RAPPORTER 2010
(bläddra nedåt för att läsa äldre inlägg)
RAPPORT POPEYE SAMT FRÅN RIKSPOKALEN.
(19-okt)
Jaha, då har vi åkt rally igen i Popeye och denna gång i Örebro och tävlingen Rikspokalen. Resan dit var lång och då menar jag förberedelserna inför. Jag skrev ju att det var lite småpyssel på Popeye efter avåkningarna senast i EMK-kannan men det visade sig att det var mer än så.
Jobbet med Kadetten påbörjades förra helgen då den riktades lite vänster fram och detta var klart söndag kväll och nu skulle bara växellådan justeras så var allt var frid och fröjd. Men se den glädje som varar, lådan visade sig inte fungera under färd och belastning och detta var svårlöst skulle det visa sig.
Mats hjälpte mig en kväll med att med alla medel försöka få till detta. Vi lyckades inte få till det. Då var det torsdag kväll och man började tappa hoppet. Vi har ju satt i originallåda i denna för att det skall vara enkelt och billigare. Fredag em satte Robert Strömgren igång med att ta bort synkringarna på drevsatsen i hopp om att detta skulle vara problemet. Han jobbade stenhårt med detta till fredag kväll och drevsatsen sköts i och provkörning väntade. SKIT! Inte heller detta funkade.
Michael Göthe upptäckte då att det såg rött ut där ingående axel gick in och teorin nu var att eventuellt lager saknades. Klockan var nu 20.00 och jag var beredd att ge upp då det blivit sent flera kvällar denna vecka och tiden var knapp. Men tur att det finns envisa och duktiga medmänniskor som inte ville ge upp. Tommy Wikström, Micke Göthe, Robert Strömgren, Jocke Öhman, Kent & Nisse. S + flera började riva ner koppling och därefter lådan.
När väl lådan var nere upptäcktes det att lamellen hade spruckit och nu stod vi där. Klockan är 21.30 en fredag kväll och nu var väl det kokta fläsket stekt. Nej då, ringde Mikael Wisti på chans och ta mej fan, han hade en koppling liggande som vi fick hämta. Tommy. W svarvade en bussning för ingående axel och den gamla drevsatsen med synkringar smet dit så fint. Strax efter 24.00 var det då dags för provkörning och det FUNKADE!!. Bara att hänga upp hasplåt och börja tänka på rally igen. Nu var klockan närmare 01.00 på natten så bara hem och sova och ladda för rally. TACK ALLA SOM HJÄLPTE TILL!
Klockan 08.30 lördag morgon bar det av mot Örebro och Fagersta MK gänget drog iväg i samlad trupp. Resan gick bra och vi anlände och genomförde anmälan och besiktning utan problem och sedan var det bara att vänta i 2,5 timme. Klockan var nu 12 och vi beräknades starta 14.30 och nu började det bli nervöst. Bara att alternera mellan att äta och besöka toaletten och lite tugg med klubbkompisar så gick tiden fort.
4 sträckor skulle avverkas på totalt 23 km med service efter 2 SS. Vi var laddade och spända när vi drog ut mot SS 1 och nu skulle det bli roligt att få lite lön för mödan efter allt slit under veckan. Vi hade denna rallyt struntat i noter då vi hade lite bråttom att prova detta senast och körde denna gång efter roadbook, är bättre att lära sig hantera Popeye och sen tar vi den delen med noter senare i livet.
Sträcka 1 höll på att ta slut efter 700 meter över ett krön där vi lättade lite och hasade ut mot naturen men detta ordnade sig och vi tog oss i mål. Vi struntade i tider denna dag då målet var att få åka hela rallyt och få lite km i bilen så fick det bli vad det blir. Den korta SS 2 åkte vi fegt på då bilen ormade sig och vi ville ta oss till service och kolla upp vad det var. Visade sig vara topplagring vänster fram som börjat glappa lite som Holmen och Vallåkra försökte åtgärda. Var inte mycket att göra åt det utan bara åka vidare för vi ville verkligen i mål.
