TÄVLINGSRAPPORTER 2005

(bläddra nedåt för att läsa äldre inlägg)

 

EN SUCCÉARTAD AVSLUTNING I GULDVOLVON

(10-sept)

Hej, och hej då alla gråtande fans och brustna kvinnohjärtan ute i Rallysverige, nu kommer den tårdrypande historien om Kolsvarundan.

Historien började redan på fredagen då besiktning och träning av sträckorna skedde. Det var andra gången paret tränade sträckor i en rally tävling och det har varit en nyttig erfarenhet. Nu var det lördag och vi skulle tävla på 5SS på ca 6 mil, SS3 var på asfalt och det kommer vi tillbaks till, SS1 och SS2 var även SS4 och SS5 för oss.

Innan tävlingen hade vi gått igenom 940-puman minutiöst, för vi låg 3:a i Silverstone cup och vi ville ha en bra avslutning på den och i bilen då vi bestämt att den var till SALU.

Nu till tävlingen, paret öppnade starkt på SS1 jag tror de var total 3:a med Johan Larsson i ett eget tempo som 1:a. De följde upp med en lite sämre tid på SS2, vilket var konstigt då de själva tyckte att den gick bättre. Nu var det dags för service och paret kom till det övriga teamet som var placerat i centrala Köping och hade Lastbilen fylld med material som skulle kunna behövas. Till Salu-lapparna som satt på bilen gjorde nytta och under det långa serviceuppehållet på  ca 2 timmar så agerade Mats säljare och guidade runt massorna. Vår 3:e plats i Silverstone cup var nu en 2:a plats du Daniel "Munk" Johansson, Kullings MS, lagt bilen i skogen på SS1. Förutsättningarna var att 1:an i cupen, Johan Larsson, ledde också rallyt så honom skulle vi inte kunna ta ens om vi var före honom. Men bakifrån i tabellen jagades vi av flera, speciellt "Rallykungen" Tobbe Westerlund som i detta läge var 7 sek före oss, men det kunde han vara om vi bara höll oss tätt bakom honom i placering så skulle vi greja 2:a placeringen i Silverstone cup och således 16 däck.

Nu var det dags för asfaltprovet och döm av vår förvåning när alla la på slicks, vi trodde att det var Silverstone däck som gällde och nu visade det si inte vara fallet utan slicks var tillåtet. Asfaltprovet var bara ca 2 km men  skillnaden var hela 7 sek till "Rallykungen" på denna sträcka. Detta var inte kul, men nya tag togs på servicen och fräscha däck sattes på. Nu avslutades rallyt med SS4 och SS5 som alltså var samma som SS1 och SS2. Paret gjorde en kanontid på SS4 och avslutade lite blekare på SS5. Men det blev en total 5:e plats bland VOC:arna och en 2:a plats i Silverstone cup, som vi kan rekommendera andra vocare att deltaga i, kanonfint bemötande när man vill ha hjälp och deras servicebuss där det bara svischar till när däck skall läggas om och nya skall läggas på.

I sista kurvan på sista sträckan stod en av spekulanterna på bilen, och bilen var ju hel så de kom till Fagersta på söndagen och 940-puman lämnade vår omvårdnad och övergår nu i Andreas Wilzens omvårdnad för övrigt bosatt i Linköping. (Vi önskar honom samma lycka som vi haft med Guldbilen).

Vad som händer nu är höljt i ett dunkel men vår ambition är nått "värre", men det kan komma att ta ett tag innan något är klart och våra förhoppningar står till att Östeuropafonder går mycket bra och att inga revolutioner sker.

Sist men inte minst: TACK till alla som gjort denna säsong möjlig och vi återkommer med ett stort tack och hoppas att Ni alla hakar på när vi gasar på igen.

Mvh

MatsRsport (teamet utan bil)

Slutställning Silverstone VOC Cup 2005

Plac.

Namn Bilmodell

I

II

III

IV

Poäng

1

Johan Larsson Volvo 940

18

  22   27   30

97

2

Mats Larsson Volvo 940

16

21

18

22

77

3

Torbjörn Westerlund Volvo 940

20

23

5

25

73

4

Daniel Johansson Volvo 940

  19

25 22 5

71

5

Ingvar Nilsson Volvo 740

14

17

10

20

61

6

Lars Olsson Volvo 240 - 18 22 11 51

7

Micke Lindh Volvo 240

10

10

12

19

51

8

Lars Skoglund Volvo 940

10

12

10

18

50

9

Joakim Båth Volvo 740

17

10

14

5

46

10

Ola Schönström

Volvo 740

5 10 15 - 30

11

Peder Johansson Volvo 240

10

10

5

-

25

12

Reine Laestander Volvo 740 13 11 - - 24

13

Björn "Nalle"Larsson Volvo 240

10

10

-

-

20

13

Nils Strömgren Volvo 740

10

10

-

-

20

13

Andreas Lennartsson Volvo 240

10

10

-

-

20

16

Anders Olsson Volvo 240 5 10 - - 15
17

Peter Andersson

Volvo 240

- 10 - - 10

17

Anders Johansson Volvo 240

10

-

-

-

10

17

Johan Andersson Volvo

10

-

-

-

10

17

Ingemar Thelander Volvo 740

10

-

-

-

10

17

Bosse Hemmingsson Volvo 740

10

-

-

-

10

17

Lars Jonsson Volvo 240 10 - - - 10

23

Magnus Gustavsson Volvo 940 5 - - - 5

23

Håkan Süld Volvo 740 5 - - - 5

Slutställning i Sverigeserien 2005:

T1: 4-5 feb. Jämtrallyt (SM/EM) Östersund

T2: 26 feb. Kopparsvängen, Kopparberg*

T3: 21-22 maj. Sydrallyt, (SM/EM/Del av) Växjö/Älmhult

T4: 11 juni. L-E Torph Memorial, Säffle*

T5: 20 aug. Rally-SM (SM) Trelleborg

T6: 9-10 sept. Kolsva MS (SM/del av), Köping*

5 deltävlingar räknas för slutställning

Elit A

Nr Namn Klubb Bil T1 T2 T3 T4 T5 T6 Summa
1 Fredrik Menck SMK Motala 940 23 5 30 30 30 25 138
2 Torbjörn Westerlund Sollefteå RRC 940 25 27 21 27 5 27 127
3 Ingvar Nilsson Hällefors MK 740 20 25 17 21 15 21 104
4 Mikael Andersson Grimslövs MS 940 19 16 23 19 20 22 103
5 Johan Larsson Kullings MS 940 - - 20 25 27 30 102
6 Lars Ohlson SMK Vingåker 240 - 22 15 22 23 20 102
7 Mats Larsson Fagersta MK 940 5 5 18 23 21 23 90
8 Joakim Båth Nora MK 740 5 21 19 15 18 5 78
9 Bosse Hemmingsson Jämtlands MK 740 30 30 12 - - - 72
10 Per-Henrik Hedberg SMK Söderhamn 940 5 17 10 18 5 - 55
11 Ingemar Thelander SMK Gävle 744 21 15 13 - - - 49
12 Anders Gullstrand Kils MK 940 5 5 22 11 - - 43
13 Anders Strömbeck Kristianstads MK 240 - - 16 - 22 - 38
14 Claes Pettersson Mariestads MS 240 - 20 - 16     36
15 Martin Eliasson Skutskärs MS 242 5 23 - -     28

    

RALLY-SM - AVSLUTNING I KOLSVA/KÖPING
 
(8-sept)
 
Nu är det alltså dags för avslutningen i rally-SM för både stora SM och VOC (Volvo original cup). För Mats/Daniel är det även avslutningstävling i Silverstone Cup där de för närvarande innehar en 3:e plats. Denna plats vill de gärna behålla eller allra helst förbättra men det ser värre ut då avståndet uppåt är ganska "stort" poängmässigt. I SM har duon inte någon framskjuten placering för tillfället men detta kan ju ändras efter denna tävling om rätt resultat infinner sig och alla ekipage efter denna tävling skall räkna bort sin sämsta poäng. Framtiden får utvisa vad det blir för placering till slut.
 
