mange & Camilla sköter service & de sociala medierna så där kan ni ha koll: https://www.facebook.com/MatsRsport/?ref=aymt_homepage_panel

Så får bli god kväll och säger då...

O. A. O & S. Y. L

 

RAPPORT FRÅN STÅLSVÄNGEN!

(25-aug)

Nu har vi gästat Storvik och kört tävlingen Stålsvängen. Sträcka 1 var 7 km som efter service skulle köras som SS 3. Mellan dessa så skulle vi körs SS 2 på drygt 18 km. Resa dit samt anmälan/besiktning gick galant och var klara med det i god tid före starten som skulle ske runt kvart över 12. Mycket tid att umgås vilket alltid är roligt och lite bekanta fanns på plats när Moffa skulle köra sin Volvo 240 och Vesslan skulle ta plats i en Mazda 323 4 wd. Tiden gick fort och serviceteamet for ut för att titta på SS 1 medans vi förberedde oss för start. Värt att nämna är att de enbart hörde bilar på SS 1 då körde på feeling och ej hittade fram:);)

Sträcka 1 gick fint och var svårt i mål att känna om det var fågel eller fisk. Vi gick ut tidigt i startfältet och fick vänta in tiderna under transporten mot SS 2 från de senare startande. Väl där så kunde vi konstatera att vi hade en 2:a tid på sträckan endast slagna av Lången, bra början. Sträcka klarade vi av men lite missförstånd mitt på sträckan gjorde att vi tappade en hel del tid och lite motivation resten av sträckan, blev en 11:e tid på sträckan. Tappade i resultatlistan och nu bara att åka in mot servicen och äta och försöka peppa igång inför den sista sträckan.

Lite mat och prat så var vi laddade för den avslutande sträckan på 7 km som var samma som den första så bara att försöka sänka sin egen tid. Vi körde igenom sträckan och tyckte vi fick till det bra och sänkte vår tid med 2,9 sek och var nöjda med det. Nu bara att vänta in de senare startande i klassen. Räckte till en 4:e tid i klassen på sträckan och en slutlig 7:e plats i klassen. Vi tar med oss det positiva som var SS 1 & 3 och lär oss av SS 2 så skall vi få till det hela vägen när EMK-kannan skall köras nästa lördag.

Mats har ju sen sist pulat lite med bilens hjärta och försörjningen av bränsle till denna och det verkar funka så skönt inför fortsättningen av Svenska RallyCupen. Idag söndag hoppas vi att vi får till nästa förbättring på bilen men detta berättar vi mer om senare.

Tackar Mange & admin:) Camilla för servicen och kul att se Ingo & Sören på plats som var ute och kollade på SS 1 & 3. Kul att serviceteamet hittade fram till SS 3 och hann se lite rally;)

Nu laddar vi för deltävling 4 i SRC som skall köras på lördag den 31/8. Tävlingen arrangeras av Eskilstuna MK och heter EMK-kannan. Mer om det senare i veckan.

Så för nu får det bli....

O. A. O & S. Y. L

 

LÄGESRAPPORT INFÖR STÅLSVÄNGEN!

(22-aug)

Nu ska vi köra lite tävling igen. Mats har pulat lite med rallybilen och blir ett riktigt test på lördag då vi skall köra Stålsvängen. Blir bra att få testa på sakerna i full fart så får vi utvärdera efter det, vi vill ju att grejerna ska funka nästa helg då vi skall köra EMK-kannan som är nästa deltävling i SRC. Själva tävlingen denna helg har start & mål i Storvik och vi skall då förhoppningsvis få köra 3 sträckor på totalt 35 km. 17 ekipage är anmälda i vår klass så blir ett bra test då det är många duktiga ekipage i startfältet.

Vi drar iväg på lördag morgon och första start sker kl. 12.00 från Storviks Parkhall och vi går ut med startnummer 14 så beräknad avgång runt kvart över 12. Mange & Camilla sköter servicen så bara att luta sig tillbaks och åka med. Dom kommer även att sköta uppdateringarna på Facebooken så de dubbelarbetar som vanligt. Håll koll där under lördagen så håller vi er informerade.

Så vi säger som vanligt....

O. A. O & S. Y. L

 

RAPPORT FRÅN HERRLJUNGA & KULLINGSTROFÉN!

(04-aug)

Nu har Team MatsRsport som bestod av Mats, Miken, Mange & Camilla varit ner till Herrljunga och kört Kullingstrofén. Trevligt umgänge med Krille & Vesslan i Alingsås efter genomförd anmälan/besiktning var höjdaren under fredagen. På lördagen lite god hotellfrukost ihop med Krille eftersom Vesslan hade sovmorgon:) och sen mot Herrljunga för att möta upp övriga medlemmar av Rallyteam Bernats-Hager och Wesslén då vi ställt upp bredvid varandra på serviceplatsen redan på fredagkvällen. Vi mötte även Ingo, mamma Karin och Eivor vid Folkets Park innan det var dags att starta, kul att se dom så långt söderut och kul att att dom orkar följa oss runt Sverige:)

Tävlingsdagen skulle bestå av 2 sträckor på 9 & 9,7 km innan service och sedan 2 sträckor på 19,7 & 11 km innan målgång. Tufft startfält och respektingivande med 33 ekipage med hur många som helst att nämna innan som riktigt snabba så bara att ladda och se vad det skulle räcka till.

Sträcka 1 gick fint på alla sätt och väl i mål så kunde vi på transporten ut mot SS 2 se att vi var 5:a i klassen endast 4 sek från toppen. Kul och inspirerande och nu laddade vi för SS 2. Ungefär halvvägs in så bromsade vi tyvärr på oss vid ett vägbyte på asfalt och fick backa och hamnade i diket men lyckades att ta oss upp men förlorade tyvärr en del tid, kostsamt när konkurrensen är hård och tight om placeringarna. Nu dags för service och den sköttes utmärkt av Mange & Camilla där vi bara behövde gå igenom bilen lite och tanka innan det var dags för SS 3.

Nu var det dags för den längsta sträckan för dagen och på det stora hela fick vi till det riktigt bra, En 6:e tid på sträckan i klassen och en bra comeback och en bra boost inför den sista sträcka 4 på 11 km. Tyvärr var vi sena i en inbromsning till en HNV+ redan 0,76 km in på sträckan och tappade en del tid då vi fick backa och börja om. Lite luften ur därefter men vi tog oss i mål på sträckan. Väl i mål visade det sig att vi kom på en 11:e plats i klassen, på förhand hade man varit ganska nöjd men med tanke på hur motståndet såg ut på pappret men sedan började lite tankar rulla på om inte om hade varit. Vi fick några poäng med oss i Cupen och klättrade i totalen till en 7:e plats totalt vilket var en bonus.

