Köhlersnurran på plats!

(25-Dec)

Hej alla vänner !

Nu är det dags igen för en läges rapport, vi har ju inte hörts på ett tag och mycket har hänt i rally svängen. Många företag har kontaktats och många nej har det blivit men det finns som tur är många som också är positiva till att hjälpa grabbar som vill någonting, ni är guld värda och ett stort tack ska ni ha.

Bilen har speciellt Mats och Daniel jobbat hårt med och en milstolpe är passerad. KÖHLER snurran har mött den GULD målade 940-PUMAN. Allt håller en ruggig finish och slå gärna ett getöga på den om ni har vägarna förbi på någon tävling PUMAN blir fin.

Mikael har anmält oss till Bergslags rallyt och hoppas att vintern kommer nu så det blir av.

Klassen B-Elit ser ut att innehålla ca 29 ekipage och mycket nya namn som kan överraska, några som vi tror kan överraska är Patrik Flodin Ilsbo och Peter Zachrisson Säffle som har rally legenden Mats Karlsson i ryggen.

Mer information kommer innan Bergslagrallyt och vi hoppas hinna med att åka någon tävling innan den.

En annan rolig sak är att Helena Svensson från Fagersta Posten varit på besök och ett större reportage syntes i Fagerstaposten på Julafton.

Hon verkade vara riktigt intresserad av motorsport och det var ett mycket bra reportage.

Som synes händer en del fast det inte är säsong och nu börjar vi längta efter tävlingar så vi kan få se vad den nya skapelsen går för.

Det har varit tunga ögonblick under resan men om man inte ger sig så brukar det ordna upp sig som Farsan brukar säga.

Med vänlig hälsning

Guld Teamet matsRsport 

 

Tävlingsprogrammet 2004!

 (25-Dec)

Sverigeserien 2004 består av sex deltävlingar, varav fem räknas för slutställning.
Dessutom körs separata vinter- och sommarserier.
Nytt för tävlingsåret 2004 är att antalet deltävlingar i sommarserien utökats, samtidigt som Sverigeserien minskat med en deltävling.
I både vinter- och i sommarserier är några av tävlingarna gemensamma med några av deltävlingarna i Sverigeserien.

Volvo Original, Svenska Rallyserien 2004:
T1: 4 januari. Bergslagsrallyt/Sverigeserien (SM dag 2), Hällefors
T2: 13-15 feb. Jämt-Rallyt (SM/EM), Östersund.
T3: 1 maj. Silverratten, Älmhult
T4: 19 juni, Älvbygdens MK, Älvängen
T5: 11 sept. Östgötarallyt, SM-final, dag 2. Östergötland.
T6: 24-25 sept, Rejmeknixen, Askersund
5 deltävlingar räknas för slutställning.

Volvo Original, Vinterserien 2004:
T1: 4 januari. Bergslagsrallyt/Sverigeserien, dag 2, Hällefors
T2: 17 jan, Månstråket, Luleå
T3: 13-15 feb, Jämt-Rallyt, Östersund.
T4: 21 feb, Graningesnurren, Sollefteå
T5: 6 mars, Lappkastet, Lycksele
4 tävlingar räknas för slutställning

Sommarserien:
T1: 1 maj, Silverratten, Älmhult
T2: 22 maj, Laxå MK
T3: 19 juni, Älvbygdens MK, Älvängen
T4: 14 aug, Götene MK
T5: 24-25 sept, Rejmeknixen, Askersund
4 tävlingar räknas för slutställning

Reservtävlingar i resp serie utses vid behov

Saxat ifrån www.volvoorginal.com

 

Arbetet med 940- Puman fortgår planenligt!

(22- Nov)

Hej alla hängivna fans !!! 

Arbetet med den nya ögonstenen är i full gång och alla i Teamet gnider på som iglar. Karossen är rensad och den har nyligen bytt skepnad till en saffrans guldfärgad skapelse i händerna på INGEMAR, far till Mats och delägare i Fagersta BIL och PLÅT. Bilder är tagna och är på gång att visas på hemsidan.

