TÄVLINGSRAPPORTER 2005
(bläddra nedåt för att läsa äldre inlägg)
EN SUCCÉARTAD AVSLUTNING I GULDVOLVON
(10-sept)
Hej, och hej då alla gråtande fans och brustna kvinnohjärtan ute i Rallysverige, nu kommer den tårdrypande historien om Kolsvarundan.
Historien började redan på fredagen då besiktning och träning av sträckorna skedde. Det var andra gången paret tränade sträckor i en rally tävling och det har varit en nyttig erfarenhet. Nu var det lördag och vi skulle tävla på 5SS på ca 6 mil, SS3 var på asfalt och det kommer vi tillbaks till, SS1 och SS2 var även SS4 och SS5 för oss.
Innan tävlingen hade vi gått igenom 940-puman minutiöst, för vi låg 3:a i Silverstone cup och vi ville ha en bra avslutning på den och i bilen då vi bestämt att den var till SALU.
Nu till tävlingen, paret öppnade starkt på SS1 jag tror de var total 3:a med Johan Larsson i ett eget tempo som 1:a. De följde upp med en lite sämre tid på SS2, vilket var konstigt då de själva tyckte att den gick bättre. Nu var det dags för service och paret kom till det övriga teamet som var placerat i centrala Köping och hade Lastbilen fylld med material som skulle kunna behövas. Till Salu-lapparna som satt på bilen gjorde nytta och under det långa serviceuppehållet på ca 2 timmar så agerade Mats säljare och guidade runt massorna. Vår 3:e plats i Silverstone cup var nu en 2:a plats du Daniel "Munk" Johansson, Kullings MS, lagt bilen i skogen på SS1. Förutsättningarna var att 1:an i cupen, Johan Larsson, ledde också rallyt så honom skulle vi inte kunna ta ens om vi var före honom. Men bakifrån i tabellen jagades vi av flera, speciellt "Rallykungen" Tobbe Westerlund som i detta läge var 7 sek före oss, men det kunde han vara om vi bara höll oss tätt bakom honom i placering så skulle vi greja 2:a placeringen i Silverstone cup och således 16 däck.
Nu var det dags för asfaltprovet och döm av vår förvåning när alla la på slicks, vi trodde att det var Silverstone däck som gällde och nu visade det si inte vara fallet utan slicks var tillåtet. Asfaltprovet var bara ca 2 km men skillnaden var hela 7 sek till "Rallykungen" på denna sträcka. Detta var inte kul, men nya tag togs på servicen och fräscha däck sattes på. Nu avslutades rallyt med SS4 och SS5 som alltså var samma som SS1 och SS2. Paret gjorde en kanontid på SS4 och avslutade lite blekare på SS5. Men det blev en total 5:e plats bland VOC:arna och en 2:a plats i Silverstone cup, som vi kan rekommendera andra vocare att deltaga i, kanonfint bemötande när man vill ha hjälp och deras servicebuss där det bara svischar till när däck skall läggas om och nya skall läggas på.
I sista kurvan på sista sträckan stod en av spekulanterna på bilen, och bilen var ju hel så de kom till Fagersta på söndagen och 940-puman lämnade vår omvårdnad och övergår nu i Andreas Wilzens omvårdnad för övrigt bosatt i Linköping. (Vi önskar honom samma lycka som vi haft med Guldbilen).
Vad som händer nu är höljt i ett dunkel men vår ambition är nått "värre", men det kan komma att ta ett tag innan något är klart och våra förhoppningar står till att Östeuropafonder går mycket bra och att inga revolutioner sker.
Sist men inte minst: TACK till alla som gjort denna säsong möjlig och vi återkommer med ett stort tack och hoppas att Ni alla hakar på när vi gasar på igen.