Vi har lite grejer vi skall titta över på bilen som stör oss lite och skall väl göras innan vi kör nästa gång men det rapporterar vi om efterhand. Vi tackar sponsorer, Mange & Camilla för hjälpen under helgen och annars. Ingo, Karin och Eivor för stödet på sträckorna, hann t o m vinka åt dom före målet på SS 4, uppskattat att de är på plats. Rallyteam Bernats-Hager & Wesslén bestående av Anton, Vesslan, Krille, George med sonen Ville + medföljande supportrar från down under för sällskapet/hjälpen under helgen, trevligt!

Så får bli...O. A. O & S. Y. L

 

 

RAPPORT INFÖR KULLINGSTROFÉN!

(30-juli)

Nu har Team MatsRsport haft semester och ägnat sig åt olika saker som grävning, bygge, Gothia Cup, Norge och Uffe Lundell. Nu blir det intressant att se om vi "vilat" oss i form inför fortsättningen av Svenska RallyCupen (SRC). Nu är det alltså dags för deltävlingen nummer 3 och denna gång skall vi bege oss till Herrljunga för att köra Kullingstrofén. Deltagarantalet har nästan nått 200  anmälda då det i nuläget är 196 ekipage anmälda och 34 av dessa i vår klass A-förare 2 wd. Blir en tuff tävling där vi skall klara av 4 sträckor på totalt 51 km på de utslagsgivande vägarna kring Herrljunga/Vårgårda.

Startfältet är fyllt av många bra chaufförer och co-drivers i fräna bilar så blir att försöka vara på tå från början för att kunna vara med och ha en chans på poäng och topp 10-placering. Vi (Mats, Miken, Mange & Camilla) åker ner på fredag em för att anmäla oss och besikta så att vi bäddar för en lugn morgon på lördagen där första start sker kl. 10.00 från Herrljunga Folkets Park. Vi går ut med startnummer 36 så strax efter 10.30 skall det vara dags för oss att åka ut mot SS 1 och allvaret, längtar redan.

Vi kommer som vanligt att hålla er informerade på vår Facebook-sida och för de som är sysslolösa på lördagen kommer raceconsulting.com att sköta livetider och Rallyradion sänder live på plats så finns möjligheter att följa oss fast man inte är på plats.

Så fram tills dess säger vi....

O. A. O & S. Y. L

 

RAPPORT FRÅN VÄRMLAND!

(14-juli)

Nu har Team MatsRsport varit till Värmland för att köra Rally Edane i trakterna kring Arvika. Vi anlände till fredag kväll och kunde anmäla och besikta för att sedan installera oss på Jennys hotell i Arvika. Därefter lite kvällsmys med Vesslan på lokalt matställe som varit där och rekat så vi hamnade på det bästa och mest prisvärda haket i stan:)

Lördag morgon och dags att ta sig an de 5 sträckorna i Edane med start för oss runt 12.30. Mats Palmqvist dök upp med son och skulle agera publik under dagen, tackar för filmklipp. "Tussen" Larsson och Vesslan mötte upp på serviceplatsen under fm för att önska oss lycka till och tog med sig serviceteamet Mange & Camilla ut på SS 1 för att titta. Mats & jag fick snällt vänta kvar och vara nervösa för oss själva. Vi klarade av SS 1 som hade ett riktigt dåligt parti på mitten med riktigt djupa spår. Utmanande sträckor med en del lurigheter och tempoändringar och riktigt moment på SS 3 där vi i en V2- var riktigt långt ut efter en lite sen not men klarade det. Vi hade fram till service sträckplaceringarna 5, 5 & 2 och låg på en 4:e plats med 2,8 sek upp till 2:a platsen och 0,6 sek upp till 3:e platsen. Nu service och endast lite tankning och byte av drivhjul till bättre begagnade och regnet kom i lite skurar. Vi skickade ut serviceteamet med Vesslan & Tussen till målet på den avslutande långa SS 5 på 17 km och förberedde oss för att åka ut mot SS 4.

Vi tyckte att vi fick till det på SS 4 men tidsmässigt visade det sig att vi var 5:a på sträckan, vi låg kvar på en 4:e plats i klassen med 0,9 sek upp till pallen. Tyvärr fick vi inte till det på sista sträckan utan tappade mycket tid och halkade ner till en 8:e plats och besvikna miner i mål. Bara att bryta ihop och komma igen och vi får ta med oss tävlingen fram t o m sträcka 4 och ta med oss detta till nästa deltävling i SRC som går av stapeln den 3/8 då Kullingstrofén körs.

Hela Teamet tackar Vesslan & Tussen för sällskapet under helgen och säger som vanligt...

O. A. O & S. Y. L

 

SOLIG RAPPORT FRÅN VÄRMESPRINTEN!

(24-juni)

Nu har Team MatsRsport varit till Hållsta utanför Eskilstuna för att köra Värmesprinten/DM under söndagen. Själva Värmesprinten bestod av en sträcka på 4,3 km som skulle köras 2 gånger där båda tiderna räknades som resultat. Detta var även ett kval till DM-sprinten som skulle avgöras på samma sträcka på ett åk. Denna gång skulle vi ha lite annorlunda uppställningar i bilarna då Mange tog plats bredvid Mats i Corollan. Miken luftade Corsan bland C-förarna med Camilla i högerstolen. Vi fick åka igenom sträckan en gång och det forna serviceteamet var som svampar och sög i sig allt och gjorde sig beredda på att leverera information till förarna:). Lasse & Erika dök upp på hojen för att kolla hur vi skötte oss, kul med Strängnäsbesök.

En nervös väntan på start och dags för sträcka 1. Mats & Mange började bra med en 3:e plats bland A-förarna och en bra start. Miken & Camilla fick också till en bra sträcka och blev belönade med en 3:e plats i klassen C-förare. De bägge ekipagen möttes hastigast då Mats/Mange var på väg ut mot sträcka 2 när Miken/Camilla körde mot servicen. Mats/Mange sänkte sin tid rejält och fick till en 2:a tid på sträckan och klättrade till en 2:a plats i klassen, coolt!:) Miken & Camilla hade ett skumt oljud från drivlinan på väg ut mot sträcka 2 men bestämde sig för att köra. Sänkte tiden rejält och fick även dom till en 2:a tid på sträckan och klättrade till 2:a plats i klassen, coolt!:) Nu hade Teamet bärgat 2 bucklor då det var dubbla 2:a platser i Värmesprinten, dubbelcoolt!:)

Mats & Mange hade såklart kvalat in till DM-sprinten men det hade även Miken & Camilla men valde att inte åka då det lät lite illa i drivlinan, dumt att chansa för en möjlig Topp 12-placering. Vi mötte istället upp Vesslan, Krille och sonen Tommy på sträckan som hade jobbat hårt efter sträckan och hejat på oss, dom fick även se handen:). Mats & Mange dök upp och med den omvända startordningen så ledde dom fram dit av dom som åkt, vi hörde av speakern att de ledde inne vid mål med endast en tävlande kvar. Robert Eriksson körde för bra denna dag och tog hem vinsten så bara att lyfta på hatten och gratta till bra körning.