Arbetet med att "ragga sponsorer" fortlöper parallellt med bygget och vi hoppas att allt skall lösa sig. Motorn är skickad till KÖHLER och vi hoppas att det går bra och den hittar hem till oss igen vassare än någonsin i sitt yrkesverksamma liv.

Det som konstigt nog inte går bra är försäljningen av den förra ögonstenen som står där nyservad och klar att lämnas över i någon ny talangs händer.

240-VOCEN är också nylackad och vi undrar om en sak som kan ha stört försäljningen är den att vi kanske inte varit tydliga på motor biten som vi hade två problem med. Det första var för stora förluster mellan vevaxel och grusväg nånstans och det andra att motorn inte presterade som den skulle vid Christos. 

Bägge problemen är givetvis lösta (efter en del huvudbry) och har så varit de senaste tävlingarna. Annars kan man givetvis inte heller hålla det tempo de haft mellan träden!

Förlusterna löstes med ny Kardanaxel av kraftigare sort och inköp av ny växellåda. Kardanaxeln var troligtvis lite krökt och hamnade därför i rejäl obalans vid höga hastigheter vilket snor mycket värdefull effekt.

Motorproblemet löstes efter stort huvudbry genom inköp av en ny 405-topp då det var en väl dold spricka i den gamla som ställt till med mycket problem för oss.

Som sagts så är bilen en riktig pärla! Kom och provkör och titta, allt är genomgånget och i toppskick!

Mats svarar mer än gärna på era frågor på tel: 073-5681292.

Nog om detta, den nya bilen tar så sakterliga form och vi hoppas ha den färdig innan jul, ingen dålig jul klapp eller hur?

Första tävlingen är Bergslagsrallyt i början av Januari och då skall Mats och Daniel förhoppningsvis ha hunnit köra åtskilliga km SS för att bli vana med den nya vagnen. Nog sagt för idag vi hörs inom kort.

Med vänlig hälsning

matsRsport

 

BITARNA BÖRJAR FALLA PÅ PLATS INFÖR 2004

(01-Nov) 

Nu börjar bitarna falla på plats och planerna inför nästa säsong är i stort sett klara. Vad blev det då ?

Jo, det blir VOC och vi skall försöka att nå vår målsättning som i VOC var ” MATS OCH DANIEL SKALL INNAN ÅRETS SLUT KUNNA SLÅSS OM TOTAL SEGRARNA I VOC SM TÄVLINGARNA ”.

För att kunna nå detta mål är ett första steg taget och det är införskaffandet av grundmaterialet till en riktig vinnar bil och grundmaterialet är en 92:ans 940-GL.

Hans Persson Bil i Fagersta levererade 940 värstingen och var annars i Sverige kan man köpa så fräscha beg-bilar (jag bara undrar)? Skämt och sido så tackar vi för det fina bemötandet vid inköpet.

Bilder på skönheten och byggandet kommer här på hemsidan framöver.

Som sagts nu skall bilen förvandlas från en grå slitvarg till en attackerande puma som rör sig kattlikt på skogsvägarna.

Byggandet börjar nu och innebär stora kostnader i delar och motor-tuning. Vår förhoppning är att näringslivet delar vår entusiasm och stöder MATS och DANIEL i byggandet av 940 voc`en som skall ge dem chansen att slåss i Sverige toppen.

Den gamla bilen skall nu säljas och genomgår i skrivande stund en stor service och den som känner sig sugen att köpa sveriges kanske finaste 240 kan ringa Mats på Tel 073-5681292. Han är hård men rättvis i affärer.

Andledningen till att vi säljer den gamla bilen är inte att vi behöver pengar utan för att Mats inte har plats för den i museet.

Ett nytt kapitel skrivs nu och detta följer ni alla tokiga fans givetvis här på hemsidan.

En ide för att få pengar vi har haft är att sälja oss själva men vi har bestämt oss för att avvakta tills suget är större.

 Vi hörs alla hängivna fans !!

  

NU ÄR VI INNE I "SILLY SEASON"

(21-Okt)

Nu är årets säsong definitivt till ända och vi måste passa på att tacka alla som gjort den möjlig, ett mer personligt tack kommer framöver till berörda parter.

