RAPPORTER 2014
(bläddra nedåt för att läsa äldre inlägg)
RAPPORT OM RALLY 2014!
(18-sep)
Nu väntar vi på kammar till hjärtat i den "röda" och det ser ut att ta någon vecka till innan den är klar. Efter detta skall ju vi installera motor i bilen samt se till den blir bromsad och då kommer det ju tyvärr att ta upp till en månad till. Detta betyder att sommarsäsongen då är slut och vi inte kommer att hinna bli färdiga. Det roliga var slut nästan innan det börja kan man säga. Nåväl, vi slår väl ihop det och har som mål att vara klara till januari så vi är beredda om det blir en fin vinter. Annars är väl planen att börja med reservkaross nu så vi se hur långt vi hinner med den i vinter. Så än ser vi inte slutet utan bara en längre paus i tävlandet så får i se när det blir dags igen.
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action :)
Gm Miken.
LÄGESRAPPORT FRÅN MATSRSPORT!
(27-juni)
Nu har vi lyft lite på locket på motorn till den röda och upptäckt skador. Har hittat skador på kammarna och efter den senaste reparationen vi gjorde på motorn där kammarna var inblandade har vi beslutat att göra iordning motorn. Vi skall kolla lite hur kolvar ser ut och så ser vi lite hur mycket vi behöver göra. Detta skall göras inom en snar framtid så vi kan lägga upp en plan för detta. Vi skall ta hjälp med detta men han hade det tyvärr lite körigt nu så vi hoppas att allt kan vara på gång till slutet av augusti. Ser därmed mörkt ut med Hässleholm men till de 2 avslutande SM-tävlingarna i Linköping och Uppsala vore det kul att vara med.
När vi gör detta skall vi även gå från hydrauliska till mekaniskt i toppen och då även titta lite på kammarna så en liten prestandaökning borde inte vara omöjlig. Blir spännande att se hur detta löser sig och vad resultatet blir. Nu är det dags att ta en veckas semester och komma tillbaks med nya krafter.
Nu har vi en plan och vi hoppas den skall hålla och ni följer utvecklingen på http://matsrsport.blogspot.se/ så håller vi tummarna för att allt går som det ska!
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action :)
Gm Miken.
RAPPORT FRÅN SM I KOLSVA
(15-juni)
Under torsdag kvällen var vi ner till Köping för att anmäla och besikta den röda inför tävlingen. Allt detta avlöpte fint och vi (Mats, Miken, Holm & Mange) kunde fira på MAX inför färden hem mot Fagersta igen.
Fredag morgon och Mats hämtade upp mig i Nissan Micran med krompaket. Vi stämplade in på Bockhammar kvart över 8 och började rekogniseringen av sträckan. Vi gjorde detta ett par gånger och fortsatte till övriga sträckor som skulle köras igenom. Vi klarade av Nyckelby, Boda samt Orsta till kl. 12.30. Då var det 1 timme kvar innan man fick promenera igenom Asfaltsprovet inne i Kolsva så det blev lunch i Kolsva med Nicke, Christoffer, Mats. P och Fredda. Efter detta gick vi igenom sträckan och gjorde lite anmärkningar som vi trodde att vi skulle få nytta av när det blev skarpt läge. Sedan var det bara att åka mot Köping där vi mötte upp Mange & Holm som hade tankat, ställt upp allt på serviceplatsen samt checkat in oss på hotellet. Bara att försöka ladda ett tag innan allvaret skulle börja med första start kl. 17.00 på Stora Torget i Köping.
Vi hade ju startnr. 81 så väntan blev nervös då man ville iväg. Mycket folk och bilar på torget med intervjuer på startrampen och vi kom iväg framåt halv 7 innan vi skulle åka transport på 45 km innan det var dags att ta sig an Bockhammar. Nu var det äntligen dags och vi började lite vingligt men fick upp tempot efter hand och mot andra hälften av sträckan gick det riktigt bra. Efter detta var det fikapaus i Skinnskatteberg och lite tid att bli nervös igen. Vi drog iväg på Bockhammar igen men bilen kändes lite seg och lät dovare än vanligt men vi körde på och förbättrade oss med 1,3 sek och kändes skönt att komma igenom "hemmasträckan" och vara med till dag 2. Mycket folk var det också på sträckan och mycket vinkande och tummen upp, jäkligt skoj! Nu var det dags för service av den röda i Köping innan nattvilan. Här upptäckte vi att att katen var täppt så därav segheten och det dovare ljudet, grabbarna rensade detta så att bilen skulle kunna andas igen. Efter detta nattvila inne i Köping och skönt att få slänga sig i säng och ladda inför lördagens 2 etapper där 4 sträckor skulle avverkas 2 gånger med lunchuppehåll/service.
