TÄVLINGSRAPPORTER 2006
(bläddra nedåt för att läsa äldre inlägg)
FIESTAÄVENTYRET SLUT!
(12-nov)
Här kommer en berättelse om säsongen 2006, som inleddes med försäljning av 940-Puman. Puman såldes till Andreas Wilzen som tävlar flitigt med den och vi gnuggade geniknölarna för att utröna vad vi skulle ta oss för. Vi hade kommit rätt långt med en vild idé som vi kan berätta om i våra memoarer som kommer ut under året "Alla våra segrar" (Bonniers ger ut den) när vi blev kontaktade av Nortune och förhandlingarna inleddes om att hyra en Ford Fiesta ST, i cupen Ford FlexiFuel cup. Vi kom överens och planerna var att Patrik Fredriksson körde en bil och Mats bil nummer två. En tredje bil var också under övervägande men det blev inget av det.
Det vi lockades av var att kunna tävla i denna, pubilictetsmässigt, klart mest lysande serien med TV och utrymme i media på riksplanet (Expressen) och framförallt att få tävla i en riktig racerbil med med Öhlins fjädring, riktig låda och framhjulsdrift. Vi såg framför oss en jobbig omställning till framhjulsdrift som skulle underlättas betydligt av att vi skulle få hjälp av Patrik att höja tempot, men av det sista blev det inget. Ni som såg Mats och Daniel i tävlingen i Smedjebacken skall då veta att detta var deras första sittning i bilen överhuvudtaget, första gången med FWD, riktigt låda och en lånad bil som man skall använda resterande säsong. Mats vägrade för övrigt länge att köra med så dåliga förberedelser men ändrade sig efter långa övertalningar.
En annan stor anledning till att detta såg intressant ut var som vi såg det, att två alternativt tre bilar av senaste snitt så skulle man kunna inleda samarbete med större företag och kunna ge dem ett större utbyte t ex kundskjutsning, event m.m. Av detta blev det inget, utan de sponsorer som fanns var redan kopplade till MatsRsport till 100%! Tack skall Ni ha och ett personligt möte/brev kommer (om det inte har kommit redan).
Första riktiga cuptävlingen var i Östersund, Snow Rally, som var två tävlingar på två dagar. Vi och Patrik åkte upp tidigare till Rissne och Depå Grande för att testa och ställa in bilarna inför racet, av detta blev det tokskruvning halva natten och några varv på en sjöis. Kasst men det var ändå kul. Tävlingen var ett enda långt mörker då växelvajrar (som inte vi monterat) hoppade av vid lådan, vilket gjorde att Mats och Daniel bröt första dagen. Andra dagen tog vi nya tag, men återigen gav drivlinan upp och vi hämtade upp ett mindre muntert par i skogen.
Tredje tävlingen var den i Lima och för vår del var det den som avlöpte som vi hade förhoppningar om, d v s ett test och sedan tävling där bilen funkade och grabbarna körde som i fornstora dagar, framförallt fick de köra utan att bilen klickade och kunde koncentrera sig på att utveckla körningen. De blev där 7:a av 19 Fordar och 26 av 77 startande A-förare 2WD, och där ingick även trimmade 2WD bilar.
Nu följde ett långt uppehåll tills Gotland i juni. Inför denna tävling blev det Robert K som tog tag i förberedelserna, då den huvudansvarige, Patrik, inte kände för det och vi fick disponera bilen i egen regi innan tävlingen. Gotlandstävlingen gick tempomässigt bra och paret låg på en liknande position som i Lima, när återigen drivlinan gav upp och paret fick styra till sidan. Vi var vid det här laget luttrade och hade på känn att det kunde vara sista tävlingen, så vi hade ändå grymt kul i Fordtältet, där Mats och Gullabo Jansson syntes surrande om livets öden. Robert Korpelainen med familj kom till Gotland fast han och Patrik inte deltog (det var uppskattat) och vi gjorde Visby på natten.