Mvh
MatsRsport (teamet utan bil)
Slutställning Silverstone VOC Cup 2005
Plac. |
Namn | Bilmodell |
I |
II |
III |
IV |
Poäng |
1 |
Johan Larsson | Volvo 940 |
18 |
22 | 27 | 30 |
97 |
2 |
Mats Larsson | Volvo 940 |
16 |
21 |
18 |
22 |
77 |
3 |
Torbjörn Westerlund | Volvo 940 |
20 |
23 |
5 |
25 |
73 |
4 |
Daniel Johansson | Volvo 940 |
19 |
25 | 22 | 5 |
71 |
5 |
Ingvar Nilsson | Volvo 740 |
14 |
17 |
10 |
20 |
61 |
6 |
Lars Olsson | Volvo 240 | - | 18 | 22 | 11 | 51 |
7 |
Micke Lindh | Volvo 240 |
10 |
10 |
12 |
19 |
51 |
8 |
Lars Skoglund | Volvo 940 |
10 |
12 |
10 |
18 |
50 |
9 |
Joakim Båth | Volvo 740 |
17 |
10 |
14 |
5 |
46 |
10 |
Ola Schönström |
Volvo 740 |
5 | 10 | 15 | - | 30 |
11 |
Peder Johansson | Volvo 240 |
10 |
10 |
5 |
- |
25 |
12 |
Reine Laestander | Volvo 740 | 13 | 11 | - | - | 24 |
13 |
Björn "Nalle"Larsson | Volvo 240 |
10 |
10 |
- |
- |
20 |
13 |
Nils Strömgren | Volvo 740 |
10 |
10 |
- |
- |
20 |
13 |
Andreas Lennartsson | Volvo 240 |
10 |
10 |
- |
- |
20 |
16 |
Anders Olsson | Volvo 240 | 5 | 10 | - | - | 15 |
17 |
Peter Andersson |
Volvo 240 |
- | 10 | - | - | 10 |
17 |
Anders Johansson | Volvo 240 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
17 |
Johan Andersson | Volvo |
10 |
- |
- |
- |
10 |
17 |
Ingemar Thelander | Volvo 740 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
17 |
Bosse Hemmingsson | Volvo 740 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
17 |
Lars Jonsson | Volvo 240 | 10 | - | - | - | 10 |
23 |
Magnus Gustavsson | Volvo 940 | 5 | - | - | - | 5 |
23 |
Håkan Süld | Volvo 740 | 5 | - | - | - | 5 |
Slutställning i Sverigeserien 2005:
T1: 4-5 feb. Jämtrallyt (SM/EM) Östersund
T2: 26 feb. Kopparsvängen, Kopparberg*
T3: 21-22 maj. Sydrallyt, (SM/EM/Del av) Växjö/Älmhult
T4: 11 juni. L-E Torph Memorial, Säffle*
T5: 20 aug. Rally-SM (SM) Trelleborg
T6: 9-10 sept. Kolsva MS (SM/del av), Köping*
5 deltävlingar räknas för slutställning
Elit A
Nr | Namn | Klubb | Bil | T1 | T2 | T3 | T4 | T5 | T6 | Summa |
1 | Fredrik Menck | SMK Motala | 940 | 23 | 5 | 30 | 30 | 30 | 25 | 138 |
2 | Torbjörn Westerlund | Sollefteå RRC | 940 | 25 | 27 | 21 | 27 | 5 | 27 | 127 |
3 | Ingvar Nilsson | Hällefors MK | 740 | 20 | 25 | 17 | 21 | 15 | 21 | 104 |
4 | Mikael Andersson | Grimslövs MS | 940 | 19 | 16 | 23 | 19 | 20 | 22 | 103 |
5 | Johan Larsson | Kullings MS | 940 | - | - | 20 | 25 | 27 | 30 | 102 |
6 | Lars Ohlson | SMK Vingåker | 240 | - | 22 | 15 | 22 | 23 | 20 | 102 |
7 | Mats Larsson | Fagersta MK | 940 | 5 | 5 | 18 | 23 | 21 | 23 | 90 |
8 | Joakim Båth | Nora MK | 740 | 5 | 21 | 19 | 15 | 18 | 5 | 78 |
9 | Bosse Hemmingsson | Jämtlands MK | 740 | 30 | 30 | 12 | - | - | - | 72 |
10 | Per-Henrik Hedberg | SMK Söderhamn | 940 | 5 | 17 | 10 | 18 | 5 | - | 55 |
11 | Ingemar Thelander | SMK Gävle | 744 | 21 | 15 | 13 | - | - | - | 49 |
12 | Anders Gullstrand | Kils MK | 940 | 5 | 5 | 22 | 11 | - | - | 43 |
13 | Anders Strömbeck | Kristianstads MK | 240 | - | - | 16 | - | 22 | - | 38 |
14 | Claes Pettersson | Mariestads MS | 240 | - | 20 | - | 16 | 36 | ||
15 | Martin Eliasson | Skutskärs MS | 242 | 5 | 23 | - | - | 28 |
RESULTATLISTA SILVERSTONE VOC Cup 2005
(3-sept)
Plac. |
Namn | Bilmodell |
I |
II |
III |
IV |
Poäng |
1 |
Johan Larsson | Volvo 940 |
18 |
22 | 27 | - |
67 |
2 |
Daniel Johansson | Volvo 940 |
19 |
25 | 22 | - |
66 |
3 |
Mats Larsson | Volvo 940 |
16 |
21 |
18 |
- |
55 |
4 |
Torbjörn Westerlund | Volvo 940 |
20 |
23 |
5 |
- |
48 |
5 |
Ingvar Nilsson | Volvo 740 |
14 |
17 |
10 |
- |
41 |
5 |
Joakim Båth | Volvo 740 |
17 |
10 |
14 |
- |
41 |
7 |
Lars Olsson | Volvo 240 | - | 18 | 22 | - | 40 |
8 |
Lars Skoglund | Volvo 940 |
10 |
12 |
10 |
- |
32 |
8 |
Micke Lindh | Volvo 240 |
10 |
10 |
12 |
- |
32 |
10 |
Ola Schönström |
Volvo 740 |
5 | 10 | 15 | - | 30 |
11 |
Peder Johansson | Volvo 240 |
10 |
10 |
5 |
- |
25 |