Vi låg på en 14:e plats efter dag 1 i klassen och efter omseedningen skulle vi gå ut som bil 45 denna dag. Vi begav oss ut mot SS 3 och sträckan Nyckelby som var 16 km lång. Vi körde igång och sträckan avlöpte utan större intermezzon och vi klättrade lite till placering 12 och var bara att åka mot tankningen inför SS 4. Där mötte Holm & Mange upp och toppfyllde den röda innan det var dags för fortsättningen. Här fick vi reda på att Nicke/Christoffer hade fått bryta på sträckan med trasigt fjäderben, mycket tråkigt då dom låg riktigt bra till.
Vi drog vidare mot sträcka 4 som var Boda och eftersom vi rekat den visste vi att den var riktigt snabb så skulle bli spännande att se om Corsan skulle hänga med. Här blev det lite kö in eftersom ett ekipage hade rullat och fick åka ambulans, vi hoppas det gick bra för besättningen i bilen. Vi drog ut på sträckan och provade men efter den långa sträckan där vi låg fullt en bra stund kändes bilen lite skum maskinellt. I mål så var bilen varm och det luktade lite bränsle men bara att åka mot sträcka 5. Vi hade klättrat till placering 11 så på det viset kändes allt bra.
Vi startade sträcka 5 som var Orsta och lite drygt 5 km lång men bilen blev på denna korta sträcka riktigt varm och vi var lite oroliga i bilen. Vi hade bättrat oss en placering till nu och var 10 inför SS 6 som var den sista inför servicen. Bilen kändes lite trött och var varm på tempen och oljetryck lite dåligt men vi tog oss i mål och klättrade en placering till en 9:e plats. Vi begav oss lite oroliga från Kolsva mot Köping för att serva bilen inför de avslutande 4 sträckorna.
På servicen så tog vi bort termostaten i förhoppningen att flödet skulle bli bättre och tempen hålla sig lägre. Vi bytte även olja i maskin då den legat högt i temp länge och tryckte i oss en hamburgare och gav oss iväg mot Nyckelby igen för att köra SS 7 som var samma som SS 3. Sträckan drog igång och ganska snart var tempen hög igen och Mats provade att kortväxla och därför inte påfresta motorn så mycket men hjälpte inte mycket. När vi närmade oss mål såg vi att även oljetrycket var lågt så vi stannade efter mål och tog beslutet att ge upp så att vi inte skulle förstöra motorn helt. Vi tappade lite tid på denna sträcka men hade trots detta fortfarande en 9:e plats efter SS 7. Synd att inte få fortsätta att köra och se vad det kunde ha räckt till då vi hade en positiv utveckling.
Ställning efter SS 7.
|
|||||||||||||
Trimmat 2-WD |
|||||||||||||
Tp |
Kp |
Kl |
Snr |
Förare / Kartläsare |
Bilmärke |
Klubb / Anmälare |
Anm. |
Övr |
Trp |
Totalt |
Diff Tot |
Diff Kl |
Diff fg |
|
|
4 |
Toyota |
MK Speed |
|
0 |
0 |
45.15,4 |
0.00,0 |
0.00,0 |
0.00,0 |
||
|
4.47,6 4.38,0 9.54,4 10.35,2 3.07,0 2.24,7 9.48,5 |
||||||||||||
|
|
4 |
Toyota |
Göteborgs Mf |
|
0 |
0 |
45.32,1 |
0.16,7 |