För att summera det hela så en riktigt bra söndag med dubbla pokaler i Värmesprinten och silvermedalj i DM-sprinten. En kul dag för hela Teamet i lite ovana roller som kanske ger mersmak inför framtiden;) Mats pappa Ingo och urmodern Karin dök även dom upp till prisutdelningen efter en dag i skogen nöjda, kul som tusan att de dyker upp. Tackar Vesslan, Krille , Tommy och Bondens mek för sällskapet på sträckan.

En bra arrangemang med fin sträcka, trevliga funktionärer och ett grymt fint väder, tummen upp till Eskilstuna MK.

Vi tackar Jocke Öhman för lånet av släpet, Niklas Pettersson för lånet av overall/hybrid och Pulver för lån av spännband.

Nu ska vi suga lite på karamellen och så återkommer vi med vad som händer i framtiden, det som är planerat är nästa deltävling i SRC den 3/8 då Kullingstrofén körs men kan bli något innan dess, den som lever får se.

Så får bli som vanligt att vi avslutar med ett....

O. A. O & S. Y. L

 

RAPPORT INFÖR VÄRMESPRINTEN!

(21-juni)

Nu skall Team MatsRsport åka till Hållsta utanför Eskilstuna för att köra Värmesprinten. Tävlingen är DM för Södermanland/Västmanland och skall avgöras på 1 sträcka på 4,3 km som körs 2 gånger. Kvalet är även en tävling i sig. Fungerar då som ett kval där det 3:e åket för de som kvalar in ger möjlighet att köra om Sprint-DM och medaljerna där. Lite annorlunda uppställning i ekipagen nu då vi skall lufta även Opeln denna gång.

Mats tar hand om Corollan i klassen A-förare med 10 bilar på startlinjen och får denna gång Magnus Johansson vid sin sida, när det gäller så toppar vi;). Blir intressant och en prövning för Mange som inte alls tycker om att sitta bredvid och nu gör debut i denna roll, hoppas han får mersmak. Sedan är det dags att lufta Opel Corsan som stått och vilat sedan i september då den användes senast. Vi gjorde en 7 timmars insats igår så den skulle vara startklar till helgen, tur Mats var med för annars hade det blivit en 24-timmars:) Miken skall köra den ibland C-förare och Camilla Viik tar plats till höger, prövning på prövning i det förhållandet;). Så denna gång är hela Teamet inblandade i tävlingskläder så blir en spännande söndag. Rallyteam Bernats-Hager och Wesslén hjälper oss på serviceplatsen då Vesslan och Krille kommer förbi och stöttar oss mentalt under dagen. Vi tackar Jocke Öhman för lån av släp denna dag, guld!

Första start sker på söndag kl. 10.00 och www.eskilstunamk.com är sidan där det finns anmälningslista och även senare resultat från tävlingen. Vi håller er uppdaterade på vår Facebook-sida som vanligt under dagen.  Nu ska vi fokusera på att fira midsommar så nu får det bli....

O. A. O & S. Y. L

 

RAPPORT FRÅN SÄFFLE OCH L-E THORP MEMORIAL !

(09-juni)

Nu har Team MatsRsport varit och besökt Säffle samt kört tävlingen L-E Thorp Memorial. Resan till Säffle påbörjades på fredag em för att göra de administrativa med anmälan och besiktning eftersom det var tidig start redan vid kl. 9.00 på lördagen. Allt detta gick fint och vi kunde bege oss mot hotellet i Säffle som låg precis vid SS 9 som var den sista sträckan som avgjordes mitt i centrum, coolt och förhoppningar fanns om vi skulle få komma till sista sträckan. Lite skönt umgänge i restaurangen med Team Fredrik Eriksson samt senare RallyTeam Bernats-Hager och Wesslén där stekosen låg tät eftersom vi och många fler valde att steka vårt eget kött vid bordet på lavasten uppvärmd till 400 grader. Rykten gick att stenen kom ända från Hawaii, vet inte om det stämmer men gott var det:)

Lördag och dags för rally och 9 sträckor skulle avverkas så skulle bli intressant. 4 sträckor skulle köras innan det var dags för service och 41 bilar på startlinjen i vår klass så skulle bli tufft. Vi började bra med en 7:e plats på SS 1, bra början. På sträcka 2 var jag ett parti kass på noterna och dagen höll på att ta slut, gick som tur var bra och vi tog oss i mål på en 10:e plats i klassen. Sträcka 3 bättre igen och en 7:e plats i klassen och nu dags för sista sträckan innan service. På sträcka 4 tog vi en 3:e tid trots eller pga strulande intercom som gav lite adrenalin i kupén och låg då på en 7:e plats i klassen där marginalerna var tighta, endast 10 sek upp till pallen och dags för service.

Mange & Camilla mötte upp och vi behövde tanka och gå igenom bilen samt laga intercomen och få i oss lite energi inför de 4 kommande sträckorna innan det var dags för en kort service inför stadssträckan inne i Säffle. Glapp i kabel till intercom så vek kabel dubbel och tejpade den i den positionen och hoppas att det skulle funka.

När vi köade till SS 5 så kom regnet och nu blev det ett helt nytt rally för alla. Tyvärr hade vi en lättare avåkning på denna sträcka där vi slog i vänster bakhjul men vi tog oss i mål, tappade en hel del tid eftersom det blev lite tveksamt efter detta. Vi trodde vi hade punktering men visade sig att vi klarade oss, blev en 16:e plats på sträckan och vi halkade ner till en 8:e plats i klassen. Fick lite bränsle efter vägen för att klara av SS 6,7 & 8 i regnet. Blev som ett nytt rally och vi fick inte riktigt till känslan i bilen med däcken vi använder i det blöta underlaget. Vi hade sträckplaceringarna 11, 10 & 10 på dessa sträckorna och låg på en 7:e plats inför stadssträckan med en bit upp till Fredrik Eriksson på 6:e plats men väldigt tight bakåt till Tommy Eliasson och Emil Karlsson som jagade. Vi fick till en skaplig tid på sträckan och höll dessa bakom oss vilket innebar en 7:e plats i klassen i mål, skönt.

Vi begav oss mot målet där Teamet Mange & Camilla tog emot och Ingo som hade åkt själv till Säffle mötte upp och vi summerade dagen. Nöjda med dagen och vi har närmat oss tidsmässigt och förhoppningsfulla inför fortsättningen av SRC. Vi klättrade i totalen till en 9:e plats i SRC och bara att kämpa på. Nästa deltävlingen i SRC går av stapeln i Herrljunga den 3/8 då Kullingstrofén körs. Vi skall inför detta gå igenom bilen och försöka hitta en tävling att åka innan så vi kommer förberedda dit så skall bli skoj, lite lång väntan men men.

