RAPPORTER 2017
(bläddra nedåt för att läsa äldre inlägg)
HISTORIEN OM MATSRSPORT TILL DAGS DATUM!
(14-nov)
Nu har vi ju äntligen lyckats vinna sträckseger(rar), deltävling och en serie i den trimmade klassen Gr. H som vi har kämpat på med ett tag;) Då tänkte vi att vi stannar upp och reflekterar över resan hit och se olika turerna på vägen som tagit oss dit vi är idag. Har varit en kul ibland riktigt frustrerande, tålamodsprövande resa men desto skönare när man då når målet. En lååång läsning för den som orkar med hela resan:)
2001.
Mats gjorde debut i röda Volvo 240 VOC:en och vann Norbergsvalsen i januari och avslutade med en 3:e plats i Rikspokalen. Mats körde då med lite olika folk i högerstolen.
2002.
Mange körde ner en rostfri Volvo 240 från Kiruna (resan där är ett eget kapitelJ) som senare blev första Guld-VOC:en. Vann Vinterpokalen, segerintervjuad av Per Tjerneld. Stort, kanske var det som ledde oss in på Opel-spåret senare. Seger även i Renaultpokalen i Enköping. Nu var Daniel ”Sune” Andersson bofast i högerstolen. Senare åkte vi ner till Sydrallyt för att köra i dagarna 3 och var ett äventyr där serviceteamet fick jobba hårt framförallt med fälgar (plåt) som fick riktas. Vi ledde tävlingen till sista dagen och de avslutande sträckorna där vi fick bryta pga en avåkning och Petter Bergvall vann. Sedan körde vi MRM och där Mats och Daniel tog flera fina placeringar och bärgade en 2:a plats i denna serie.
2003.
Mats nybliven B-förare och vi begav oss ut på en klassisk resa till Jämtnatta i Rissne för att få åka lite vintertävling. Denna resa utfördes utan sömn för serviceteamet tur & retur och inget vi rekommenderar, men något att prata om när vi blir äldre. Vi kom 2:a i denna tävling men kämpade lite under vintern efter uppklassningen. Vann första tävlingen som B-förare nere i Älmhult och tävlingen Silverratten. Vann Kolsvarundan efter en episk kamp med Christer Nystrand. Kunde sedan i slutet av säsongen åka ner till Växjö och komma 3:a i Dackefejden och bärga 3:e platsen VOC Sverigeserien efter Petter Bergvall och Joakim Rydin. Efter detta påbörjades bygget av Puman, den saffrans-guldiga läckra 940 VOC:en.
2004.
Vintern började bra i nya bilen med en 4:e plats i Bergslagsrallyt, en 2:a plats i Östersund och sedan en långtripp upp till Lycksele för att ta en 3:e plats och säkra segern i Vinterserien för VOC. Sommaren började med att Mats & Daniel åkte över till Gotland och vann stort. Sedan var det ett magiskt år med hårda kamper med Peter Zachrisson, Jerker Axelsson och Anders Gullstrand. Blev 2:a i Älmhult, 2:a i Laxå, 3:a i Alesvängen och vann i Kullingstrofén.
Tyvärr bröt vi i Götene med trasig växellåda vilket gjorde att vi var tvungna att vinna nästa tävling i Norrköping. Vi provade rejält men slutade med en avåkning på SS 1 och tappade mycket tid och chansen att vinna Sverigeserien. Vi tog en 2:a plats i Askersund och Mats & Daniel kunde kvittera ut en 2:a plats i Sverigeserien efter Peter Zachrisson, på 3:e plats kom Jerker Axelsson och på 4:e plats Anders Gullstrand. Ett bra år med vinst i Vinterserien VOC och en 2:a plats i Sverigeserien VOC, allt var på topp. Klassiska IB var även och besökte oss ute i garaget i Vad, coolt!
2005.
Första året som A-förare som började bra med en vinst i Örnskölden. Efter detta blev vi kvar i en snövall dag 2 i Östersund samt en avåkning på SS1 i Kopparberg vilket blev en dålig start på Sverigserien. Vann Falckpokalen i Eskilstuna och hade sedan runt Topp 5 placeringar i Sverigeserien resten av året. Mats & Daniel blev detta år 7:a i Sverigeserien för VOC. Men vi deltog även i Silverstone VOC Cup där vi kom 2:a och tog hem lite finns däck i pris vilket var grymt skoj. Vi sålde Puman till Andreas Wilzén efter målgång och ett nytt kapitel skulle startas.
2006.
Nu var vi på gång och möjligheten att hyra en Ford Fiesta genom Nortune Motorsport dök upp och då delta i Ford Fiesta Flexifuel Cup som drevs av Andreas Eriksson. Detta nappade vi på och hela upplägget såg bra ut med exponeringen i såpan Top driver och de som målades upp de vi hyrde bilarna av med event för företag och liknande. Mats hade aldrig kört framhjulsdrivet så blev en omställning men vi kom till start i Östersund och fick bryta bägge dagarna pga tekniska bekymmer. Kom till Lima och levererade resultat med en 7:e plats av 19 startande och vi såg ljust på framtiden. Här började det riktiga strulet och det vara bara vår bil som kom till start i tävlingen på Gotland och även där fick vi bryta med tekniska bekymmer i den hyrda bilen, Efter detta bestämde vi oss för att hoppa av detta tåg och slicka våra sår. En dyrbar läxa för livet men man formas ju av allt som sker i motgång som medgång. Vi hade kvar ett embryo till en 940 VOC så vi började arbetet med den.
2007.
Vi fick ihop 940 VOC:en (Hulken) som vi kallade den som blev en riktig pärla i den gröna färgen. Vi hade ju fått blodad tand för att åka trimmat/framhjulsdrivet så denna bil såldes till Norrland för att få ihop startkapital till en trimmad bil. Vi var ju lite stukade även ekonomiskt efter äventyret med Nortune men hittade en Opel Kadett GSI (Super Mac) en Grupp H Kadett i Västerås, en fd Gr. N. dvs original motor, låda, bromsar osv. Var en del att göra innan den var startklar. Den medföljande FLD drevsatsen monterades och inspirerade av en GSi i Bilsportbörsen köptes ny 3-vägs Öhlins fram + bak som Mange alltid drömt om och tog lån till. Vi köpte även nytt MBE-sprut till motorn. Efter diverse strul med motorn som säkert var nyrenoverad men….. så får vi ihop det och kommer iväg på mappning av motorn. Flöt på skapligt förutom att ett par tändstift brann upp men nya värre stoppas i originalspisen och felet verkade vara löst, eller? I samma veva drog vi igång Auto-center i Bergslagen AB på Fårbovägen så mycket bollar i luften. Blev inga tävlingar detta år så 2006-2007 är väl inga år som går till historien som bra, mer åt det andra hållet men väldigt karaktärsdanande.
2008.