Detta blev sista tävlingen och samarbetet är nu avslutat och tvärtemot vad många tror så var det inte brist på pengar som gjorde att det avbröts utan vi hade kunnat fortsätta, och det finns det bevis för i garaget.
För att summera detta misslyckande, som det är, så kan man säga att vi har aldrig tävlat på en så låg nivå (fast det skall vara hög nivå) och skall vi tävla på en hög nivå i framtiden skall det inte vara på så låg nivå!
Som Ni ser så har vi inte gett upp utan får vi slicka våra sår en stund så kommer vi igen och tack återigen alla sponsorer som ställt upp och hoppas att vi kan fortsätta samarbeta i ett positivare projekt framöver, då vi med stor övertygelse tror att paret, Mats och Daniel, har mycket större potential än de kunnat visa under denna säsong!
Mvh
MatsRsport
EN RAPPORT FRÅN ETT SOLIGT SOMRIGT GOTLAND
(17-juni)
MatsRsport har varit på Gotland och där deltagit i tävlingen Sommarspecialen, den 4:e deltävlingen i FFFC. Onsdagen före fick teamet ihop bilen och genomförde ett kort test då teamet inte skulle kunna närvara på Fords tester som skulle genomföras under fredagen på Gotland. Grejerna packades under torsdagen och teamet hade fått låna B-gårdens nya fina buss (Tack Kurt) för att klara värmen som förutspåddes (AC).
På fredag morgon kl. 07.00 begav sig Miken, Mats samt Micke "Pulver" Persson mot Nynäshamn för att där kl. 11.00 bege sig mot Visby. Resan gick bra och teamet anlände vid 14.30 och checkade in på stugbyn Gustavsvik som låg fint vid beachen. Teamet bunkrade upp förråden för en helg på Gotland för att mot kvällen ta emot Daniel "Sune" Andersson, hans pappa Ingvar samt Mats pappa Ingemar som kom med kvällsfärjan.
Uppstigning lördag kl. 07.00 för att klara av anmälan, besiktning och lite mediestök som skulle klaras av före rallyts start kl. 11.00. Mitt i allt detta så flögs ju Teamchef Magnus in till Visby airport och landade kl. 10.00 i ett SAAB plan (lite försenad så klart). Nu var alla pusselbitar på plats och hela teamet likaså.
Rallyt skulle avgöras utåt Tofta och på 4 sträckor på totalt 38 km. Det var 2 SS som kördes 2 gånger med en service efter SS 2. Vid 11.30-tiden gick då starten för Mats/Daniel med startnr. 33. Till start kom 18 st Ford Fiesta ST och på SS 1 tog sig Mats/Daniel in på en 11:e plats av dessa och var 7,6 sek efter ledande Henrik Karlsson. På SS 2 tog sig duon återigen in på en 11:e plats 14,8 sek efter Mats Adielsson och kom in på service nöjda då dom knappt suttit i bilen. Nya Pirelli sattes på drivhjulen och duon begav sig ut för att klara av SS 3 som även var SS 1. Dom sänkte sin tid med 6,7 sek och kom in på en 9:e tid på sträckan 7,1 sek efter totalsegraren Patrik Johansson. Inför den avslutande SS 4 hade Mats/Daniel en 7-8 plats totalt, av 18 startande, i siktet. Men lite drygt 4 km in på sträckan försvann drivningen och det var bara att styra åt sidan med endast 7 km kvar av rallyt. Surt sa räven, men teamet packade ihop sakerna och mötte upp Robert Korpelainen på sträckan och begav sig sedan mot Visby för dusch och ombyte efter en dag i solen/dammet.
På kvällen var det fest/prisutdelning i Fordtältet där Patrik Fredriksson/Robert Korpelainen fick pris för sin totala 2:a plats trots att dom inte kom till start på Gotland (GRATTIS).