Vi tackar RallyTeam Bernats-Hager och Wesslén med Anton, Vesslan, Krille, George och Wille för umgänget i helgen, kul kamp i både Corolla och Servicebuss;) Mange & Camilla skötte servicen/sociala medierna grymt under helgen och och co-drivern skall jobba på tonläget så att vi slipper irritation vid telefonkontakt;) Tack till sponsorer som gör detta möjligt och nu siktar vi mot Kullingstrofén så det får bli...

O. A. O & S. Y. L

 

RAPPORT INFÖR SÄFFLE OCH DELTÄVLING 2 I SRC !

(07-juni)

Idag fredag skall Teamet åka mot Säffle för att under lördagen köra L-E Thorp Memorial Rally som är deltävling 2 i Svenska RallyCupen. Blir ett intensivt rally med 9 sträckor på totalt 52 km så relativt korta sträckor där det gäller att vara på hugget. Vi hade ett bra genrep i Laxå för ett par veckor sedan och skall bli spännande att se hur det funkar på de hårda fina vägarna som utlovas.

Totalt är 225 ekipage anmälda till denna tävling och i vår klass hela 41 konkurrenter på startlinjen. En kul detalj är att vi vann fri start i denna deltävling genom att vara med och stötta #Fkkcancer och ta bild på detta och skicka in, vi får tacka Camilla för detta. Jag & Mats gjorde mest som vi blev tillsagda:)

Första start sker kl. 9.00 från Herrgårdsgymnasiet i Säffle och vi går ut med startnummer 46 så runt 10-tiden beger vi oss ut mot sträcka 1. Rallylive kommer att sända rallyradion hela dagen och kommer även att livesända sista sträckan på webb-TV, kul och riktigt bra för sporten. Vårat eget serviceteam bestående av Mange & Camilla dubbeljobbar som vanligt och sköter de sociala medierna, vi hoppas Mange övergett knapptelefonen till denna tävling;)

Vi fortsätter Corollakampen med Rallyteam Bernats-Hager och Wesslén och blir kul att umgås igen.

Nu får det bli O. A. O från Team MatsRsport, En kopp kaffe i Säffle väntar.

 

 

RAPPORT FRÅN LAXÅ RALLYT !

(26-maj)

Nu har vi varit till Laxå och kört rally och det ett glatt gäng som kom i mål. Vi började resan 05.45 från BDS i Fagersta och begav oss mot Laxå, resan avlöpte smärtfritt och vi klarade av anmälan och besiktning vid Laxå Motorstadion och då var klockan strax efter 8.00 så nu en lång väntan innan var beräknade start runt 11.45. Vi hade gemensam serviceplats med Rallyteam Bernats-Hager och Wesslén så mycket tid att prata om rally, pungvax, skägg och andra viktiga ämnen i livet:).

Nu började det närma sig och serviceteamet Mange & Camilla slog följe med Krille, George med sonen Ville ut till SS 1 för att titta. Mats & jag och förberedde oss för transporten ut mot SS 1 och äntligen få starta. Vi körde sträcka 1 som var 7 km lång och känslan var fin i bilen, vi fick inte fram några livetider så svårt att veta hur det gick resultatmässigt, fick info från servicen att det var riktigt tight i klassen men att vi fanns med i toppen. Då stämde känslan i bilen. Nästan direkt efter kort transport så var det dags för SS 2 på 7,5 km. Känslan var okej vid mål, inte riktigt samma som på SS 1. Efter detta mot service där vi mötte ett nöjt serviceteam som kollade igenom bilen och tankade upp kärran (fullt;) inför den längsta sträckan för dagen på 12 km. Här fick vi koll på att vi var ungefär 2 sek efter Fredrik Eriksson/Henrik Söderkvist och kändes det som att det borde vara bra och läge för att satsa på sista sträckan. Corolla-kampen fick jag och Vesslan smyga lite med men visade sig att vi hade ett litet övertag där inför avslutningen.

Vi tog i på sista och det kändes som att vi fick till sträckan riktigt bra och fulla av adrenalin och nöjda vid mål och kände att vi gjort vad vi kunde. Transport in mot mål i ovisshet och lämna in tidkortet för att sedan invänta resultatet. Vissa i serviceteamet mer spända än andra;) Till slut kom resultatet där det visade sig vi kom på en 3:e plats i klassen, vann gjorde Niklas Karlsson, Fredrik Eriksson 2:a och vi på en 3:e plats 2,1 sek efter. Vi hade endast 0,9 sek tillgodo på Simon Johansson på 4:e plats, tight. Och på en 5:e plats Anton Bernats-Hager/Fredrik Wesslén.  Där kunde vi se att våra sträckplaceringar blev 3:a, 4:a och sen 2:a tid så känslan från bilen stämde.

Skön känsla och känns som vi är på rätt väg efter Götene och kul att möta upp urmodern Karin och Mats pappa Ingo som var riktigt nöjda. Vi firade i Laxå med en tidig mors dag Rödspätta:). Resan hem skön och nice att ställa av en bil som är hel men inte ren så vi kan börja tänka på nästa tävling som är i Säffle den 8/6 då nästa deltävling i Svenska RallyCupen avgörs. Finns lite att förbättra men det tar vi senare för nu njuter vi ett tag.

Tackar Mange & Camilla för servicen under dagen, Rallyteam Bernats-Hager och Wesslén för sällskapet och kul att Karin & Ingo dök upp. Tack även till sponsorer som gör detta möjligt.

Så vi säger som vi brukar.....

O. A. O & S. Y. L

 

KORT RAPPORT INFÖR LAXÅ RALLYT !

(23-maj)

Under lördagen skall vi till Laxå för att köra lite rally för att få upp ångan lite inför SRC och tävlingen i Säffle den 8/6. Tävlingen heter Laxå rallyt och består av 3 sträckor på totalt 27 km så blir intensivt och bara att försöka vara på hugget direkt från start. Startfältet ser bra ut med mycket bra besättningar i olika bilar, och kul att Corolla-kampen fortsätter även denna tävling med Rallyteam Bernats-Hager och Wesslén.

Första start sker kl. 11.01 från Laxå Motorstadion och vi går ut med startnummer 40 beräknad avgång därifrån runt 11.45. Avfärd före 6.00 från BDS Fagersta på morgonen så blir ingen sovmorgon så bara att komma i säng i tid på fredagen. Mange & Camilla förgyller teamet även denna helg med service och arbetet med de sociala medierna så ni kan följa händelserna under dagen.  Nu dags för hockeyn mot Finland så dags att heja fram Tre kronor så vi säger....