Året började bra med en 3:e plats i Örnskölden. Sedan en bruten i Järbo pga kolvring, blåst packbox, olja på koppling. Nästa gång var det dags för premiär i SuperCupen i Stugun. Bryter på SS 3 med blåst motor. Hem och i med en ”ny” motor och fick med oss ett resultat från Lima innan uppehållet och alla smälta kolvar. Sedan dags för första deltävlingen i SuperCupen i Norrköping med tävlingen Carl Lamm och där rök det till på SS 5 och motorn var ett minne blott. Efter detta bestämde vi oss för att kosta på att bygga en helt ny motor med hög. kompkolvar och värre kammar osv. Så med ny färg (kawagrön) åkte vi förväntansfulla iväg för mappning men där händer det man minst anat/trott. Ganska direkt efter Popeye börjat gått i rullarna så ser vi den vid det här laget ganska bekanta blåröken bakom bilen. Slut på motorn, smälta kolvar. Hem och riva nya motorn och efter detta valde vi att byta till en annan motorjusteringsfirma och enligt denna så fanns en bra förklaring till blåsta motorer. Nog om detta.
För denna period finns det ett fint klipp som summerar 2001-2008 på denna länk: https://www.youtube.com/watch?v=Cxe1DY2TzVM
2009.
Ännu ett tungt år som började bra med en 2:a plats men följdes upp med en rejäl rullning i tävlingen Vinterpokalen som avgjordes i Sandviken: https://www.youtube.com/watch?v=TMhQwEOFp60 Vi lyckades med hjälp av Ingo & Sören få ihop bilen och försöka åka 2 vintertävlingar till men fick bryta dessa med sviter efter rullningen. Sommaren så funkade bilen stundtals men en ny ovan co-driver hade tagit plats i högerstolen så resultaten blev mediokra. Här tog vi ett medvetet beslut som vi visste skulle ta mycket längre tid och det var att vi inte valde att kontakta en erfaren co-driver utan en helt utan erfarenhet. Höjdpunkten var Kolsvarundan där vi tog en 5:e plats i klassen vilket var skönt efter alla motgångar, vi fick även synas i programmet för SM, coolt.
2010.
Vi köpte en påbörjad Opel Corsa B med bur men efter en närmare titt så rev vi ur allt och började svetsa och bygga och efter mycket tips från Hoffmans & Calle Linds hemsida och även en del telefonsamtal så gick det sakta men säkert framåt. Miken testade Opel Kadetten några tävlingar som nu hade originalmotor och original växellåda med blandade resultat, Mats körde inte en enda tävling detta år.
2011.
Under vintern övade vi lite med Kadetten som fick låna FLD-drevsatsen och gick skapligt, Popeye fick synas på framsidan av tidskriften som nu heter Rally & Racing, stort! Sedan fick vi äntligen prova Bullit som vi döpte den mattsvarta Corsan till, blev 2 st. 6:e platser innan vi fick till det ordentligt i Katrineholm där vi kom 3:a i KMK-Trofén/Rallymasters. Började bli en trend att vi avslutade året bra efter lite strulig början och sedan börja om året efter.
2012.
Ännu ett tungt år med mycket tekniskt strul med växellåda i premiären på Mälarrallyt. Sedan en hel del strul med motorn då vi hade bytt block och glömt kolla en sak. Blocket var mycket planat vilket ledde till (för) hög kompression som innebar kolvbyten och en hel del strul efter det. Sedan avslutade vi med Rikspokalen där vi kom 5:a av 34 startande vilket var riktigt bra och ett kvitto på vad vi borde kunna prestera.
2013.
Vi började med en bruten tävling i Härjedalen men sedan 3 pallplatser under vintern som innebar en topplacering i Vintercupen. Efter detta så investerade vi i en Tractive-låda som monterades innan sommarsäsongen. Vi gick i mål i 2 tävlingar där tempot började komma innan det var dags för Gästabudstrofén där vi tog en 3:e plats på en sträcka innan det var dags att rulla 1,5 varv, skit också. Nästa tävling fick vi bryta för tekniskt, var väl sviter efter rullningen. Sedan tävling i Askersund och ett nytt taklägg av den töntigare modellen, den som känns som att strö salt i det öppna såret. Efter detta tog vi ledigt resten av året för att slicka såren.
2014.
Skam den som ger sig tänkte vi och hade som plan att köra SM och började deltävlingen i Östersund. Nu hade Bullit bytt färg till rött men inte fått något namn. Där kom vi in på en på en 13:e plats efter lite köande på en sträcka som innebar att vi missade SM-poäng. Sedan var nästa SM-deltävling ”hemmatävlingen” Kolsvarundan där vi fick upp tempot efterhand och låg på en 9:e plats på väg uppåt när vi tappade oljetrycket efter att ha träffat en sten mitt på vägen på SS 4 https://www.youtube.com/watch?v=-ZMB6KZDtwA , 2,48 in på filmen och var tvungna att bryta. Efter detta så blev det längre uppehåll då vi byggde en ny motor med värre kammar med hjälp av Smedjebacken Maskin.
2015.
Ett struligt år där vi började med att köra av en drivaxel i Flen och lite krångel med att få till en ny sån i tid. Dåligt resultat i ett regnigt Karlstad. Punktering i Kopparberg, sprucken kylare i Nyköping. Efter detta gick luften ur Mats som kämpat hela tiden, i många uppförslut. Miken fick med hjälp av Holmen ihop bilen för att hjälpa till. Efter detta testade Miken bilen ett par tävlingar mot slutet av året. Nu var det ordning på bilen och vi såg fram emot nästa säsong.
2016.
Äntligen var det ordning på materialet och vi fick koncentrera oss på resultat och planering inför framtiden. Nu kände vi att vi var redo för att som besättning i bilen satsa och åka fort tillsammans så äntligen dags när man får fungerande material och kan fokusera på prestationen. Vi har ju hela tiden haft ett tänk att åka tävlingar med olika karaktär och då gärna med noter som det blir när man skall köra serier med deltävlingar från norr till söder. Skynda långsamt tror jag det kallas och oftast nyttigt men kan vara frustrerande ibland, beror på orsaken till att man skyndar långsamt (ork, pengar, möjligheter).
Vi hade länge drömt om att någon gång äga en Toyota Corolla Gr. H och tänkte att nu är det dags, vi blir ju inte yngre heller;) Vi sålde den röda och fick napp på en Corolla som Andreas Israelsson hade, vi tittade på den och bestämde oss på vägen hem över en pizza att den skall vi ha. Vi hann med 3 tävlingar där 3:e platsen i Gimmersta var höjdpunkten och gav oss förhoppningar inför framtiden. Vi bestämde oss efter detta för att försöka åka en serie och bestämde oss för att åka SuperCupen 2017.
2017.
SuperCupen var målet 2017 och började bra med en 3:e plats och första sträcksegern i trimmat 2 wd. Sedan höll vi oss på topp 2 i Cuptabellen tills det var dags för Trollhättan och rallyt Strömkarlen. I denna tävling tog vi 3 sträcksegrar och även vinsten i vår klass och detta var första vinsten i den trimmade klassen, stort! Detta innebar att vi ryckte i toppen i tabellen i SuperCupen och hade ett fint utgångsläge inför den sista deltävlingen Rally Sigtuna. Vi kom dit och höll nerverna i styr och tog oss in på en 4:e plats i tävlingen som räckte med marginal för att vinna SUPERCUPEN, UNDERBART! Man kan summera hela denna sammanfattning med en hel massa ordspråk: ”Efter regn kommer solsken” ”En få ent ge sig” ”Skam den som ger sig” ”Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge” ”Så länge det finns liv så finns det hopp” ”Trägen vinner”. Sedan är det ju så att utan stöd och hjälp av folk runt omkring så kommer man ingenstans så vi ytterst tacksamma till alla gett oss stöd och hjälp efter vägen, grymt tack!