12 |
Reine Laestander | Volvo 740 | 13 | 11 | - | - | 24 |
13 |
Björn "Nalle"Larsson | Volvo 240 |
10 |
10 |
- |
- |
20 |
13 |
Nils Strömgren | Volvo 740 |
10 |
10 |
- |
- |
20 |
13 |
Andreas Lennartsson | Volvo 240 |
10 |
10 |
- |
- |
20 |
16 |
Anders Olsson | Volvo 240 | 5 | 10 | - | - | 15 |
17 |
Peter Andersson |
Volvo 240 |
- | 10 | - | - | 10 |
17 |
Anders Johansson | Volvo 240 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
17 |
Johan Andersson | Volvo |
10 |
- |
- |
- |
10 |
17 |
Ingemar Thelander | Volvo 740 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
17 |
Bosse Hemmingsson | Volvo 740 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
17 |
Lars Jonsson | Volvo 240 | 10 | - | - | - | 10 |
23 |
Magnus Gustavsson | Volvo 940 | 5 | - | - | - | 5 |
23 |
Håkan Süld | Volvo 740 | 5 | - | - | - | 5 |
I = |
Sydrallyt 21/22/5 |
II = |
L-E Torph Memorial 11/6 |
III = |
Rally SM Trelleborg 20/8 |
IV = |
Rally SM Kolsva 09/10/9 |
KULLINGSTROFÉN
(23-juli)
Hej alla fans till matsRsport.
Vi var under helgen till Herrljunga och deras knallhårda tävling Kullingstrofén. Resan påbörjades 04.00 lördag morgon från Fagersta, då Mats hämtade upp Sune och mig (Magnus),
Vi klev in i den coola teambussen och startade resan mot Herrljunga. Resan gick kanon och det var Mats som skötte spakarna denna gång och när vi kom till Hova så fanns det hör och häpna Bensin för 10.40 kr/litern gissa om vi toktankade bussen. Vår besiktningstid var vid 09.00 och denna gick bra och vi passade på att serva släckarna då en kille gjorde det för en mindre summa, alltså mindre än tusen kronor vilket är en mindre summa för matsRsport för här sitter det inte fast.
Mats och Daniel fick start nummer 45 och startade då ungefär 12.45 svensk tid.
Tävlingen bestod av 5SS och det var 3 sträckor som användes varav 2 kördes 2ggr.
SS1 ca 2,5km SS2 ca 6km SS3 ca 23km sedan 4:an samma som ettan och 5:an samma som tvåan totalt ca 40km.
Parets mål för denna tävling var att träna och att prova att köra lite aggressivare och de var laddade och drog iväg för att köra SS1 och SS2 innan de kom till service. Ingemar och hans respektive, Eivor, hade nu anlänt och åkte ut till målet på SS2 för att klocka bilarna och ringa till servicen så de fick en indikation vilket tempo de höll. Grabbarna kom till servicen oskadda och Ingemar hade rapporterat att de tillhörde de snabbare men att några var lite snabbare. Mats berättade att de missat ett vägbyte, förövrigt samma som de missat ett tidigare år. Paret tyckte att det funkade bra och de drog iväg för att avverka dagens långsträcka på ca 23km.
Ingemar hade åkt till målet på SS3 och ringde och sa att de vart lite sena och att bilen såg bulig ut. Nu var man lite orolig men när de kom till servicen så var det inte så farligt det var lite buligt i fronten men allt väsenligt hade klarat sig och orsaken var att de snurrat då de gått på lite för hårt i en kurva, vi bytte däck med muttermaskinen och kollade luften med kompressorn som förövrigt drivs av elverket och så var de redo att avsluta rallyt.
Parets avslutning var bra men inte med dödsförakt då bilen skulle till KÖHLER på måndagen.
Vi övriga åkte till målet på SS5 samma som SS2 och såg där paret komma med bra attack men man ser att det verkar vara hög prestige att vara snabbaste Kullings ekipage då de laddades som fan av hemmaåkarna. Den på sommaren så omöjlige Fredrik Menck blev bara 4:a så det säger lite om tempot och snabbaste VOC var 18 sek före snabbaste Peugeot som har en helt annan vikt, fjädring, växellåda osv. Ett namn att se upp med framöver är Patrik Johansson Wäxjö MS som kör bättre och bättre och verkar ha fin uppbackning.
Vi övernattade på Tångaheds vandrar hem i Vårgårda och stannade kvar tills måndagen då vi skulle bromsa så söndagen blev semester med resa till Marstrand på västkusten, pizza och lite mys.