O. A. O från Team MatsRsport

 

RAPPORT FRÅN GÖTENE OCH STARTEN AV SVENSKA RALLYCUPEN!

(12-maj)

Under lördagen avgjordes Götenerundan och det var första deltävlingen i Svenska RallyCupen. Vi anlände på fredagen med Vesslan som sällskap och kunde anmäla samt besikta bilen i god tid inför avfärd mot boendet i Skara. En trevlig kväll med trevligt sällskap och skön uppladdning inför allvaret på lördagen.

Lördagen kom och vi begav oss mot Götene Folkets Park där start/mål var beläget. Start för oss runt 10:30 med en längre transport mot SS 1 där vi mötte upp teamet och fick lite påfyllning av bränsle av serviceteamet Mange & Camilla innan de var dags att köra fullt. Vi var inte riktigt på hugget på SS 1 där jag levererade lite otajmade noter och kom in på en 13:e plats. Gick sämre än då på SS 2 då vi inte mäktade med en bättre tid än 21:a plats på sträckan. Vi låg då på en 15:e plats och var inte direkt nöjda när vi kom in till servicen där Mange & Camilla mötte upp. Bilen var okej så bara att titta igenom lite och lufta bromsar fram och försöka ladda inför de 2 sista sträckorna. Förra året började vi ju SRC med en 19:e plats och de ville vi inte upprepa och ville verkligen ha poäng med oss hem.

Nu dags för sträcka 3 och där gjorde vi andra halvan riktigt bra och fick till en 10:e tid på sträckan och klättrade till en 12:e plats. Vi tog i på den sista och tog oss upp en placering till och hamnade på en 11:e plats i klassen och fick med oss lite poäng hem, 5 poäng för att vara exakta och skönt med en okej avslutning efter den sega starten.

Kul att se Mats pappa Ingo, Eivor, mamma Karin och Sören på sträckorna och även efter rallyt. Mange & Camilla skötte servicen och de sociala medierna utmärkt som vanligt. Vi tackar Team Anton Hager/Bernats för sällskap på servicen och Vesslan för sällskapet kvällen innan.

Nu laddar vi för nästa deltävling i SRC som körs i Säffle den 8/6 och skall bli intressant. Vi skall försöka hitta nåt sätt att öva innan detta då vi ser att nivån är riktigt hög och har höjts ännu ett steg från förra året så bara att förkovra sig om man skall ha någon chans i denna tuffa konkurrens.

Så nu blir det O. A. O & S. Y. L....

 

RAPPORT INFÖR GÖTENE OCH STARTEN AV SVENSKA RALLYCUPEN!

(09-maj)

lördag är det dags för Svenska RallyCupen att starta och då är vi med på startlinjen. Tävlingen äger rum i trakterna kring Götene och heter Götenerundan. Själva tävlingen består 4 sträckor på totalt 40 km där de 2 första är lite längre innan det är dags för service inför de 2 avslutande sträckorna. Tyvärr har vi inte hunnit med någon tävling med noter innan men ett kort test samt sprinten förra helgen som gick bra har vi klarat av.

Tävlingsfältet ser grymt bra ut på förhand då vår klass är den största och har lockat 45 ekipage till start. Vi går ut som 4: e bil i klassen med startnr. 27 så blir spännande att se hur vi står oss i konkurrensen. Vi åker ned mot Götene på fredag efter lunch och möter "konkurrent" "Vesslan" i Örebro som får "nöjet" att åka med oss mot  slutdestinationen Götene och senare boende i Skara.

Rallyt startar från Götene Folkets Park med första start kl. 10.00 så strax efter 10.30 bär det av för oss med transport till SS 1. Resultat kommer att finnas på http://www.raceconsulting.com . Sedan kommer Rallyradion att sända på länken: http://rallylive.se/lyssna/

Mange & Camilla sköter servicen under helgen och kommer samtidigt att sköta rapporteringen på vår FB-sida, Kung & Drottning av multitask:)

Länk till Facebook: https://www.facebook.com/MatsRsport/

S. Y. L IN GÖTENE

 

RAPPORT FRÅN ASPGREN BYGG SPRINTEN!

(05-maj)

Under lördagen var det dags för gruspremiären och den skedde på tävlingen Aspgren Bygg Sprinten. Tävlingen avgjordes på en sträcka på 2,3 km som skulle köras 3 gånger där den sammanlaga tiden gav resultatet. När vi kom fram till Söderby så var det vitt då snö fallit under natten, grussäsongen började som den slutade med snö;).  Vi fick åka mastervarv innan och göra anteckningar och en kul utslagsgivande sträcka som hade mycket på så kort bit.

Dags för sträcka 1 och vi tyckte vi fick till det skapligt och bilen kändes bra. Väl i mål visade det sig att Lången var snabbast och vi hade en delad 2:a plats 1,1 sek efter med 2 övriga på samma tiondel, tight var ordet. En kort vila och nu dags för sträcka 2. Vi startade och kände att attacken var bättre men inte perfekt, sänkte oss 1,6 sek men räckte till en 4:e tid i klassen. Niklas Karlsson drog till med en demontid, den snabbaste i klassen denna dag och tog sig förbi Lången i totalen. Efter denna sträcka var vi helt plötsligt 4:a i klassen men endast 0,2 sek efter Magnus Wallén så nu var det bara att ladda inför sista sträckan.

Nu tog vi ur reservhjulet för att markera allvaret och Mange, Camilla & Vesslan fanns ute på sträckan för att heja på oss. Sträckan började och vi fick till den riktigt bra och kände att nu borde vi ha en skaplig tid på gång. Vi sänkte tiden med 1 sek till och var 2:a snabbast på sträckan och klättrade upp på den åtråvärda 3:e platsen vilket var riktigt skönt. Vi möttes av ett glatt Team vid kiosken och firade lite innan prisutdelningen. Niklas Karlsson vann och Lången kom på andra plats så tuff konkurrens, endast 2,8 sek skiljde mellan oss 3 i mål, coolt! Vi tackar Camilla & Mange för dagen och kul att Vesslan dök upp och umgicks under dagen, vi skall ju mötas i Götene så blir en spännande Corolla-duell.

Nu går vi (Mats) igenom bilen och så börjar vi ladda för Götenerundan nästa lördag den 11/5 som är den första deltävlingen i Svenska RallyCupen (SRC). Blir tufft då det är hela 45 ekipage anmälda i vår klass, spännande!

Kommer rapport i veckan inför detta så O. A. O från oss så länge....

 

RAPPORT INFÖR GRUSPREMIÄREN!