Nu var det dags för sträcka 3 och vi tog i så mycket vi vågade och hade kul i bilen och tog oss i mål och nu bara en sträcka kvar. I väntan på SS 4 tänkte jag att jag skulle gå ut och kolla lite lufttryck och upptäckte att vi hade 0,8 kg i höger framdäck. Lättare panik bröt ut men vi bytte däck och var klara med ett par minuter tillgodo. Nu ville vi verkligen till mål och tog det lite lugnt, blev lugnad av Fredrik vilket kan behövas ibland då jag ville chansa över något krön men fick rådet att låta bli. Vi klarade sträckan trots smärre incidenter med balar vi bägge chikanerna, kostade höger backspegel + lite bulig vänster framskärm.
Vi var nöjda i bilen och satt och njöt de 2 milen in till målet, är en skön känsla att ta bilen i mål relativt hela och nu var det spännande att få se resultatet. Höger backspegel gick att rädda då den bara lossnat lite, framskärm får vi rikta lite men annars ganska lugnt. Väl i mål så visade det sig att vi tog oss i mål på 9:e plats av 17 startande och inte mycket att säga om det, vi tyckte att vi tagit i men det räckte inte längre denna dag. Var inte optimalt med odiffat och original utväxling då det var lite bökiga sträckor men men bara att ta nya tag. Man måste väl kunna gå innan man kan springa som farsan brukar säga.
Vi skall kolla över Popeye lite och vore ju kul med ett rally till innan vinterdvalan, finns ju något kvar än så är inte omöjligt.
S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
RAPPORT FRÅN EMK-KANNAN.
(19-sep)
Då var premiären avklarad för mig och Fredrik gällande noter. Summerar vi det så var det väl lite tidigt för oss att börja med det då Fredrik läste noter men jag lyssnade inte. Vi tajma väl inte direkt men men, övning ger färdighet och nån gång skall vara den första. Vi gör nytt försök igen när vi får chansen.
Sedan till rallyt där vi till detta rally hade ett rutinerat service par då ”Stark” Mats Larsson och Daniel ”Sune” Andersson ställde upp och skall ha mycket tack för det.
Vi började med att köa 1,5 timme till besiktningen i Eskilstuna. Efter detta var det bara att lasta på och köra mot Kungsör och starten. På väg dit började regnet ösa ner Aftonbladet väder fick rätt för en gångs skull.
Rallyt började med den korta SS 1, vi laddade men jag var lite för het och hade alldeles för hög fart in i svängarna och det gick brett och utanför spåren= tappad tid.
Det tar vi igen på nästa var tanken. Hade förträngt att det regnande och var väldigt halt och vi hann knappt börja sträcka 2 innan vi efter en lång raka skulle bromsa för en tvär vänster och inget hände, vi bara kanade vidare ut på en åker. Det löste sig men efter en bit till kom det en tvär höger där vi hade för hög ingångsfart och fick gena på innern och efter det bar det rakt ut till vänster och ner i diket som var nygrävt fint och hårt. Vi kunde ta oss ur det också och fortsatte då kylaren klarade sig. Men nu hade vi däremot problem med växellådan som inte ville vara med, fick knappt i växlarna. Vi hankade oss i mål och stannade för att titta hur bilen mådde. Stötfångare skadad, lite intryckt frontplåt som i sin tur tryckte ner hasplåten. Vi drog mot service där Mats och Sune skulle få utverka dom på detta.
Domen blev att fästet för motorn hade flyttat sig lite och därför hade växellägena ändrat sig. Duon gjorde ett tappert försök att ställa in detta och jag och Fredrik begav oss ut mot SS 3 för att prova. På vägen dit gav vi upp då alla lägen var tröga och det sprakade oroväckande vid alla växlingar, jävla skit sa vi och vände bilen mot service igen. Bara att åka in mot målet och lämna in tidkort och hämta ut vagnbok.
