RAPPORTER 2011
(bläddra nedåt för att läsa äldre inlägg)
LÄGESRAPPORT FRÅN TEAMET!
(23-okt)
Jaha, då har vi bestämt oss för att inte köra någon mer tävling i år. Vi är jäkligt nöjda att vi fick 3 rallyn i nybyggda Bullit innan detta beslut togs. Vi har varit lite oroliga för motorn under dessa rallyn som är lite låg på komp på en cylinder redan vid bromsningen hos Broman. Vi resonerade som så att vi håller tummarna att det håller så att vi får åka nåt rally under hösten. Detta gick ju bra och en kul avslutning i Katrineholm med en 3:e plats fick vi till.
Ett annat problem vi identifierat är att bromsarna fram inte räcker till så detta skall vi också ta tag i under hösten/vintern. Dessa 2 problem som skall lösas både ekonomiskt/tidsmässigt + allmän genomgång gör att vi bestämde oss för att pausen redan nu trots att det finns fina tävlingar kvar att köra. Vi skall även försöka få igång Popeye/Mangen så jobb finns det till dom mörka kalla månaderna.
Gällande nästa säsong ser det ju lovande ut att SuperCupen eventuellt kommer igång, ett mycket bra alternativ till SM. Sedan är ju RallyMasters en jäkla bra Cup och skulle nog passa oss bättre då det enbart varit sommartävlingar. Såg att det var lite rykten om en sammanslagning/samarbete mellan RallyMaster och SommarCupen. Ser lovande ut inför 2012 gällande detta iallafall. Vi går väl in i mekarkupan och försöker få till allt detta och försöker hålla er informerade på bloggen samt hemsidan.
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
GENOMBROTTET I TRIMMAT 2 WD!
(09-okt)
MatsRsport har under lördagen genomfört KMK-Trofen (Rallymasters) som ingick som en tävling i SM-tävlingen och vår del bestod av 5st SS. Dessa SS var SM:s SS3-7 som i vår tävling var SS1-5. En skillnad mot tidigare tävlingar med Bullit var att nu fick man åka igenom sträckorna i personbil och göra anteckningar i noterna. Det gjorde Mats och Miken under fredagen och de tyckte det var givande och efter att de tränat färdigt sammanstrålade hela teamet på Hacksta Väster Gård i Vingåker, där anslöt också Martin Lundqvist och Christian Segerström.
Lördagen inleddes med mysig frukost till skenet av levande ljus i kandelabrar och det är kanske så man ska ladda för att ha rätt sinnesstämning inför tävlingar. Det skulle visa sig under dagen att våra klubbkompisar som också åt frukost till levande ljus även de vaknat på rätt sida och en sekundfight skulle ske under dagen.
Vi besiktade efter detta och allt låg på plats för vårt genombrott i trimmat 2wd. Idag var det bara en service efter vår SS3 dvs. SM:s SS5 och det gjorde att jag och Daniel kunde åka ut på SS1 för att se SM pojkarna och Mats/Miken i action. Vi stod i vanlig ordning på slutet av sträckan och i den kurvan vi stod styrde för övrigt Patrik Flodin av vägen. Platsen var ett bra ställe där det svängde men gick rätt fort så man fick verkligen se om viljan/kunskapen fanns där att attackera och det gjorde det verkligen för de var 3:e snabbaste ekipage på denna sträcka.
Efter detta begav sig jag och Daniel till servicen för att invänta grabbarna medan de avverkade SS2-3. Dessa SS fortsatte de i samma härliga stil och de kom till service utan en skråma på Bullit. De enda de upplevde lite svajigt var bromsarna som var lite svampiga men som de utbildade fordonstekniker vi är luftades bromsarna på en ögonblinkning och problemet ett minne blott.
Vid detta läge av tävlingen hade Mats/Miken ryckt åt sig en ledning på ca 10 sek över Martin/Christian inför de två sista SS. Vår SS4 SM:s SS6 var helt okej enligt Mats/Miken möjligtvis lite för försiktigt men hur som helst jämnade det här till sig då Martin/Christian fick till det riktigt bra och vi var i stort sett sekund lika inför sista sträckan.
Jag och Daniel stod vid målet och här bröt Martin/Christian alldeles innan mål då höger framhjul var punkterat och styrstaget släppt. Mats/Miken kom förbi i bra tempo och kunde genom detta bärga 3:e platsen i tävlingen. Det som gladde var inte bara 3:e platsen utan tempot som var riktigt bra dagen igenom utan misstag och skador på bilen. Detta tempo har vi jagat sedan 2006 och vårt Fiesta äventyr i Top Driver så det var efterlängtat.
Vi anser att vi nu har rätt att vara lite stolta och skall försöka njuta av detta lite men vi vill mer ändå men det får bli senare nu njuter vi bara. Om det blir något mer tävlande i år är osäkert men möjligt och det finns sämre sätt att gå till säsongs vila än detta.
Ha det bra allihop och vi hörs snart igen.
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
gm Teamchef Mange
RAPPORT FRÅN NORATROFÉN SAMT LITE FRAMTID!