Teamet har repat bilen lite inför denna tävling då växellådan gav upp sist och diverse andra delar var i behov av byte eller tillsyn. Värt att notera är att teamet till denna tävling skickat bud efter chefsmekanikern SIGGE ända från Kiruna för att de sista pusselbitarna skall falla på plats här i den avslutande tävlingen. Denna gång blev det inte flyg utan tåg p g a en för tillfället ansträngd budget.
 
För att avsluta denna rapport så är vi fyllda av tillförsikt inför detta rally och ser framför oss en pallplacering om allt bara faller på plats enligt planerna. " Det är bättre att vara optimist än pessimist" som farsan brukar säga eller " Skam den som ger sig".
 
För resultat se http://www.resultatservice.com som tillhandahåller resultat och rallyradio för den som är intresserad. Vi skall väl klargöra att stora SM kör både fredag och lördag och vi endast lördag. På fredag så rekognoserar vi och besiktar bilen, därefter laddar vi över natten tills det är dags för oss på lördag med start ca 09.30. HÅLL TUMMARNA!
 
Klart slut.
 
Mvh
 
MatsRsport.
 

 

 

RESULTATLISTA SILVERSTONE VOC Cup 2005

(3-sept)

Plac.

Namn Bilmodell

I

II

III

IV

Poäng

1

Johan Larsson Volvo 940

18

  22   27    -

67

2

Daniel Johansson Volvo 940

  19

25 22 -

66

3

Mats Larsson Volvo 940

16

21

18

-

55

4

Torbjörn Westerlund Volvo 940

20

23

5

-

48

5

Ingvar Nilsson Volvo 740

14

17

10

-

41

5

Joakim Båth Volvo 740

17

10

14

-

41

7

Lars Olsson Volvo 240 - 18 22 - 40

8

Lars Skoglund Volvo 940

10

12

10

-

32

8

Micke Lindh Volvo 240

10

10

12

-

32

10

Ola Schönström

Volvo 740

5 10 15 - 30

11

Peder Johansson Volvo 240

10

10

5

-

25

12

Reine Laestander Volvo 740 13 11 - - 24

13

Björn "Nalle"Larsson Volvo 240

10

10

-

-

20

13

Nils Strömgren Volvo 740

10

10

-

-

20

13

Andreas Lennartsson Volvo 240

10

10

-

-

20

16

Anders Olsson Volvo 240 5 10 - - 15
17

Peter Andersson

Volvo 240

- 10 - - 10

17

Anders Johansson Volvo 240

10

-

-

-

10

17

Johan Andersson Volvo

10

-

-

-

10

17

Ingemar Thelander Volvo 740

10

-

-

-

10

17

Bosse Hemmingsson Volvo 740

10

-

-

-

10

17

Lars Jonsson Volvo 240 10 - - - 10

23

Magnus Gustavsson Volvo 940 5 - - - 5

23

Håkan Süld Volvo 740 5 - - - 5

 

I =

Sydrallyt  21/22/5

II =

L-E Torph Memorial  11/6

III =

Rally SM Trelleborg  20/8

IV =

Rally SM Kolsva 09/10/9
 
 
 
 
DYSTER RAPPORT FRÅN ÖSTERLEN
(20-aug)
 
Här kommer rapporten från Österlen som bär sorgkant. Team MatsRsport vill beklaga det inträffade och våra tankar går till de drabbade och deras familjer.
 
När vi nu skall sammanfatta vårt rally så blev resultatet godkänt om man ser till förutsättningarna före och lite strul under rallyt. Teamet jobbade hårt i 36 timmar före rallyt för att få ihop bilen till start. Detta löste sig och teamet kom iväg på torsdag vid 16-tiden istället för 07.00 som det var tänkt. Vi anlände ner till Österlen och sydkusten (Beddingestrand) vid 00.15 torsdag natt efter en problemfri resa ner.
 
Fredag morgon bar det av till Tomelilla för anmälan och rekognosering av sträckorna. Rekognoseringen var nyttig och den efterföljande besiktningen gick också bra. Under tiden Mats/Daniel gjorde detta så var servicepersonalen i Simrishamn på turistbesök efter tips av Hetero-S Beh.ass Lars Aronsson, väldigt vacker stad (tack för tipset). Där såg vi även en kändis, författaren Björn Ranelid som hade parkerat sin Jagga vid hamnen så att den skulle synas.
 
Teamet tog en tidig kväll då rallyt skulle starta kring 10.00 på lördagen för ML/DA. Duon skulle avverka SS 1-4 innan det var dags för service, så övriga teamet begav sig ut på SS 3 för att titta hur det såg ut. ML/DA låg med bra tidsmässigt på omkring en 5:e plats bland VOC-arna men hade lite problem med att bilen dog vid vägbyten och tvära kurvor. På servicen efter SS 4 så lokaliserades felet till att bränslereläet hade lossnat och låg och skramlade inne i motorrummet. Detta åtgärdades och ML/DA begav sig ut för att klara av SS 5-10 innan det var dags för service igen.
 
Småstrulet fortsatte då Daniel rapporterade att de fått en punktering på SS 7 och tappat lite tid. Sedan på SS 9, som var den sista sträckan innan SS 10 som var ett specialprov på rallycrossbanan Svampa, åkte de av och ner i ett (10 m djupt) dike där de bände till bärarmsstaget rejält och fick kämpa sig hemåt och även köra SS 10 med detta trasigt. Det var en förbaskad duo som kom in på service och där började arbetet med att byta denna del som vi turligt nog hade med oss. Detta arbete plus däckbyte klarades av på 20 min och duon begav sig ut för att klara av SS 11-16.
 
ML/DA kämpade på och fick åka, den nu i efterhand så tragiska SS 14, för 6 startnr senare kom ett VOC-ekipage som efter ett krön fick problem och körde av vägen och in i ett träd som sedan föll över 4 åskådare. Hur detta gick har nog alla rally-fans läst i rikspressen och teamet beklagar återigen. Detta innebar att SS 14 ströks men rallyt fortsatte med SS 15-16 då ingen visste hur allvarligt det var med de drabbade åskådarna.    
 
På SS 15 hade ML/DA en topptid och avancerade efter allt strul till en 5:e plats och skulle bara hålla undan på specialprovet på Svampabanan i Tomelilla. Där fortsatte strulet och den 3:e växeln försvann, vilket ni förstår är en stor nackdel, då det är den växel som används mest. Detta innebar att dom fick stryk av Anders Strömbeck (Kristianstad MK) som dom fightades med om 5:e platsen med 5 sek och därmed tappade till 6:e platsen med 2,3 sek marginal.
 
För att summera, så är hela teamet väldigt nöjda med att ha kunna rulla igenom rallyt, om man ser till förutsättningarna innan och strulet under rallyt. Placeringen innebar att de avancerade till en 3:e plats i Silverstone Cup och i SM vet vi inte riktigt ännu då det inte finns uträknat än.
 
Nu tar teamet nya tag "igen" och siktar mot avslutningen i Kolsva/Köping den 9-10/9. I detta rally får VOC-klassen endast åka med på lördagen den 10/9. Skall bli intressant att se hur arrangörerna lägger sträckningen då det ofta när det är SM-rally avgörs på sträckor i trakterna kring Fagersta. Vi får hoppas att dessa läggs på lördagen då vi kan ha lite fördelar med att känna igen någon sträcka. Detta vet vi mer om när tävlingen närmar sig.
 
"Hoppet är det sista som lämnar oss" som farsan brukar säga.
 
Vi synes och höres.
 
Mvh
 
Team MatsRsport.

 

 
 
MATSRSPORT DRAR SÖDERUT!
 