Vi bryter ihop och kommer igen och skall ta en koll på Popeye under veckan och se vad vi kan hitta på. Få se om vi kan få till nån mer start under hösten, det vore ju kul. Annars blir det en lång vinter och väntetid tills våren kommer igen.
S.Y.L
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
Gm Miken.
DAGS FÖR NOTER I ESKILSTUNA.
(11-sep)
Igår anmälde jag och Fredrik oss till rallyt EMK-kannan i Eskilstuna den 18/9. Blir intressant att testa noter för första gången. Fredrik har aldrig läst och jag aldrig hört noter, har ju läst lite åt Mats men inte samma sak direkt. Vi har väl lite pyssel på Popeye under veckan men skall inte vara några större problem.
Såg idag att det var totalt 144 bilar anmälda varav 14 i vår klass C-förare 2 wd. Kul ska det bli att prova lite noter och hoppas bilen håller då det blir en hel del åka isåfall.
Gällande Bullit så har det inte hänt något då Mats har ”semester” och lägger tak på huset. Skall förresten dit nu och hjälpa honom med det så vi hörs och syns senare under veckan på bloggen om inte annat.
Idag håller vi tummarna för Niklas Pettersson i Suzuki Cupen nere i Åtvidaberg samt för Jocke Öhman imorgon i Surahammar, Kör hårt!
Over and Out från:
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
SEGERRAPPORT FRÅN KOLSVA!
(05-sep)
Jaha, då var det äntligen dags igen. Rallydags i Kolsva och vi hade fått lite koll på Popeye och originallådan fungerade bra nu. Körde ett par svängar i torsdags kväll och allt kändes bra nu med hela hjullager, fungerande frambromsar och en växellåda som det gick att växla med.
Jag och Fredrik stack mot Kolsva på lördag morgon vid halv 8 tiden. Besiktning och anmälan gick fint och vi ställde upp med övriga Fagersta ekipage på servicen. Vi skulle köra 3 sträckor varav en gick 2 gånger på totalt 19 km. Totalt i klassen startade 10 bilar och även till denna tävling var det roadbook som gällde, noter får vi spara till senare tävlingar. Vi skulle köra SS 1 & 2 och därefter serva lite innan den avslutande SS 3, samma som SS 1.
Det var en nervös väntan innan det var dags men sen fick vi äntligen åka ut mot Solmyra och SS 1. Denna sträcka gick fint tyckte vi och vi fick även till någon publiksladd här och där men hade ingen koll på hur vi låg när vi åkte mot SS 2. En lite bökigare sträcka och här låste sig gaspedalen vid ett vägbyte, lite våld löste detta och vi tog oss i mål och drog mot service.
Mats och Mikaela dök upp och han konstaterade att en skruv fattades på gasspjället som gjorde att spjället låste sig. Detta löstes med buntband med hög tomgång som konsekvens, en struntsak bara grejerna gick att köra i mål. Vi hade fortfarande ingen koll på hur vi låg till placeringsmässigt, hade bara koll på klubbkamrat Lars Jansson men visste inte hur övriga konkurrenter åkte. Var bara att åka ut och ladda och se vad som hände.
Dags för sträcka 3 och denna hade vi ju kört tidigare så vi laddade så mycket vi vågade och hade ett par incidenter men tog oss i mål jävligt nöjda, hela och rena. Väl i mål på sträckan visade det sig att vi sänkte tiden med 7 sekunder vilket var bra, blev en sänkning med 1 sek/km då sträckan var 7 km. Vi begav oss iväg mot målet och lämnade in tidkortet.
Efter detta bytte vi om och gick till resultattavlan och upptäckte då att vi var 2:a efter 2 sträckor endast 2 sekunder efter ledande Thomas Eriksson MK Speed. Blev en spännande väntan på tiden från den sista sträckan och se hur långt det skulle räcka. Thomas tid kom upp först och då vi såg att han hade tiden 4.34 visste vi att vi skulle ta det då vi hade tiden 4.30 och alltså skulle vinna med 2 sekunder. Våran tid kom upp och vi kunde andas ut och det kändes helt overkligt. En vinst i andra tävlingen var ju inte det man hade räknat med, ASCOOLT!