Teamet vaknade upp söndag morgon och hade en hel dag framför sig då färjan hem inte gick hem förrän kl. 20.45. Teamet begav sig upp emot Fårösund för att kolla lite på Gotland Ring. Väl där så var bommen nere men teamet gick in och kom halvvägs då banans ordningsman Karl-Axel dök upp och slog upp portarna så att bilarna kom med. Denna Karl-Axel visade sig sig vara en skön prick och hade en historia för varje dag av sitt 78-åriga liv. Teamet fick guidning runt banan och Mats fick sig en rejäl åktur (vilket också Zlatan hade fått inför VM) med Karl-Axel i hans Volvo V 50 som används av driverdevelopment.org, tack Karl-Axel.
Efter en kusttur förbi Lummelunda mot Visby och mat. Efter detta lite softande i Almedalsparken innan avfärd mot fastlandet. Resan hem gick bra och teamet vill tacka alla inblandade från helgen för jättetrevligt umgänge trots det mindre roliga avslutet på rallyt. Nu hänger mycket bollar i luften och en hel del saker skall sys ihop inför nästa deltävling i FFFC som skall avgöras den 25/8 nere i Hässleholm. Detta är även en SM-tävling.
Frustration är ett ord som säger mycket om denna säsong och det känns som att Mats/Daniel skulle kunna överraska en hel del med lite fler fullfarts km i bilen men detta lyckas inte riktigt p g a yttre omständigheter.
"När du nått botten kan det bara gå uppåt" som farsan brukar säga.
Mvh MatsRsport
gm Teamchefer M & M.
En rykande färsk intervju med rallyparet!
(11-apr)
Hej alla fans!
Är precis hemkommen från Korsika och har där genomfört en stenhård intervju med de hett eftertraktade rallyfixstjärnorna Mats/Daniel. Här kommer intervjuerna och vi går stenhårt ut med Mats Larsson tätt följd av Daniel Andersson.
Hej Mats, vintern är gjord och Ni är igång med Forden, vad är känslorna så här långt? - Det är roligt, lite tråkig början men när vi kom igång så var det riktigt roligt.
FFFC är precis som VOC en märkescup, hur är de jämfört med varandra? - FFFC är ju betydligt dyrare, men är mer uppstyrt med TV/media osv, sedan är det ju alltid roligt med prispengar.
Ni kör ju i år en framhjuldriven, diffad, rejält stark bil, hur har omställningen varit? - Det var jävligt svårt i början och är det fortfarande. Det återstår ju att se hur det går. Det är inte bara framhjuldrift utan tät låda/diff och en piggare motor samt inte att förglömma mentalt (när man hyr bil).
Körmässigt, vad är den största skillnaden mot Vocen? - Det är lite "bändigare", ryckigare och jobbigare att köra, men betydligt roligare och mer krävande.
Vad är dina känslor inför grussäsongen? - Hm.... bara att man hoppas det skall gå bra, gillar nog grus lite bättre och hoppas därför att det skall gå ännu lite bättre.
Kommer det att bli någon tävling i bootsen eller...? - Ja, det vet man aldrig, kanske avslutar jag med det om resultaten inte kommer.
Nu följer intervjun med radarkompisen i högerstolen.
Hej Daniel, vintern är gjord och Ni är igång med Forden, vad är känslorna så här långt? - Ja, det känns väl rätt skoj, skall bli riktigt roligt med gruset då jag tror vi är snäppet vassare på det underlaget.
FFFC är precis som VOC en märkescup, hur är de jämfört med varandra? - Just det med prispengar är ju helt okej, verkar vara en jätteuppstyrd cup.
Forden är ju en rappare bil än Vocen hur tycker du att den högre farten upplevs? - Det är ju..., inte f-n vet jag, det är rätt fränt, den axar ju mycket bättre och det är ju bara kul.
I år bildar Ni ju team med Patrik/Robert, hur är det? - Det har varit kul, de är ju justa grabbar. Alla andra i teamet är också kanon så det har varit kul.