Nu håller vi på och bygger ihop Corsa B nr. 2 som Mange & Miken skall köra och Camilla bredvid då hon tagit rallylicens. Sedan får vi återkomma med vad vi skall göra under 2018. Lutar åt uppehåll över vintern då vi startat upp en ny verksamhet med MABI hyrbilar på Auto-center i Bergslagen AB som kommer att ta lite tid att få igång som gör att vi ligger lite lågt över vintern förutom färdigtställande av Corsan och genomgång av Corollan.
Så vi säger som vi brukar… O.A.O & S.Y.LJ
RAPPORT FRÅN AVSLUTNINGEN/VINSTEN AV SUPERCUPEN!
(05-okt)
Nu är det äntligen klart! Så kändes det på lördagen när vi tagit oss i mål i Rally Sigtuna. Det blev VINST I SUPERCUPEN, FAN VAD SKÖNT! Detta har vi kämpat med ett tag där många varit kuggar och delaktiga på olika sätt. Vi börjar med att berätta lite om själva rallyt. Resan började tidigt och denna gång hade vi eminent hjälp av Daniel "Sune" Andersson som skulle assistera Camilla denna dag. Denna duo skötte sig exemplariskt hela dagen och får stjärna i boken. Tävlingen i sig skulle avgöras på 5 sträckor på totalt 45 km och vi hade diskuterat lite i veckan innan (som var lång) om att lika bra att köra på som vanligt så får vi se. Detta gjorde vi, bra tid på första sträckan. Liten "kris" på andra på 2-hjul och sedan steppade vi upp och var nästsnabbast på 3:an så vi låg 2:a in till servicen.
Nu var det 2 sträckor kvar och lite tankar i huvudet. Vi klarade av sträcka 4 och hade marginal inför sista sträckan och där blev det körning med marginal men hela och rena i mål och nu var det äntligen klart. SEGER I SUPERCUPEN!!! Fan vad skönt och nästan overkligt var känslan på väg in mot slutmålet från sträckan till Trosta park. Mycket tankar och bomull i huvudet. Väl där och i mål med en pust så mötte mamma Karin, Ingo, Eivor & Sören upp och skönt att dela detta med dom. Sedan kom Camilla & Sune in från målet på sträcka 5 och vi fick fortsättas kramas, underbart!
Är många som skall tackas och vi börjar med våra sponsorer. Fabian på BDS i Skogsbo/Avesta, Kimmo på Fagersta Snickarna, Robban på RÅ Riv & Entreprenad och Sebbe på Eb Fastigheter, ULTRA!
Vi tackar alla som stöttas oss på olika sätt med de nära och kära i första hand som alltid ställer upp och som är förutsättningen för att de skall gå att hålla på med denna sport. Vi passar på att tacka för alla gratulationer och stöd vi fått, grymt!
Vi får se om vi kör något mer i år men ser inte ut så i dagsläget. Bilen skall gås igenom och vi skall bestämma hur vi skall gå vidare, för det ska vi om inget oförutsett inträffar. Detta ska vi sätta oss ner och fundera på, "en plan är bra om målet skall nås" som farsan brukade säga;)
Så vi säger väl som vi brukar och det är:
En få ent ge sig!
O.A.O & SYL
Team MatsRsport
gm Miken
RAPPORT INFÖR AVSLUTNINGEN AV SUPERCUPEN!
(26-sep)
Nu är det äntligen dags! Så känns det inför avslutningen av SuperCupen som skall avgöras med tävlingen Rally Sigtuna på lördag. Tävlingen kommer att utgå från Trosta Park i Märsta där start/mål samt service kommer att ske. Tävlingen skall avgöras på 5 sträckor på totalt 45 km så blir en spännande dag på utmanande sträckor. 21 ekipage är anmälda i vår klass. Bilen har gåtts igenom och ett kort test kördes och vi hoppas det skall räcka i förberedelse inför detta.
Inför den avslutande tävlingen så leder vi SuperCupen i vår klass 2 fwd och går ut först i klassen med startnummer 22. Vi kommer att vara jagade och den som kan komma ifatt oss är Roine Björk. Har vi räknat rätt då man skall räkna bort en tävling så skall Roine och Erik vara 1:a eller 2:a samtidigt som vi är sämre än 7:a för att dom skall gå om oss. Inte över förrän den feta damen sjunger sägs det ju och så är det. Bara att försöka ta grejerna i mål så får vi se hur långt det räcker, vi är dock jäkligt sugna på vinsten i totalen av Cupen.
Mange har åkt till USA mitt i avslutningen så vi toppar denna gång teamet med Daniel "Sune" Andersson som ihop med Camilla får sköta markservicen. Blir nog jäkligt bra det där och kl. 10.00 sker första start och vi går ut med nummer 22 så tidigt igång så håller vi tummarna för att det flyter på under dagen.
www.motorsportsidan.se kommer att sköta tiderna och Rally Live kommer att sända rallyradio med start kl. 09.30 för intresserade.
Länk: https://solidsport.com/watch/sbfplay/rallyradio-fran-rally-sigtuna-med-rally-live
Och sedan kommer vi att försöka hålla er informerade på vår Facebook: https://www.facebook.com/MatsRsport/ om läget under dagen.
Denna gång säger vi som läromästaren sa till oss lärljungar: "Ta chansen!" så vi får väl försöka leva upp till T. R:s levnadsråd:)
O.A.O & SYL
Team MatsRsport
gm Miken
RAPPORT FRÅN VINSTEN I RALLY STRÖMKARLEN!
(04-sep)
Nu har det äntligen hänt! Vi har vunnit en tävling i den trimmade klassen. Tog ju bara 11 år sedan vi en gång i tiden köpte Opel Kadetten 2006;) Har varit en krokig väg hit men just nu känns det ju så jävla värt! Resan denna helg började på fredag fm då jag (Miken), Mats, Camilla och Mange drog mot Trollhättan. Vi landade i Trollhättan på em och hann vara lite kulturella innan anmälan/besiktningen då vi kollade lite slussar och dammar, riktigt intressant. Efter anmälan och besiktning som gick fint så var det dags att äta lite och detta gjorde vi på Pitchers i Trollhättan så vi mätta och belåtna kunde lägga oss och invänta den spännande lördagen.
Lördagen kom och frukosten avnjöts på Best Western där vi träffade på lite medtävlande som vi skulle försöka hänga på under dagen. Första start skulle ske kl. 10.00 och vi gick ut med startnummer 50 så avfärd strax före 11. En lång transport innan allvaret skulle börja och var en laddad stämning i bilen. Första sträckan var en kort en på 2,7 km och ganska snabb och vi startade okej med en 3:e tid på sträckan vilket vi var riktigt nöjda med. SS 2 var drygt 10 km och lite krokigare och utmanande men gick fint och vi vann sträckan. Sedan sträcka 3 innan service och gick bra även här och vi vann även denna sträcka och ledde vår klass med hela 21,8 sek då Levin hade haft problem med servon.