Säsongen har varit ett stort äventyr för oss i Teamet och har innehållit både toppar och dalar, men det bestående intrycket är att man inte kan sluta att imponeras hur snabbt paret har slagit in sig i toppskiktet i B-elit VOC.

Grabbarna har faktiskt inte åkt många tävlingar totalt men har vid varje tävlingstillfälle gått inför uppgiften riktigt proffsigt och klokt nog ökat tempot steg för steg. Det vi vill poängtera är att de ökat tempot tillsammans och att Daniel har en stor del i detta är väl ställt utom all tvivel.

Det som Mats framförallt lyckats utveckla är väll förmågan att kunna explodera redan från start, vilket är särskilt viktigt i de kortare tävlingar som förekommer och där det inte finns en chans att reparera en seg start. Långa tävlingar har inte inneburit några problem hitintills utan de brukar bara bli bättre ju längre tävlingen och sträckorna är.

Ett härligt drag hos båda är med vilket lugn de genomför tävlingarna. Det kan man nog inte säga om de övriga i Teamet som är helt slut efter en tävling utan att ha kört en enda meter SS.

De huvudmål som vi satt upp inför säsongen var att vid säsongens slut hänga med toppåkarna i B-elit och det är ju infriat med råge. Under säsongen har även små delmål förekommit. Ett speciellt roligt sådant var utmaningen av fd VOC kungen Christer Nystrand som tog plats i Köpingsskogarna i tävlingen Kolsvarundan.Christer tog den kastade handsken och de slogs i en riktig sekundstrid dagen igenom och denna gång vann vi och så hoppas vi att det fortsätter.

I sanningens namn så är Christer en mycket bra chaufför vilket han bevisat under hela året och att vinna över honom är verkligen ett kvitto att man har ett bra tempo.

En sak som man lätt glömmer är våra första tävlingar i Gävle trakten där Mats och Daniel vart rejält frånåkta av tex Mikael Högberg men som de senare lyckats skaffa sig ett övertag emot då de mötts under hela Sverigeserien.

De mål som satts upp har utan undantag nåtts, de har hela tiden levererat och det är mycket tillfredställande.

Nu ska vi gå in på frågan om framtiden och där är ingenting klart men vi jobbar på några olika spår och hoppas att någonting slår väl ut och att vi inom en inte allt för avlägsen framtid kunna presentera våra planer.

Ett av spåren är givetvis VOC och om det blir detta spår så är målet redan klart och detta är:

”MATS OCH DANIEL SKALL INNAN ÅRETS SLUT KUNNA SLÅSS OM TOTAL SEGRARNA I VOC SM TÄVLINGARNA”.

Detta låter kanske stöddigt men det borde kunna gå om vissa saker utvecklas till nästa år.

Vad kan då utvecklas ? Rutin, Sammarbetet mellan paret, Teamets jobb och sist men inte minst tävlingsmaterialet bilen.

Om det blir VOC så har vi för avsikt att tävla i 940 VOC om det blir så eller något annat får framtiden utvisa men hur det än blir så läser ni detta här på hemsidan som skötts så elegant av Thomas ” ÄLGEN ” Andersson, ett stort fång rosor överlämnas härmed till Webmastern (som tackar och bugar).

Vi ser med ödmjukhet tillbaks på säsongen som gått och stampar omgående gasen i botten mot framtiden som vi hoppas skall bjuda på många minnesvärda ögonblick.

”Att inte utvecklas är som att som backa ” som vi brukar säga inom företags världen.

”Det går inte att bromsa sig uppför en uppförsbacke ” som farsan brukar säga.

Med dessa ord skiljs vi åt för denna gång men hav förtröstan, vi ses snart igen på matsRsport.tk

Med vänlig hälsning

Team matsRsport

 

EN GRANDIOS AVSLUTNING MED GULDKANT!

(01 Okt)

I helgen har MatsRsport-teamet varit ner till Växjö för att säkra bronsmedaljen i VOC-SM i Elit B-klassen. Förutsättningarna har vi ju klargjort tidigare här i våra rapporter men det behövdes en toppinsats för att klara bronspengen.