Vad tror du om sommarens 6 tävlingar? - Ja du, det blir spännande att se hur de andra är på grus, om de är lika vassa som de varit på vintervägar.
Vi får ju beundrarmail från kvinnor om dig, hur är det, är du singel eller? - Skicka ut visitkort!
Detta var de heta intervjuerna, hoppas Ni haft en stunds trevlig läsning!
Vi hörs inom kort.
Mvh
MatsRsport
En liten mellanrapport om dagsläget
(3-apr)
Hej alla fans!
Det har under ett tag varit en lugnare period, men nu skall väl tempot öka igen för vi närmar oss sommarsäsongen och Kong Christian Race i Kristianstad den 22 april. "Topdriver", som den superheta såpoperan heter, i vilken teamen i FFFC deltar begår sin premiär nu den 6 april i tv-kanalen Sport Expressen kl 19.30. Den skall vi se, gör det Ni också!
Aktiviteten har varit låg men inte obefintlig. Bergslagsflis och The Hives har ställt upp ännu en säsong och det tackar och bugar vi för. Dessa två, tillsammans med Fagersta Bil & Plåt, är i dagsläget våra klart största samarbetspartners . Vi jobbar dessutom vidare med företag och privatpersoner, som stödjer oss i mindre skala, men som är ack så viktiga för att totalen skall gå ihop.
Vi kan även berätta att vi har inlett ett samarbete med Annonsbladet som har en större upplaga än Fagersta-Posten. Vi kommer att figurera med tre helsidor under denna säsong, den första kommer inom kort. Detta är ju ett mycket fint skyltfönster för nuvarande samarbetspartners och framtida sådana. Sedan är det ju också ett utmärkt tillfälle för oss att berätta för allmänheten hur vårt projekt fortlöper men också öka allmänhetens intresse för detta projekt och rallysporten i stort.
Vi kommer att lägga ut en intervju med Mats/Daniel då de har mycket att berätta om ny klass, ny bil m.m.
Tills vi hörs igen, ha det bra alla fans ute i Europa!
Mvh
MatsRsport
Lima darrar av besöket från Fagerstaborna
(11 mar)
Det var alltså dags för den 3:e deltävlingen av Ford FlexiFuel Cup (FFFC). Tävlingen skulle avgöras under lördagen uppe i Lima och totalt skulle 5 sträckor avverkas på totalt 100 km. Förarduon Mats Larsson/Daniel Andersson åkte på fredag kväll upp till Lima med teamkompisarna Patrik Fredriksson/Robert Korpelainen från Nortune Motorsport. Serviceteamet med bröderna Teamchef samt servicechef Micke ”Pulver” Persson med medhjälpare ”Sune” åkte från Söderbärke vid 04.00 lördag morgon.
Anmälan och besiktningen av ”Stålmusen” gick bra. Vid 12.30 rullade Mats/Daniel ut från serviceområdet för att med startnr 91 ta sig an SS 1 innan det var dags för service. Grabbarna rullade i mål på tiden 14.44 och tappade 30 sek till teamkompisen Putte på den lite drygt 20 km långa sträckan. Detta betyder ungefär 1,5 sek/km och nu började det ta sig lite för Mats/Daniel. Putte hade ju öppnat bäst av Fordarna trots att han varit sjuk innan och var rejält hängig, imponerande! Mats rapporterade att gruset var framme på sträckorna så däcken tog stryk och det kändes, då vi rullade på bättre begagnade däck.
Sedan avverkades SS 2 innan det var dags för service igen. Grabbarna hade fortsatt ta i lite, stärkta av tiden på SS 1, och även denna tid var en positiv förbättring och hela teamet andades tillförsikt. Duon Mats/Daniel gav sig ut för att köra både SS 3 & 4 utan service med bara ett tankstopp inlagt mellan sträckorna. Under tiden försökte teamet få tag i ett par nya drivdäck till den sista långa SS 5 då det kanske skulle bli aktuellt att köra om lite placeringar, under förutsättning att SS 3 & 4 skulle gå lika bra som de 2 första. Detta visade sig vara ett mission impossible då det så här på slutet av vintersäsongen inte gick att uppbringa 2 nya däck.