Vi hade ju inte haft koll på några tider då vi inte trodde att vi skulle kunna nå så högt vilket kanske var bra, kanske därför vi kunde köra med attack men ganska avspänt ändå. Helt sjukt ändå och kändes skumt att gå upp och ta emot bucklorna, nästan chockartat. KUL som fan var det i alla fall och nu är man ju sugen på mera rally. Vi får se vad vi kan få till här framöver, vi håller er informerade på hemsida och blogg.
Sedan var det ju jävligt fränt att det blev 4 pallplatser ( 5 med Lången) för Fagersta MK, en riktigt bra dag för KLUBBEN där alla gjorde bra ifrån sig och kom hem ”hela”.
Over and Out från:
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
EN RALLYRAPPORT FRÅN MORGONGÅVA.
(25-maj)
Under lördagen har Popeye Light luftats för första gången. Äran att göra debuten fick Miken och med debuterande kartisen Fredrik Hallgren i högerstolen. Tävlingen vi deltog i hette Morgongåvasvängen och arrangerades av SMK Sala, ett toppen-arrangemang på alla vis. Sträckan som skulle avverkas var 9 km och skulle köras 2 gånger. Vi kom till start i klassen C-förare Gr. H och var en av 17 startande.
Nervöst!! Detta var väl ordet för känslan när starten närmade sig och man började fundera på vad man gett sig in på. När sträckan väl kom igång så försvann denna känsla och adrenalinet tog över. Första sträckan började sådär då jag vid första nedväxling från 3:an till 2:an fick i 4:e växeln och hade dåligt drag. Vi kör ju med proffsigt spakställ men med originallåda samt utväxling vilket innebar att det blev lite svårkört. Efter halva sträckan ungefär blev det 3:e växeln i och hade den till mål. Kul att ta sig i mål tyckte vi bägge i bilen men funderade lite på lådan.
Mats som idag ställde upp och servade smorde upp spakstället lite då det kärvade och vi kom fram till att något ger sig vid uppväxling till 3:an. Sedan när man vill till 2:an igen så finns inte läget kvar. Vi bestämde oss för att försöka slå lite på spaken åt höger när 3:an var i så kanske 2:an skulle finnas och inte 4:an.
Dags för rally igen och vi ville i alla fall sänka tiden lite. Fungerade bättre och Fredrik peppade bra i bilen, blev lite mycket åka på varvstopp på 2:an men men vi tog oss i mål. Tiden blev nästan 11 sekunder bättre och vi var nöjda. Hela, rena, oskadda och inte sist. Vi tog oss i mål på en 9:e plats vilket vi är nöjda med. Äventyret var över men blir nog inte sista tävlingen i år då det var jäkligt skoj. Vi får se när vi när vi kan få till en tävling igen.
Tack Mats för servicen, Erica för bilderna samt alla andra Fagersta MK:are som gjorde denna dag trevlig i det fina vädret.
Och nu till Corsan och bygget av denna, lacken på denna dröjer lite då Ingo har rymt till Turkiet denna vecka. Nästa vecka hoppas vi att detta skall göras och då kommer lite bilder så håll koll på bloggen.
Over and Out från:
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
MIKEN UPPDATERAR OM LÄGET I TEAMET OCH BILARNA.
(8-maj)
Hej alla fans ute i vårt avlånga land. En månad har gått och dags att uppdatera er om läget. Popeye Light har idag blivit A-besiktad och är redo för race. Miken med nya co-drivern Fredrik Hallgren har anmält sig till Morgongåva Svängen den 22:a maj. Blir häftigt att prova lite rally igen. Lite jobb återstår på bilen men inga större saker. Lite övning före skulle också behövas så vi får se vad vi kan få till, blir intressant.