(17-aug)
 
Nu är det äntligen dags för Rally-SM igen för Mats Larsson/Daniel Andersson. Denna gång skall teamet åka söderut, närmare bestämt till Trelleborg där tävlingen avgörs under lördagen. Totalt är 41 st VOC-are anmälda varav 11 st A-förare. Ett kul inslag till denna tävling är att duon Mats/Daniel skall få åka rekognosering som stora SM gör. Detta betyder att man får åka igenom alla sträckor i "Svenssonfart" och göra ändringar och korrigera noterna om det behövs. Detta görs direkt efter anmälan och besiktning under fredagen. Rallyt är långt, lite drygt 100 km SS. Skall bli intressant att se om toppgängen blir detsamma med lite andra förutsättningar (rekognosering + längre rally). Teamet hade ett bra genrep nere i Herrljunga och kommer väldigt laddade inför avslutningen i SM. Det återstår ju bara 2 tävlingar och ML/DA innehar en 8:e plats efter den jobbiga vintern, men en 3:e plats totalt är möjligt att nå.
 
Efter denna tävling återstår endast en SM-tävling vilken kommer att avgöras i Köping/Kolsva den 9-10/9. I denna tävling får VOC-arna bara åka med under lördagen. Teamet deltar även i Silverstone Cup där Trelleborg är den 3:e av 4 deltävlingar. Där ligger ML/DA för närvarande på en 4:e plats. Även denna Cup avslutas i Köping/Kolsva den 9-10/9. Resultat från helgens tävling kommer att finnas på den eminenta sidan: www.resultatservice.com .
 
Teamet siktar på en topp 3 placering nere i Trelleborg och hoppas på lite flyt som inte riktigt har infunnit sig i år.
 
"Det går aldrig så lätt som man tror, men det går lättare när man tror" som farsan brukar säga.
 
MVH Miken.

 

 

KULLINGSTROFÉN

(23-juli)

Hej alla fans till matsRsport.

Vi var under helgen till Herrljunga och deras knallhårda tävling Kullingstrofén. Resan påbörjades 04.00 lördag morgon från Fagersta, då Mats hämtade upp Sune och mig (Magnus), 

Vi klev in i den coola teambussen och startade resan mot Herrljunga. Resan gick kanon och det var Mats som skötte spakarna denna gång och när vi kom till Hova så fanns det hör och häpna Bensin för 10.40 kr/litern gissa om vi toktankade bussen. Vår besiktningstid var vid 09.00 och denna gick bra och vi passade på att serva släckarna då en kille gjorde det för en mindre summa, alltså mindre än tusen kronor vilket är en mindre summa för matsRsport för här sitter det inte fast.

Mats och Daniel fick start nummer 45 och startade då ungefär 12.45 svensk tid.

Tävlingen bestod av 5SS och det var 3 sträckor som användes varav 2 kördes 2ggr.

SS1 ca 2,5km SS2 ca 6km SS3 ca 23km sedan 4:an samma som ettan och 5:an samma som tvåan totalt ca 40km.

Parets mål för denna tävling var att träna och att prova att köra lite aggressivare och de var laddade och drog iväg för att köra SS1 och SS2 innan de kom till service. Ingemar och hans respektive, Eivor, hade nu anlänt och åkte ut till målet på SS2 för att klocka bilarna och ringa till servicen så de fick en indikation vilket tempo de höll. Grabbarna kom till servicen oskadda och Ingemar hade rapporterat att de tillhörde de snabbare men att några var lite snabbare. Mats berättade att de missat ett vägbyte, förövrigt samma som de missat ett tidigare år. Paret tyckte att det funkade bra och de drog iväg för att avverka dagens långsträcka på ca 23km.

Ingemar hade åkt till målet på SS3 och ringde och sa att de vart lite sena och att bilen såg bulig ut. Nu var man lite orolig men när de kom till servicen så var det inte så farligt det var lite buligt i fronten men allt väsenligt hade klarat sig och orsaken var att de snurrat då de gått på lite för hårt i en kurva, vi bytte däck med muttermaskinen och kollade luften med kompressorn som förövrigt drivs av elverket och så var de redo att avsluta rallyt.

Parets avslutning var bra men inte med dödsförakt då bilen skulle till KÖHLER på måndagen.

Vi övriga åkte till målet på SS5 samma som SS2 och såg där paret komma med bra attack men man ser att det verkar vara hög prestige att vara snabbaste Kullings ekipage då de laddades som fan av hemmaåkarna. Den på sommaren så omöjlige Fredrik Menck blev bara 4:a så det säger lite om tempot och snabbaste VOC var 18 sek före snabbaste Peugeot som har en helt annan vikt, fjädring, växellåda osv. Ett namn att se upp med framöver är Patrik Johansson Wäxjö MS som kör bättre och bättre och verkar ha fin uppbackning.

Vi övernattade på Tångaheds vandrar hem i Vårgårda och stannade kvar tills måndagen då vi skulle bromsa så söndagen blev semester med resa till Marstrand på västkusten, pizza och lite mys.

Måndag började med frukost och sedan for vi mot Ullared och i Alingsås sålde de bensin för 9.12kr/litern, hur är det möjligt? Vi fortsatte mot Ullared och mr KÖHLER, dit var det inte lätt att hitta då han inte verkar vara i behov av göra reklam, inga skyltar och ingenting som avslöjade platsen. Efter ha frågat på macken så kom vi rätt och vilket ställe, vilka lokaler helt klart super fräscht. Mr KÖHLER var kanontrevlig och hjälpte oss på bästa sätt och vad resultatet blev är en hemlighet mellan matsRsport och KÖHLER.

I verkstaden så höll han på med värre motorer än vår t ex en BMW M5 motor som är rätt så extrem original men görs om totalt med torrsumpssmörjning mm.

Nog om denna resa som slutade sent måndag kväll och snart är vi på vägarna igen då nästa tävling är i Trelleborg den 20 augusti.

Med vänlig hälsning

matsRsport.     

 

 

STÄLLNINGEN I SILVERSTONE VOC CUP 2005

(27-juni)

Plac.

Namn Bilmodell

I

II

III

IV

Poäng

1

Daniel Johansson Volvo 940

  19

32 - -

51

2

Torbjörn Westerlund Volvo 940

20

30

-

-

50

3

Johan Larsson Volvo 940

18

 28    -    -

46

4

Mats Larsson Volvo 940

16

26

-

-

42

5

Ingvar Nilsson Volvo 740

14

21

-

-

35

6

Reine Laestander Volvo 740 13 15 - - 28

7

Joakim Båth Volvo 740

17

10

-

-

27

8

Lars Skoglund Volvo 940

10

16

-

-

26

9

Björn "Nalle"Larsson Volvo 240

10

12

-

-

22

9

Lars Olsson Volvo 240 - 22 - - 22

11

Nils Strömgren Volvo 740

10

10

-

-

20

11

Micke Lindh Volvo 240

10

10

-

-

20

11

Andreas Lennartsson Volvo 240

10

10

-

-

20

11

Peder Johansson Volvo 240

10

10

-

-

20

15

Anders Olsson Volvo 240 5 14 - - 19
16

Ola Schönström

Volvo 740

5 10 - - 15
17

Peter Andersson

Volvo 240

- 10 - - 10

17

Anders Johansson Volvo 240

10

-

-

-

10

17

Johan Andersson Volvo

10

-

-

-

10

17

Ingemar Thelander Volvo 740

10

-

-

-

10

17

Bosse Hemmingsson Volvo 740

10

-

-

-

10

17

Lars Jonsson Volvo 240 10 - - - 10

23

Magnus Gustavsson Volvo 940 5 - - - 5

23

Håkan Süld Volvo 740 5 - - - 5

 

I =

Sydrallyt  21/22/5

II =

L-E Torph Memorial  11/6

III =

Rally SM Trelleborg  20/8

IV =

Rally SM Kolsva 09/10/9

 Joki Sweden 021-80 52 60

 

SM-STÄLLNINGEN EFTER 4 AV 6 DELTÄVLINGAR

(27-juni)