Så coolt att komma in till service och se Mange & Camilla så nöjda att dom var nästan rörda, så fränt! Vi träffade även på de trogna fansen som var nere och tittade, Ingo, Eivor, mamma Karin och Sören var på plats och riktigt nöjda med det som sett. Vi skiftade däck från fram till bak, tankade och sen var vi redo för de 3 avslutande sträckorna.
Sträcka 4 var vi 4:a på då jag levererade lite otajmade noter. Sträcka 5 som var den berömda Kabelvägen som man äntligen skulle få åka och den var så häftig som det var sagt, en satans cool sträcka där vi blev 2:a på sträckan och fick passera Roine Björk/Erik Davidsson som tyvärr fick en punka på sträckan. Levin hade tagit in på oss nu och vi hade 10,9 sek tillgodo inför den sista sträckan på 5,5 km som beskrevs så här i notblocket "ojojoj. En riktigt krävande sträcka med tempoväxlingar. Fula stenar i alla kanter och PASS de varnade stenarna." Vi tänkte att nu skulle vi ge järnet och det gjorde vi! Vi vann sträckan före Levin med en hel tiondel;) och var totalsnabbaste 2 wd ihop med Emil Karlsson, ett skönt kvitto! Vi åkte mot målet alldeles dova i huvudet, kändes overkligt och vi vågade inte jubla innan vi nått slutmålet. Väl där så blev vi uttagna för teknisk kontroll och efter den var avklarad kunde vi äntligen jubla/andas ut. Blev t o m några manliga kramar och alla på plats från Fagersta var där så vi kunde dela glädjen med dom, så underbart.
Resan hit har varit lång och dom följt oss genom åren här på www.matsrsport.se har ju kunnat följa denna resa. Men skönt att få detta kvitto på något som vi trott på hela tiden och kämpat för så länge. Nu ska vi bara försöka att knyta ihop säcken och klara av sista deltävlingen i SuperCupen. Vi är ju uppe i ledningen i SuperCupen nu men vi får se sen när tabellen är klar hur förutsättningarna ser ut inför finalen i Sigtuna. Blir jäkligt spännande iallafall och vi skall titta igenom bilen lite nu och klura på bästa uppladdning inför detta.
Finns många man vill tacka på vägen och börjar med våra sponsorer, oss själva samt släkt och vänner som hjälper till och stöttar. Är i ett litet rus fortfarande sedan i lördags men en riktigt skön känsla som man kan bli van med. Det var väl allt för idag och vi säger nu.....
O.A.O & SYL
Team MatsRsport
gm Miken
RAPPORT INFÖR RALLY STRÖMKARLEN I TROLLHÄTTAN!
(01-sep)
Nu är det äntligen dags för fortsättningen i SuperCupen med deltävling 5 då tävlingen Strömkarlen körs nere i Trollhättan på lördag. Tävlingen kommer att avgöras på 6 sträckor på totalt 38 km med första start kl. 10.00 från NEVS fabriksområde (Gamla Saab). Totalt har 130 ekipage anmält sig till denna tävling i vår klass 2 fwd är det 12 st. anmälda.
Vi ligger ju på en 2:a plats i SuperCupen efter Roine Björk och han kommer vi att vara i hälarna på hela dagen då han har startnummer 49 och vi går ut med startnummer 50. Finns fler fortåkare med i startfältet så blir en spännande dag där vi hoppas att vi kan ta med oss känslan från SS 4 & 5 nere i Åtvidaberg. Vi kommer att åka ner fredag (idag) för att anmäla/besikta och Mange "hotar" med med Saab museum, kan bli skoj och framförallt Camilla ser fram emot det. Hon körde ju förr en läcker Saab 9-3 Aero -2004;)
Under lördagen kommer www.raceconsulting.se köra livetider och RallyLive kör Rallyradio på https://sbfplay.solidtango.com/live/rallyradio-fran-stromkarlen-med-rally-libe?html5=0 så finns möjligheter för intresserade att följa det hela på avstånd och ändå precis när det händer, klockrent.
Ni kan även följa oss på vår Facebook under helgen där Mange & Camilla brukar uppdatera: https://www.facebook.com/MatsRsport/ så vi syns under helgen.
Med detta så säger vi...
O.A.O & SYL
Team MatsRsport
gm Miken
RAPPORT FRÅN ÅTVIDABERG!
(27-aug)
Resan började i Fagersta strax 04.45 då Mats, jag, Mange och Camilla möttes vid Auto-center för färd mot Åtvidaberg. Resan gick fint och vi intog delikata äggmackor, blåbärssoppa samt kaffe med efterrätt (fejk-hallongrottor) iordninggjort av Camilla i trakterna kring Tjällmo, underbart!:). Vi anlände till Åtvidaberg och klarade av de vanliga procedurerna med anmälan/besiktning och sedan väntan på rallyt. Jag & Mats pratade om det i kön på väg in mot SS 1 att nu har vi varit igång 8,5 timme och nu är det äntligen dags för rally, man kanske inte är riktigt klok;)
5 sträckor stod på programmet, SS 1-3 sedan service och sedan de lite längre sträckorna 4-5 som skulle ge en totallängd på 45 km och förhoppningsvis lite bra träning inför nästa deltävling i SuperCupen som avgörs i Trollhättan den 2/9. Kändes lite segt och ovant i bilen efter uppehållet sedan maj och tiderna var därefter och vi kom in till service lite molokna. Lite ny soppa och pepp från Mange & Camilla så var vi redo för de avslutande sträckorna.
Lite bättre tempo nu och funka fint med samarbetet i bilen och kändes som vi har lite i reserv till Trollhättan som är redan nästa helg, vi hoppas det iallafall:) Vi hamnade på en 7:e plats av 18 bilar. Vi klarade av den långa resan hem där vi stannade och åt i Borensberg, mysigt ställe och siktar mot nästa helg och rallyt Strömkarlen. Då fortsätter ju SuperCupen och vi ligger ju 2:a i Cupen och bara 2 tävlingar kvar så bara att bita i nu när det skall avgöras. Kommer en inför-rapport senare i veckan och kanske någon in-car senare mot kvällen men tills dess säger vi...
O.A.O & SYL
Team MatsRsport
gm Miken
RAPPORT FRÅN FLEN!
(21-maj)
SuperCupen deltävling 4 är avklarad då vi klarat av vägarna i Flen och tävlingen Violenrallyt. Resan började i Fagersta strax före 7 då Mats, jag, Camilla och Ingo möttes vid Auto-center i Bergslagen AB/BDS i Fagersta för att åka mot Flen. Resan flöt på och vi anlände till Flen och klarade av de vanliga procedurerna med anmälan samt besiktning. Sedan mot starten vid Ingemars garage där vi mötte lite folk och bl a Magnus Eriksson som var där för att köra debutanttävling, kul och det gick fint hörde vi sen. Hoppas vi (Miken) får mötas i skogen någon gång;) Första start skulle ske kl. 10.00 och vi gick ut med startnummer 86 så vi skulle starta runt 11.30.