0.16,7 |
0.16,7 |
||
|
4.40,9 4.38,1 10.05,9 10.35,5 3.07,2 2.29,8 9.54,7 |
||||||||||||
|
|
4 |
VW |
Kinds MK |
|
0 |
0 |
46.36,8 |
1.21,4 |
1.21,4 |
1.04,7 |
||
|
4.45,2 4.42,2 10.25,3 10.57,7 3.10,4 2.33,2 10.02,8 |
||||||||||||
|
|
4 |
Suzuki |
Gotlands MF |
|
0 |
0 |
46.42,1 |
1.26,7 |
1.26,7 |
0.05,3 |
||
|
5.15,2 4.46,7 10.11,6 10.41,0 3.11,7 2.28,5 10.07,4 |
||||||||||||
|
|
4 |
Volkswagen |
SMK
Trollhättan |
|
0 |
0 |
46.53,9 |
1.38,5 |
1.38,5 |
0.11,8 |
||
|
4.47,4 4.47,4 10.11,9 11.22,0 3.11,6 2.28,4 10.05,2 |
||||||||||||
|
|
4 |
Toyota |
Rasbo MK |
|
0 |
0 |
47.03,8 |
1.48,4 |
1.48,4 |
0.09,9 |
||
|
4.47,4 4.50,6 10.21,0 11.01,5 3.15,2 2.31,6 10.16,5 |
||||||||||||
|
|
4 |
VW |
MK Nordjämten |
|
0 |
0 |
47.25,7 |
2.10,3 |
2.10,3 |
0.21,9 |
||
|
4.52,9 4.47,5 10.27,4 11.11,0 3.16,6 2.33,5 10.16,8 |
||||||||||||
|
|
4 |
VW |
|
0 |
0 |
47.37,2 |
2.21,8 |
2.21,8 |
0.11,5 |
|||
|
4.59,6 5.00,6 10.29,0 11.00,8 3.17,2 2.32,5 10.17,5 |
||||||||||||
|
|
4 |
|
0 |
0 |
47.41,5 |
2.26,1 |
2.26,1 |
0.04,3 |
||||
|
4.55,2 4.53,9 10.30,1 11.01,2 3.18,1 2.35,6 10.27,4 |
||||||||||||
|
|
4 |
Volvo |
Östgöta BF |
|
0 |
0 |
48.01,4 |
2.46,0 |
2.46,0 |
0.19,9 |
||
|
5.02,5 5.02,4 10.31,5 11.01,9 3.18,1 2.31,5 10.33,5 |
||||||||||||
|
|
4 |
Volvo |
Västerås MS |
|
0 |
0 |
48.44,8 |
3.29,4 |
3.29,4 |
0.43,4 |
||
|
5.01,4 5.01,6 10.45,7 11.22,6 3.26,0 2.44,1 10.23,4 |
||||||||||||
|
|
4 |
Volvo |
Rönne MK |
|
0 |
0 |
49.14,3 |
3.58,9 |
3.58,9 |
0.29,5 |
||
|
5.07,1 5.04,5 10.56,5 11.22,1 3.24,7 2.37,2 10.42,2 |
||||||||||||
|
|
4 |
Seat |
Eskilstuna Motorklubb |
|
180 |
0 |
51.24,1 |
6.08,7 |
6.08,7 |
2.09,8 |
||
|
5.11,7 5.02,3 10.42,7 11.13,2 3.15,3 2.31,3 10.27,6 |
||||||||||||
|
|
4 |
Toyota |
Gullabo RC |
|
0 |
0 |
51.56,3 |
6.40,9 |
6.40,9 |
0.32,2 |
||
|
4.47,5 4.41,9 15.51,2 10.49,0 3.12,7 2.30,7 10.03,3 |
||||||||||||
|
|
4 |
Peugeot |
MK
Kinda |
|
0 |
0 |
52.06,9 |
6.51,5 |
6.51,5 |
0.10,6 |
||
|
6.18,1 7.38,1 10.45,9 11.05,8 3.21,6 2.30,9 10.26,5 |
||||||||||||
|
|
4 |
Ford |
Ludvika MS |
|
0 |
0 |
52.14,5 |
6.59,1 |
6.59,1 |
0.07,6 |
||
|
4.51,8 4.50,5 10.39,0 15.24,9 3.19,3 2.36,1 10.32,9 |
||||||||||||
|
|
4 |
Citroën |
Kullings MS |
|
0 |
0 |
52.33,0 |
7.17,6 |
7.17,6 |
0.18,5 |
||
|
4.50,2 4.48,7 15.51,9 11.02,3 3.14,6 2.35,2 10.10,1 |
Hade varit roligt att ha fått köra om det och kunna fått lite SM-poäng men men. Vi ska väl skruva isär motorn och se vad som har hänt så får vi se hur planen ser ut för att kunna fortsätta. Sedan blir det väl som vanligt att hålla koll på hemsidan samt bloggen http://matsrsport.blogspot.se/ för att se hur detta utvecklar sig. Vi passar på att tacka Holm & Mange m fl. för hjälp med servicen samt tack även till Camilla och mamma Karin som gav oss föda på servicen. Alltid skönt att få hjälp i det lilla och stora.