Måndag började med frukost och sedan for vi mot Ullared och i Alingsås sålde de bensin för 9.12kr/litern, hur är det möjligt? Vi fortsatte mot Ullared och mr KÖHLER, dit var det inte lätt att hitta då han inte verkar vara i behov av göra reklam, inga skyltar och ingenting som avslöjade platsen. Efter ha frågat på macken så kom vi rätt och vilket ställe, vilka lokaler helt klart super fräscht. Mr KÖHLER var kanontrevlig och hjälpte oss på bästa sätt och vad resultatet blev är en hemlighet mellan matsRsport och KÖHLER.
I verkstaden så höll han på med värre motorer än vår t ex en BMW M5 motor som är rätt så extrem original men görs om totalt med torrsumpssmörjning mm.
Nog om denna resa som slutade sent måndag kväll och snart är vi på vägarna igen då nästa tävling är i Trelleborg den 20 augusti.
Med vänlig hälsning
matsRsport.
STÄLLNINGEN I SILVERSTONE VOC CUP 2005
(27-juni)
Plac. |
Namn | Bilmodell |
I |
II |
III |
IV |
Poäng |
1 |
Daniel Johansson | Volvo 940 |
19 |
32 | - | - |
51 |
2 |
Torbjörn Westerlund | Volvo 940 |
20 |
30 |
- |
- |
50 |
3 |
Johan Larsson | Volvo 940 |
18 |
28 | - | - |
46 |
4 |
Mats Larsson | Volvo 940 |
16 |
26 |
- |
- |
42 |
5 |
Ingvar Nilsson | Volvo 740 |
14 |
21 |
- |
- |
35 |
6 |
Reine Laestander | Volvo 740 | 13 | 15 | - | - | 28 |
7 |
Joakim Båth | Volvo 740 |
17 |
10 |
- |
- |
27 |
8 |
Lars Skoglund | Volvo 940 |
10 |
16 |
- |
- |
26 |
9 |
Björn "Nalle"Larsson | Volvo 240 |
10 |
12 |
- |
- |
22 |
9 |
Lars Olsson | Volvo 240 | - | 22 | - | - | 22 |
11 |
Nils Strömgren | Volvo 740 |
10 |
10 |
- |
- |
20 |
11 |
Micke Lindh | Volvo 240 |
10 |
10 |
- |
- |
20 |
11 |
Andreas Lennartsson | Volvo 240 |
10 |
10 |
- |
- |
20 |
11 |
Peder Johansson | Volvo 240 |
10 |
10 |
- |
- |
20 |
15 |
Anders Olsson | Volvo 240 | 5 | 14 | - | - | 19 |
16 |
Ola Schönström |
Volvo 740 |
5 | 10 | - | - | 15 |
17 |
Peter Andersson |
Volvo 240 |
- | 10 | - | - | 10 |
17 |
Anders Johansson | Volvo 240 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
17 |
Johan Andersson | Volvo |
10 |
- |
- |
- |
10 |
17 |
Ingemar Thelander | Volvo 740 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
17 |
Bosse Hemmingsson | Volvo 740 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
17 |
Lars Jonsson | Volvo 240 | 10 | - | - | - | 10 |
23 |
Magnus Gustavsson | Volvo 940 | 5 | - | - | - | 5 |
23 |
Håkan Süld | Volvo 740 | 5 | - | - | - | 5 |
I = |
Sydrallyt 21/22/5 |
II = |
L-E Torph Memorial 11/6 |
III = |
Rally SM Trelleborg 20/8 |
IV = |
Rally SM Kolsva 09/10/9 |
Joki Sweden 021-80 52 60
SM-STÄLLNINGEN EFTER 4 AV 6 DELTÄVLINGAR
(27-juni)
Sverigeserien 2005
Tävlingsprogram
T1: 4-5 feb. Jämtrallyt (SM/EM) Östersund
T2: 26 feb. Kopparsvängen, Kopparberg*
T3: 21-22 maj. Sydrallyt, (SM/EM/Del av) Växjö/Älmhult
T4: 11 juni. L-E Torph Memorial, Säffle*
T5: 20 aug. Rally-SM (SM) Trelleborg
T6: 9-10 sept. Kolsva MS (SM/del av), Köping*
5 deltävlingar räknas för slutställning
Elit A
Nr | Namn | Klubb | Bil | T1 | T2 | T3 | T4 | T5 | T6 | Summa |
1 | Torbjörn Westerlund | Sollefteå RRC | 940 | 25 | 27 | 21 | 27 | 100 | ||
2 | Fredrik Menck | SMK Motala | 940 | 23 | 5 | 30 | 30 | 88 | ||
3 | Ingvar Nilsson | Hällefors MK | 740 | 20 | 25 | 17 | 21 | 83 | ||
4 | Mikael Andersson | Grimslövs MS | 940 | 19 | 16 | 23 | 19 | 77 | ||
5 | Bosse Hemmingsson | Jämtlands MK | 740 | 30 | 30 | 12 | - | 72 | ||
6 | Joakim Båth | Nora MK | 740 | 5 | 21 | 19 | 15 | 60 | ||
7 | Lars Ohlson | SMK Vingåker | 240 | - | 22 | 15 | 22 | 59 | ||
8 | Mats Larsson | Fagersta MK | 940 | 5 | 5 | 18 | 23 | 51 | ||
9 | Per-Henrik Hedberg | SMK Söderhamn | 940 | 5 | 17 | 10 | 18 | 50 | ||