Första sträckan var 300 meter lång på asfalt så spännande start. Vi klarade av denna sträcka på parkeringen med hedern i behåll och kunde åka mot snabbservicen för att sko på de nya MRF-däcken inför de resterande sträckorna. Vi klarade av sträcka 2,3 & 4 och begav oss mot servicen i Malmköping med lite orolig känsla i bilen då vi inte tyckte att vi fick till någon rytm. Vi blev förvånade då vi fick beskedet att vi låg 2:a efter Fredrik Eriksson och 3,1 sek före Roine Björk, positivt besked och bara att borra ner och ta det in till mål.
Efter servicen tappade vi på Roine på SS 5 & SS 6 och var 3,2 sek efter honom inför den sista sträckan som var samma som SS 2 efter att den ursprungliga sträckan ströks, vi bestämde oss för att försöka då det är tight i Cupen. Åt Fredrik Eriksson var det inte mycket att göra då han åker i ett ruskigt tempo, grymt!
Vi klarade av sista och tog 1,3 sek på Roine men det saknades 1,9 sek för att nå upp till 2:a platsen, synd men det kommer fler tävlingar. Det vi tar med oss är 2 andra placeringar på sträckor samt en 3:e placering på en sträcka att jobba på inför framtiden. Behöver bli jämnare och höja nivån lite för att närma oss, åt Fredrik är det inget att göra åt nu men vi ska höja oss och försöka närma oss. Nu kom vi in på en 3:e plats och tappade ledningen i SuperCupen och är 1 poäng efter Roine om vi räknat rätt. Sedan när de 6 deltävlingarna är körda skall det sämsta resultatet räknas bort för att ge slutresultatet.
Nu är nästa deltävling i Trollhättan den 2/9 så vi har lite tid att slicka våra sår (plånböcker) och göra upp en plan för att komma dit och vara konkurrenskraftiga. Vi har lite ideér för detta och det kan ni följa på hemsidan och vår Facebook. Vi tackar Camilla & Ingo för hjälpen/servicen under dagen och vi avslutade dagen inför hemfärden med lite finäta på Malmköpings Camping, gott!
Vi saknade Magnus denna gång men där var det festligheter på gång i Dalarna då hans livskamrat (Släp-) Anki har fyllt 50 så vi gratulerar från hela Teamet MatsRsport:)
Med detta så säger vi...
O.A.O & SYL
Team MatsRsport
gm Miken
RAPPORT INFÖR VIOLENRALLYT!
(18-maj)
Nu har vi slickat våra sår efter Majpokalen och Aspgren Bygg Sprinten innan det och även fått på lite lack på skärm och huv så att bilen är fin igen, Tack Ingo! Mats har gått igenom framvagnen/justerat lite hjulvinklar och monterat dit en till kylfläkt till så får vi se om motortempen håller sig lite lägre ner så vi inte behöver oroa oss för det. Själv har jag sett till att dekaltrimma huven med våra sponsorer samt monterat lite nya MRF-däck från Mocomp som vi ska prova på alla 4:a hjulen så får vi se hur det fungerar.
Nu till rallyt Violenrallyt som avgörs i Flen på lördag och är den 4:e deltävlingen i SuperCupen och detta blir ett intensivt rally på 7 sträckor på totalt 29 km. Första sträckan som startar kl. 10.00 är på asfalt men sedan är det ut på gruset för de återstående 6 sträckorna. Blir korta sträckor på de utslagsgivande sträckorna kring Flen så gäller att vara på hugget och med från början. Vi går ut först i klassen med startnummer 86 då vi leder SuperCupen för tillfället så vi kommer att vara jagade hela dagen. Många snabba som jagar då Roine Björk, Andreas Levin, Fredrik Eriksson, Tommy Högström och Stefan Bergman kommer efter oss i startfältet så blir tufft.
Men men, bara att prova och det ska vi. Rallyradion http://rallylive.se/lyssna kommer att sända direkt och är nog livetider på www.raceconsulting.com och vi kommer att uppdatera på vår Facebook om händelserna under dagen. Fint väder är utlovat och vi ser verkligen fram emot tävlingen så vi säger....
O.A.O & SYL
Team MatsRsport
gm Miken
RAPPORT EFTER SIGTUNA SAMT MAJPOKALEN!
(07-maj)
Nu ska vi försöka summera ett par intensiva veckor som avslutades med Majpokalen igår. Förra helgen åkte vi för att köra Aspgren Bygg Sprinten för att testa de nyrenoverade fjäderbenen fram och få lite koll på hur bilen funkade efter bromsningen hos Ultra Motors. Gick fint till sista åket då vi gick in i en en höger över krön något brast och låste styrningen så vi hamnade i diket och träffade en stenstolpe som någon hade placerat där, så dumt. Tur ändå att det inte blev ett rull eller nåt annat tråkigt men bara att ta sig hem och och analysera skadorna då Majpokalen bara var en vecka bort. Vi hade tur att få tag i en donatorbil en söndag, i Fagersta. Otroligt! Nu hade vi löst biten med huv, skärm belysning vänster fram. Vi tackar Ingo för hjälpen med att rikta/montera detta, lacka får vi göra senare i livet. Vi fick snabb och bra hjälp av Sellholm med fjäderbenen och tack igen Ingo för transporten av detta tur & retur. Robert "Moffa" Johansson hade kontakter som kunde hjälpa oss med spindeln och voila, nu kom hoppet tillbaks och möjligt med tävling. Något test hann vi inte med men ett par nya MRF däck till driven beställdes av Mocomp som skulle bli kul att testa funktion och hållbarhet. Nu till helgens bravader i Norrköping.
Vi sammanstrålade på Auto-center/BDS i Fagersta kl. 04.45, ett gäng med ett positivt sinne där Mange & Camilla skulle sköta markservicen denna dag. Resan var lite spännande då vi såg 2 älgar på olika ställen lite för nära vägen och en fågel i i vindrutan, tufft så här tidigt på morgonen. Vi kom ner till Norrköping, anmälde oss och besiktade bilen och kunde åka till Himmelstalund för att ställa upp på service. Första start skulle ske kl. 09.30 och vi hade startnr. 17 så tidig start denna gång. Nu dök även pensionärsligan upp då Ingo, Eivor, Sören och mamma Karin anlände till Norrköping, kul att se dom i farten.
Äntligen dags för rally och denna dag skulle vi avverka 6 sträckor på totalt 43 km med avbrott för service efter den 3:e sträckan. Lång transport på 41 km ut till den första sträckan så vi hann bli ännu lite nervösare men vi var laddade. Första sträckan på 4,6 km lite krokig i karaktären, direkt till andra sträckan på 9,8 km som var snabbare och sedan sträcka 3 på 5 km som var en fin skogsbilväg. Alla 3 sträckor gick fint men vi har lite problem med att när vi kommer i mål så stiger tempen på motorn till över 100 grader, får kolla upp kylare eller komplettera med kylfläkt till nästa tävling. Nu till service där vi tankade bil & besättning och Mange momentdrog hjulen och Camilla jobbade med korven. Nöjda med bilen och MRF-däcken som funkade fint och knappt såg använda ut. Vi hade dålig koll på hur vi låg till men fick nu reda på att vi låg 5:a endast 1 sek efter Theorin och 8 sek efter Levin, nåt att jobba på.