(03-okt)
Nu har vi klarat av tävling nr. 2 i Bullit. Denna gång var det alltså Nora som var platsen för detta evenemang. Vi begav oss av mot Nora vid 8-tiden och förutom duon i bilen Mats/Miken hade vi denna gång ett starkt serviceteam i form av Mange & Daniel "Sune" Andersson. Anmälan och besiktning avlöpte utan incidenter och begav oss av mot starten. Efter lite väntan med förberedelser så var det äntligen dags för start när klockan närmade sig 13.00.
Sträcka 1 blev det ojämnt tempo då det var svårt att få till någon rytm då den bitvis var riktigt dålig och vi var nära att fara av ett par gånger vilket gjorde att vi blev lite försiktiga, samarbetet i bilen gick excellent. Vi begav oss av mot service, den enda för dagen. Bara att ladda batterierna för dom 2 sista SS och köra lite hårdare.
Sträcka 2 var en snabb sak där vi laddade hårt och Mats tog i lite mera i dom snabba partierna där vi tagit det medvetet lugnt förut. En jäkla rolig sträcka tyckte vi i mål och fin väg men vi trodde inte att tiden skulle räcka till mot Volvo-bilarna. Samarbetet fungerade även denna sträcka bra och om vi hoppar framåt i handlingen så var tiden riktigt bra och Bullit hängde med. Enda tråkiga var att bromsarna inte räcker till med de nya beläggen, dom tappar i kapacitet och detta är ju inte bra.
Sträcka 3 började bra men lite brist på koncentration av mig gjorde att Mats fick köra utan noter 1 km en bit in. Efter det lite AHA upplevelse då vi 2-hjulade inne på grusområdet vilket det finns jättefina bilder på http://www.emotorsport.se/ . Efter detta missade vi även ett vägbyte ganska grovt och tiden blev därefter. Vi begav oss mot mål lite missnöjda efter denna struliga sträcka men blev gladare då det ändå räckte till en 6:e plats.
Vi skall kolla över bilen i veckan och försöka få till bromsarna lite bättre och tar med oss SS 2 till Katrineholm där nästa tävling skall genomföras. Skall bli riktigt kul och jag har tjatat så att nu skall vi försöka åka rekognisering också. Har aldrig gjort detta och skall bli kul att prova detta och vi håller tummarna för att vi får åka alla 5 sträckor och se hur långt det räcker. Vi försöker hålla er uppdaterade på bloggen som vanligt så det får bli....
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
RAPPORT FRÅN TEAMET INFÖR NORATROFÉN!
(29-sep)
Då är det alltså dags för tävling nr. 2 för Bullit och besättning. Vi har finputsat lite på detaljer på bilen denna vecka. Bytt belägg fram bl a och blir intressant att se hur dessa fungerar. Trippen är igång och vi är klara för race. Målsättningen med rallyt i Nora är väl att komma igenom i ett skapligt tempo och att allt ska fungera med bil och noter. Vi håller tummarna för att allt håller så vi även kan åka Katrineholm nästa lördag. Vi har dammat av 4 gamla Silverstone som jag köpt av Tomas "Otto" Pettersson som vi ska prova denna tävling. När vi ändå pratar gammalt och damma av så ska Daniel "Sune" Andersson med och serva lite vilket blir jäkla skoj. Gamla gänget med lite olika roller, kul för Mange att få lite handgripligt stöd på servicen.
Lastning sker imorgon och så drar vi iväg mot Nora lördag morgon och intresserade kan som vanligt följa oss på bloggen.
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
KORT RAPPORT ABOUT THE FUTURE FOR THE TEAM!
(18-sep)
Debuten är avklarad i Bullit och vi har hunnit smälta alla intryck från detta. För att summera det kort så blir det ordet FRÄNT! Det gav mersmak och vi vill åka igen. Hade tänkt oss en tävling den 24/9 men privata åtaganden kom i vägen så nästa tävling blir i Nora den 1/10. Efter det möjligen Katrineholm om bilen håller och allt faller på plats. Finns lite smådetaljer att jobba med gällande bromsar som inte höll måttet riktigt. Lite annat funderar vi på också men vi får se vad det tar vägen.
Lite bilder upplagda från Eskilstuna som ni kan njuta av. Nu ligger det på med andra uppgifter så det får bli.......
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
RAPPORT FRÅN DEBUTEN MED BULLIT!
(11-sep)
Då var det äntligen dags för debut med Bullit och detta skulle ske i Eskilstuna och tävlingen EMK-kannan. Tävlingen hade lockat hela 154 bilar till start och 24 av dessa i våran klass A-förare 2 WD. Detta var en deltävling i Rally Masters så startfätet såg imponerande ut med förare från SM-toppen på startlinjen, en bra värdemätare för Bullit direkt.
Vid åkte från Fagersta vid 6.30 tiden mot Eskilstuna där vi skulle klara av första hindret som var A-besiktningen, alltid nervöst när man skall göra det för första gången. Detta var inga problem utan gick klockrent och vi tankade och intog en frukost på Mc Donalds, en del av oss tog 2 frukostar. Vi nämner inga namn. Vi drog ut på tiden för att åka till starten då det började bli nervöst. Första start var kl. 10.00 och vi hade startnr. 80 så vi räknade med att komma iväg strax efter 11. Tävlingen skulle bestå av 6 st SS av lurig karaktär med mycket tempoändringar på totalt 39 km. Bara att ta tjuren vid hornen. Vi strosade runt på området och snackade lite med klubbkompisarna i Fagersta MK och försökte se coola ut men vi var spända fast det inte syntes;) Mange som skötte servicen drog mot den centrala serviceplatsen och starten närmade sig.