10 | Ingemar Thelander | SMK Gävle | 744 | 21 | 15 | 13 | - | 49 | ||
11 | Johan Larsson | Kullings MS | 940 | - | - | 20 | 25 | 45 | ||
12 | Anders Gullstrand | Kils MK | 940 | 5 | 5 | 22 | 11 | 43 | ||
13 | Claes Pettersson | Mariestads MS | 240 | - | 20 | - | 16 | 36 | ||
14 | Martin Eliasson | Skutskärs MS | 242 | 5 | 23 | - | - | 28 | ||
15 | Tomas Gullabo Jansson | Gullabo RC | 940 | - | - | 27 | - | 27 |
RAPPORT FRÅN RALLYMETROPOLEN SÄFFLE
(11-juni)
I lördags den 11/6 var det alltså dags igen för lite VOC-SM och tävlingen L-E Torphs Memorial. 6 sträckor skulle avverkas på totalt ca 60 km. Mats; Daniel och Magnus begav sig ner på fredag kvällen mot Säffle för att övernatta där på campingen. På lördagen åkte Ingemar och Miken ner för att hjälpa till lite på service och titta lite på rallyaction då startfältet var riktigt bra i denna tävling på totalt ca 150 startande. Besiktningen och allt runt omkring gick bra på lördag förmiddag och runt 11.30 skulle Mats/Daniel starta.
Duon skulle avverka SS 1 & 2 och därefter serva. Sedan skulle SS 3 & 4 köras innan det var dags för service igen. Efter denna service skulle Mats/Daniel klara av SS 5 och den långa SS 6 på ca 20 km där mycket skulle avgöras.
Sträcka 1 & 2 klarade duon galant och låg på en 3:e plats efter dessa. Mats berättade att vägarna var riktigt roliga och det gick fort på dom böljande ”Finlandsvägarna”, enligt Daniel nästan sjukt fort. Vägarna var hårda och fasta och det gick så det skrek i däcken.
Teamet hade en liten diskussion om nya däck skulle inhandlas av JOKI-bussen till nästa service, den sista inför dom avslutande SS 5 & 6. Dom däck som användes hade ju även gått rallyt nere i Växjö och kanske skulle börja bli lite trötta till dess. Alla var överens om att spara lite på krutet till senare tävlingar och försöka köra på dessa däck och se vad det räckte till.
Mats/Daniel åkte efter detta ut för att köra SS 3 & 4 och klarade av detta och gjorde även där topp 4 tider. Inför dom avslutande 2 sträckorna så låg dom på en 2:a plats, men det var tight neråt. Till 1:a platsen var det en bit då Fredrik Menck även detta rally körde övertygande och dominerade. Mera exakt var det 15,4 sek. Se tabell nedan ställning efter SS 4 av 6.
PLAC. |
NAMN |
TIDSDIFFERENS |
1 |
Fredrik Menck |
- 15,4 sek |
2 |
Mats Larsson/Daniel Andersson |
0,0 sek |
3 |
Torbjörn Westerlund |
+ 1,6 sek |
4 |
Lars Ohlson |
+ 3,6 sek |
5 |
Johan Larsson |
+ 7,3 sek |
6 |
Ingvar Nilsson |
+ 9,5 sek |
Mats/Daniel åkte ut för att klara av dessa avslutande sträckor och övriga teamet åkte till målet på SS 6 för att kolla in dom vid målgången på denna sträcka och rallyt. Serviceteamet stod redo med klockorna när Mats/Daniel dök upp och såg direkt att det vandrade lite på vägen och däcken hade tagit lite stryk på den långa SS 6. Vi väntade in toppgänget och kunde konstatera att Mats/Daniel tappat tid på både SS 5 & 6. Till slut in i mål blev det en 4:e plats vilket är riktigt jävla bra och efter hur denna säsong startat ett jävla lyft och hela teamet ser nu fram med stor tillförsikt mot fortsättningen i VOC-SM och DM. Ekonomin får styra om teamet även försöker fullfölja sommarserien där Säffle var 1:a deltävlingen. Totalt landade Mats/Daniel på en 6:e plats av ca 65 startande VOC-bilar då dom fick släppa 2 st. B-förare förbi sig. Av 150 startande med trimmade och 4-hjulsdrivna bilar inräknade tog dom sig in på en 23:e plats, mycket bra i en ” originalbil”.
Avslutningsvis så tror vi efter att ha räknat lite poäng att Mats/Daniel avancerade 1 placering i Silverstone Cup och nu innehar 4:e platsen när halva cupen är körd. Detta återkommer vi om.
SLUTRESULTAT VOC-ELIT A SÄFFLE.