(02-maj)

Nu på lördag den 4/5 är det dags för gruspremiären och den skall ske på tävlingen Aspgren Bygg Sprinten. Vi har hunnit med ett kort test och blir skoj att testa i skarpt läge på denna sprint med flera riktigt snabba chaufförer på startlinjen såsom Lången, Emil Karlsson, Tobias Johansson, Niklas Karlsson, Magnus Wallén, Tommy Högström m fl.

Blir nog en bra uppvärmning innan Götenerundan skall köras nästa helg den 11/5 då Svenska RallyCupen startar för säsongen 2019. Avfärd runt kl. 6.00 för att sedan rikta in oss på första start kl. 11.01 då sträckan på 2,3 km skall köras 3 gånger, blir intensivt. Mange & Camilla är med och servar och kommer att hålla er uppdaterade på vår Facebook-sida under dagen. Fredrik " Vesslan" Wesslén möter upp i stridsmundering på plats för att umgås lite och ge oss lite tips.

O. A. O från Team MatsRsport

 

RAPPORT FRÅN BERGSLAGSRALLYT OCH SM-PREMIÄREN!

(27-jan)

Nu är det söndag och dagen efter känslan finns där, en viss tomhet efter en intensiv period för alla i teamet med förberedelserna och allt annat runt i kring.  Mats och jag rekade hela fredagen där vi fick åka sträckorna och göra lite ändringar/noteringar i arrangörsnoterna som vi kör på. Här hade vi fått lite tips av Håkan Jacobsson under veckan som var till grym hjälp, tackar för det. Upp till oss nu att fortsättningsvis våga kapa/förenkla noterna för att vinna tid. Medan vi gjorde detta så förberedde Mange & Camilla allt runtikring med tankning, transport av tävlingsekipaget till Ludvika samt lite egen rekning inför lördagen då det skulle tankas lite utefter banan förutom den sedvanliga servicen, toppbetyg på detta. Blev en sen kväll då vi avslutade med besiktning och ett säkerhetsmöte med information om trackingsystemet som monterades i alla bilarna. Efter detta bara hem och sova innan allvaret på lördagen.

På lördagen möttes vi upp på Autocenter där Kent Strömgren anslöt, en värvning till denna tävling och en grym sådan. Vi åkte sedan mot Ludvika för att invänta starten som för våran del skulle ske runt 9.30 och nu började det bli nervöst. Äntligen dags för start och vi fick åka en transport på 28 km för att ladda för första sträckan på 13,1 km och vi var riktigt laddade. Vi tog oss igenom sträckan och det kändes toppen och när vi kom till tankstoppet och möttes av Mange, Camilla & Kent med mungiporna uppåt som meddelade oss att vi hade 3:e tid på sträckan så blev vi positivt överraskade, grym start på dagen. Nu var det dags för den långa Björnjägarn på 38 km och vi var lite oroliga för däcken men bara att prova och köra med insidan så skulle det visa sig hur långt det skulle räcka.

Vi startade positivt på SS 2 tyckte vi men efter endast ca 15 km började det spinna oroväckande och understyrning var ett faktum och tempot sänktes. Tyvärr körde vi av lite grann vid hårnål vänster där vi tyvärr blev stående ett bra tag och tempot efter detta var lågt med dubbfria däck och var 2 minuter och 51 sek efter snabbaste bil i klassen och ingen munter duo som kom till tankstoppet där vi hade en sträcka kvar att köra på de däck vi hade med. På tankstoppet fick serviceteamet bara hjälpa till att tanka så vi skötte däckskiftet själva. Vi monterade de bästa däcken fram och fick köra ett dubbfritt vänster bak och begav oss mot SS 3 lite griniga. Mats var bestämd på sträckan och jag fick mig en åktur som var cool och väl i mål kunde vi under färden in mot regrouping konstatera att vi slog till med en 2:a tid på sträckan, ett förbannat skönt plåster på såren efter SS 2. Vi klättrade till en 12:e plats i klassen men hade en lång bit upp till poängplats (10) och nu var det dags för en kort service innan SS 4 som även var Powerstage.

Vi tyckte att det gick okej men blev en 9:e plats på sträckan, okej i denna hårda konkurrens. Efter detta var det lång service med lunchuppehåll och vi mötte upp serviceteamet som inte behövde göra så mycket mer än tanka och vi försökte fundera hur vi skulle klara oss på de däck vi hade kvar. Det återstod ju 4 sträckor varav 2 längre på 24 och 20 km som var ett bekymmer. Svårt att trolla då de däck vi hade med oss inte var ultimata, vi försökte efter Finnskogsvalsen hitta det andra alternativet men utan att lyckas så bara att gilla läget. Vi intog lite lunch bestående av Lasagne i Folkets hus och förberedde oss för de sista sträckorna där de 3 sista skulle avgöras i mörker.

Vi klarade av SS 5 som var samma som SS 4 på en 11:e plats och nu var det dags för de längre sträckorna som vi var bekymrade för med tanke på däcken. Blev en 14:e plats på SS 6 och vi mötte upp serviceteamet i Nyhammar för tankning och vi skiftade hjul mellan fram/bak. Tyvärr så lyckas vi inte få däcken att hålla i på de längre sträckorna, dom tappar grepp för oss och kommer ganska snart efter 10 km på sträckorna och riktigt frustrerande men inte mycket att göra åt det nu. Vi skulle försöka att nå 10:e platsen och få med oss 1 poäng från denna vår första SM-tävling i Corollan, det var planen.

Fick till en 12:e plats på SS 7 med lite problem med fästet och hade koll inför sista sträckan i bilen att vi låg 10:a och hade långt upp till 9:e plats och marginal på 25 sek till 11:e plats. Vi var 12:a på sträckan och åkte in mot målet och var nöjda med att vi låg 10:a i klassen och skulle få med oss 1 poäng  från denna tävling i den hårda konkurrensen. Utifrån dagens händelser så var vi riktigt nöjda med och mötte upp Mange, Camilla och Kent vid slutmålet där även Ingo, Eivor, Sören, mamma Karin och Bianca mötte upp där vi unnade oss en kaffe med godbit.

Tyvärr så ändrades någon tid på en av våra konkurrenter vid slutmålet på någon tidigare sträcka så vi åkte ner till en 11:e plats och det var lite surt för stunden. Inte mycket att göra åt det utan vi får lära oss av allt som vi genomgått under dagen. Däckslitaget och annat som hur man lägger upp strategi på en så här lång tävling är nåt vi får fundera på inför framtiden. Vi tar med oss de grymma sträckorna SS 1 & SS 3 där vi kom in på en 3:e plats och en 2:a plats vilket är så grymt bra. Det gör att vi är riktigt positiva och skall nu fundera på hur vi skall tackla resten av rallyåret 2019.

Vi tackar serviceteamet för grym service under dagen och Bergslagsklubbarna för en grym tävling där allt flöt på under dagen. Håll koll på denna sida där vi kommer att meddela hur framtiden ser ut så vi säger som vi brukar.....