Nu dags för SS 4 på 5,7 km och sedan SS 5 Aspa på 6,5 km och vi tyckte att vi körde på vad vi orkade men vi låg kvar på vår 5:e plats och 1 sträcka kvar på 11,5 km så bara att prova. Ungefär 1,8 km in i en V2/Kr< där vi hamnade långt ute och efter lite kämpande så togs vi oss precis upp innan stubbe och nästa sväng var på tapeten, tur:) Blomgrens rallyfilmer fick med detta på film, finns på Youtube 4,35 in i filmen. Efter denna incident tappade vi lite fokus och tyvärr rann tiden iväg för oss men nöjda att vara i mål. Känns som vi fick lite tillbaks efter oturen förra helgen. Vi tog oss i mål nöjda som tusan med dagen och kunde konstatera att vi kom på en 5:e plats då vi gick förbi Theorin men släppte förbi oss Viktor Karlsson som var 1 sek före, tight! Vi firade detta på Pizza Hut i Norrköping och kunde mätta & nöjda åka mot Fagersta.
Nu bara att gå igenom bilen, beställa MRF-däck och sen dags för Violenrallyt den 20/5 som är nästa deltävling i SuperCupen. Har vi räknat rätt så tror vi att vi klättrade upp till 1:a platsen i SuperCupen eftersom Roine Björk var 9:a denna gång, detta är bara preliminärt men vi får se när de uppdaterar cup-tabellen.
Nu ut i solen och cykla innan redaktör Camilla ska till Katrineholm för att ta rallylicens! Coolt!
O.A.O & SYL
Team MatsRsport
gm Miken
RAPPORT FRÅN ETT VINTRIGT LIMA!
(15-mars)
Nu har vi genomfört LBC-Ruschen uppe i Lima och vilken tävling sen, och vilket härligt väder och toppenarrangemang med proffsiga/trevliga funktionärer. Grymt! DagenD som var i lördags började redan vid 04.00 och sedan avfärd vid 5-tiden mot Lima, stormade lite på morgonkvisten men ljusnade när vi närmade oss Lima;) I bussen (Tack Bergslagsgården) fanns Jag, Mats samt redaktörerna/servicepersonalen Mange & Camilla. I släptåg med 4 nollor i grillen kom Linus, Neo, Emil & Cartman som var där för att kolla på lite häftigt rally. Nästa tuffa gäng som dök upp var Ingo, Sören och mamma Karin, kul som tusan! Mycket lokalt löst folk från hemorten syntes i det fina vädret.
Nu till rallyt och planen var ju klar från början att nu var konkurrensen stenhård så bara att försöka vara med från början. Vi begav oss ut mot SS1 verkligt laddade och började fint tyckte vi men sedan gick det lite fort utför in i en höger och en spinn på vägen och vi backade in i vallen efter den 360:n och vi tänkte skönt, bara att köra iväg. Tyvärr fastnade vi i vallen ett tag och tappade 45 sekunder ungefär, tråkig början på dagen och lite molokna åkte vi mot servicen.
Bara positiv respons därifrån och blev pushade att fortsätta då det var mycket rally kvar. Vi skulle nu köra den korta SS 2 och den långa SS 3 innan service igen. Okej på sträcka 2 och riktigt bra på SS 3 och en skön känsla i bilen. Kul med rally med såna fina vägar och ett underbart väder. Lite service på det inför den 16 km långa SS 4 och flöt på riktigt bra och blev belönade med en 4:e plats i klassen på denna. En kort service innan den avslutande 28 km långa SS 5. Vi hade koll på Roine Björk och tänkte försöka nå honom och dit var det 10 sekunder, väldigt viktigt då Roine ligger på platsen före oss i SuperCupen och Israelsson tyvärr fick skotta lite på SS 3.
Vi provade så mycket vi kunde och tog in 7 sekunder vilket tyvärr inte räckte. Vi hamnade till slut på en 7:e plats i klassen med 47 startande vilket vi är jäkligt nöjda med efter snurren på första sträckan och den tappade tiden. I totalställningen i cupen klättrade vi till en 2:a plats efter Roine Björk vilket är jäkligt skoj inför den stundande sommarsäsongen.
Tabellen i SuperCupen nedan efter vintersäsongen.
Arbetet pågår redan med genomgång av bil inför sommaren så vi kommer förberedda till Majpokalen den 6/5 som avgörs i Norrköping och är nästa deltävling i SuperCupen. Vi skall försöka åka någon tävling innan det men är inte bestämt i dagsläget så vi återkommer om det.
Vi avslutar med att tacka alla sponsorer, familj och andra som hjälper oss i detta då det vore omöjligt att genomföra själva så håll koll här på hemsidan samt på vår Facebook/Youtube där vi skall försöka hålla alla informerade om vad som händer i Team MatsRsport.
Så nu säger vi Y.O.L.O, O.A.O och S.Y.L!
Team MatsRsport
gm Miken
RAPPORT INFÖR LBC-RUSCHEN I LIMA!
(09-mars)
Nu på lördag är det dags för deltävling 2 i SuperCupen i Lima då den klassiska tävlingen LBC-Ruschen körs. Tävlingen skall avgöras på 5 sträckor på totalt 90 km så blir en utmaning för alla ekipage att klara dessa fina/utmanande vägar. Hela 222 ekipage har anmält sig till denna tävling och i vår Klass 2 Trimmat fwd är det 47 bilar som skall stå på startlinjen.
Vi (Mats) har gått igenom bilen och servat de som var nödvändigt och vi är laddade som tusan inför denna klassiska tävling. Vi går ut som 3:e bil i klassen med startnr. 59 och blir tufft att hänga med i den tuffa konkurrensen men vi skall göra ett försök. Vi ligger ju på en 3:e plats i SuperCupen och skall göra vårt bästa så får vi se vad det räcker till i Lima.
Avresa kommer att ske riktigt tidigt på lördag morgon och sedan sker första start kl. 10.00 och vi kommer att gå ut runt 11.00 så blir spännande, är redan uppvarvad:) Raceconsulting sköter tiderna från tävlingen och Rally Live kommer att sända så kommer att finnas möjlighet att följa tävlingen för intresserade.
Bara att ladda med pasta och komma laddade till Lima och vi kommer att informera om läget på vår Facebook under dagen så vi säger nu....
O.A.O & SYL
Team MatsRsport
gm Miken
RAPPORT FRÅN GESTRIKEKANNAN OCH MÖRKRET I JÄRBO!