Sverigeserien 2005

Tävlingsprogram

T1: 4-5 feb. Jämtrallyt (SM/EM) Östersund

T2: 26 feb. Kopparsvängen, Kopparberg*

T3: 21-22 maj. Sydrallyt, (SM/EM/Del av) Växjö/Älmhult

T4: 11 juni. L-E Torph Memorial, Säffle*

T5: 20 aug. Rally-SM (SM) Trelleborg

T6: 9-10 sept. Kolsva MS (SM/del av), Köping*

5 deltävlingar räknas för slutställning

Elit A

Nr Namn Klubb Bil T1 T2 T3 T4 T5 T6 Summa
1 Torbjörn Westerlund Sollefteå RRC 940 25 27 21 27     100
2 Fredrik Menck SMK Motala 940 23 5 30 30     88
3 Ingvar Nilsson Hällefors MK 740 20 25 17 21     83
4 Mikael Andersson Grimslövs MS 940 19 16 23 19     77
5 Bosse Hemmingsson Jämtlands MK 740 30 30 12 -     72
6 Joakim Båth Nora MK 740 5 21 19 15     60
7 Lars Ohlson SMK Vingåker 240 - 22 15 22     59
8 Mats Larsson Fagersta MK 940 5 5 18 23     51
9 Per-Henrik Hedberg SMK Söderhamn 940 5 17 10 18     50
10 Ingemar Thelander SMK Gävle 744 21 15 13 -     49
11 Johan Larsson Kullings MS 940 - - 20 25     45
12 Anders Gullstrand Kils MK 940 5 5 22 11     43
13 Claes Pettersson Mariestads MS 240 - 20 - 16     36
14 Martin Eliasson Skutskärs MS 242 5 23 - -     28
15 Tomas Gullabo Jansson Gullabo RC 940 - - 27 -     27

 

RAPPORT FRÅN RALLYMETROPOLEN SÄFFLE

(11-juni)

I lördags den 11/6 var det alltså dags igen för lite VOC-SM och tävlingen L-E Torphs Memorial. 6 sträckor skulle avverkas på totalt ca 60 km. Mats; Daniel och Magnus begav sig ner på fredag kvällen mot Säffle för att övernatta där på campingen. På lördagen åkte Ingemar och Miken ner för att hjälpa till lite på service och titta lite på rallyaction då startfältet var riktigt bra i denna tävling på totalt ca 150 startande. Besiktningen och allt runt omkring gick bra på lördag förmiddag och runt 11.30 skulle Mats/Daniel starta.

 Duon skulle avverka SS 1 & 2 och därefter serva. Sedan skulle SS 3 & 4 köras innan det var dags för service igen. Efter denna service skulle Mats/Daniel klara av SS 5 och den långa SS 6 på ca 20 km där mycket skulle avgöras.

 Sträcka 1 & 2 klarade duon galant och låg på en 3:e plats efter dessa. Mats berättade att vägarna var riktigt roliga och det gick fort på dom böljande ”Finlandsvägarna”, enligt Daniel nästan sjukt fort. Vägarna var hårda och fasta och det gick så det skrek i däcken.

 Teamet hade en liten diskussion om nya däck skulle inhandlas av JOKI-bussen till nästa service, den sista inför dom avslutande SS 5 & 6. Dom däck som användes hade ju även gått rallyt nere i Växjö och kanske skulle börja bli lite trötta till dess. Alla var överens om att spara lite på krutet till senare tävlingar och försöka köra på dessa däck och se vad det räckte till. 

Mats/Daniel åkte efter detta ut för att köra SS 3 & 4 och klarade av detta och gjorde även där topp 4 tider. Inför dom avslutande 2 sträckorna så låg dom på en 2:a plats, men det var tight neråt. Till 1:a platsen var det en bit då Fredrik Menck även detta rally körde övertygande och dominerade. Mera exakt var det 15,4 sek. Se tabell nedan ställning efter SS 4 av 6.

 

PLAC.

NAMN

TIDSDIFFERENS

1

Fredrik Menck

- 15,4 sek

2

Mats Larsson/Daniel Andersson

0,0 sek

3

Torbjörn Westerlund

+ 1,6 sek

4

Lars Ohlson

+ 3,6 sek

5

Johan Larsson

+ 7,3 sek

6

Ingvar Nilsson

+ 9,5 sek

 Mats/Daniel åkte ut för att klara av dessa avslutande sträckor och övriga teamet åkte till målet på SS 6 för att kolla in dom vid målgången på denna sträcka och rallyt. Serviceteamet stod redo med klockorna när Mats/Daniel dök upp och såg direkt att det vandrade lite på vägen och däcken hade tagit lite stryk på den långa SS 6. Vi väntade in toppgänget och kunde konstatera att Mats/Daniel tappat tid på både SS 5 & 6. Till slut in i mål blev det en 4:e plats vilket är riktigt jävla bra och efter hur denna säsong startat ett jävla lyft och hela teamet ser nu fram med stor tillförsikt mot fortsättningen i VOC-SM och DM. Ekonomin får styra om teamet även försöker fullfölja sommarserien där Säffle var 1:a deltävlingen. Totalt landade Mats/Daniel på en 6:e plats av ca 65 startande VOC-bilar då dom fick släppa 2 st. B-förare förbi sig. Av 150 startande med trimmade och 4-hjulsdrivna bilar inräknade tog dom sig in på en 23:e plats, mycket bra i en ” originalbil”. 

Avslutningsvis så tror vi efter att ha räknat lite poäng att Mats/Daniel avancerade 1 placering i Silverstone Cup och nu innehar 4:e platsen när halva cupen är körd. Detta återkommer vi om.

 

SLUTRESULTAT VOC-ELIT A SÄFFLE.

 

PLAC

NAMN

KLUBB

TID

1

Fredrik Menck

SMK Motala

35.03,9

2

Torbjörn Westerlund

Sollefteå RRC

+ 26,9 sek

3

Johan Larsson

Kullings MS

+ 34,1 sek

4

Mats Larsson/Daniel Andersson

Fagersta MK

+ 37,2 sek

5

Lars Ohlson

SMK Vingåker

+ 39,6 sek

6

Ingvar Nilsson

Hällefors MK

+ 55,5 sek

 

Fullständiga resultat finns på: www.resultatdata.com

”När det ser som mörkast ut gäller det att gräva djupt så kommer det förr eller senare att se ljusare ut” eller ” Efter regn kommer solsken” som farsan brukar säga är två olika ordspråk som passar väl in.

 Vi synes och höres.

 Mvh Miken.

 

 

STÄLLNINGEN I SILVERSTONE CUP EFTER 1 AV 4 DELTÄVLINGAR

Hej igen. Här ser ni resultatet hittills i Silverstone Cup och Mats och Daniel har en 5:e plats så här långt. Lite synd är det som hände på sista sträckan nere i Växjö då de annars skulle ha haft förstaplatsen i cupen. " Men det förflutna kan man inte göra så mycket åt utan det är bara att höja blicken och fokusera framåt" som farsan brukar säga.

Väl mött, Miken.

Plac.

Namn Bilmodell

I

II

III

IV

Poäng

1

Torbjörn Westerlund Volvo 940

20

-

-

-

20

2

Daniel Johansson Volvo 940

  19

- - -

19

3

Johan Larsson Volvo 940

18

   -    -    -

18

4

Joakim Båth Volvo 740

17

-

-

-

17

5

Mats Larsson Volvo 940

16

-

-

-

16

6

Ingvar Nilsson Volvo 740

14

-

-

-

14

7

Reine Laestander Volvo 740 13 - - - 13

8

Anders Johansson Volvo 240

10

-

-

-

10

9

Johan Andersson Volvo

10

-

-

-

10

10

Nils Strömgren Volvo 740

10

-

-

-

10

11

Björn "Nalle"Larsson Volvo 240

10

-

-

-

10

12

Ingemar Thelander Volvo 740

10

-

-

-

10

13

Lars Skoglund Volvo 940

10

-

-

-

10

14

Bosse Hemmingsson Volvo 740

10

-

-

-

10

15

Micke Lindh Volvo 240

10

-

-

-

10

16

Lars Jonsson Volvo 240 10 - - - 10

17

Andreas Lennartsson Volvo 240

10

-

-

-

10

18

Peder Johansson Volvo 240

10

-

-

-

10

19

Magnus Gustavsson Volvo 940 5 - - - 5

20

Håkan Süld Volvo 740 5 - - - 5

21

Anders Olsson Volvo 240 5 - - - 5
22

Ola Schönström

Volvo 740

5 - - - 5
23

Peter Andersson

Volvo 240

- - - - -

 

 
EN RALLYRAPPORT FRÅN SMÅLAND
(21-22 Maj)
 
Halloj!
 