O.A.O & S.Y.L önskas från Teamet.

 

MANGES TANKAR OCH REFLEKTIONER INFÖR SM OCH BERGSLAGSRALLYT!

(23-jan)

2019 års SM skall till att inledas och denna säsong är det bara en vintertävling och det är Bergslagsrallyt. 

SM har haft en vikande trend senare år men verkar gå mot en ny vår detta år med många team som är proffsiga och verkar satsa på SM-serien, för att nämna någon som kommer att dra intresse till sig och sporten är vår världsmästare i rallycross Johan Kristoffersson.

Vi tävlar i trimmat 2wd och klassen är nog den tuffaste med många och väldigt bra team  som är anmälda och att utse en vinnare före tävlingen är i stort sett omöjligt.

Förra säsongen var det två vintertävlingar med 12 st respektive 15 st anmälda i Bergslagsrallyt är det 42 st i klassen dock tävlar Juniorer och seniorer mot varandra denna säsong vilket gör det än tuffare och ökar antalet i klassen.

Vi åker en Toyota Corolla och det är en riktigt framgångsrik bilmodell med många SM medaljer men i Bergslagsrallyt kommer det 8 st andra Corollor till start.

Förra säsongen tog en bakhjulsdriven BMW körd av Patrik Flodin guldet i trimmat 2wd och skall man se någon trend i klassen under de senaste säsongerna så är det att de bakhjulsdrivna bilarna flyttat fram positionerna men tittar man på anmälningarna i Bergslagsrallyt så verkar de framhjulsdrivna ekipagen ha filat på formen i garagen för att ta tillbaka fördelen de haft tidigare.

Vi tittar lite på de framhjulsdrivna ekipagen och vilka som kan ha med topp 3 att göra.

De är så många att man kommer glömma någon men nämner några här: Kristian Johansson Renault Clio, Elias Lundberg Opel Astra Kit Car, Daniel Röjsel Opel Corsa, Johan Holmberg Toyota Corolla, Robin Sandberg Toyota Corolla, Jonas Åkesson Toyota Corolla, Niklas Hägg VW Golf Kit Car, Johan Green Toyota Corolla, Victor Karlsson Toyota Corolla, Stefan Alenmalm Toyota Corolla.

Det var några och så tittar vi på de bakhjulsdrivna: Emil Karlsson Volvo 940, Daniel Wall Volvo 940, Oskar Sundell BMW Compact, Tomas "Lången" Pettersson Ford Escort, Johan Axelsson (förra årets guld BMW 3-serie), Simon Karlsson Volvo 940.

Vill även varna för en bubblare i Johannes Joons Opel Astra Kit Car som stadigt ökat tempot och tror han kan överraska många med bra fart.

Vad är då Bergslagsrallyt? Jo ett maraton då det är 8 SS på 138 km och det på en dag och en av sträckorna är Björnjägaren som på sina över 40km är lika lång som ett vanligt rally.

Servicen under dagen är begränsad så att ta hand om bilen så den håller hela vägen kommer även det att bli en minst lika stor utmaning.

I detta rally får vi åka igenom alla sträckor 2 ggr med vanlig bil det kallas reka och är något som skiljer från de vanliga rally tävlingarna. När man rekar får man justera/skriva noter och det gör att tempot blir ett snäpp upp men om det blir det för oss får vi se då vi inte har så mycket erfarenhet av att reka.

Vår Corolla har fått omgjord motor med lite mer pulver så nu har vi det de andra har men inte mer.

Ett av våra många fans brukar skriva "kör för att vinna" men att vinna i detta startfält med den SM erfarenhet vi har är inte realistiskt men vi är anmälda till tävlingen och det är en bra början. Som Mats sa när vi höll på att förbereda servicebilen att det kommer att krävas att vi kör i ett tempo vi aldrig kört i förr för att ha någonting med Topp 10 att göra.

Vi har som nämnts tidigare fått lite mer kraft i motorn och förberett oss med både träning och tävling för att komma så väl förberedda som möjligt för rallyt och vill visa upp MatsRsport och Fagersta MK så bra som möjligt.

Hoppas att den positiva utvecklingen för SM håller i sig även under kommande tävlingar så att SM blir den kraft den borde kunna vara i sport Sverige.

De 10 st första i klassen får poäng enligt skalan 25 18 15 12 10 8 6 4 2 1 och kunde vi knipa några poäng i detta startfält vore det kanon men det skall också göras, som farsan brukar säga.

Vi har förstärkt serviceteamet med Kent Strömgren till helgen och fått uppskattade tips av Håkan Jacobsson i veckan inför rekning och allt runt en SM-tävling, grymt bra!

Vi hoppas hursomhelst på bra stöd i skogarna då tävlingen går på nära håll och att alla bjuds på fin show i dalaskogarna.

Mange & Camilla kommer som vanligt att hålla er uppdaterade på vår Facebook-sida. Sedan kommer resultat skötas av www.raceconsulting.com .

Rallyradion kommer att sända under dagen på http://rallylive.se/lyssna/ samt i appen SBFPLAY Radio.

O.A.O & S.Y.L önskas från Teamet.

 

 

 

RAPPORT FRÅN TORSBY OCH FINNSKOGSVALSEN!

(13-jan)

På fredagskvällen begav vi oss till Torsby för att köra tävlingen Finnskogsvalsen. Kom till Torsby en kvart innan de stängde anmälan och besiktning men hann klara av detta under fredagen, skönt då lördag morgonen blev lugnare. Natten spenderade vi på Valbergsängen sporthotell i närheten av skidtunneln i Torsby men vi hoppade över skidåkningen.

Vaknade upp till ett fint väder på lördag morgon och gott om tid hade vi så kunde njuta av frukosten och umgänget i lugn och ro. Själva tävlingen skulle genomföras på 5 sträckor med lång service efter 2 av sträckorna för att sedan klara av 3 sträckor i mörker, spännande.