Sträcka 3 gick riktigt bra för Mats/Daniel men på SS 4 hade det varit halt och de hade fått kämpa lite med bilen. Till service kom de inför den avslutande SS 5 nöjda och glada. Vi fick överta Puttes drivdäck som han kört SS 3 & 4 på som var i bättre skick än de däck vi hade. Duon fick rådet att fortsätta i samma stil och fortsätta leta gränserna på hur fort man kan åka i ”Stålmusen” vilket våra teamkompisar Putte/Robert kan till nästan perfektion.
Duon tog sig igenom även SS 5 men hade det lite jobbigt under den senare delen av sträckan då däcken hade fått nog. Vid målgången på denna sträcka kom den enda incidenten under detta rally när de inte riktigt fick stopp på ”Stålmusen” utan slog i snövallen men detta var en kategori mindre incident, detta observerades av Teamchef Andrew Woods. Summa summarum var detta ett ”perfekt” rally och tempot ökas successivt och ändå har duon åkt mitt på vägen och hade inte en skråma på bilen in i mål. Till slut bärgade de en 7:e plats av 19 startande i FFFC. Totalt bland de trimmade 2-hjulsdrivna bilarna så tog sig Mats/Daniel in på en 26:e plats av 77 startande i klassen A-förare, PG Andersson vann denna klass i sin egen Toyota Corolla.
Målsättningen för säsongen var ju att börja försiktigt och lära sig detta och mot slutet vara med och slåss om prispengarna, alltså topp 3. Detta stärker oss för framtiden och hela teamet siktar nu mot grussäsongen och den 4:e deltävlingen i FFFC som avgörs i Kristianstad den 22/4. Sedan vill teamet gratta Patrik/Robert till vinsten i Lima och ledningen i cupen och samtidigt tacka för testdagen, i veckan som gick, som var väldigt nyttig för Mats och fick hjulen att gå i rätt riktning.
Teamet vill tipsa alla fans om lite länkar och kanaler där man kan följa denna heta cup. www.nortune.se är ju hela teamets egna hemsida och sedan finns ju cupens hemsida: www.fordteamrs.se som är en excellent sida med snabba uppdateringar. Dessutom filmas ju alla ekipage hela tiden i bilen, på vägen samt på service för detta skall ju till slut bli till en dokusåpa som skall heta "Topdriver" och sändas på sportexpressens kanal som finns i satellitvärlden. Kul med nytänkande inom rallyvärlden och mycket att följa på olika sätt.
Nu tar teamet nya tag och siktar mot sommarsäsongen och håll utkik på denna heta sida för uppdateringar som följer slag i slag av varierande karaktär.
Näringslivet: Ta tillfället i akt och satsa, det finns mycket tom plåt på bilarna. Vi är öppna för alla förslag!
Kom ihåg alla fans, Mats har inte tagit på sig cowboybootsen än utan det blir till sommaren, huga vad månde det bliva.