Äntligen dags för start och vi åkte den långa transporten ut mot SS 1 spända och förväntansfulla. Denna sträcka var en kort på nästan 5 km, en perfekt sträcka att börja på och känna på allt. Sträckan flöt på och noterna fungerade okej och vi gick i mål. Väl där hade dom tider uppsatta vi kunde jämföra med och vi var bara 0,9 sek efter Håkan Långkvist, då visste vi att vi hade ett okej tempo. Sträcka 2 var lite längre och jag strulade lite med noterna så vi kom lite häftigt in i någon sväng, publikvänligt om inte annat. Tiden okej ändå och vi begav oss mot service. Mange tog emot oss och fick jobba hårt med tankning och känna på hjulen. Bullit fungerade bra så var inte mycket mera att göra.
Dags för SS 3 som var av den kortare modellen och denna sträcka fungerade bra i bilen och tidsmässigt var vi med skapligt så vi begav oss ut mot sträcka 4 förväntansfulla. Här krånglade jag med noterna i 1,5 km innan jag hittade tillbaks igen och typiskt nog vid ett publikställe med lurigt krön så tempot blev därefter. Vi tappade tid här men var hela och rena och kunde ta oss mot service igen. Mange var fortfarande kvar och fick denna gång även använda domkraft. Mange tömde lite vevhusspill och Mats ändrade lite mera toe-in för att se om Bullit kunde bli lite mindre orolig i framvagnen. Dags för dom 2 sista sträckorna nu och vi ville i mål och känna att allt fungerade i bilen.
Sträcka 5 var en rytmisk sträcka där allt fungerade i bilen och tempot kändes bra. Mats körde lite hårdare och noterna kom med skaplig timing så nu var det bara SS 6 kvar. Även denna sträcka fungerade bilen och besättningen och tiden blev helt okej. Det var en nöjd duo i bilen och nu var debuten avklarad med Bullit. Bilen fungerade klockrent, finns lite att jobba med gällande bromsar och lite annat men det var ett positivt besked. I bilen gick allt bra 4 sträckor, lite ringrostiga noter men vi tar med oss dom 2 sista sträckorna som fungerade finfint. Mange var även ut och inspekterade oss vid målet på SS 6 och var nöjd med vad han fick se, både ljudmässigt och hur bilen betedde sig på vägen.
Sedan när vi kom till mål så visade det sig att vi kom på en 6:e plats av 24 startande vilket överraskade positivt, fick våra leenden att bli snäppet större och var ett bra kvitto på att bilen fungerar. Gällande framtiden så finns det lite att göra på bilen men vi skall tävla igen den 24/9 som det ser ut, tävling ej bestämd ännu då det finns 3 att välja på. Vi skall bestämma oss i början av veckan, vi har ju inget att hämta i någon cup så vi får se vad det blir.
Hoppas det skall komma ut lite filmklipp under dagen då Linus filmade oss på 3 sträckor som vi skall försöka få in i datorn och ut på webben.
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
LÄGESRAPPORT MATSRSPORT!
(20-aug)
Tänkte jag skulle skriva en rapport som beskriver läget i teamet då vi inte uppdaterat detta på länge. Mats har kämpat på som tusan med detta till synes evighetsprojekt som vi har döpt till Bullit. Framvagnen fick vi aldrig till då styrgeometrin aldrig blev som den skulle och tiden för bromsning närmade sig. Vi bestämde oss för att köra den till Broman iallafall för att göra ett försök, tänkte att fastspänd i bänken ska den väl kunna sköta sig. Men icke sa Nicke, över 4000 varv så ville hjulen ge sig iväg och bromsningen gav inte alla besked vi ville ha. Men upp till detta varvtal snäppet bättre än tidigare bromsning med Lexmaul insug och annat grenrör. Nu kör vi ju original på dessa delar och var ju bättre upp till detta varvtal vilket vi är nöjda med. Vi avslutade där och skickade Camilla & Linus för att hämta den icke skötsamma Bullit och funderade på om det skulle bli skamvrån till nästa säsong.
Väl hemma så bestämde vi oss för att vi inte ger upp utan Mats satte ut en blänkare på M4Sale-forumet för att hitta en lösning på styrningen och fick napp på Kristiansson Bil. Han hade en styrhöjning liggande featuring Christer Steen som vi är tacksamma för att vi fick köpa. För att kunna lösa del 2 i problemet så kontaktade Mats Sellholm för att kunna köpa en någorlunda färdig lösning på problemet med framvagnen. Detta gick bra och detta anlände till oss tisdag kväll och Mats monterade detta direkt. Och se!! Hoppet har återvänt och vi tror att vi är på rätt väg nu.
Blev en Fårbo-sväng fredag kväll och en leende Mats kom tillbaka nöjd efter provturen. Undertecknad fick också prova och fan vad skoj det var, allt slit känns som bortglömt och t o m Mats kunde frambringa den känslan. Hasplåt har vi fått hjälp av Jappe att böja till lite så den skall dit efter helgen och sedan återstår en massa småpyssel men det känns positivt i teamet nu och en start snart känns inte omöjligt. Är rockfestival idag på Eskiln beach så blir inget i helgen men sedan sätter vi fart.