Vi säger väl som vi brukar...
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action :)
Gm Miken.
RAPPORT INFÖR KOLSVARUNDAN
(8-juni)
Då börjar det närma sig deltävling 2 i SM och tävlingen Kolsvarundan som skall gå av stapeln den 13-14/6. Känns ju nästan som ett hemmarally då vi kommer att få tävla i närheten av Fagersta. Vi har gått igenom bilen och fjäderbenen har varit ner till Micke på Techpro och vänt, ett var riktigt snett så skönt det blev åtgärdat. I övrigt så skall vi under veckan gå igenom/känna på det mesta och varmköra/känna efter lite bara innan vi börjar ladda för tävling.
Som det ser ut så kommer vi att anmäla oss samt besikta på torsdag kväll så att vi direkt kl. 8.00 på fredag kan börja med rekogniseringen. Vi får ju i SM åka igenom sträckorna med notblocket och göra ändringar där vi vill och så, vi försöker lära oss detta så blir bra att öva. Efter detta som pågår under dagen så är det start kl. 17.00 på Stora Torget i Köping. Vi har startnr. 81 så vi får vänta till närmare 18.30 innan det är dags för oss att starta.
Hela 33 ekipage är anmälda i våran klass Trimmat 2 wd så blir spännande att se hur vi står oss i detta gäng. Under fredagen skall vi avverka en sträcka på 8 km 2 gånger innan det blir nattvila. Efter detta seedas startfältet om och första bil startar kl. 8.55 på lördag morgon, så starttid på lördag vet man inte och förhoppningsvis är vi med där och kan gå ut med ett lite lägre startnummer.
På lördag är det 4 sträckor som skall avverkas 2 gånger med ett lunchuppehåll mellan. Klarar vi av att få åka hela rallyt så har det blivit 100 km SpecialSträcka. Skall bli riktigt spännande och man börjar redan bli lite uppspelt.
Rallyt kommer man att kunna följa på lite olika sätt och på sidan http://www.rallysm.se/ finns det länkar till alla dessa. Hallsta närradio kommer att sända på 103,7 och Rallyradion kommer även att sända webbradio. Sedan kommer resultat finnas fortlöpande på sidan: http://www.resultatservice.com/ , denna sida finns även som App att ladda ner. Finns på deras sida samt på App store samt Google play.
Vi kommer att försöka uppdatera på bloggen http://matsrsport.blogspot.se/ under veckan och till tävling när det händer saker men nu får det bli snipp snapp slut...
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action :)
Gm Miken.
RAPPORT FRÅN KOPPARBERG
(2-juni)
Då har vi varit i Kopparberg och kört tävling. Dagen började vid 7-tiden då vi styrde mot Kopparberg efter lite skönhetssömn. Anmälan och besiktning avlöpte utan bekymmer och nu var det bara att vänta i 2-3 timmar. Är ju en favoritsysselsättning när man börjar bli nervös. Även detta klarade vi av och framåt 12 var det dags för oss att starta från Kopparberg. Mange hade dragit med bussen tidigare mot servicen i Ramsberg. Mor Karin, Ingo och Camilla begav sig mot målet på SS 2 för att förhoppningsvis få se oss in action.
Mats har ju efter äventyret i Karlstad bytt bärarmar, styrväxel samt en axeltapp i bakvagnen. Trots allt detta arbete kändes bilen lite "vinglig", ville självstyra lite. Vi tänkte att vi provar ändå så får vi se vad det räcker till. Vi drog igenom alla sträckor utan några intermezzon lugnt och stabilt. Och vilka sträckor sedan! Helt underbara! Hade fått vara 4 sträckor till av den kalibern. Samspelet i bilen fungerade bättre detta rally och nu ser vi fram emot SM och Kolsvarundan den 13-14/6. Vi skall gå igenom bilen och följa upp känslan vi hade under rallyt och se vad vi kan hitta för lösning på detta.
NÅÅÅ! Som farsan brukade säga så får bli...
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action :)
Gm Miken.