Med vänliga rallyhälsningar
Mats/Daniel
Genom Miken & Magnus
Ställningen i cupen efter 3 av 9 deltävlingar
Pl | Förare Kartläsare |
Klubb | Deltävling | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Totalt | |||
1 | Patrik Fredriksson Robert Korpelainen |
Fagersta MK Fagersta MK |
20 | 30 | 27 | 77 | ||||||
2 | Joakim Nyman Sören Antilla |
Jämtlands MK Stuguns MK |
25 | 11 | 19 | 55 | ||||||
3 | Patrik Johansson Jörgen Lindahl |
Växjö MS Ryds MK |
18 | 20 | 17 | 55 | ||||||
4 | Andreas Sjölander Christer Nygren |
SMK Gävle SMK Gävle |
19 | 10 | 22 | 51 | ||||||
5 | Anders Gullstrand Stina Cebers |
Kils MK Bil Säffle MC |
17 | 22 | 10 | 49 | ||||||
6 | Jan Bergetorp Mats Mathiasson |
Offerdals MK Offerdals MK |
27 | 10 | 11 | 48 | ||||||
7 | Daniel Gustafsson Sören Andersson |
SMK Uppsala Films MK |
10 | 19 | 15 | 44 | ||||||
8 | Viktor Henriksson Patrik Henriksson |
MK Speed MK Speed |
15 | 18 | 10 | 43 | ||||||
9 | Lars Näsholm Lars Hellberg |
Sollefteå RRC Sollefteå RRC |
16 | 10 | 14 | 40 | ||||||
10 | Torbjörn Westerlund Roger Gunnarsson |
Sollefteå RRC S:a Sunnerbos MK |
14 | 13 | 12 | 39 | ||||||
11 | Henrik Karlsson Henric Adamsson |
Ryds MK Ryds MK |
10 | 17 | 10 | 37 | ||||||
12 | Mats Larsson Daniel Andersson |
Fagersta MK Fagersta MK |
10 | 10 | 16 | 36 | ||||||
13 | Jonas Olsson Jan Bengtsson |
Hässleholms MK Anderstorp MC |
10 | 15 | 11 | 36 | ||||||
14 | David Pettersson Mikael Jönsson |
Asarums MS Asarums MS |
11 | 11 | 13 | 35 | ||||||
15 | Patrik Forsberg Bengt-Håkan Viklund |
Storumans SK Storumans SK |
13 | 10 | 10 | 33 | ||||||
16 | Mats Adielsson Peter Kurten |
Göteborgs MF Älvsbygdens MK |
10 | 0 | 22 | 32 | ||||||
17 | Peter Lundell Roger Nilsson |
Tomelilla MK Dalby MK |
10 | 12 | 10 | 32 | ||||||
18 | Peter Johansson Lars-Erik Kronberg |
Säters MK Ludvika MS |
10 | 0 | 18 | 28 | ||||||
19 | Per Eklund Jan Andersson |
Rasbo MK Rasbo MK |
10 | 16 | 0 | 26 | ||||||
20 | Fredrik Lindh P-M Ericsson |
MSK Kvarnvingarna MK Ran Askersund |
12 | 14 | 0 | 26 |
Lima here we come
(9-mar)
Hej alla fans i vårt avlånga land och runda klot!
Nu är det alltså dags igen för rallytävling, denna gång är det Lima som gäller och det är inte Lima i Peru, utan Dalarnas vinterrallycentrum. Detta är deltävling nr 3 i FFFC och tävlingen heter LBC-ruschen och har samlat ca 240 bilar till start, detta torde vara svenskt rekord på senare år. Tävlingen har väldigt hög status bland de aktiva, för oss är det första gången vi åker i Lima men Patrik har varit där tidigare och han har försökt beskriva karaktären lite grann. LBC-ruschen består av 5 specialsträckor på totalt 100 km, alltså ett riktigt rejält rally. Vår klass A-förare 2WD har, hör och häpna, samlat (om jag räknat rätt) 85 potenta rattvridare. Patrik har startnummer 58 och Mats kommer lite senare med nr 91, men ändå ett helt ok startnummer i en så stor tävling. Mats/Daniel går ut som 10:e Ford Fiestabil i cupen, vilken har samlat totalt ca 20 ekipage. Målet med tävlingen är att placera oss så bra som möjligt bland Fordarna, det andra ger vi f-n i.