Även våran kompanjon Micke "Pulver" Persson är i princip klar med sitt projekt och han och Vallåkra ska göra comeback i EMK-kannan och då som föråkare. Kul att bägge projekten äntligen börjar bli klara och race är i sikte.
O.A.O and S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
RAPPORT BÄCKASPRINTEN!
(29-maj)
Nu har jag (Miken) & Fredrik varit i Riddarhyttan och kört tävlingen Bäckasprinten. Även detta var en deltävling i Cupen 7-klubbars. Var en sträcka som vi skulle köra 2 gånger. Sträckan var från början tänkt att vara 15 km men blev kortad ett par km så landade väl på runt 13 km, mycket åka iallafall.
Vi åkte ut mot SS 1 nervösa i vanlig ordning och ville komma igång. Sträckan drog igång och en bit in nära sjön så lurades vägen över ett krön, såg rakt ut men vägen försvann till höger. Vi körde rakt fram och fick backa lite och tappade lite tid men var med i matchen då detta skedde på ett ofarligt ställe. Lite fladdrigt här och där men vi tog oss i mål och begav oss mot service. Struntade i tiden inför sträcka 2 och ville bara öka och sänka tiden mycket om vi kunde undvika misstag.
Sträcka 2 drog igång och vi höll ett mycket bättre tempo och undvek misstag och fick t o m flyga lite över ett krön, kändes coolt i bilen men såg säkert helt odramatiskt ut från utsidan. Vi har ett bekymmer att bilen vill vandra över hela vägen på raksträckorna och trodde att det var löst då vi satte på andra fälgar med samma ET runt om men icke. Den vill fortfarande vandra och får sitta och parera Popeye hela tiden vilket blir drygt då man aldrig kan slappna av, fick t o m blåsa på vänsterhanden och lite krampkänning. Vältränad som man är med f...skinn i händerna så blev det så. Vi förbättrade iallafall tiden och det med 26 sek vilket vi var nöjda med i bilen.
Väl i mål visade det sig att vi var snabbast i klassen andra sträckan och det räckte totalt till en andra plats. Blev en buckla till och nu får väl Fredrik sätta upp sin hylla snart;) Nu vill Mats ha tillbaks racelådan som ska dit på Bullit så nu är det bara att fundera på vad vi ska göra. Känns som att en låda är nödvändig även till Popeye men vi får väl fokusera på Bullit så den kommer på hjul igen. Blir nog ett uppehåll med Popeye tills detta är färdigt. Även den slingriga framfarten på Popeye skall utredas men det tar vi när Bullit är klar.
Håll koll på bloggen för hur detta utvecklar sig!
O.A.O and
S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
RAPPORT MORGONGÅVA SAMT LÄGESRAPPORT!
(08-maj)
Nu har jag (Miken) & Fredrik varit i Morgongåva och gjort grusdebut med Popeye. Upplägget var att en sträcka på 9 km skulle avverkas 2 gånger med service emellan. Förutsättningarna var bra, vi hade fått låna racelådan av Mats med diff och allt och hade bytt lyse och stötfångare fram efter turen i Lima. Nästan hela Fagersta gänget, 5 bilar på startlinjen drog iväg mot Morgongåva vid 7.30 tiden. Anmälan och besiktning gick bra och nu var det den där underbara väntan till våran start framåt 11.30 tiden.
Vi startade SS 1 och sträckan var verkligen fin och det funkade bra i bilen, lite yvigt och låg växel emellanåt men vi tog oss i mål nöjda och glada. Tiden visste vi inte riktigt vad den räckte till. Vi hade Camilla, Linus & Ingo mot slutet av sträckan men dom trodde att vi låg i mitten av startfältet. Hmm, tänkte vi och bestämde oss för att strunta i detta och bita ihop och försöka sänka tiden till åk 2. Hann med en burgare i pausen och lite umgänge med klubbkompisarna, alla var i mål och hade kört bra så det såg spännande ut inför nästa sträcka.
Sträcka 2 drog igång och fick bra pepp och bromsning av Fredrik i bilen och försökte ligga en växel högre där det gick. Gick bra men lite nära en stolpe på höger sida när vi försökte räta ut linjen lite men gick bra denna gång och Fredrik kunde börja andas igen. Hade lite problem när det gick fort på rakorna att bilen ville orma sig och då blev man lite feg och gick på lite vänsterbroms i ren självbevarelsedrift. Annars var vi jättenöjda i mål och trodde att vi sänkt tiden avsevärt men icke. Vi hade sänkt tiden med 3,1 sek och nu var det bara att bege sig mot mål och se vad det räckte till.
Tiden för SS 1 var uppe när vi kom dit och det visade sig att vi hade varit snabbast där vilket kom som en positiv överraskning. Nu var det bara att vänta på tiderna från sträcka 2. Dom andra hade sänkt sina tider mer än vi så vi fick till en 3:e tid på SS 2 och totalt gav det oss en 2:a plats i klassen, 1,2 sek från första platsen och med 0,3 sek tillgodo på Mercan på 3:e plats. Jävligt nöjda och förvånade var vi och en buckla var fick vi för besväret också:)
Alla ekipage från Fagersta MK tog sig i mål samt ett toppenväder och ett toppenarrangemang så dagen var toppen på alla sätt. Grattis till Nicke Pettersson & Tony Puumala som tog vinsten i sin klass och höll sådant tempo att dom slog alla förutom 5 trimmade 2 hjulsdrivna bilar, grymt!