Upplägget var så här att man körde SS 1 sedan service och sedan SS 2 samt SS 3 innan det var dags för service igen. Noterbart där var att sträcka 3 var lika lång som en vanligt rally kan vara, 28,5 km lång. Efter den servicen som var den sista skulle man avverka SS 4-6. Taktikupplägget inför blev då att försöka öppna hårt på SS 1-2 och sedan försöka hitta ett bra tempo på den långa SS 3 utan att göra några misstag eller att åka på någon försmädlig punktering som skulle kunna bli ödesdiger.

När duon Mats/Daniel kom in till service efter SS 3 så hade planen fram tills dess fungerat utmärkt. Dom hade topptider på SS 1-2 och låg väl med i täten på SS 3 och låg totalt endast 13 sekunder från täten på en komfortabel 3:e plats totalt i klassen. Det var ett laddat par som åkte ut för att klara av dom 3 sista sträckorna och resultatet lät inte vänta på sig. Det blev topptider på både SS 4 och SS 5 som gav dom slagläge inför den sista sträckan. Till dom jagande neråt i resultatlistan hade ett stort gap öppnat sig och inför den sista sträckan var det bara en sak som oroade; det var att SS 6 var samma sträcka som SS 1 och vägen kunde nog vara ganska "sliten" när redan 200 bilar skulle ha rullat igenom denna innan det var dags för Mats/Daniel igen. Efter SS 5 så fick teamet hjärtat i halsgropen då Daniel ringde upp en av teamcheferna och talade om dom hade haft en punktering på transporten mellan SS 4 och SS 5 och blivit tvungna att byta däck där. Detta innebar då det var serviceförbud att Mats/Daniel inte hade något reservhjul i bilen inför den avslutande SS 6.

Det blev en nervös väntan för teamet men som tur var så hade dom kortat ner sträckan med 6 km till 2,1 km p g a den var ganska sliten och duon tog sig i mål utan problem på en godkänd tid då det var långt ner till dom jagande. Duon tog sig i mål på en säker 3:e plats i klassen och säkrade bronset i VOC-SM med marginal.

Teamcheferna som följde tävlingen på plats kan bara gratulera Mats/Daniel till en toppensäsong som har överträffat alla förväntningar. Målet inför säsongen var ju att som nyuppklassade B-åkare försöka höja tempot bit för bit under säsongen men grabbarna har efter en lite dyster mellansäsong (efter Älmhult) tagit jättekliv och är exempelvis i denna tävling endast 27 sekunder efter segraren i VOC Elit-A på en så lång tävling som 65 km SS är.

En jämförelse är ju att titta på hur fort dom killar som är B-förare och sitter i trimmade bilar kör och där skiljer det ingenting trots att dom har 100 hk till under huven. I mål denna tävling skiljde det endast 1 sekund mellan Mats/Daniel och vinnaren i trimmade klassen till den trimmade bilens fördel. Detta säger ju en hel del om det uppskruvade tempot i VOC-klassen i allmänhet.

Teamcheferna vill även här tacka alla sponsorer och alla som har ställt upp under säsongen på olika sätt. Ingen nämnd, ingen klämd.

Vi återkommer inom kort med nya rapporter från teamet ALLA pratar om där vi skall försöka skriva ner lite vad som är på gång inför framtiden.

HÖRS MAN INTE SÅ FÅR MAN VÄL SE TILL ATT SYNAS ISTÄLLET som farsan brukar säga.

Ha det, från tangetbordet önskar teamcheferna.

 

SNABB KÖRNING I VÄXJÖ SÄKRADE SM-BRONSET!

(27- sept) 

Hej Alla Fans!

Idag lördag gick ju som bekant tävlingen Dackefejden i Växjö av stapeln. Vi hade ju som ni läst tidigare ingen chans att vinna SM längre, och även andraplatsen var utom räckhåll för oss vilket gjorde att vi var tvungna att koncentrera oss på att hålla den tredjeplats vi hade innan tävlingen och hålla flera riktiga fortåkare bakom oss. Bl.a. Fredrik Sandberg och Fredrik Menck som i sammandraget bara var några poäng bakom.