Vid 12.30 kunde vi sätta oss i bilen och åka 36 km transport ut mot starten på SS 1. Serviceteamet Mangen & Camilla blev kvar i Torsby och lyssnade på Rallyradion och mumsade i sig lite gotta. Vi började med en 6:e tid på sträckan som var mycket snabb bitvis och skönt att vara igång. Sedan var det dags för SS 2 där tyckte att vi fick till det bättre, tyvärr kom vi ifatt en VOC nära målet som kostade oss lite tid och puls så blev en 6:e tid på denna sträcka också. Nu var det dags för service på 90 min så vi åkte mot Marknadsplatsen i Torsby för att utföra detta. Ljusbox på, tankning och byte av drivhjul och sedan till torget i Torsby för att inmundiga korv, hamburgare och läsk:)

Nu kom mörkret och spänningen/nervositeten var tillbaka då vi inte åkt i mörker på ett par år och då gick det väl så där. Så klart var det ju den längsta sträckan för dagen då den var 26 km lång:) Fungerade riktigt bra, vi tappade lite tempo mitt på sträckan men höjde lite mot slutet och kunde i mål konstatera att vi fick en 3:e tid på sträckan. Var lite strul på sträckan för de som startade efter oss så deras tider var underliga men det fick vi fundera på senare. Nu var det dags för den 9,6 km långa SS 4 där vi tappade lite tempo en period pga lite otajmade noter men i mål på en 7:e plats i klassen på sträckan. Vi begav oss mot Överbyn för att få lite bränsle av Magnus & Camilla innan det var dags för SS 5 som var en sträcka på nästan 19 km. Vi såg att vi låg 2:a i klassen med långt upp till Levin som ledde och en bit ner till Green som hade haft lite strul på SS 2. Vi visste inte då hur det skulle bli med tiderna på SS 3 men det var inget vi kunde påverka utan bara att köra SS 5 så jäkla bra vi kunde.

Vi klarade av sträcka 5 som var riktigt snabb och toppfart uppnåddes ett flertal gånger. I mål tog vi oss på en 4:e tid i klassen och jäkligt nöjda med dagen gällande körningen på det hela taget, mörkret fungerade över förväntan  så nu bara att ta sig till slutmålet i Torsby och se vad resultatet blev.

Vi mötte upp serviceteamet vid slutmålet och kunde konstatera att vi låg på en 2:a plats i klassen, vi visste att det var strul på SS 3 med kö på sträckan så än så länge var det inte slutgiltiga tider. Efter en lång väntan blev det klart att det var en 2:a plats som var resultatet för dagen och så jäkla nöjda med detta. Sedan är det ju coolt att se det tempo Kristian Johansson hade på sträckorna, en bit kvar dit men Rom byggdes inte på en dag. Vi fokuserar på vår insats och den kan vi summera med att vi är jättenöjda och en riktigt bra genomkörare inför Bergslagsrallyt.

Detta rally blev ju 76 km SS som är riktigt långt men Bergslagsrallyt skall bli 138 km SS så uthållighet, bra tempo och ha tur att undvika strul på olika sätt kommer att bli en viktig ingrediens, blir en utmaning på alla sätt och för alla i teamet. Nu suger vi på detta idag och sedan börjar vi förbereda oss för Bergslagsrallyt som går av stapeln den 26/1 i trakterna av Ludvika. Tackar åter igen alla som gör detta möjligt och tackar även för alla grattishälsningar på olika sätt:)

Mer info om vad vi håller på med inför Bergslagsrallyt och SM kommer här så håll koll.

Så tills dess säger vi...

O.A.O & S.Y. L

 

RAPPORT INFÖR FINNSKOGSVALSEN!

(09-jan)

Nu på lördag skall vi ta en tur till Torsby för att köra tävlingen Finnskogsvalsen. Tävlingen avgörs på 5 sträckor på totalt 80 km där de 2 första körs i dagsljus och de 3 sista i mörker. Vi hoppas få köra alla 80 km som träning inför SM och Bergslagsrallyt den 26/1 med start & mål i Ludvika.

Vi skall gå igenom bilen lite grann innan detta äventyr så vi är klara för race. Raceconsulting kommer att sköta resultatrapporteringen och webbradio kommer att sändas av RadioFryksdalen.se. Självklart har vi Magnus & Camilla med oss som service/medieansvariga så allt kommer att dokumenteras på vår Facebook-sida.

God Natt och Sov gott önskas denna onsdag så syns vi mot helgen.

 

RAPPORT FRÅN TEST I SVEG!

(06-jan)

Under lördagen har vi varit uppe i Sveg och kört lite test. Färden dit började fredag kväll efter arbetet där jag, Mats, Magnus & Camilla tog plats i bussen för lite skön bilåkning med destination Hotell Mysoxen i Sveg. Resan avlöpte bra i mörkret och tyvärr regnet, var lite oroande inför testet då det inte såg ut att bli nå kallare uppåt Sveg till lördagen. Vi anlände till hotellet och hann med lite mys och trevligt umgänge innan det var dags att krypa till kojs.

Vaknade upp till ett grått Sveg och en temperatur kring 0 sträcket och vi begav oss mot Herrö och Trötänga för att köra lite test. Upplägget såg toppen ut med 4 sträckor att välja mellan men synd på blidvädret som försämrade förutsättningarna. Inte mycket att göra åt det utan vi begav oss ut på slingan på myren för att värma upp lite. Kändes helt okej på alla vis och motorn känns starkare och bilen följsam och blev ett antal varv på banan innan vi justerade lite lufttryck och funderade på fortsättningen.

Vi bestämde oss för att åka mot Kvarndammen där det fanns en teststräcka på lite drygt 3 km som kördes åt bägge håll. Vi började lite segt men byggde tempo eftersom och fick till en okej känsla efter några turer. Efter detta lite lunch (grillade hamburgare) ute och en sprint runt Trötänga där de vänt på sträckan, vi tappade lite tid i start och i modden där vi kom ut lite långt så tappade någon sekund på täten men ett kul inslag.

Efter detta så provade vi Trötänga yttre med egna noter men körde bara ett varv då halva banan tyvärr var i dåligt skick. Vi bestämde oss för Kvarndammen igen då den sträckan var okej då vi var där sist. Hade varit en del trafik på sträckan under dagen så fanns en del grus i spåret så bra att få prova på det också. Vi körde ett par svängar tur & retur och fick upp ett okej tempo som kändes bra och avslutade dagen där nöjda.

En liten notis att före detta sista test blev vi fotade och intervjuade av Johannes på Tidningen Härjedalen/Östersunds Posten så blir spännande att se hur det blir i färdigt skick. Även Per Johansson från Rallyradion var där och drönade så kommer säkert ett reportage på SBF Play inom kort, kul!

Detta var första gången vi deltog i Rallycamp Sveg och intrycket från detta är riktigt positivt, synd på vädret som man inte kan styra över men hit kommer vi gärna igen om tillfälle ges. Resan hem skedde på nya vägar då vi valde bort E45:an men fick "se" (mörkt) nya vyer och kunde runt 21.00 anlända till Fagersta utan incidenter.

Tackar alla inblandade denna helg för hjälp/sällskap och utan er är det omöjligt att genomföra sådant här! Vi gör om detta nästa helg men då beger vi oss till Torsby för att tävla och köra tävlingen Finnskogsvalsen. Lite småpyssel med bilen i veckan gällande belysning och lite annat så skall vi nog vara redo för att tävla igen, skall bli riktigt roligt och intressant.

Så blir för nu..

 

O.A.O & S.Y. L