Nu till Bullit som Mats kämpar på med. Han har fått till elen som ni som följer bloggen har kunnat se och bränslerör är dragna. Bromsrör, avgassystem är kvar + en massa småfix med fastsättning av olika detaljer och annat. Nu väntar vi fjäderben som är på service och får nya fjädrar för den rätta vikten så att vi kan få den på hjul igen. Sedan skall motorn bromsas och Bullit skall testas och A-besiktas så det börjar ta sig. Visa av historien vet vi ju att allt brukar ta längre tid än man tror. Men någonstans i mitten av Juni vill vi vara igång och testa lite och sedan få till en tävling eller 2 under grussäsongen. Håll koll på bloggen för hur detta tar sig!
O.A.O and
S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
RAPPORT FRÅN LIMA!
(14-mars)
Jaha, då har vi klarat av den sista vintertävlingen för den här vintern. Avslutningen gjorde vi i Lima och där skulle vi få åka 87 km SS om allt funkade och vi höll oss på vägen. Mats & jag stack från Fagersta 05.00 för att hinna till besiktningen som skulle ske mellan 8.00-9.00 ovanför Lima i Fiskarhedens lokaler. Allt gick bra och bara att lasta på och åka tillbaks till Lima och ställa upp på service och bege sig till starten och vänta på att det skulle dra igång. Denna tävlingen skulle avgöras på 4 sträckor som var 6, 35, 30 och 16 km långa med service mellan sträcka 1,2 & 3. Under väntan så satte vi i oss lite mat och umgicks lite med Martin Lundquist och Christian Wisti-Segerström som denna dag agerade föråkare för att få lite träningskm i bilen och få lite övning med noter och liknande. Väl där dök även Ingemar "Ingo" Larsson och Camilla upp då dom skulle ut och titta lite och ha lite jour om vi behövde hämtas i skogen.
Dags för SS 1 och det var en grusig syn som mötte oss. Vi hade ju 7 däck med oss som inte var direkt färska och det skulle bli en jobbig dag däcksmässigt om vi fick åka alla sträckor. SS 1 började och det var den korta och Mats var bra och jag dålig men vi tog oss runt och åkte mot service. Inte mycket att göra där men lite oroliga för den 35 km långa SS 2 med tanke på underlaget och kvaliteten på däcken, men men. Bara att prova och se hur det går.
SS 2 började och jag gav en lite sen not en 5 km in på sträckan och vi åkte rakt fram i en skarp höger, inget dramatiskt men tog i lite i snödrivan. Nya tag och på det igen men Mats konstaterade att servon var död, va fan! Noterna funkade iallafall bra men tempot blev mindre bra med servoproblemet samt att bilen inte ville styra in/driva på alls kändes det som. Vi tog oss i mål och drog mot service där Ingo & Camilla tog emot oss. Vilken syn att se däcken, knappt ett dubb kvar i däcken som samtidigt förklarade varför det kändes lite skumt mot slutet av sträckan förutom det servoproblemet orsakade (finns bild på blogg på det). Servon fixades då det bara var remmen som gått då vi åkte rakt fram vid sena noten. Lite plast undanröjdes och däck med dubb las på fram. Nästa SS var ju 30 km och lite orolig var man ju för hur länge det skulle finnas dubb i dom.
Sträcka 3 drog igång och var en njutning till att börja med. Harmoni i bilen och noterna satt med skön timing och allt. Däcken dog ut halvvägs in och vi kämpade oss i mål, blev nån vallning då det var dåligt med fäste men på det hela taget en positiv duo på väg mot servicen. Camilla & Ingo skrattade när dom såg hjulen fram, dubbfritt igen. Nu hade vi slut på däck att byta med. Vi fick ta däcken som suttit bak 3 rallyn fram som hade dubb kvar och ta reservhjulet höger bak med dubb, sedan körde vi dubbfritt vänster bak. Allt för spänningen! Vi tackar Stockholmaren och VOC-gänget från Kullings för hjälp med extra domkraft och mutterdragare. Bara att ladda för den sista sträckan på 16,30 km och nu ville vi i mål så sviten för oss med Popeye med Mats bakom ratten skulle hålla i sig, inga brutna tävlingar denna vinter.
Sträcka 4 var en riktig skön sträcka med tempoändringar och svängar över krön som var spännande. Även denna sträcka funkade bra i bilen med noter och Mats körde för allt det gick efter förutsättningarna. Blev riktigt halt mot slutet och vi bjöd publiken på några vallningar som kanske kan bli nån cool bild eller filmklipp för någon. Det var en nöjd duo som drog mot målet och vilka sköna vägar, synd på underlaget men Kung Bore är svår att styra. Inget blid innan så blir det ju så här. Jag vill åka nästa år igen om tillfälle finnes, det här var första gången för mig i Lima.