Nu har teamet varit ner till Växjö/Älmhult för att klara av sommarpremiären av VOC-SM (Sverigeserien). Teamet begav sig på fredagkväll mot Värnamo för att övernatta där på Herrestads Bed & Breakfast. Väl där så insåg teamet att ingen mindre än Jonas Thern + Ann-Sofie Hilding var ägare till detta mycket mysiga ställe. Jonas Thern är en av Sveriges genom tiderna bästa mittfältare i fotboll, detta enligt Teamcheferna. Teamet vaknade upp tidigt och fick då dela på sig. Mats/Daniel och Ingemar begav sig till Växjö för att besikta bilen. Teamcheferna och Daniels pappa Ingvar åkte till Älmhult för att där söka upp JOKI-bussen så att vi kunde få de nya Silverstonedäcken pålagda på de medhavda fälgarna. Bägge sakerna avlöpte problemfritt och nu var det bara att invänta starten. 
 
Första dagen skulle 2 sträckor avverkas på totalt lite drygt 20 km (Stora SM:s SS 9-10). Mats/Daniel åkte ut på dessa sträckor och Teamet väntade nervöst på SS-tiderna vid Resultatservicebussen. När tiderna kom in på 1:a sträckan så visade tiden då att de hade tappat 1 minut och 1 sek på Tomas "Gullabo" Jansson och humöret sjönk. Teamet sökte då telefonkontakt med Mats/Daniel vilket visade sig inte vara det lättaste för att höra om det strulat. Detta lyckades inte förrän efter sträcka 2 där de endast var 1 sek efter "Gullabo". Teamet fick det lugnande beskedet att det var ett minutfel på den inrapporterade tiden och att den inte stämde med tiden på Mats/Daniels tidkort. Detta betydde att de till lördag kväll alltså hade en 2:a plats av 64 st bilar och endast hade 2 sek upp till "Gullabo" och 2 sek ner till Fredrik Menck från Motala. Nu fick Teamcheferna jobba lite och åka till rallyts HQ i Växjö för att få minutfelet ordnat till den officiella tiden och omseedningen på söndagen. Detta tog ett par timmar och vid 20-tiden var felet rättat och hela teamet kunde slappna av och börja ladda för söndagen med start 06.41.
 
Under söndagen skulle 6 sträckor avverkas där de skulle köra 3 sträckor på totalt ca 46 km och därefter serva i Älmhult och sedan köra samma 3 sträckor igen. Det var alltså nu rallyt skulle avgöras och Mats/Daniel skulle alltså starta efter "Gullabo" och hade bara hans tider att åka på. Första sträckan var den långa på lite drygt 20 km och när den tiden kom in såg teamet att Mats/Daniel hade tappat 20 sek på "Gullabo" och 30 sek på Fredrik Menck som startade i ett rasande tempo. Vi fick telefonkontakt med Mats och hörde oss för om den 1:a sträckan, Mats hade väl inte kört 100%-igt och ville att vi skulle försöka byta våra Silverstone som vi hade av den mjuka gummiblandningen till den hårdare. Under lördagen tokregnade det och då var de mjuka däcken toppen men nu när det var torrare tyckte Mats att bilen vandrade lite över vägen. Duon avverkade sträcka 2 & 3 för dagen (söndag) och tappade fortsatt tid mot toppen men inte lika mycket per km som på 1:a och kom in till service på en total 4:e plats.
 
Nya Silverstone däck sattes på runt om av den hårdare gummiblandningen och duon gav sig ut för att köra SS 4-6 för dagen. När de gav sig ut på dessa var de alltså 4:a och hade fått släppa även Per-Ola Thörnberg förbi sig och bakifrån jagade Anders Gullstrand för att komma förbi. Mats/Daniel fortsatte att tappa tid på sträcka 4 & 5 (SS 18-19) och låg inför den sista sträcka 6 (SS 20) på en total 5:e plats eftersom Anders Gullstrand hade tagit sig förbi med 8 sek. Då den sista sträckan var 15 km och det var lugnt tidsmässigt bakåt så skulle Mats/Daniel försöka rulla igenom och bärga 5:e platsen i VOC-SM och 1:a platsen i Silverstone Cup.
 
Teamet befann sig på serviceplatsen och lyssnade på rallyradion och väntade spänt på att Mats/Daniel skulle komma in i mål. Duon blev intervjuade av Per Carlsson och tiden var riktigt blek. Då fick teamet över radion förklaringen, växellådan hade gått sönder redan i starten då de accelererade över tvättbrädeliknande håligheter och 3:ans växel försvann, detta är den växel de använder mest. Detta betydde att de tappade drygt 30 sek och som det visade sig senare en 4:e plats då Anders Gullstrand hade tagit i och slagit i lite grann och hade en ganska blek tid på denna sträcka. Eftersom de nu tappade tid blev det en 11:e plats totalt och 9:e plats i klassen VOC-Elit A. Ett snöpligt slut på ett annars stabilt rally där man fram tills dess var snabbast av förarna som använder Silverstone däck. Ömsom vin, ömsom vatten är väl känslan så här dagen efter med strulet på sista sträckan. Året 2005 har börjat lite tungt och det är bara att bryta ihop och komma igen som farsan brukar säga. "Det som inte dödar det härdar" är ett annat bevingat ordspråk som skulle passa in.
 
Resultat VOC-SM Elit-A Sydrallyt.
1: Fredrik Menck SMK Motala 1.13.01,7
2:Tomas"Gullabo Jansson Gullabo RC 1.13.28,9
3: Per-Ola Thörnberg Braås MK 1.14.08,1
4: Mikael Andersson Grimslövs MS 1.14.34,2
5: Anders Gullstrand Kils MK Bil 1.14.35,6
 
9: Mats/Daniel Fagersta MK 1.14.57,4
 
För den intresserade finns tiderna på sidan: www.resultatservice.com
 
Vi tar nya tag och repar upp växellådan + lite annat och siktar på nästa tävling i Säffle den 11/6. Detta är också en deltävling i Silverstone Cup så det finns mycket att kämpa för trots att själva VOC-SM nu är kört. Sedan får man ju säga att Fredrik Mencks körning är väldigt imponerande då han under söndagen vinner alla sträckor över "Gullabo" och till slut vinner med 27,2 sek.
 
Det var väl allt och bilder från detta evenemang kommer senare på denna sida: www.matsrsport.se som är en av dom hetaste i motor-Sverige.
 
Mvh
 
Miken

 

RALLY-SM DAGS IGEN I VÄXJÖ
 
På fredag kväll drar Team MatsRsport ner mot Växjö för att där deltaga i Sydrallyt som avgörs under lördag-söndag. På lördag morgon så är det besiktning och sedan skall  2 st sträckor avverkas under eftermiddagen. Efter detta så blir det service och sedan nattvila och därefter får VOC-arna åka med stora SM under hela söndagen (6 sträckor). Totalt skall alltså 8 sträckor avverkas på ungefär 12 mil så detta kommer att bli ett utslagsgivande rally då vissa sträckor kan gå ända upp till 3 gånger.
 
Totalt kommer 64 Volvo Original Cup bilar till start varav 23 av dom ställer upp bland Elit A-förarna där Mats Larsson/Daniel Andersson hör hemma. Det kommer att bli ett väldigt intressant rally där många segersugna=gasglada herrar ställer upp och som har kryddats med dubble SM-guldmedaljören Tomas "Gullabo" Jansson som efter några års uppehåll ställer upp i, den av tidningen Bilsportbörsen byggda, Volvo 940.
 
Teamets inställning är väl att efter vinterns mindre lyckade resultat försöka smyga igång lite och hitta tillbaks till förra årets vinnande tempo och sedan i slutändan finnas med där kring topp 5. Och är man väl där så vet man aldrig vad som kan hända. "Den som lever får se" som farsan brukar säga.
 