Denna gång är känslorna på en helt annan nivå än innan Östersund, vi har haft en underbar test med Patrik som bjöd på sig själv och hjälpte till med både körning och inställningar. Vi vill härmed passa på att TACKA för den generösa inställningen hos Patrik! Detta innebär inte att vi tror vi kommer att vinna Fordcupen denna tävling, men det känns som vi helt klart är på rätt väg. Nu hoppas vi bara att vi har Fru Fortuna med oss och att bilen får fungera utan missöden, då detta är en materialsport.
Nu alla fans tackar vi för oss för denna gång och vi hoppas innerligt att Ni knyter tummarna i fickorna för Mats/Daniel och Patrik/Robert, som skall ut i vida världen och försvara Fagersta MKs stolta klubb under lördagen.
Mvh
MatsRsport (teamet som aldrig har förstånd att ligga ned)
Ställningen i Fordcupen efter 2 av 9 deltävlingar
Pl | Förare Kartläsare |
Klubb | Deltävling | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Totalt | |||
1 | Patrik Fredriksson Robert Korpelainen |
Fagersta MK Fagersta MK |
20 | 30 | 50 | |||||||
2 | Anders Gullstrand Stina Cebers |
Kils MK Bil Säffle MC |
17 | 22 | 39 | |||||||
3 | Patrik Johansson Jörgen Lindahl |
Växjö MS Ryds MK |
18 | 20 | 38 | |||||||
4 | Jan Bergetorp Mats Mathiasson |
Offerdals MK Offerdals MK |
27 | 10 | 37 | |||||||
5 | Joakim Nyman Sören Antilla |
Jämtlands MK Stuguns MK |
25 | 11 | 36 | |||||||
6 | Viktor Henriksson Patrik Henriksson |
MK Speed MK Speed |
15 | 18 | 33 | |||||||
7 | Andreas Sjölander Christer Nygren |
SMK Gävle SMK Gävle |
19 | 10 | 29 | |||||||
8 | Daniel Gustafsson Sören Andersson |
SMK Uppsala Films MK |
10 | 19 | 29 | |||||||
9 | Torbjörn Westerlund Roger Gunnarsson |
Sollefteå RRC S:a Sunnerbos MK |
14 | 13 | 27 | |||||||
10 | Henrik Karlsson Henric Adamsson |
Ryds MK Ryds MK |
10 | 17 | 27 | |||||||
11 | Lars Näsholm Lars Hellberg |
Sollefteå RRC Sollefteå RRC |
16 | 10 | 26 | |||||||
12 | Per Eklund Jan Andersson |
Rasbo MK Rasbo MK |
10 | 16 | 26 | |||||||
13 | Jonas Olsson Jan Bengtsson |
Hässleholms MK Anderstorp MC |
10 | 15 | 25 | |||||||
14 | Fredrik Lindh P-M Ericsson |
MSK Kvarnvingarna MK Ran Askersund |
12 | 14 | 26 | |||||||
15 | Peter Lundell Roger Nilsson |
Tomelilla MK Dalby MK |
10 | 12 | 22 | |||||||
16 | Patrik Forsberg Bengt-Håkan Viklund |
Storumans SK Storumans SK |
13 | 10 | 23 | |||||||
17 | David Pettersson Mikael Jönsson |
Asarums MS Asarums MS |
11 | 11 | 22 | |||||||
18 | Mats Larsson Daniel Andersson |
Fagersta MK Fagersta MK |
10 | 10 | 20 | |||||||
19 | Peter Johansson Lars-Erik Kronberg |
Säters MK Ludvika MS |
10 | 0 | 10 | |||||||
19 | Mats Adielsson Peter Kurten |
Göteborgs MF Älvsbygdens MK |
10 | 0 | 10 |
MatsRsport kommenterar: Om man läser tabellen så är det roliga att våra teamkompisar Patrik och Robert leder cupen och sett till oss själva så är väl det enda positiva hittills att vi inte innehar jumboplatsen. En annan aspekt är att den dåliga början inte kan härledas till förarmisstag utan nu tar vi nya tag och hoppas på stolpe in i Lima och ett problemfritt rally.