Rallyt var från början satt till 71km SS fördelat på 6st sträckor. Dock kördes vägarna sönder och SS1 för dagen som även skulle köras som SS6 kortades av 6km p.g.a. detta.

Här kommer tävlingens slutresultat:

  1. Anton Bernats, Strängnäs AMF: 37.35,4
  2. Joacim Rydin, Norrköping: 37.41,9 (+6,5s)
  3. Mats Larsson, Fagersta MK: 37.51,1 (+15,7s)
  4. Fredrik Menck, SMK Motala: 38.12,4 (+37s)

Som ni ser är körtiden nästan 38 minuter, och ändå är det väldigt jämnt i topp 3. Det anmärkningsvärda här är tempot B-klassen håller. Segraren i A-klassen hade en tid enbart 27s bättre än Mats och Daniel. Anton Bernats tid hade räckt till en 3:e plats i A-klassen. Det säger lite om kunkurrensen i B-klassen.

Ledaren och den slutgiltige vinnaren i serigen, Petter Bergvall, körde denna tävling på säkerhet och lyckades bärga guldet i serien, STORT GRATTIS!

Om vi ska ta och backa tillbaks bandet nu, till nån gång slutet av 2002 när uppklassningen till B-förare gjordes så kan man direkt säga att de målsättningar teamet hade då har med råge uppfyllts. Att detta tävlingsår skulle toppas med ett brons i SM hade nog ingen vågat hoppas på.

Jag antar att någon av Teamcheferna kommer att skriva en lite utförligare rapport om tävlingen under veckan, så håll koll på hemsidan…

Föressten vill vi tacka Kommunalrådet i Fagersta för den vackra blomsterkransen han på plats delade ut i Växjö!

Skämt åsido, vi ses och hörs i Vilhelminaparken på söndag, kom dit och hylla hjältarna för det kommer alla andra att göra!!!

Med vänlig hälsning

Webmaster MatsRsport, teamet alla pratar om!

 

SKALL BRONSET KUNNA SÄKRAS I VÄXJÖS DACKEFEJDEN?

(25-sept)

Nu är det alltså dags för att avsluta säsongens stora huvudmål; Sverigeserien (SM).

Det som avslutar året är Dackefejden. En lång tävling i dagens mått mätt och innehåller hela 71km SS uppdelat på endast 4st SS.

Varje sträcka blir således riktigt lång och säkert väldigt utslagsgivande. De som här lyckas hålla koncentrationen och undvika missöden typ punkteringar och avåkningar är bara att gratulera och är väl värda framgången.

Vi hoppas givetvis att vi skall vara ett av de ekipagen som lyckas med detta.

Vad som gäller för oss för närvarande är alltså att försvara vår bronsplats i sammandraget. Om Mats och Daniel kan upprepa tempot från förra tävlingen Kolsvarundan (när de slog länets f.d.  ”VOC Kung” Christer Nystrand) så borde detta kunna gå vägen.

Vi jagas dock av ett helt koppel duktiga ekipage (ingen nämnd ingen klämd) så uppgiften blir svår. Det vi behöver göra är att hålla de som är efter oss i sammandraget efter oss i tävlingen så är bronset bärgat.

Vägarna kring Växjö har vi tävlat på tidigare i Syd Rallyt -02 och paret borde vara bekanta med vägkaraktären, den passade dem bra den gången ialla fall.

Säsongen börjar lida mot sitt slut och en större summering av årets framgångar och motgångar kommer givetvis framöver här på webben, men så mycket kan Teamcheferna avslöja att hur det än går i helgen så är vi mycket imponerade av parets utvecklings kurva som pekar rakt upp i himlen. Vart skall det då sluta ? Ja svara på det den som kan.

Teamet åker mot Växjö redan på Fredagen och återkommer förhoppningsvis med Bronset till Wilhelminaparken på Söndagen.

Om det blir jättemycket folk så kan ni ju ringa och förvarna för såna brukar ju Mats och Daniel få på tävlingarna.

Nog ljuget för idag. Nu hoppas vi allt går bra så vi kan få en blomsterkvast av Kommunalrådet och dra oss tillbaka och njuta resten av livet.