Denna tävling går ju som sagt ihop med stora SM vilket innebär att intresserade kan följa rallyt via webben på ett smidigt sätt. På sidan: www.resultatservice.com kommer resultaten löpande och i år har dom även rallyradio på webben.
 
Till start från Fagersta MK kommer även Nils Strömgren med brorsan Kent Strömgren i högerstolen och dom kör i klassen VOC Elit-B i sin nybyggda 740 VOC. Dessa bägge ekipage är även anmälda till Silverstone cup där detta är den 1:a deltävlingen av 4 som sätter lite extra krydda på VOC-SM (Sverigeserien).
 
"Det är bättre att sikta högt än att aldrig ha vågat provat" som farsan brukar säga (På vintern). Dessa visdomsorden får avsluta denna rapport.
 
Mvh
 
Miken.
 
 
 
EN SOLIG RAPPORT FRÅN KOPPARBERG.
 
Teamet begav sig på lördag morgonen mot Kopparberg för deltaga i tävlingen Conny Wass Memorial. De tävlande skulle klara av 4 sträckor där de körde 2 sträckor och sedan servade innan det var dags att köra samma 2 sträckor igen. Totalt blev SS-längden lite drygt 12 km.
 
Teamet besiktade utan problem och "tvättade" sedan bilen "billigt" vid en mack och hade även där en liten picknick med bullar och kaffe i solen (Tack Karin och Marina).
 
Vid 12.30 bar det av ut i skogen för att avverka SS 1 & 2. Mats med Nicholaus Arson i högerstolen rullade igenom dessa 2 sträckor utan några större problem och inte 100% attack med tanke på nästa helg. In på service kom duon och där hade Teamcheferna Daniel "Sune" Andersson, Nick, Lina, Karin och Marina startat grillen och det bjöds på korv med bröd + valfri dricka inför de avslutande 2 sträckorna. Det var riktigt mysigt där i solen och korv fanns även till våra servicegrannar från Fagersta MK så att alla fick äta sig mätta.
 
Efter detta mysinferno begav sig Mats Larsson/Nicholaus Arson ut för att klara av SS 3 & 4 som var samma som SS 1 & 2. Detta innebar en chans att bättra sig lite tidsmässigt då man ju kände igen sig lite bättre då detta rally kördes efter roadbook och inte efter noter. Detta lyckades man med på ett imponerande sätt och helst på SS 4 där det var krokigare och fanns mer tid att tjäna. (SS 1 & 3 var en väldigt rak sträcka där man har svårt att hänga med i en motorsvagare bil.)
 
Mats Larsson/Nicholaus Arson tog sig i mål på en 7:e plats av 10 startande bland trimmade bilar och detta får man ju vara nöjd med. På det hela stora hela en väldigt trevlig dag med fika, grillning och jättetrevligt väder. Sedan vill teamet tacka Nicholaus Arson för det trevliga sällskapet och hoppas att vi kan göra om detta någon gång. Nu tar teamet sikte på nästa helg med SM och beger sig mot Växjö på fredag för att sedan tävla under lördag-söndag. Det skall bli väldigt intressant då det var ett tag sedan Mats Larsson/Daniel Andersson mätte sig mot Sverige-eliten som har kryddats med dubble SM-guldmedaljören Tomas "Gullabo" Jansson i en Volvo 940 VOC.
 
Mvh Miken.
 
P.S Gratis är gott! Tack för korvarna Magnus.
 
 
Resultat från rallyt finns på sidan: www.abs.nu  

 

 
 
RALLYDAGS IGEN FÖR MATS LARSSON
 
Mats är anmäld till helgens deltävling i Dala Rally Cup som avgörs i Kopparberg under lördagen. I denna cup finns det ingen speciell klass för VOC utan man får köra mot trimmade bilar som kan ha ända upp till 100 hk mer i spisen. P g a detta så finns det inga förhoppningar om vinst utan teamet ställer upp för att få känna lite på tävlingspulsen inför nästa helgs SM-tävling nere i Växjö. En kul detalj är att i högerstolen skall HIVES-gitarristen Nicholaus Arson sitta. Mats har lovat att sladda mjukt och bromsa tidigt vilket kanske inte stämmer med verkligheten. I klassen B-förare ställer bröderna Nils och Kent Strömgren med sin nybyggda Volvo 740 VOC.
 
Till sist vill man bara säga: Må bäste man vinna och bollen är rund. För mer information se sidan: www.abs.nu och klicka på Dala Rally Cup.
 
Tack och hej säger Miken
 

VI ÄR TILLBAKS I VINNARCIRKELN!

Nu under Lördagen begicks premiären på grus och det skedde i Eskilstuna i tävlingen Falckpokalen. Tävlingen var relativt kort och bestod av fyra krokiga men fina sträckor med en sammanlagd längd av ca 27km.

Mats och Daniels motstånd bestod i denna tävling av 13st VOCare varav 3st var A-förare. A-förarna var Magnus Olsson Järbo MK och den gamle motståndaren Christer Nystrand körandes för Katrineholms MK, dessa skulle också visa sig bli de hårdaste motståndarna om segern.

Christer kom till start i sin nybyggda 940-voc men stod denna dag inte för det hårdaste motståndet utan det gjorde Magnus Olsson i en 240. Mats och Daniel vann alla fyra sträckor och segern blev tillslut 15,5sek och detta var väl en skön början på sommarsäsongen efter en tung vinter.

Parets tävling flöt på utan större dramatik och de kom i mål med en hel bil utan några bulor så nu tror vi att vindarna har vänt som en vis man sagt.

Grabbarna vill eventuellt åka något mer innan Växjö så vi skall titta om vi kan hitta någon tävling som passar för där kommer det nog behövas att man är i absolut toppform då startfältet ser ut att hamna på över 60 VOC bilar, bara i A-elit så är det ca 23 bilar. Vi har beställt nya däck och skall försöka komma riktigt väl förberedda till Växjö och sommarens drabbningar.

Nog för denna gång och vi kanske hörs fortare än ni tror eller som vi brukar säga ” ingenting går så fort som den nya tekniken ”.

Med vänlig hälsning

MatsRsport.

 

 
Mats Larsson/Daniel Andersson tar sats igen i rallyskogen
 
Nu startar sommarsäsongen för Mats Larsson/Daniel Andersson.
 
Som första tävling denna sommar skall tävlingen Falckpokalen genomföras och denna avgörs i Eskilstuna lördagen den 7/5. Detta är också den första deltävlingen i DM 2005.
 
Målet är som vanligt seger men man kommer nog att möta hårt motstånd av comebackande Christer Nystrand som har byggt en ny bil och tar ny sats säsongen 2005. Totalt ställer 13 ekipage upp i klassen VOC( Volvo original cup) och totalt i rallyt så mycket som 134 ekipage. Denna tävling körs som träning inför SM drar igång den 21-22/5 nere i Växjö. Duon skall satsa på DM men det är SM som är huvudprioritet inför sommaren. Som extra krydda är även alla sommartävlingar även del av SILVERSTONE CUP där man kan vinna en ansenlig mängd däck från nämnda leverantör vid lyckade resultat under sommaren.
 
Som deltävlingar i denna cup räknas resten av SM deltävlingarna. Dessa är: Växjö 21-22/5, Säffle 11/6, Trelleborg 20/8 samt Kolsva 10-11/9.
 
En riktigt cool nyhet är det att tidningen BILSPORTBÖRSEN har byggt en Volvo 940 VOC, alltså en likadan bil som Mats/Daniel framför och denna bil skall köras av en inte mindre än Tomas "Gullabo" Jansson. Denna chaufför är flerfaldig SM-medaljör och skall nu göra comeback i nämnda bil. Vid sin sida som co-driver har han Per-Ola "Pecka" Svensson som även han har flertalet SM-medaljer som co-driver. Detta sätter ju lite extra krydda på SM-tävlingarna framöver.
 