Snowrally, Östersund
(16-18-feb)
Här kommer en rapport från deltävling 1 & 2 av Ford FlexiFuel Cup (FFFC). Teamet begav sig iväg onsdag kväll och åkte ihop med teamkompisen från Nortune Motorsport Patrik Fredriksson. Vi anlände sent/tidigt till Rissna kl. 04.00 torsdag morgon där vi skulle försöka genomföra lite tester under torsdagen. Testerna började med några vändor på isen för att få upp lite känsla för bilen. Sedan skulle testerna fortsätta på en avlyst väg man av detta blev det inte så mycket då andra ekipage åkte av och mörkret kom och tiden rann ut. Kl. 20.00 skulle Mats/Daniel delta på en presskonferens som skulle äga rum i Fordtältet inne i Östersund. Teamcheferna fick rycka in lite som mekaniker då de försökte hjälpa/stjälpa chefsmekanikern Micke ”Pulver” Persson i att förbereda Forden för rally. Fjädrar byttes fram och trippmätare monterades + lite andra finjusteringar.
Sedan kom fredagen och äntligen dags för lite rally. Dagen skulle starta med rekognosering för Mats/Daniel och besiktning av Forden för övriga team-medlemmar. Under fredagkvällen skulle 5 sträckor avverkas varav 2 var specialprov inne på travbanan i Östersund. Mats/Daniel började försiktigt men tempot började ta sig och duon såg glada ut när de kom in till service efter SS 3. De tyckte att de började komma underfund lite grann med bilen och skulle prova lite mer på SS 4-5. Men på SS 4 lossnade vajern från växelspaken från växelarmen in i växellådan. Mats ringde in och talade om att det inte gick att fortsätta då detta behövdes skruvas fast och det kunde inte de göra. Resultatet blev att teamet bröt fredagens rally för att starta om till lördagens rally och deltävling 2 av FFFC.
På lördag morgon bestämde Mats att han skulle spara lite på däcken så duon startade på begagnade däck. På morgonens första sträcka SS 6 så slog duon till med en riktigt bra tid och de tappade 30 sek till Patrik Fredriksson, ca 2 sek/km vilket är ett jättekliv framåt jämfört med första sittningen i bilen i rallyt i Smedjebacken. Sedan skulle SS 7 klaras av och nu var drivdäcken slut och Mats/Daniel kom in till service sugna på nya däck samt att försöka ta i lite till på de avslutande 4 sträckorna. Men på SS 8 så tog det roliga slut. Drivaxeln till vänster hjul gick av och det var en nedstämd Mats som ringde in till serviceteamet och ville bli hämtad. Lite synd att Mats/Daniel inte fick prova sina vingar när de tyckte att det började kännas lite bättre i Nortune-Forden.
Men teamet tar med sig det positiva från Östersund och siktar på nästa deltävling i FFFC som avgörs i Lima den 11/3. Sedan vill hela teamet gratta Patrik Fredriksson/Robert Korpelainen som verkligen visade vart skåpet skulle stå under lördagen och körde upp sig till en 3:e plats i SM och allra viktigast vann den 2:a deltävlingen i FFFC. PF/RK började ju först med en 3:e plats under fredagen deltävling så nu leder PF/RK hela cupen. Teamet har ju Putte som riktmärke och skulle vi lyckas komma i närheten av honom så kommer det att räcka långt då han åker så här fort och utan incidenter.
Nu laddar vi batterierna för Lima och detta görs på olika sätt. Teamcheferna Miken & Magnus tänker prova snön på ett annat sätt och skall åka öppet spår från Sälen till Mora söndagen den 26/2. Övriga teamet får väl finjustera Forden och sig själva så alla kommer väl förberedda inför fortsättningen.
Sedan alla fans, kom ihåg att "Alla saker är svåra innan de blir lätta", som farsan brukar säga.
Med vänlig hälsning Miken 1484 samt Magnus 1485.