RAPPORT FRÅN RALLY KARLSTAD
(18-maj)
Dagen började tidigt då jag kl. 05.40 hämtade upp mamma Karin & broder Mange och begav oss mot Autocenter där Mats väntade. Därefter mötte vi upp Niklas och gänget vid Statoil innan vi begav oss mot Karlstad. Resan gick fint och anmälan/besiktning avlöpte utan några större problem. Vi var bland dom sista att klara av detta så väntan blev kort innan allvaret började. Vi gick ut med startnr. 77 och startade väldigt tidigt i klassen och i denna tävling var det inte livetider så skulle bli svårt att hålla koll på läget. Ingo och Eivor fanns på plats och vi hoppades få lite rapporter från dom under dagen på dom sträckor där dom fanns på plats.
Vi åkte ut mot SS 1 och njöt av transporten på 45 km. Vi körde igenom denna sträcka och tyckte att det gick riktigt fint men var svårt att veta. Fick sen sms av Eivor och visade sig att vi hade 6:e tid på sträckan, mycket bra! Vi var redo att starta SS 2 och det flöt på fint tills vi kom till ÖH 1 runt lada, lite hög fart in där och rullningen kändes nära. Mats hade plats att styra emot och vi klarade rullning men vi var ivriga på att inte förlora för mycket tid och letade väg ut. Vi siktade mot sträckan och gräset var högt i diket och när vi närmade oss såg vi att diket var djupt men då var det försent att bromsa utan bara att hålla i. Det small till som tusan i bilen och vi trodde att hjulen skulle hamna under bilen men det gick vägen. Vi fortsatte sträckan och tog oss till mål. Väl där så blev det en snabbkoll innan vi skulle åka drygt 60 km transport till Karlstad och servicen, hjulets position höger fram var lite skumt men vi bedömde det som att vi skulle kunna fortsätta.
På service tog Mange & Karin emot och Mats fick hjälp av Robert. S samt Otto att kolla igenom bilen lite. Hittade inget som gjorde att vi borde bryta och ge upp men hjulet höger fram var bakslaget så vi bedömde att vi skulle fortsätta. Mats fick ändra lite på ratten och nu var det alltså dags för 3 sträckor (3,4,5) innan vi skulle komma tillbaks för en kort service innan den korta sträcka 6 på Motorstadion.
Sträcka 3 var lite avvaktande och tiden därefter. På sträcka 4 var det en not som var lite skum där man gick in i en H6 till H4- som blev spännande då man inte såg ingången på kurvan, vi klarade den men bröt in bilen på insidan och träffade nåt med hjulet höger fram igen. "Tankern" klarade även detta och vi tog oss till mål på även denna sträcka. Vi var ur och spanade lite och camber-vinkeln så lite skum ut men vi bestämde oss för att bara att mosa på, nu ville vi till målet. Vill inte bryta trenden med att ta sig till mål. Sträcka 5 var den drygt 11 km långa "riktiga" sträckan och här var Mats bra trots bilens kondition men jag hade lite dålig timing med noterna så tiden blev sisådär. Vi begav oss mot Karlstad igen och service innan SS 6 på 1,6 km på banan. "Tankern" klarade även detta och vi var i mål igen, underbart! Denna gång lite stukade men i mål trots allt, en skön trend vi inte vill bryta. Resultat hade vi dålig koll på då det var en rullning på SS 2 där dom var tvungna att klippa ut besättningen i bilen och det blev ett avbrott på 1,40 tim. Vi hoppas allt gick bra med besättningen i bilen.
Så vi lastade på efter att ha ätit lite och begav oss hemåt och tog en paus i Örebro med lite kaffe. Där surfade vi in på Raceconsulting och såg att vi fick en 9:e plats i klassen med 37 startande, väl godkänt efter denna händelserika dag. Jäkla kul att Niklas Pettersson & Christoffer Bäck också tog sig också till mål så bägge ekipagen kunde ta sig hem till Fagersta någorlunda hela och friska. Nu är det bara att gå igenom "Tankern" då vi är anmälda till SM i Kolsva den 13-14/6. Vi hoppas det inte är allt för mycket då vi skulle vilja åka i Kopparberg den 31/5 för att få öva lite mera på noter och samspelet i bilen.
Vi tackar alla runt ikring för hjälpen under dagen och avslutar med...
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action :)
Gm Miken.