PLAC |
NAMN |
KLUBB |
TID |
1 |
Fredrik Menck |
SMK Motala |
35.03,9 |
2 |
Torbjörn Westerlund |
Sollefteå RRC |
+ 26,9 sek |
3 |
Johan Larsson |
Kullings MS |
+ 34,1 sek |
4 |
Mats Larsson/Daniel Andersson |
Fagersta MK |
+ 37,2 sek |
5 |
Lars Ohlson |
SMK Vingåker |
+ 39,6 sek |
6 |
Ingvar Nilsson |
Hällefors MK |
+ 55,5 sek |
Fullständiga resultat finns på: www.resultatdata.com
”När det ser som mörkast ut gäller det att gräva djupt så kommer det förr eller senare att se ljusare ut” eller ” Efter regn kommer solsken” som farsan brukar säga är två olika ordspråk som passar väl in.
Vi synes och höres.
Mvh Miken.
STÄLLNINGEN I SILVERSTONE CUP EFTER 1 AV 4 DELTÄVLINGAR
Hej igen. Här ser ni resultatet hittills i Silverstone Cup och Mats och Daniel har en 5:e plats så här långt. Lite synd är det som hände på sista sträckan nere i Växjö då de annars skulle ha haft förstaplatsen i cupen. " Men det förflutna kan man inte göra så mycket åt utan det är bara att höja blicken och fokusera framåt" som farsan brukar säga.
Väl mött, Miken.
Plac. |
Namn | Bilmodell |
I |
II |
III |
IV |
Poäng |
1 |
Torbjörn Westerlund | Volvo 940 |
20 |
- |
- |
- |
20 |
2 |
Daniel Johansson | Volvo 940 |
19 |
- | - | - |
19 |
3 |
Johan Larsson | Volvo 940 |
18 |
- | - | - |
18 |
4 |
Joakim Båth | Volvo 740 |
17 |
- |
- |
- |
17 |
5 |
Mats Larsson | Volvo 940 |
16 |
- |
- |
- |
16 |
6 |
Ingvar Nilsson | Volvo 740 |
14 |
- |
- |
- |
14 |
7 |
Reine Laestander | Volvo 740 | 13 | - | - | - | 13 |
8 |
Anders Johansson | Volvo 240 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
9 |
Johan Andersson | Volvo |
10 |
- |
- |
- |
10 |
10 |
Nils Strömgren | Volvo 740 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
11 |
Björn "Nalle"Larsson | Volvo 240 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
12 |
Ingemar Thelander | Volvo 740 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
13 |
Lars Skoglund | Volvo 940 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
14 |
Bosse Hemmingsson | Volvo 740 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
15 |
Micke Lindh | Volvo 240 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
16 |
Lars Jonsson | Volvo 240 | 10 | - | - | - | 10 |
17 |
Andreas Lennartsson | Volvo 240 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
18 |
Peder Johansson | Volvo 240 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
19 |
Magnus Gustavsson | Volvo 940 | 5 | - | - | - | 5 |
20 |
Håkan Süld | Volvo 740 | 5 | - | - | - | 5 |
21 |
Anders Olsson | Volvo 240 | 5 | - | - | - | 5 |
22 |
Ola Schönström |
Volvo 740 |
5 | - | - | - | 5 |
23 |
Peter Andersson |
Volvo 240 |
- | - | - | - | - |
VI ÄR TILLBAKS I VINNARCIRKELN!
Nu under Lördagen begicks premiären på grus och det skedde i Eskilstuna i tävlingen Falckpokalen. Tävlingen var relativt kort och bestod av fyra krokiga men fina sträckor med en sammanlagd längd av ca 27km.
Mats och Daniels motstånd bestod i denna tävling av 13st VOCare varav 3st var A-förare. A-förarna var Magnus Olsson Järbo MK och den gamle motståndaren Christer Nystrand körandes för Katrineholms MK, dessa skulle också visa sig bli de hårdaste motståndarna om segern.
Christer kom till start i sin nybyggda 940-voc men stod denna dag inte för det hårdaste motståndet utan det gjorde Magnus Olsson i en 240. Mats och Daniel vann alla fyra sträckor och segern blev tillslut 15,5sek och detta var väl en skön början på sommarsäsongen efter en tung vinter.
Parets tävling flöt på utan större dramatik och de kom i mål med en hel bil utan några bulor så nu tror vi att vindarna har vänt som en vis man sagt.
Grabbarna vill eventuellt åka något mer innan Växjö så vi skall titta om vi kan hitta någon tävling som passar för där kommer det nog behövas att man är i absolut toppform då startfältet ser ut att hamna på över 60 VOC bilar, bara i A-elit så är det ca 23 bilar. Vi har beställt nya däck och skall försöka komma riktigt väl förberedda till Växjö och sommarens drabbningar.
Nog för denna gång och vi kanske hörs fortare än ni tror eller som vi brukar säga ” ingenting går så fort som den nya tekniken ”.