Summa summarum så tar vi med oss SS 3 & 4 som funkade riktigt bra i bilen. Noter & timing stämde och Mats körde hårdare än tidigare i vinter trots däcken. Får ta med oss den känslan till våren då vi förhoppningsvis skall göra premiär i Corsan (Bullit). Ni får hålla koll på sida och blogg så skall vi hålla er informerade om hur det går.
S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
RAPPORT FRÅN SKOGSRUNDAN!
(27-feb)
Blir en kort rapport från Skogsrundan idag. Upplägget var att vi skulle köra en sträcka på 14,4 km 2 gånger med service emellan, alltså totalt nästan 29 km. Vi drog mot Nyhammar kl. 06.00 och var anmälda och nybesiktade när klockan var kvart i 8. En lång väntan började då första start var kl. 11.00 men gick ingen nöd på oss då vi hade servering med korv, dricka och varmt och skönt i Nyhammars Folkets Hus. Mats mötte upp oss där och åkte sedan mot servicen där han skulle bistå oss.
Jag och Fredrik drog mot starten på SS 1 riktigt laddade, skulle bli kul att prova köra med riktiga lådan och diff för första gången. Jag började sträckan lite yvigt men Fredrik lugnade mig och från 2-3 km in gick det riktigt bra och vi fick se familjen stå och vinka vid vinkeln 10,7 km in på sträckan. Strax efter det i ett kraftigt slag på väg in i en skarp höger så bromsade jag hårt samtidigt som jag växlade ner och då ville det inte driva något vidare. Va fan tänkte jag tyst inombords men bilen drev fortfarande så vi linkade mot mål. Vi tog oss mot service där Mats väntade och gav oss beskedet att drivaxeln inte var med idag. Det visade sig att den inre knuten hade gått av jämns med vxl. lådan. Vi försökte hitta del på service av andra Opelåkare men gick bet på det utan det var bara att kasta in handduken. Synd då sträckan var jävla fin och omväxlande med lite överraskningar.
Var kul så länge det varade och det kändes som rally på riktigt nu med låda och diff och skulle varit roligt att se hur långt det hade räckt. Men men som vi brukar säga, om inte om hade varit o.s.v. Funkade bra i bilen mellan mig & Fredrik och det kändes bra så vi får ta med oss det till nästa gång det är dags för oss att kampera ihop.
Popeye får inte vila så länge utan vi anmälde oss till Lima idag. Mats skall köra och jag skall försöka ge han lite noter så får vi se hur det går. Vi ska köra på det vi har och göra slut på det och hålla tummarna för att vi får åka alla SS-km. Jag har ju aldrig åkt i Lima så blir spännande då alla alltid sagt att det är bästa tävlingen för året. Vi kollar väl upp Popeye lite med drivning och liknande så skall det förhoppningsvis bara vara att köra på.
P.S Grattis till Micke Göthe och Robert Strömgren som tog 2:a platsen i C-förare 2 WD.
S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
RAPPORT FRÅN DAN ANDERSSON MINNE!
(20-feb)
Nu har vi luftat Popeye igen och detta skedde som vi tidigare rapporterat i tävlingen Dan Andersson Minne som startade i Grängesberg. Tävlingen bestod av 3 SpecialSträckor på totalt 60 km med service efter varje sträcka. Vi hade till tävlingen köpt 2 däck av Martin Lundquist som var ex. Thunström och satte dessa på driven i hopp om att dessa skulle hålla hela rallyt. Totalt kom 91 bilar till start varav 14 bilar i våran klass A-förare 2 WD.
Lastat hade Kent, Mange och Mats gjort på fredag kvällen så vi var redo för avfärd kl. 07.30 på lördag morgon. Det var 26- på morgonen och vi var glada att ekipaget hade stått inne över natten. Besiktning gick bra och vi begav oss mot starten för att fika lite och förbereda oss för dagen. Solen sken och temperaturen steg så det skulle bli en fin vinterdag.
Dags för start och vi begav oss ut mot sträcka 1 som var drygt 21 km lång. Kul att testa med dom "nya" asymmetriska däcken och känna skillnaden, vi hade ju inte fått till nåt test i veckan så det var lite spännande. Sträckan var snabb med lite halvluriga partier där vi var av lite lätt ett par gånger. Tappade inte så mycket på detta utan tog oss i mål men tyckte att det var halt, var ganska mycket löst på vägen som påverkade detta. Vi gav oss iväg mot Yxsjöberg och den centrala serviceplatsen. Vi pratade lite med Peo Berglund och han hade också tyckt att det var halt, bara att gilla läget då vi inte hade några andra däck att byta med. Kent & Mange tog emot oss på service och fick räta lite plåt då dörren var lite intryckt och tog i skärmen, lite fras på stötfångaren åtgärdades också och vi var redo för SS 2.
Sträcka 2 var lite drygt 20 km lång och här strulade jag lite med noter i ett parti och vi tappade lite tid men annars körde Mats så fort och hårt som Popeye klarar av. Kändes att det saknades kraft i motorn som är av standardmodell när det fanns lite löst att åka på men var kul sträcka och vi drog mot servicen igen. Mange & Kent skötte detta utmärkt och nu var Popeye fulltankad och redo för sträcka 3 som var den sista på nästan 17 km. Samma däck runtom fick duga även till denna sträcka.