Fler ekipage från Fagersta MK som ställer upp i Falckpokalen är: Mattias Palmqvist, Peter Larsson med co-driver Mikael Yliniemi, Håkan Långkvist med co-driver Leif Nordlund, Mats Palmqvist samt Mikael "Pulver Persson med Harry Väyrynen i högerstolen.
 
Mvh
 
MatsRsport
 
 

SUMMERING AV VINTERSÄSONGEN

Tjena Rallylovers och MatsRsport fans!

Vintern är nu slut och sommaren är i antågande. Det har varit ett uppehåll som varit välbehövligt och vi skall nu summera vintern som bara blev 3 st tävlingar.

Först Örnskölden i Örnsköldsvik följt av Jämtrallyt i Östersund under två dagar varav det mesta gick i mörker, till sist avslutningen  Kopparsvängen i Kopparberg.

Genrepet Örnskölden var vinterdebut för paret och även för teamets nya buss. Tävlingen genomfördes på perfekta vägar trots högt startnummer, SS längden var rejäl och allt gick som planerat och de var snabbaste VOC ekipage. Men med facit i hand så skulle vi behövt mött några av storfräsarna då deras tempo under vintern är ett par snäpp högre än konkurrenterna hade i Örnskölden (man lär så länge man lever).

Vi åkte till Östersund och Jämtrallyt med goda förhoppningar om att kunna hävda oss då vi hade begagnade, men bra, Michelindäck och trodde att vi var redo för första tävlingen i VOC SM. Så blev det inte, fredagens mörkersträckor blev en lång pina och tiderna stod inte att känna igen, och om sanningen skall fram så har Peter Bäcks inträde i VOC ökat tempot bland tätbilarna, det såg man när man jämförde tiderna från förra året till i år. Lördagen däremot började mycket glädjande med tider i paritet med toppekipagen och de låg på en solid 4:e plats när de fastnade i en snövall. Bilen var helt oskadd men de lyckades inte få hjälp utan blev tvungna att bryta.

Paret var nu fast beslutna att matcha norrlänningarna i Kopparberg, som var deltävling nr 2 i SM och man gick ut stenhårt. Men tyvärr även denna gång slutade det i diket och denna gång blev bilen skadad, det tidiga startnumret var inte idealiskt då det var spårigt. Paret bröt redan på SS1 men blev klockade som snabbaste bil, vilken kan glädja lite i bedrövelsen.

Summa summarum så är paret inte redo att matcha toppekipagen under vintertävlingarna men det har vi goda förhoppningar om att åtgärda med mer träning och kanske än bättre däck till nästa säsong. Poängutdelningen under dessa 2 tävlingar har varit 5 + 5 poäng och det räcker inte långt när vi hade som mål att försöka vinna VOC SM. Men vi tar nya tag och vi är inte ensamma om att ha haft en tung inledning på säsongen, utan det har många av förhandsfavoriterna och nu tar vi sats mot sommaren och Silverstonecup med ett första pris på 24 däck i en serie som består av de 4 återstående SM-tävlingarna. Vi skall troligtvis värma upp med Falckpokalen i Eskilstuna den 7 maj som ingår i vårt DM, samt träna lite själva och sedan göra en stöt för att göra en kanonbra sommarsäsong.

Sponsorjakten löper vidare och vi vill tacka både nya och gamla sponsorer! Vi vill framföra ett speciellt tack till Fagersta Bil & Plåt som alltid ställer upp och lagar de ofrånkomliga bulorna.

Till sist: Akta Er konkurrenter, Mats har tagit på sig cowboybootsen och Daniel har köpt glasögon, så nu blir det åka av (som farsan brukar säga)!

Mvh

MatsRsport

 

KOPPARSVÄNGEN

Hej!

Här kommer min historia om Kopparsvängen.

Kopparsvängen som var andra deltävlingen av 6 i SM och bestod av 3 sträckor på totalt 55 km, den första hela 25 km lång. Vår plan var att gå ut så fort det bara gick (en lärdom från Östersund), och alltså vara med direkt då rallyt var relativt kort. Däcken vi använde var begagnade och samma som vi använde i Östersund.

Vi startade SS1 hårt och tänkte hålla samma tempo som lördagen i Östersund. Vi märkte snart att det inte gick då det var svårkört och halt eftersom det låg ett lager av pudersnö och bara två smala spår att hålla sig i, hamnade man utanför spåren så fladdrade bilen bara iväg. Jag blev förbannad någonstans på mitten av sträckan eftersom jag inte tyckte att jag fick in något flyt, fast tydligen hade det gått rätt skapligt då några bekanta hade stått en bit in på sträckan och klockat lite och tydligen hade vi bästa tid så långt. Vi kom inte längre än ca 18 km in på sträckan då vi kom till en vänster 2+ (en helt vanligt kurva), men när vi skulle styra in så gick det bara rakt på och vi åkte ned i ett djupt dike, över diket och slog i ett träd. Vi grävde fram bilen och tänkte fortsätta men när vi kom upp på vägen så pekade ett av framhjulen helt galet så det var bara att kasta in handduken.

Därmed gick målsättningen med denna säsong åt skogen, som var att försöka vinna VOC SM (Sverigeserien). Detta var vår sista tävling för vintern, får väl hoppas att sommaren börjar lite bättre. I och med att Plan 1 gick åt skogen så kanske vi försöker med Sommarserien istället.

Mvh

Mats Larsson

Förare i MatsRsport

 

HEJ, HÄR KOMMER RAPPORTEN FRÅN ÖSTERSUND.

(10-Feb)

Vi startade resan mot Östersund ca 15:00 på Torsdagen och anlände till ett vintrigt Östersund vid 23 tiden. Resan gick kanon i den nya teambussen och vi kom fram samtidigt med Ingvar som åkt inlandsvägen i sin Volvo V70. Teamet såg ut så här denna gång; Mats, Daniel, Ingemar, Miken, Magnus, Älgen och Ingvar (som förförövrigt är pappa till Daniel och Älgen).

Till detta år hade vi bytt boplats från Frösön till Östersunds Camping, endast 100m från huvudkvarteret för rallyt folketshus, i Östersund detta var kanon, hyfsat pris och riktigt nära. Nisse hade lite problem med sin bil men det löste sig det var bränslerelät och de köpte ett nytt vid den lokala Volvo handlarn.

Fredagen inleddes med anmälan och besiktning och följdes av en lång väntan på att få starta sent på Fredags eftermiddagen. Rallyt var annorlunda detta år då huvuddelen av rallyt skedde under Fredagen hela 8SS av totalt 12SS. Alla de första 8SS i mörker. Vi trodde att vi var hyfsat väl förberedda men tiderna visade att någonting fattades och nu i efterhand så inser vi att ska man hänga med vinterspecialisterna från norrland måste man möta dem innan för att komma in i deras uppskruvade tempo speciellt då vi inte har nån snö här söder över. Tiden på SS2 var extremt dålig men berodde på att de körde rakt fram i något väg byte och det vart mer strul när de skulle vända och de tappade ca40sek i körtid där. Sammanfattar man Fredagen så var tiderna genomgående dåliga med en liten uppryckning på SS7 och SS8. Vi kom tillbaks till Campingen väldigt sent det hade hunnit bli Lördag och en surare Mats har jag inte sett. Han gick och la sig utan att säga för många ord och såg allt annat än nöjd ut.

Lördagen började kanon SS9 inledde paret med en absolut topp tid endast 6sek efter vinnaren Bosse Hemmingsson Jämtlands MK och följde upp den med att nypa honom med 7sek på SS10 så här fort har paret aldrig åkt på vinterväg och dessa sträckor var inga sprintar utan sträckor med körtid på 15min 40sek respektive 18min 24sek. Mats och Daniel låg nu fyra bland A-förarna och totalt bland vocarna och hade minutrar fram till de tre Norrlänningarna i toppen när de kom in till sin sista service i rallyt. Vi som hade koll på läget skulle ju bromsat paret när det var så lite kvar av rallyt och minutrar kör man inte in på dessa chaufförer. Vi var så glada att tempot infunnit sig så vi sa inte något och det var väl inte så smart med facit i hand.