Med vänlig hälsning
MatsRsport.
SUMMERING AV VINTERSÄSONGEN
Tjena Rallylovers och MatsRsport fans!
Vintern är nu slut och sommaren är i antågande. Det har varit ett uppehåll som varit välbehövligt och vi skall nu summera vintern som bara blev 3 st tävlingar.
Först Örnskölden i Örnsköldsvik följt av Jämtrallyt i Östersund under två dagar varav det mesta gick i mörker, till sist avslutningen Kopparsvängen i Kopparberg.
Genrepet Örnskölden var vinterdebut för paret och även för teamets nya buss. Tävlingen genomfördes på perfekta vägar trots högt startnummer, SS längden var rejäl och allt gick som planerat och de var snabbaste VOC ekipage. Men med facit i hand så skulle vi behövt mött några av storfräsarna då deras tempo under vintern är ett par snäpp högre än konkurrenterna hade i Örnskölden (man lär så länge man lever).
Vi åkte till Östersund och Jämtrallyt med goda förhoppningar om att kunna hävda oss då vi hade begagnade, men bra, Michelindäck och trodde att vi var redo för första tävlingen i VOC SM. Så blev det inte, fredagens mörkersträckor blev en lång pina och tiderna stod inte att känna igen, och om sanningen skall fram så har Peter Bäcks inträde i VOC ökat tempot bland tätbilarna, det såg man när man jämförde tiderna från förra året till i år. Lördagen däremot började mycket glädjande med tider i paritet med toppekipagen och de låg på en solid 4:e plats när de fastnade i en snövall. Bilen var helt oskadd men de lyckades inte få hjälp utan blev tvungna att bryta.
Paret var nu fast beslutna att matcha norrlänningarna i Kopparberg, som var deltävling nr 2 i SM och man gick ut stenhårt. Men tyvärr även denna gång slutade det i diket och denna gång blev bilen skadad, det tidiga startnumret var inte idealiskt då det var spårigt. Paret bröt redan på SS1 men blev klockade som snabbaste bil, vilken kan glädja lite i bedrövelsen.
Summa summarum så är paret inte redo att matcha toppekipagen under vintertävlingarna men det har vi goda förhoppningar om att åtgärda med mer träning och kanske än bättre däck till nästa säsong. Poängutdelningen under dessa 2 tävlingar har varit 5 + 5 poäng och det räcker inte långt när vi hade som mål att försöka vinna VOC SM. Men vi tar nya tag och vi är inte ensamma om att ha haft en tung inledning på säsongen, utan det har många av förhandsfavoriterna och nu tar vi sats mot sommaren och Silverstonecup med ett första pris på 24 däck i en serie som består av de 4 återstående SM-tävlingarna. Vi skall troligtvis värma upp med Falckpokalen i Eskilstuna den 7 maj som ingår i vårt DM, samt träna lite själva och sedan göra en stöt för att göra en kanonbra sommarsäsong.
Sponsorjakten löper vidare och vi vill tacka både nya och gamla sponsorer! Vi vill framföra ett speciellt tack till Fagersta Bil & Plåt som alltid ställer upp och lagar de ofrånkomliga bulorna.
Till sist: Akta Er konkurrenter, Mats har tagit på sig cowboybootsen och Daniel har köpt glasögon, så nu blir det åka av (som farsan brukar säga)!
Mvh
MatsRsport
KOPPARSVÄNGEN
Hej!
Här kommer min historia om Kopparsvängen.
Kopparsvängen som var andra deltävlingen av 6 i SM och bestod av 3 sträckor på totalt 55 km, den första hela 25 km lång. Vår plan var att gå ut så fort det bara gick (en lärdom från Östersund), och alltså vara med direkt då rallyt var relativt kort. Däcken vi använde var begagnade och samma som vi använde i Östersund.
Vi startade SS1 hårt och tänkte hålla samma tempo som lördagen i Östersund. Vi märkte snart att det inte gick då det var svårkört och halt eftersom det låg ett lager av pudersnö och bara två smala spår att hålla sig i, hamnade man utanför spåren så fladdrade bilen bara iväg. Jag blev förbannad någonstans på mitten av sträckan eftersom jag inte tyckte att jag fick in något flyt, fast tydligen hade det gått rätt skapligt då några bekanta hade stått en bit in på sträckan och klockat lite och tydligen hade vi bästa tid så långt. Vi kom inte längre än ca 18 km in på sträckan då vi kom till en vänster 2+ (en helt vanligt kurva), men när vi skulle styra in så gick det bara rakt på och vi åkte ned i ett djupt dike, över diket och slog i ett träd. Vi grävde fram bilen och tänkte fortsätta men när vi kom upp på vägen så pekade ett av framhjulen helt galet så det var bara att kasta in handduken.
Därmed gick målsättningen med denna säsong åt skogen, som var att försöka vinna VOC SM (Sverigeserien). Detta var vår sista tävling för vintern, får väl hoppas att sommaren börjar lite bättre. I och med att Plan 1 gick åt skogen så kanske vi försöker med Sommarserien istället.