RAPPORT INFÖR RALLY KARLSTAD
(15-maj)
Då har vi gått igenom bilen efter Morgongåva och vi är tacksamma för varje gång vi bara behöver gå igenom bilen, tvätta och kolla över den efter race. Nu är det alltså dags för Rally Karlstad och detta är en tävling som lockat hela 180 bilar till start. Största klassen är vår klass A-förare 2 wd med hela 41 ekipage anmälda och här hittar vi många av dom snabbaste i Sverige. Blir spännande att se hur detta går och vi hoppas vi får ett problemfritt rally där vi får åka alla SS-km och få lite nödvändig åkträning inför Rally-SM i Köping den 13-14/6. Även klubbkompisen Niklas Pettersson/Christoffer Bäck står på startlinjen så vi hoppas bägge bilar kommer till mål.
Resultat från rallyt kommer att finnas på www.raceconsulting.com så framåt kvällen på lördag så är nog allt klart. Vi kör uppdateringar på bloggen som vanligt så håll koll där på utvecklingen under dagen. Vi drar mot sola i Karlstad och säger....
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action :)
Gm Miken.
RAPPORT FRÅN MORGONGÅVA.
(11-maj)
Då har vi klarat av premiären på grus för säsongen 2014. Detta skedde i Morgongåva på en sträcka på 9 km som skulle avverkas 2 gånger och den totala tiden gav en placering. Detta år hade dom vänt på sträckan, jag har ju åkt här själv ett par gånger men inte åt detta håll så det blev extra spännande då Mats inte åkt mycket onotat. Vi klarade av sträcka 1 och tyckte i bilen att tempot varit okej men i mål visade det sig att vi var på en 12:e plats lång efter våra konkurrenter. Vi åt lite korv och tänkte på om vi skulle använda domkraften vilket vi kom fram till att vi inte skulle göra;)
Vi hade ett litet peptalk i bilen på väg mot starten på sträcka 2 och bestämde oss för att vi skulle prova fast med förstånd. Sträckan startade och attacken under sträckan var riktigt bra och vi tog oss i mål och fick tiden 5.11.4, vi sänkte tiden med 13 sek och hade 4:e tid på sträckan. Coolt vad den mentala inställningen kan göra. Detta innebar att vi klättrade placeringsmässigt i totalen och det blev en 6:e plats till sist. Bilen hel ett rally till och bara att tvätta och gå igenom vid hemkomst är en vana man gärna skulle vilja lägga sig till med för gott. Nu laddar vi för Rally Karlstad nästa lördag den 17/5 som har lockat ett grymt startfält och blir spännande att se hur vi räcker till i det gänget. Där får vi sällskap av Nicke Pettersson/Christoffer Bäck vilket alltid är trevligt! Vi tackar Mattias Holm för hjälpen under dagen.
Lägger upp SS 2 på Youtube på vår kanal MatsRsport.
Nu siktar vi mot Värmland och säger..
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action :)
Gm Miken.
RAPPORT INFÖR SOMMARSÄSONGEN.
(26-april)
Då är det alltså dags för sommarsäsongen och lite grus under hjulen igen. Vi har haft bilen hos Micke Gustafsson på Tech-Pro för åtgärd/justering av fjädring samt lite tips & råd för oss inför framtiden, mycket bra känns det och hoppas vi att det blir. Efter detta så har Björn Engström på Tractive justerat/kollat upp diffen på lådan och den kändes mycket bättre på den korta provturen idag. Vi får se hur det känns när det blir fullfart i skarpt läge. Vi har en punkt till kvar på önskelistan och det är kort styrväxel men detta skjuter vi på framtiden då vi nu är jättesugna på att komma igång och åka. Vi skall klura på detta direkt nu när vi börjat med reservkarossen så vi har detta med från början.
Planen är ju att vi skall åka Rally-SM i Köping den 13-14/6 och för att komma så väl förberedda som möjligt skall vi åka i Morgongåva den 10/5 till att börja med. Efter detta om allt går som det ska så lutar det åt Karlstad den 17/5 och efter detta förhoppningsvis bara finputs på grejerna inför Rally-SM. Mycket bra att ha en plan men visa av erfarenheten när det gäller rally så är det bara att hålla tummarna att planen håller och inga om & men dyker upp:)
Vi börjar med Morgongåva så får vi se vad som händer och vi säger som vi brukar...
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action :)
Gm Miken.
RAPPORT FRÅN ÖSTERSUND WINTER RALLY.