(26-feb)
Dagen började ovanligt med avfärd kl. 12.00 vilket är väldigt ovanligt men då rallyts första start skulle ske kl. 17.00 ganska logiskt;). Mats, Miken, Mange & Camilla begav sig mot Järbo där Gestrikekannan skulle köras. 3 sträckor på totalt 77 km som skulle bli en prövning då man inte så ofta kör i mörker. Anmälan och besiktning gick galant och nu den sedvanliga väntan där vi kunde njuta av pyttipanna och lyssna på rallyradion, grattis till Martin & Christian som bärgade en 3:e plats uppe i Östersund. Redaktörer Camilla och Mange intervjuade oss inför starten vilket är en kul grej som vi skall utveckla, får jobba lite med ljudet där vissa hörs mer än andra:)
Strax efter 17.30 var det äntligen dags för start och var ganska precis då mörkret kom och skulle bli spännande. Rallyt började med en sträcka på 18 km och känslan i bilen var väl så där, mycket krön och skiftande tempo men i efterhand en okej tid på den. Sedan skulle vi klara av den 30 km långa SS 2 innan service och nu tyckte vi i bilen att det kändes bättre men så var icke fallet tidsmässigt. Vi servade och tankade upp bilen och fick lite uppmuntrande ord men vi var lite molokna på väg mot SS 3. Vi klarade av den fina sträckan på 29 km och tog oss i mål med en hel bil och nyttiga km inför Supercupens fortsättning i Lima den 11/3.
Tack till Järbo MK som fått ihop ett sånt kompakt rally med så mycket SS-km på så fina vägar, grymt! Hade hellre kört dom i dagsljus men det är en annan sak. Tacka till Mange & Camilla för service samt moder som denna gång fick vara barnvakt. Summa summarum så är vi en bit efter denna gång och det får vi hem och klura på varför men vi kommer igen till Lima. Grattis till Andreas Israelsson som vann igen, grymt kört! Nu håller vi tummarna för att vintern blir kvar ett tag till, enligt uppgift så är vägarna uppe i Lima riktigt fina i år och får vädret inte några ryck så kan det bli ett riktigt fint rally.
Håll koll på Youtube och Facebook där vi kommer ut med lite material under dagen.
Team MatsRsport
gm Miken
RAPPORT FRÅN BERGSLAGSRALLYT OCH PREMIÄREN AV SUPERCUPEN!
(29-jan)
Dagen började runt 7-tiden med avfärd mot Grängesberg. Mats, Miken & Camilla åkte från Fagersta och så fick vi hämta upp Mange vid sitt sommarställe i Dalarna som verkar funka även på vintern;) Vi anlände till Grängesberg runt 8 och klarade av anmälan samt besiktningen galant och kunde bege oss upp mot starten för att vänta. Första start skulle ske runt 11.00 och vi hade startnr. 91 så runt 12.30 var det beräknat att vi skulle starta. En lång väntan började men trevligt sällskap, fika, mat och inte minst kaffe kombinerat med besök på Rallytoa fick tiden att gå fort.
Vi skickade iväg Mange & Camilla mot servicen samtidigt som bröderna Sören & Ingemar Larsson hade med sig mamma Karin Johansson ut i skogen för att titta. Äntligen start för oss och vi skulle börja med en sträcka på 12 km innan service. Sträckan flöt på skapligt och coolt att komma i mål och mottas av Fagersta MK:s medlemmar. Vi tappade 8 sek på Dennis Rådström som var snabbast och gav oss iväg mot servicen. Där mötte solstrålarna Camilla & Mange upp med lite bränsle och nya drivdäck.
Nu dags för SS 2, den 31 km långa Björnjägaren. Peppade till tusan startade vi denna sträcka men med ungefär 8 km kvar fick vi en punka höger bak och bara att köra mot målet så fort det gick. Vi bytte däcket efter sträckan lite smått irriterade och målade upp bilen av att detta var början på något dåligt och dagen skulle fortsätta så. Kom in på service, åt lite finpizza medans vi med teamets hjälp skiftade lite däck samt tankade inför SS 3 på 17 km. Lite småsura och sena tog vi oss fram till starten på sträckan.
Kanske är det som behövs för att tända till på riktigt men vi tog oss i mål och var oeniga om hur det kändes. Mats tyckte att det kändes lite segt och jag tyckte att det var helt okej och ett snäpp upp mot tidigare. Tiden visade att co-drivern denna gång hade rätt och vi fick sträcksegern på denna sträcka. Första sträcksegern i den trimmade klassen, coolt! Hoppas på fler i framtiden. Nu service igen inför den sista och avgörande sträckan. Detta innebar ljusbox på och lite bränsle i bil och mage. Nästa sträcka skulle ha varit 29 km men nu var den kortad 7 km så nu var den 22 km så skulle bli spännande. Vi låg inför den avslutande sträckan på en delad 3:e plats med Roine Björk, det var 8,6 sek upp till Viktor Karlsson och hela 36,9 sek upp till ledande Andreas Israelsson så han höll ett eget tempo.
Vi drog ut mot mörkret och starten på SS 4 laddade till tänderna och tyckte att vi tagit i vad vi kunde och hade haft dagens incident där vi var långt ut i en höger men det gick vägen. När vi kom i mål så visade det sig att vi tagit stryk med 9 sek av Roine Björk och han gick förbi men vi tog Viktor Karlsson med 10 sek och fick behålla 3:e platsen 9 sek efter Björk. Andreas Israelsson vann i stor stil, Roine Björk kom 2:a och vi på en 3:e plats i SuperCupen klass 2 wd för framhjulsdrivna, vi var även 4:a totalt bland de trimmade 2 wd bilarna. Lite synd på punkan på SS 2 men men vi vände trenden och tog oss i mål och tog sträcksegern direkt efter och kändes jäkla skönt.
Vi är jäkligt nöjda med dagen och ser fram emot nästa deltävling som är i Lima den 11/3. Grattis till Andreas Israelsson som körde enormt fort, är något att sikta mot:). Innan Lima måste vi väl åka något men det får vi klura på, får se om vintern finns kvar. Tackar för stödet i skogen av Ingo, Sören & moder Karin. Vi tackar det schizofrena serviceteamet Camilla & Mange som vi även nu kallar Redaktören samt Medieansvarig, blir spännande att se vad dom hittar på i framtiden. Vi tackar även sponsorerna och alla andra som stöttar oss. Finns en incar ute på vår kanal på Youtube från Bergslagsrallyts SS 3 som ni kan ta del av samt även en del material på Facebook så håll koll.
Team MatsRsport
gm Miken
RAPPORT INFÖR BERGSLAGSRALLYT!
(23-jan)
Nu hoppas vi att vintern håller sitt svaga grepp över regionen så att vi får köra Bergslagsrallyt på lördag. Detta är ju första deltävlingen i SuperCupen som vi har tänkt åka under säsongen 2017. Bilen har fått ny drivaxel höger fram och lite annan genomgång efter trippen till Boden. Vi har även hunnit med ett litet test under lördagen tack vare lite tips av Moffa som kunde förmedla kontakten med Björn som hade ett gäng till hjälp, grymt skoj. Vi kunde testa lite olika körsätt och vi får se om vi har någon nytta av det på lördag.
Själva tävlingen Bergslagsrallyt som är av den mer anrika modellen utgår denna gång från Grängesberg. 4 sträckor skall avverkas på totalt 92 km innan man når målet och blir en utmaning. Totalt är det hela 139 ekipage som är villiga att ta sig an denna utmaning och i vår klass 2 wd fwd (framhjulsdivna) så är 16 ekipage anmälda. Det som är speciellt med SuperCupen är att man bland de trimmade 2 hjulsdrivna (wd) skiljer på bakhjulsdrivna och framhjulsdrivna, kan bli kul att jämföra tider ändå efter tävlingen.