Paret åkte ut till SS11 och fortsatte i ännu högre fart enligt de själva och ironiskt nog så fastnade de på en publik sträcka i en snövall när baken slog i och kastade runt framändan. Det fans ingen som kunde hjälpa till för bilen var helt oskadd och de kunde ha fortsatt. Det var fler som hade det motigt, tex Anders Gullstrand som försvann väldigt tidigt i rallyt och en som blir farlig framöver är Fredrik Menck som visade genomgående väldigt fina sträcktider utom på en och avslutade förra året i ett fint tempo.

Vi har kollat upp tiderna förra året och WRC klassen vanns på en nästan identisk sluttid det samma gäller Clio klassen som hade en slut tid som skilde sig endast med några sekunder men tittar man på Volvo Original så skiljer det hör och häpna 1min och 55sek! Det måste innebära att Peter Bäcks inträde i klassen sporrat konkurrenterna att öka tempot väsentligt och Mats och Daniel tyckte att det kändes som det gick fortare i år.

Nisse Strömgren med Robert i höger stolen hade ett helt okej rally men vart hindrade redan på SS1 och förlorade nästan 3min annars är tiderna helt okej under mörkret på Fredagen jämfört med vinnaren i B-Elit Daniel Munk Johansson Kullings MS men lite sämre under Lördagens sträckor och slutade som 9:a av 22startande i B-Elit. Vi var lite nere och trötta men hade en riktigt trevlig fest med Nisses team och var ut i vimlet i Östersund och träffade SAAB legenden Robin Sandberg som kör en Pegga i SM och Etanol SAAB i Supercupen.

Voc SM består av 6 tävlingar och man får räkna bort en och för vår del så blir detta den tävlingen och vi tar nya tag och hoppas vintern kommer så Kopparbergs tävling blir av den 26feb och då vill vi vara med från start hej då och vi hörs senare.

Som Sigge brukar säga: ” bättre att vakna sent än att inte vakna alls ” .

Med vänlig hälsning

matsRsport.   

 

Dags för SM-start i Östersund
(03-Feb)
 
Nu är det alltså dags för SM-starten uppe i Östersund. Teamet åker upp idag (Torsdag) på eftermiddagen för att sedan övernatta uppe på campingen i Östersund. Under fredagen skall det administrativa tas om hand på förmiddagen och bilen skall besiktas inne på kasernområdet. Sedan under eftermiddagen startar rallyt och programmet kommer att se ut som följande:
Första start för stora SM är kl. 15.00 och till detta är ca 42 st. bilar anmälda och detta rally kallar dom Snow rally. I direkt anslutning till det startar VOC-SM och det borde väl i tid bli vid ca 16.00. Detta rally kallar dom Jämtrallyt och i detta rally får även WRC-bilarna åka då Snow rally även är en EM-tävling och WRC-arna inte får åka med dom. Detta har dom alltså löst som så att värstingklasserna WRC och VOC får starta ihop i ett eget rally. Totalt skall ekipagen köra totalt 12 sträckor på totalt 210 km varav 8 sträckor klaras av under fredagen och resterande 4 körs under lördagen. Målsättningen inför detta rally är högt ställda då en pallplacering är målet. Konkurrensen på vintervägar kommer framför allt från norr då det finns många duktiga ekipage därifrån på detta underlag. För att nämna några: Bosse Hemmingsson, Peter Bäck, Torbjörn Westerlund samt Fredrik Menck trots att det inte är någon norrlänning. Sedan kommer det alltid att dyka upp några överraskningar och namnen vi nämnde är ju A-förare men även bland B- och C-förare finns det väldigt många duktiga ekipage. Bland B-förarna skall vi väl nämna Henrik Persson och Nils Strömgren med sonen Robert Strömgren i högerstolen tävlandes för Fagersta MK. Sedan är det ju kul att se vilken bra avsprångsklass VOC är då det finns 3 anmälda i stora SM som Mats tävlade mot förra året. Dessa är: Peter Zackrisson Renault clio, Jerker Axelsson Renault clio samt Patrik Flodin i en Mitsubishi. Av dessa 3 som vann ju Mats/Daniel över 2 av dom men de 3:e Peter Zackrisson blev för svår under säsongen 2004. Peter kommer även att köra PG Anderrsons fjolårs Suzuki i Svenska rallyt så håll koll på honom och även dom andra två som alla är väldigt lovande chaufförer. Resultat och liknande kommer alla rallyfans att kunna få på den exellenta sidan: www resultatservice.com där dom även kommer att erbjuda servicen webradio. Så det är bara att koppla upp sig om man är intresserad av resultat och direktrapporter. Sedan kommer teamet även att försöka hålla alla er MatsRsport-fans uppdaterade under helgen men då hela teamet är på plats så görs detta i gästboken så klicka er in där. Nuvarande adress dit är www.matsrsport.tk men detta skall inom kort ändras till se på slutet istället för tk.
 
Så nu är det bara att hålla tummarna att allt håller samt att dom håller sig på vägen så skall nog det här gå bra.
 
Mvh Miken.
 
RAPPORT FRÅN ETT VINTERLANDSKAP
(02-Feb)
 
Team MatsRsport begav sig på fredag eftermiddag mot Skuleberget och övernattning där för att dagen efter deltaga i RM-deltävlingen Örnskölden. Resan dit gick excellent i den nyinköpta bättre begagnade bussen av märket VW Caravelle -91. Efter övernattning så begav sig teamet till orten Långviksmon beläget 5 mil nordväst om Örnsköldsvik. När teamet svängde av E 4:an på väg 352 upp mot Långviksmon så blev det som en saga. Vinterlandskapet blev vackrare för varje km vi körde. Väl framme där så blev det avlastning och en snabb besiktning innan en lång väntan på starten som skulle ske vid 13.30-tiden.
 
8 sträckor skulle avverkas på totalt 96 km. Dom första 3 sträckorna avverkades med dom 1 år gamla Lappi-däcken för att känna lite på underlaget och bli av med lite rattrost efter ett uppehåll på 4 månader. Sedan Mats/Daniel testat lite och såg att det var is i botten på vägarna så satte teamet på dom av Jonas Eriksson (Kolsva MS) inköpta Michelin-däcken. Mats/Daniel kände stor skillnad redan på ss 4 i fästet i positiv mening. Duon ökade tempot efterhand och körde snabbt, säker och stabilt till ss7. Bara ss 8 skulle avverkas och det var samma sträcka som ss 1. Det var en 11 km lång sträcka som gick på en sjö där dom hade plogat och fått till en helt underbar sträcka. Teamcheferna hetsade Mats/Daniel att det kanske skulle bli tjejspö då Siv-Inger Nilsson Sollefteå hade kört bra hela dagen. Duon åkte ut och laddade som tusan till den sista sträckan. Dom sänkte sin tid med 25 sek trots att sträckan nu avverkades i mörker, strongt. Detta betydde att dom slog S-I Nilsson med 8 sek totalt. Duon låg 42 sek efter med 3 sträckor kvar och lade sedan i högsta växeln för att prova lite inför SM-tävlingen i Östersund den 4-5/2. Sedan fick S-I något tillägg på 70 sek så avståndet till henne blev i slutändan stort. Som enda startande bland A-förare VOC så vann M/D så klart sin klass men dom var även nästan 1 minut snabbare än närmaste VOC-ekipage bland B-förare. Från början till slut ett väldigt imponerande rally från duon Mats/Daniel där dom klokt och succesivt höjde tempot. Sedan avslutade dom de 3 sista sträckorna i ett högt tempo som teamet skall försöka ta med sig till Östersund.
 
Sedan vill teamet avslutningsvis bara rekommendera fler att åka norrut för att få köra ett riktigt vinterrally. Höga vallar och isbotten gör ju att det inte blir så dyrt i slutändan då det inte går åt så mycket däck. Sedan var det perfekt träning inför Östersund där dom också har samma förutsättningar vintermässigt. En utförligare rapport inför den första SM-tävlingen i Östersund kommer under veckan.
 
Med vänliga Rallyhälsningar
 
Miken.