Med vänlig hälsning

MatsRsport, Teamet med störst biceps i hela Länet!!!

 

HAR LÄNET FÅTT EN NY VOC KUNG?

(08-Sept)

Tjenare alla MatsRsport-fans.

I helgen har duon ML/DA ihop med serviceteamet varit i Köping för att deltaga i Kolsvarundan som gick direkt efter SM-deltävlingen Silverstonerallyt. Upplägget var så att SM-gänget började med sträcka 7 på morgonen och skulle avverka totalt 10 SS under dagen. Deltagarna i Kolsvarundan mötte upp vid SS 9 och skulle avverka totalt 8 SS.

Duon begav sig iväg vid 10.30 för att köra SS 9-12 innan det var dags för service. Paret var laddat då dom var väldigt sugna på att ge ”VOC-kungen” Christer Nystrand en match om 1:a platsen. När de var tillbaks efter dom 4 första sträckorna så hade de kört så bra och gjort ett litet ryck så att de hade ett försprång till Christer på 3,8 sek.

Totalt ställde 9 ekipage upp i VOC-klassen där alla tävlar mot varandra oberoende av vilken körklass dom tillhör (A-B-C). Det man kunde utläsa av tiderna var att ML/DA ihop med CN hade ryckt ifrån dom övriga 7 och det skulle stå mellan ML/DA och CN om inget oförutsett hände.

Den första servicen var inför ett asfaltprov inne på Nibble i Köping och teamet bestämde sig för att inte sätta på några asfaltsdäck utan köra slut på bakdäcken och sedan byta. SS 13 (asfaltsprovet) gick bra och dom ryckte till sig 0,3 sek till och hade ett försprång på 4,1 sek totalt.

”Nya” bakdäck och bensin fylldes på inför dom 3 avslutande sträckorna (SS 14-16). På SS 14 gjorde duon ett litet ryck och hade ett försprång på 6,6 sek inför dom 2 sista sträckorna så teamet begav sig iväg för att ta emot dom på sista sträckan. När de anlände dit så hade tidsdifferenserna krympt och in i mål så skiljde det endast 1,9 sek till vår fördel denna gång.

Teamet vill gratulera duon ML/DA till ett klockrent rally och samtidigt döpa dom till dom nya ”VOC-kungarna” här i trakterna. Detta kan ju ändras men vi skall göra allt för att inte släppa taget. Sedan fick vi kliva högst upp på pallen och ta emot priset av Silverstones chef inför hela SM-eliten. En bra avslutning på en toppendag. Sedan vill vi gratulera 3:an i klassen också som var Hans Eriksson med Per-Axel Gustafsson i högerstolen (TEAM HANS PERSSON MOTORSPORT).

Teamet gratulerar även Patrik Fredriksson till silvret i SM i klassen N4. Sedan känner teamet med Tony Puumala som läser karta åt Fredrik Andersson som hade guldläge inför helgen men efter tekniska problem så blev det silver i SM i klassen grupp N 0-2000 cc och brons i JSM. Grattis i alla fall till en bra prestation. Nu ser teamet fram emot avslutningen i SM serien den 27/9 nere i Växjö där vi för närvarande har en bronsplats och skall göra allt för att behålla den.

Sekundstriden sträcka för sträcka:

Mats Larsson Christer Nystrand
SS Tid Tid Differens
9

4.12.7

4.13.4 +0,7s
10

1.38.6

1.43.6 +5,7s
11

4.50.3

4.48.1 +3,5s
12 2.18.3 2.18.6 +3,8s
13 2.02.7 2.03.0 +4,1s
14 7.00.7 7.03.2 +6,6s
15 6.52.6 6.49.7 +3,7s
16 2.17.4 2.15.6 +1,9s
 

När man jämför Mats och Daniels tider mot de som körde SM så är en rolig sak att den slutlige SM segraren i Lilla grupp N Tobias Lindström från Sundsvall körandes en VW polo GTI hade en körtid på sträckorna 9-16 (som även vi körde) som var 31min 19,4 sek. Vad hade då vi med ett betydligt sämre startnummer? Jo 31min 13,3 sek! Mycket imponerande tycker vi. Det är alltid svårt att jämföra olika klasser men detta måste ju vara en indikation på att de åkt bra och kan vara riktigt nöjda med både tid och placering i tävlingen.