Vi skall göra vårt bästa så får vi se hur långt det räcker och vi kommer att hålla er intresserade uppdaterade på vår facebooksida om hur det går under dagen. Sedan kommer resultat att finnas på www.raceconsulting.se under dagen.
Team MatsRsport
gm Miken
RAPPORT FRÅN NORTH RALLY BODEN!
(08-jan)
Nu har vi varit till Boden och kört iallafall delar av North Rally Boden. Resan började på fredag morgon då jag (Miken), Mats, Mange & Camilla satte oss i den lånade bussen (Tack Bergslagsgården) för att åka 88 mil upp till Boden. Termometern stod på -25 grader när vi stack iväg men enligt prognoserna skull tempen stiga och även i Boden vilket skulle vara skönt både för bil och människor. Resan flöt på under dagen och vi anlände till Boden runt 18-tiden för att besikta Corollan. Den var lite vrång efter den kylslagna resan så vi fick dra den lite grann innan den ville vara med, ingen som kör sprit på dessa breddgrader. Vi fick igenom bilen genom besiktningen och fick lov att ha bilen inne över natten i värmen också, tackar för det NMS Boden!
Sedan var det dags att checka in på Hotell Nivå där vi fick hjälp av Mikro Åström att komma in, tackar för det. Vi hann med ett snabbt besök på restaurang/pub innan det var dags att möte kudden. Efter en god natts sömn var det så dags att ta ut bilen från värmen och ställa upp på servicen innan det var dags att få i sig frukosten och invänta starten som skulle ske för vår del runt 11.39. Det som var fränt var att vi sa till varandra att nu kommer solen och skönt men den var bara upp och hotade lite vid horisonten innan den vände neråt, hade glömt detta sedan de unga åren i Kiruna.
Upplägget såg ut som så att vi skulle åka SS 1 & SS 2, en kort service. Sedan samma sträckor igen som SS 3 & SS 4 innan det var dags för en längre service samt byte av tidskort. Sedan SS 5 & SS 6, en kort service. Sedan samma sträckor igen som SS 7 & SS 8.
SS 1/3 var nästan 25 km lång och SS 2/4 var nästan 10 km så skulle bli en mjukstart:). Vi åkte ut mot starten av SS 1 (Kusträsk) och var skönt att komma igång. Kändes lite styltigt och ovant men vi var relativt nöjda i mål. Var ju lite annorlunda noter men det funka okej. Mange & Camilla stod i målet och kunde rapportera av vi åkt okej men Lahti var grymt snabb så där var vi en bit efter. Vi åkte mot SS 2 och klarade av även denna sträcka utan större problem och begav oss mot den korta servicen innan det var dags för SS 3 & SS 4.
Här mötte Mange & Camilla upp med bränsle, däckskifte för att testa lite och redan dags för ljusbox;) Kul som tusan och fina vägar så vi såg fram emot SS 3 & SS 4 och vi tyckte att vi körde bättre på SS 3 men klockan visade 2 sek sämre så vi blev lite förvånade. Här fick ju tyvärr Lahti bryta då vi passerade honom på sträckan efter en avåkning. Bara att ta nya tag på SS 4 och även här blev tiden 2 sek sämre än första genomkörningen, var ett nytt tema tydligen:) Vi begav oss mot servicen där vi i mörkret möttes upp av 2 skumma människor som vi tror var serviceteamet, vi njöt av nygrillade hamburgare och la upp lite taktik inför de 4 sista sträckorna. Vi tänkte väl prova lite till och se vad tiderna skulle visa.
På vägen ut mot SS 5 fick vi sms av Mange att vi låg 2:a i klassen, 30 sek efter Dan Thörnevall, NMS Boden och då hade vi ju nåt att sikta på, försöka minska avståndet varje sträcka var planen. Vi startade SS 5 men hann bara till växel 3 innan det varvade till lite för lätt och drev sämre, skit också var tanken och uttrycktes även i ord. Vi hittade en lucka att parkera i på och inväntade efterbilen. Vi fick åka lina ut till ett vägbyte och linkade själva ut därifrån till målet, tackar för skjutsen!
Synd på den avslutningen men vi lastade bilen på släpet införde 88 mil vi hade kvar för att komma hem och summerade det hela. Vi hade ju fått åka 70 km SS på grymt fina vägar och det tar vi med oss till nästa tävling (Skutskärsratten) och skönt att få ha testat lite inför detta. Vi tackar NMS Boden för denna fina tävling och allas trevliga bemötande som var i världsklass.
Resan hem började vid kl. 17.00 och efter lite drama (Mange) så tog vi oss hem efter en lång natt och landade på Auto-center i Bergslagen AB kl. 04.00 på morgonen rätt så möra. Nöjda med resan som även var ett äventyr och nu skall vi gå igenom bilen inför starten av SuperCupen i Skutskär som vi hoppas blir av och tar med oss de km vi fick träna. Synd att inte få med sig ett resultat men tydligen kan man inte få allt här i livet.
Så vi tackar alla som gjort denna resa möjlig och en intensiv helg är till ända och ser fram emot fortsättningen av 2017.
Resan var lite Y.O.L.O så vi säger väl O.A.O och S.Y.L!
Team MatsRsport
gm Miken
LÄGESRAPPORT MATSRSPORT!
(03-jan)
Nu har vi under ”vintern” gått igenom bilen och bytt de nödvändiga gällande bromsar, nypuckad koppling, nyrenoverad styrväxel samt lite annat smått och gott. Detta för att komma väl förberedda till SuperCupen startar den 21/1-2017. Vi hade ju tänkte åka tävling den 14/1 i Skutskär men den tävlingen blev ju tyvärr inställd p g a av utebliven vinter så vi har tänkt om lite.
Vi har nu anmält oss till North Rally i Boden nu på lördag den 7/1. Är ju en bit upp men 88 mil i buss (Tack Bergslagsgården för lånet) är ju underbart nu när det är ledig dag på fredag. Vi hoppas vi får åka hela tävlingen då vi då får träna 10,5 mil special inför SuperCupens start den 21/1 som vi hoppas blir av nu när det ser ut som att vintern iallafall temporärt är tillbaka. Startfältet är 48 ekipage stort med mycket duktiga ekipage anmälda, de flesta från norr med stor erfarenhet från vintertävlingar. Vi får se om vi kan vara med och se lite tider mot slutet av rallyt då vi förhoppningsvis blivit varma i kläderna.
SuperCupen 2017 |
|||
21 |
jan |
Skutskärsratten |
|
28 |
jan |
Bergslagsrallyt |
|
11 |
mars |
LBC-Ruschen |
|
6 |
maj |
Majpokalen |
|
20 |
maj |
Violenrallyt |
|
2 |
sept |
Strömkarlen |
|
30 |
sept |
Rally Sigtuna |
Ni kommer att kunna följa oss under helgen på www.matsrsport.se och då på vår Facebooksida: https://www.facebook.com/MatsRsport där vi kommer att uppdatera under helgen.
Vi hörs & synes där under veckoslutet.
Mvh Team MatsRsport