Sträckan gick okej förutom att jag även denna sträcka strulade med noter, gjorde ett nybörjarmisstag och bläddrade 2 blad vid ett tillfälle och det blev galet i 1,5-2 km innan vi var tillbaks i matchen. Mats skötte sig trots detta och vi tog oss i mål och hade väl inga större förhoppningar över placering med tanke på strulet med kommunikationen och lite avsaknad av kraft i spisen.
Väl vid mål visade det sig räcka till en 6:e plats av 14 startande i klassen samt 16:e plats totalt vilket känna som godkänt. Det viktiga var ju att ta sig runt och få lite SS-km och träna på just kommunikationen i bilen och det behövs. Nu hoppas vi att vi till sommarsäsongen skall sitta i Bullit istället och då kunna börja att köra om placeringar på riktigt. Blir att lägga ner lite jobb på Bullit nu när vintersäsongen snart är över och se till att den är klar till våren så detta blir verklighet.
Popeye skall luftas åtminstone en gång till och det blir i Skogsrundan söndagen den 27/2, denna gång skall Miken köra och Fredrik skall sitta i högerstolen. Detta är den 2:a deltävlingen i Bergslagen Rally Cup och avgörs i trakterna kring Nyhammar. Är en sträcka på 14,4 km som skall köras 2 gånger och blir spännande att se hur det slutar. Håll koll på blogg och sida så får ni veta slutet på det.
P.S Grattis till Niklas Pettersson med co-driver Tony Puumala som tog en fin 2:a plats i andra deltävlingen i Suzuki Cupen.
S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
RALLYDAGS IGEN!
(16-feb)
Nu är det dags att lufta Popeye igen och detta skall göras i tävlingen Dan Anderssons Minne som utgår från Grängesberg på lördag. Runt 100 bilar är anmälda och i våran klass A-förare 2 WD är det i skrivande stund 15 st ekipage anmälda. Tävlingen avgörs på 3 sträckor på totalt 61 km så det blir mycket åka om man får åka hela tävlingen.
Mats skall köra och Miken läsa noter för att träna lite inför sommaren då vi hoppas kunna lufta Bullit och se vad vi med lite träning kan åstadkomma med den. Vi har ju gamla Bilstein på Popeye nu för tiden och har bytt den höger bak då den var helt slut efter åkturen på Bergslagsrallyt, var lite guppigt emellanåt. Annars har vi tittat över den lite och ser fram emot lördag. Skall bli jäkligt skoj att åka igen och har hört att det skall vara jäkligt fina vägar så vore fina att få åka alla SS-km.
Annars var vi ju ute i förra helgen och tittade på Fredriksbergssträckan och var riktig häftigt att se attacken över dom 3 krönen där det gick undan som f_n. PG vann ju den första åket och var synd att servon skulle strula så man inte fick se han attackera fullt ut hela lördagen. Var en härlig dag i solen trots kylan. Vi hade ju som tur vad med oss ved och ätbart så vi klarade 8 timmar i skogen. Nu håller vi tummarna för att PG får till en styrning i en WRC bil, det är han helt klart värd om det finns någon rättvisa.
Nu siktar vi mot lördag och rallyt och håll koll på bloggen där vi brukar uppdatera när det händer nåt skoj eller annat.
S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
RAPPORT FRÅN COMEBACKEN I BERGSLAGSRALLYT.
(01-feb)
Då har det ägt rum, comebacken av Mats Larsson/Mikael Johansson efter 16 mån uppehåll. Detta skedde på tävlingen Bergslagsrallyt som utgick från Kopparberg. Tävlingen avgjordes på 4 SS på totalt ca 80 km. En riktig prövning efter lång vila och rallyt skulle starta med "Björnjägarn", en mjukstart på 25 km. Hela 19 bilar var anmälda i klassen A-förare 2 WD och totalt hela 143 ekipage i rallyt.
Popeye var objektet som skulle användas för detta race. Originallåda var till detta rally utbytt mot racelåda med diff som skall användas i "Bullit" senare. Mats fick tag i 4 st Pirelli av Mikael Wisti som vi hoppades skulle hålla hela rallyt. Ett kortare test genomfördes under veckan och vi kände oss ganska förberedda. Själv hoppades jag att noterna skulle sitta någorlunda och med skaplig timing.
Mats & Kent besiktade på fredag kväll i Ludvika så vi fick lite sovmorgon på lördagen. Mats, jag, Mange & Kent drog mot Kopparberg vid 9-tiden och det började bli nervöst i bussen. Alla handlingar hämtades ut och nu var det bara att vänta. Service skulle ske efter SS 1 samt efter SS 2 så Mange & Kent begav sig ut mot service för att ta emot oss där.
En timme senare var det dags för oss att bege oss ut mot SS 1, äntligen var det dags. Sträcka 1 avlöpte riktigt bra och vi kunde andas ut, vi hade inte blivit ifattkörda på sträckan. Noterna och bilen fungerade bra och vi var nöjda i bilen på väg mot grabbarna på service. Kent & Mange putsade fönster och kände på lite skruvar och applicerade solskydd i form av silvertejp, var borta innan SS 2 började;)
Sträcka 2 var lite bökigare men det gick bra även där. Den var 19 km lång och greppet var lite sämre mot slutet men däcken hade hållit bra ändå. Dags för service igen, den sista för dagen. Vi satte framdäck bak och la dit dom "nya" Pirellidäcken fram och tankade upp Popeye. Mange & Kent ville sätta på ljusbox men vi i bilen räknade ut att det inte skulle behövas, hur skulle det gå?