 
MVH matsRsport

 

EN LITEN RAPPORT FRÅN SKOBESTROFEN.

 (02-Sep)

Här kommer en rapport från Katrineholm där teamet har varit under lördagen för att deltaga i Skobes-trofen som var den 6:e av 7 deltävlingar i Sverigeserien (SM).

Vi anlände vid 8-tiden till Katrineholm så vi var i god tid till besiktningen (Tack Ingemar). Besiktningen gick utmärkt och duon ML/DA fick starttiden 11.26 så väntan skulle bli lång.

Teamet roade sig med att åka in till centrum för att äta frukost och när detta var gjort så delade serviceteamet upp sig och en grupp åkte ut för att titta på slutet på SS 1 så att dom skulle kunna ringa in lite tider till service.

Teamets webmaster ringde med andan i halsen (påstådd hjärtattack) och sade att Mats/Daniel hade kommit lite fel in i en svag vänster där det fanns en avstickarväg till höger och sladdat in med höger sida i ett ”litet” stenrös toppat med en ”liten” björk. Dom kom in till service och teamet kunde andas ut, skadorna var minimala och tiden var den 3:e bästa på sträckan.

Efter servicen åkte duon ut för att köra både den 2:a och den 3:e sträckan innan det var dags för service igen. Den 2:a sträckan gick ”så där” enligt grabbarna själva men resulterade i en 4:e tid på sträckan. Den 3:e sträckan var jämn mellan B-förarna och tidsdifferenserna små och duon tog sig in på en 6:e plats på sträckan bland B-elitåkarna. Detta innebar att dom låg på en 4:e plats totalt i klassen när dom kom in på den långa servicen inför dom 3 avslutande sträckorna.

Duon skulle alltså nu köra samma sträckor en gång till och siktade på en total topp 3 placering. Dom åkte ut till sträcka 4 och var heltaggade och serviceteamet delade upp sig igen och den andra gruppen åkte ut till slutet på sträcka 4 (samma som SS 1). När dom stod där med klockorna framme och hörde ML/DA komma igenom skogen så hörde dom en jättesmäll just innan dom kom inom synhåll och pulsen steg markant. Dock syntes inga direkta skador på bilen.

Dom tog sig in i mål och väl framme vid service visade sig att höger främre bärarm hade flyttat sig bakåt en 3-5 cm. Då servicen endast hade 10 minuter på sig innan dom skulle ut på den 5:e och 6:e sträckan så blev det till att improvisera och ytterligare en domkraft lånades in av Sköldin-teamet (2:a i A-klassen och tack för hjälpen!). Under försöket att trycka tillbaks bärarmen så gick det inte bättre än att styrstaget vek sig. Teamet fick ge sig med reparationerna och chansa och skicka iväg duon med ett böjt styrstag och en bil vars framhjul stod väldigt mycket toe out.

Det som hade hänt på sträcka 4 var att det låg lastbilsdäck på både utsidan och insidan av en högerböj. Duon hade i sin iver i jakten på tiondelar genat lite mycket och med höger framhjul träffat lastbilsdäcken på insidan av kurvan.

Det blev en nervös väntan på serviceplatsen och till slut dök duon upp efter hårt slit på SS 5 och 6 med en bil som ville vara överallt förutom på vägen. Det blev en slutlig 6:e plats av 20 anmälda. Differenserna upp till en 2:a plats var små så därför känns det lite surt men ändå som det utvecklade sig så får teamet vara väldigt nöjda med att ta sig i mål och på en så bra placering som 6:e plats ändå är.

”Ser du inte hinderna så kör över dom” som farsan brukar säga stämde ju inte idag då bilen/tankern inte riktigt tålde denna variant.

Med vänlig hälsning TEAMCHEF MIKEN.

DEN AKTUELLA POÄNGSTÄLLNINGEN

 (02-sep)

Som vi berättat förut så är poängberäkningen i detta mästerskap lite knepig. Här skall vi i matsRsport försöka reda ut begreppen så ni förstår förutsättningarna inför den sista tävlingen.