Mvh
Mats Larsson
Förare i MatsRsport
HEJ, HÄR KOMMER RAPPORTEN FRÅN ÖSTERSUND.
(10-Feb)
Vi startade resan mot Östersund ca 15:00 på Torsdagen och anlände till ett vintrigt Östersund vid 23 tiden. Resan gick kanon i den nya teambussen och vi kom fram samtidigt med Ingvar som åkt inlandsvägen i sin Volvo V70. Teamet såg ut så här denna gång; Mats, Daniel, Ingemar, Miken, Magnus, Älgen och Ingvar (som förförövrigt är pappa till Daniel och Älgen).
Till detta år hade vi bytt boplats från Frösön till Östersunds Camping, endast 100m från huvudkvarteret för rallyt folketshus, i Östersund detta var kanon, hyfsat pris och riktigt nära. Nisse hade lite problem med sin bil men det löste sig det var bränslerelät och de köpte ett nytt vid den lokala Volvo handlarn.
Fredagen inleddes med anmälan och besiktning och följdes av en lång väntan på att få starta sent på Fredags eftermiddagen. Rallyt var annorlunda detta år då huvuddelen av rallyt skedde under Fredagen hela 8SS av totalt 12SS. Alla de första 8SS i mörker. Vi trodde att vi var hyfsat väl förberedda men tiderna visade att någonting fattades och nu i efterhand så inser vi att ska man hänga med vinterspecialisterna från norrland måste man möta dem innan för att komma in i deras uppskruvade tempo speciellt då vi inte har nån snö här söder över. Tiden på SS2 var extremt dålig men berodde på att de körde rakt fram i något väg byte och det vart mer strul när de skulle vända och de tappade ca40sek i körtid där. Sammanfattar man Fredagen så var tiderna genomgående dåliga med en liten uppryckning på SS7 och SS8. Vi kom tillbaks till Campingen väldigt sent det hade hunnit bli Lördag och en surare Mats har jag inte sett. Han gick och la sig utan att säga för många ord och såg allt annat än nöjd ut.
Lördagen började kanon SS9 inledde paret med en absolut topp tid endast 6sek efter vinnaren Bosse Hemmingsson Jämtlands MK och följde upp den med att nypa honom med 7sek på SS10 så här fort har paret aldrig åkt på vinterväg och dessa sträckor var inga sprintar utan sträckor med körtid på 15min 40sek respektive 18min 24sek. Mats och Daniel låg nu fyra bland A-förarna och totalt bland vocarna och hade minutrar fram till de tre Norrlänningarna i toppen när de kom in till sin sista service i rallyt. Vi som hade koll på läget skulle ju bromsat paret när det var så lite kvar av rallyt och minutrar kör man inte in på dessa chaufförer. Vi var så glada att tempot infunnit sig så vi sa inte något och det var väl inte så smart med facit i hand.
Paret åkte ut till SS11 och fortsatte i ännu högre fart enligt de själva och ironiskt nog så fastnade de på en publik sträcka i en snövall när baken slog i och kastade runt framändan. Det fans ingen som kunde hjälpa till för bilen var helt oskadd och de kunde ha fortsatt. Det var fler som hade det motigt, tex Anders Gullstrand som försvann väldigt tidigt i rallyt och en som blir farlig framöver är Fredrik Menck som visade genomgående väldigt fina sträcktider utom på en och avslutade förra året i ett fint tempo.
Vi har kollat upp tiderna förra året och WRC klassen vanns på en nästan identisk sluttid det samma gäller Clio klassen som hade en slut tid som skilde sig endast med några sekunder men tittar man på Volvo Original så skiljer det hör och häpna 1min och 55sek! Det måste innebära att Peter Bäcks inträde i klassen sporrat konkurrenterna att öka tempot väsentligt och Mats och Daniel tyckte att det kändes som det gick fortare i år.
Nisse Strömgren med Robert i höger stolen hade ett helt okej rally men vart hindrade redan på SS1 och förlorade nästan 3min annars är tiderna helt okej under mörkret på Fredagen jämfört med vinnaren i B-Elit Daniel Munk Johansson Kullings MS men lite sämre under Lördagens sträckor och slutade som 9:a av 22startande i B-Elit. Vi var lite nere och trötta men hade en riktigt trevlig fest med Nisses team och var ut i vimlet i Östersund och träffade SAAB legenden Robin Sandberg som kör en Pegga i SM och Etanol SAAB i Supercupen.
Voc SM består av 6 tävlingar och man får räkna bort en och för vår del så blir detta den tävlingen och vi tar nya tag och hoppas vintern kommer så Kopparbergs tävling blir av den 26feb och då vill vi vara med från start hej då och vi hörs senare.
Som Sigge brukar säga: ” bättre att vakna sent än att inte vakna alls ” .
Med vänlig hälsning
matsRsport.