Vi skulle nu avverka SS 3 & 4 som var på 19 km var utan service mellan. Det som inte fick hända hände. Kö till sträcka 3 och det dröjde, 40 min stod vi och köade och ljuset började att avta. Skulle serviceteamet få rätt??
Sträcka 3 kändes helt klockren på alla vis. Körning, noter och timingen med detta var bra hela sträckan. Vi var mycket nöjda i bilen och bara SS 4 kvar. Ingen kö till SS 4 men det började skymma. Vi började sträckan bra men sedan blev det halvskumt. Vi blev lite försiktiga då man inte riktigt såg guppen i vägen samt ingången till kurvorna. Annars fungerade det bra i bilen med körningen och noterna där timingen var helt okej igen. Nöjda med rallyt satt vi i bilen och var jävligt kul att åka med Larsson igen, hade glömt att Popeye kan gå så fort;)
Sen får vi väl erkänna att Mange & Kent hade rätt gällande ljusboxen, nästa gång skall vi lyda!!!
Vi har fått blodad tand, vi har nu anmält oss till Dan Anderssons Minne den 19/2. Finns lite jobb på Popeye efter alla äventyr, vi skall kolla upp fjädring och lite annat då den kändes lite skum mot slutet av rallyt. Skall nog gå bra och ni fans får hålla koll på hemsida samt blogg för den vidare utvecklingen av detta verklighetsdrama som utspelar sig i Västmanland/Fagersta. HOOOJ!
P.S Grattis till Niklas Pettersson med co-driver Tony Puumala som tog en fin 3:e plats i första deltävlingen i Suzuki Cupen.
S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
RAPPORT ULRIKSBERG SAMT INFÖR BERGSLAGSRALLYT.
(26-jan)
Nu har man provat på vinterrally också. Det var Ulriksbergsrallyt som skulle köras och detta var första deltävlingen i Bergslagens Rally Cup. Tävlingen bestod av 2 sträckor som kördes 2 gånger på totalt 20 km. Denna gång var det Niklas Pettersson som fick prova högerstolen då Fredrik Hallgren tagit semester med Erica och gömmer sig i Marocko. Som förberedelse körde jag & Mats några träningsåk helgen före och det kändes skapligt och Popeye var hel och ren.
Dags för SS 1 och det var en laddad duo i bilen för att äntligen få gasa lite. Började hårt och bra men en bit in så kom vi nerför en backe där det såg ut som en svag höger men där nöp det till som tusan, vi hade alldeles för hög fart och det bar ut i drivan med vänstersidan. Vi låg på sidan och slapp ett rull iallafall, snälla gamar hjälpte oss upp på vägen igen men tiden på sträckan blev ju därefter.
Fick till det skapligt på SS 2 med en 3:e tid och sedan dags för service och inspektion av bilen. Vi klarade oss lindrigt undan med en mjuk fin bula på vänster dörr som Tommy Wikström fixade till med lite känsla så var den avåkningen som bortblåst.
Vi körde SS 3 och det kändes bra men den känslan visade sig inte riktigt stämma, vi hade 4:e tid på sträckan. På SS 4 var det fullt ladd ivrigt påhejad av Niklas och känslan var bra och vi låg en växel upp hela tiden och drog förbi släkten strax före mål som gjorde tummen upp för attacken. Men men, 100 m före i sista vänstern tänkte jag att jag ligger kvar på växeln nu när vi byggt upp fart hela det halvraka partiet och tar höjd in i kurvan så blir det nog bra. Det sket sig gruvligt, mycket löst i yttern och sen högg högerhjulet i och vi sögs in i vallen och sen åkte vi kana på vallen och blev ståendes där endast 100 m till mål. Snöpligt som fan men det var bara att ge upp. Popeye klarade sig bra med lite småblessyrer och vi fick hjälp av grabbarna i Unimogen att ta oss upp på vägen och linka mot mål. Blev en bruten tävling men var roligt ändå och får passa på att tacka Mats för servicen och Niklas för att han ställde upp och åkte. Blev iallafall trippelt på pallen för Fagersta MK i olika klasser vilket är skoj.
Nu till framtiden. När vi inspekterat Popeye lite bestämde vi oss för att anmäla oss till Bergslagsrallyt. Denna gång tar Mats över ratten och jag skall läsa lite noter igen. Vi har ju inte gjort detta på 16 månader så blir spännande att se hur det går. Vi har repat Popeye lite och sen bytte vi växellåda till racelådan med diff som sedan skall sitta i Bullit. Mats hittade på några däck också så vi är ganska klara för race. Vi skall försöka besikta på fredag så kan vi ta lite sovmorgon på lördag så vi kommer dit fräscha. Blir spännande och intressant iallafall och vi skall försöka ha kul i bilen så får vi se vad som händer. Mats blir iallafall av med lite rattrost om vi får åka hela rallyt då det är hela 80 km SS. Hoppas vi kan få till noterna också så blir det nog bra. Tjingeling på er!!!
S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.