Sedan till Corsan som är huvudobjektet där det dragit ut lite på tiden. Mats har varit och gift sig med Mikaela i Las Vegas och vi vill GRATTA DOM OCH ÖNSKAR DOM ALL LYCKA I FRAMTIDEN! Sedan var det mer jobb på bilen än vi först trott eller så är det vi som är pedanta. Men vi resonerar som så att bättre att göra det riktigt direkt för annars kommer vi att ångra oss.
Vi har förstärkt upp bilen så mycket man kan och gjort vissa modifieringar såsom torn bak för Öhlinarna och lite annat smått & gott. I dagsläget har vi inte så långt kvar till färg invändigt och då skall man väl kunna se ett ljus i tunneln och sätta upp ett mål för ett slutdatum. Larsson har jobbat hårt och snart kommer belöningen när färg kommer på och det börjar kännas som man gjort något.
Vi kommer att uppdatera med bilder på Corsan när det kommer på lite färg och allt jobb kommer att synas. Vi har fortfarande inte kommit på något namn men vi hoppas det också faller på plats när vi börjar närma oss en färdig bil. Bilen kommer att bli riktigt cool enligt oss själva om vi får till det vi har visualiserat framför oss så för alla intresserade gäller det att hålla koll.
Vi återkommer med bilder och text lite senare denna månad så håll utkik och glöm inte bloggen där det har börjat hända saker igen.
Over and Out från:
MatsRsport, De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J
MANGE LÄGESRAPPORTERAR
(21-mars)
Hej alla fans ute i vårt avlånga land. MatsRsport har legat lite lågt här på webben men som ni sett på bloggen så har vi köpt en Corsa som skall iordningställas till denna säsong. Jobbet stod still en period för att det administrativa skulle ordnas med besiktning och annat men nu har arbetet dragit igång på allvar.
Popeye skall också leva kvar men i nedtrimmad version men fortfarande så skall den nog röra på sig riktigt bra, det är nog som Mats sa den blir i ungefär samma kaliber som när den hette SuperMac. Möjligheten för någon att hyra den för att prova på rally finns då, men det är förstås inte gratis då det är en material sport men först och främst är det Mikens och Magnus leksak i rallysporten.
Corsan köptes inte nyckelfärdig då vi gärna bygger själva för vi vill ha koll på minsta skruv och har fantastiskt högt ställda krav på våra tävlingsredskap i teamet då de är som våra egna barn.Corsan skall givetvis döpas och ett förslag som kommit är Corsica med ICA som huvudsponsor och allt är möjligt men frågan är fortfarande öppen.
Varför vi bygger en till bil är inte bara för vi tycker att det är så himla kul utan vi hoppas att detta steg också skall öka vår chans att hänga med i A-förare 2wd då förhoppningsvis Corsan är betydligt lättare.
Popeye blev tillslut en Fiestakiller men utvecklingen går framåt och i dagsläget räcker inte Fiesta tempo till mot bilarna och besättningarna i Trimmat A-2wd, så var det inte för något år sedan.
Corsan växer sakta men säkert fram och vi hoppas kunna vara färdiga till sommarsäsongen och jag skall ärligt säga att vintern var ju helt underbar för klubbar att genomföra tävlingar men jag saknar inte tävlingarna så mycket då däckskostnaden tar udden av det roliga med vintertävlingar. Det har varit riktigt skönt att slippa gno ihop pengar till dyrgriparna på fälgarna som kan vara slut efter en lång sträcka och det verkar vara fler som tänker lika då man tittar på anmälningslistorna till vintertävlingarna. Här är något som sporten kan jobba på för att göra det lättare för aktiva.
Det finns mycket mer att berätta men detta får räcka för denna gång nu ser vi fram emot sommaren och två riktigt coola Oplar som varvar ur sig i solnedgången och som farsan brukar säga: bättre två Oplar på gården än en Volvo i garaget.
Med vänlig hälsning
MatsRsport: De Kungliga Hovleverantörerna av Action! J