(03-mars)
Då har vi klarat av debuten i SM då vi genomfört tävlingen Östersund Winter Rally. Vi åkte upp till Östersund på torsdag em. och kunde vid ankomsten dit anmäla oss och klara av besiktningen för att sedan bege oss mot vandrarhemmet Ledkrysset för att planera fredagen och få några timmars sömn. Väl där så träffade vi Niklas Pettersson & Christoffer Bäck och även Mats Palmqvist/Fredrik Segerström med serviceteam så blev lite rallytugg innan läggning. Uppstigning kl. 05.30 för att äta frukost och efter detta delade Teamet upp sig. Mange & Holmen skulle iordningställa på serviceplatsen och tanka/märka in däcken vi skulle få använda under tävlingen. Mats & jag (Miken) begav oss ut för att köra rekognosering av sträckorna och dessa såg riktigt inbjudande ut med is i botten och lite vallar att ta stöd mot, detta under förutsättning att det inte blev blidväder. Efter detta så var det bara att äta lite och vila lite innan starten som skulle ske runt 18.30 för våran del.
Sedan var det dags för SS1 som var 33 km lång och skulle avverkas i mörker. Sträckan började bra men ungefär mitt på tappade vi aggressivitet och därmed tid och väl i mål så kunde vi konstatera att det blev en 20:e tid i klassen. Därefter begav vi oss mot service innan den korta publiksträckan på Campus där vi rullade igenom och erhöll en 21:a tid i klassen. Därmed låg vi på en 20:e plats i klassen inför nattvilan. Efter detta så var det bara att invänta omseedningen och vår startposition blev runt startnr. 50 på lördagen med startid kl. 08.19.
Planen var att tålmodigt försöka hitta tempo och försöka klättra i resultatlistan. Dags för SS 3 där vi tyckte att allt stämde bättre och det visade sig genom en 12:e plats på sträckan. Bara att åka direkt till SS 4 och det fina tempot/känslan fanns där och resulterade i en 11:e plats på sträckan. Efter detta var det tankning i Krokom innan den 27;5 km långa SS 5. Mange & Holmen skötte tankningen exemplariskt och vi begav oss mot starten på sträckan. Började fint och känslan fanns där men lite drygt halvvägs in blev vi nervinkade och hamnade i kö då Stefan Hanhela stod åt fel håll med nosen i vallen. Med gemensamma krafter av oss; Ledin, Göthberg m. fl så kunde vi få upp bilen så dom kunde backa undan så att vi kunde komma förbi. Blev karavanåkning efter detta och vi tappade minst 3,5 minuter på detta vilket var synd. Där gick luften ur lite då vi vid parc fermé skrivit på papper om att idealtid ej var aktuellt utan bara att acceptera detta. Lite synd med vädret och temperaturen som lade sig mot + hållet och detta betydde spåriga vägar och ingen möjlighet att välja spår själv utan bara att försöka hålla sig i spåren. Efter det bara att bege sig mot servicen och lunchuppehållet.
Grabbarna servade upp Corsan och begav sig ut mot tankstället där vi skulle få lite påfyllt innan SS 8. Lunchen var utsökt och vi intog den ihop med Mats Palmqvist och Fredrik Segerström. Annemo Friberg som sköter det mediala kring SM om jag förstod det rätt dök upp och Mats blev intervjuad om nuet och framtiden. Efter att vi smörjt kråset var det dags att sätta sig i bilen igen och åka transport till SS 6 som ihop med SS 7 skulle klaras av innan tankningen inför den avslutande SS 8.
På sträcka 6 & 7 skulle vi väl kunna säga att vi inte riktigt var på hugget då på dessa sträckor tappade tid och placeringsmässigt fick till en 16:e samt 13:e placering. Vi begav oss mot tankningen där vi möttes upp av Mange & Holm som även detta denna gång inte svek utan skötte sig utmärkt. Efter detta var det dags för den 21 km långa avslutande SS 8 där vi bestämde oss för att försöka ladda lite så avslutningen skulle bli positiv. Det fungerade på sträckan som var riktigt frän och väl i mål visade det sig att vi fick till en 8:e tid i klassen, klart godkänt! Mats blev intervjuad av Ola Strömberg i rallyradion och efter detta bara att njuta av den 65 km långa transporten mot Östersund.
Väl i mål visade det sig att vi hamnade på en 13:e plats av 31 startande vilket är helt okej, synd på det faktum att vi blev hindrade på SS 5 och tappade mycket tid. Utan detta så hade vi hamnat på en 10:e plats och erhållit 3 SM-poäng men men. Bara att ta nya tag och sikta vidare mot nästa SM-deltävling i Köping den 13-14/6. Vi grattar klubbkompisarna Mats Palmqvist och Fredrik Segerström som i vår klass tog sig in på en 5:e plats vilket är grymt bra. Sedan beklagar vi Nicke Pettersson och Christoffer Bäck som redan på sträcka 1 fick problem med en trasig växellåda och fick bryta efter detta, surt!
Lärorikt har denna tävling varit och erfarenhet är alltid bra att ha. Rekognosering och allt runt ikring är en nyttig erfarenhet inför framtiden och Corsan har nu hållit ihop i 2 tävlingar på raken så nu tar vi paus och förbereder oss & bilen för sommarsäsongen och försöka komma så väl förberedda som möjligt till Köping i juni. Vi tackar sponsorer och alla som hjälpt till och framförallt Holm & Mange som hjälpt till med förberedelserna och skötte servicen och allt runtikring exemplariskt.
Och när vi nu närmar oss slutet på historien så säger vi som vanligt....
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action :)
Gm Miken.
RAPPORT DAN ANDERSSON MINNE.
(23-feb)
Nu har vi genomfört tävlingen Dan Andersson Minne och fått lite nyttig åkträning och kvitto på att bilen håller ihop. 57 km SS hade arrangörerna fått ihop till tävlingsdag och synd att inte kylan dök upp innan då det blev ganska moddigt men som det ser ut kan det bli underlaget som gäller även i Östersund så bra att få träna på det. Bilen fungerade bra och samarbete i bilen var okej. Tidsmässigt är vi en bit ifrån men ganska irrelevant denna dag då fokus ligger 1 vecka framåt i tiden.
Nu ska vi tvätta, gå igenom samt byta vätskor på Corsan och på torsdag em bär det av mot Östersund och blir spännande/lärorikt med en SM-tävling. Hela 32 ekipage anmälda i klassen Trimmat 2 wd så blir intressant att se hur detta avlöper, vore fränt att få åka hela rally då det är nästan 120 km SS. Har lagt ut ett filmklipp från SS 1 på våran kanal på Youtube från Dan Andersson Minne.
Sedan vill vi välkomna våra nya sponsorer Fagersta Glasmästeri samt Ängelsbergs Fastigheter och tacka dom för stödet/hjälpen till denna tävling i SM som avgörs i Östersund. Och nu är det dags att börja med förberedelserna för detta så vi säger väl...
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action :)
Gm Miken.
LÄGESRAPPORT.
(16-feb)
Den nu röda Opel Corsa B:n är nu ihop och vi behöver nu testa den innan vi skall till Östersund den 28/2-1/3 för att köra SM. Värt att notera där är att hela 31 ekipage är anmälda i denna klass, fränt! För att få testa lite har vi nu anmält oss till Dan Andersson Minne som körs på lördag den 22/2. Blir bra att få testa bilen, noter och få upp lite känsla för allt då vi inte åka något ordentligt sedan rullningen i Nyköping i Juli-2013. Blev bara 2 korta tävlingar efter detta med brutna tävlingar på start samt rull igen på första. Nu håller vi tummarna för lite nordvindar så att det förhoppningsvis blir lite isbotten så det finns något att åka på för att spara lite däck.
Detta är planen och vi uppdaterar på bloggen som vanligt och rapport kommer efter helgen med tävlingsrapport samt rapport inför Östersund. Så det får bli...
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action :)
Gm Miken.
RAPPORT 2014 MATSRSPORT.
(04-jan)
Sedan har vi börjat med Corsa B 2 och rensat den och den skall vidare för bygge av torn bak samt burmontering. Sedan är planen att den skall blästras innan resten av svetsjobbet tar vid för att kunna få denna klar. 2013 lärde oss att det kan vara bra att ligga på lite i reserv när säsongen väl startar. Kadetten (Popeye) skall rensas på motor/drivlina + div. då detta möjligen skall in i Corsa B 2 i framtiden. Kaross med vagnbok kommer att komma ut till försäljning för hugade spekulanter.
Det var en lägesrapport på vad vi håller på med i väntan på så vi säger väl som vi brukar.....
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action :)
Gm Miken.