Här kommer en tabell gjord med ekipagens 4 bästa resultat av 6 körda tävlingar (dem 5 bästa av 7 räknas som slutresultat). Vi har ju endast en tävling kvar så nu går det att beräkna hur poängen i sämsta fall blir och hur den blir om det går riktigt bra, d.v.s. man vinner sista tävlingen. 

När du ställer upp i en tävling men bryter så erhåller du ändå 5p och det har vi i denna tabell utgått ifrån att alla ekipage skall göra i den sista tävlingen i Växjö Dackefejden alltså deltaga.

Förare                4 bästa resultat   sämsta slutresultat  bästa slutresultat

1.P Bergvall                    114p                        124p                        144p

2.J Rydin                        100p                        119p                        130p

3.M Larsson                     88p                        98p                        118p

4.F Sandberg                   86p                        91p                        116p

5.J Båth                           84p                        89p                        114p

6.F Menck                        77p                        82p                        107p

7.M Andersson                 72p                        77p                        102p

8.T Oscarsson                  68p                        73p                        98p

9.P Johansson                  66p                        76p                        96p

10.M Högberg                    65p                        75p                        95p

11.J Andersson                  65p                        75p                        95p

12.E Vogel                        63p                        68p                        93p

 

Vad kan man då utläsa av denna tabell? Jo t.ex. kan vi inte slåss om varken första eller andra platsen i serien längre då de har för bra sämsta poäng.

Vi kan som ”sämst” bli 8:a i serien men så illa ska det väl ändå inte behöva gå (?).

Som ni ser så får vi inrikta oss på att hålla den position vi har, och att ta Bronset i serien. Det blir inte heller lätt som att steka plättar då det är väldigt jämt och många duktiga fortåkare ligger bakom oss.

Det som är glädjande är att tempot finns där nu och som ett exempel på detta så är här ställningen efter 3SS i SKOBES trofen, alltså efter den första ”genomkörningen” av sträckorna som kördes 2ggr.

Som tidigare nämts så fick paret köra andra vändan med en helkrokig framvagn och kunde av förklariga skäl inte bättra tiderna från första vändan, man måste säga att det är små tidsdifferanser.

Ställning efter 3SS

1.Petter Bergvall                        16.40,7

2.Anton Bernats                        16.46,9

3.Fredrik Sandberg                    16.48,3

4.Mats Larsson                         16.48,4

5.Joakim Båth                           16.49,2

6.Joacim Rydin                          16.53,4

Som ni ser så är det jämnt så det förslår och den slutlige 2:an då endast sexa. Petter har redan gjort ett litet ryck och det är bara att gratulera honom till ännu en strong insats då han gick i mål som segrare.

Vi skall nu i veckan justera tillbaks framvagnen och ladda för KOLSVARUNDAN som går på lördag. Kanske det kan bli en framskjuten placering där?

MVH matsRsport

 

INFÖR SKOBES-TROFÉN I KATRINEHOLM 

(27-Aug)

Nu skall alltså Mats och Daniel in i hetluften igen. Tävlingen på tapeten är SKOBES-Trofen i Katrineholm, en tävling skräddarsydd för VOC-serien och den näst sista tävlingen i SM-serien.

Tävlingen består av 51km SS som är uppdelad på 3 SS som köres två gånger. Sträckorna skall tydligen vara väldigt underhållande, snabba men inte raka utan med svepande kurvor och som extra krydda fina krön.

På förhand låter detta som ett rally där man behöver kraft i maskinen och det har hela Teamet försökt att få till men framförallt Daniel och Mats har slitit med detta och det är underbart att se hur målmedvetna de är nu när säsongen skall till att slutföras.

Vad har de då gjort? Jo de har bytt växellåda, kardan och bytt till raka fälgar för att komma till rätta med dem stora förlusterna vi hade i kraftöverföringen (dubbelt så stor som det skulle vara).

Toppen är bytt då vi fått in vatten i oljan en längre tid och det verkar ha kommit från någon spricka i toppen. De har även mätt och justerat en massa andra små saker som inte jag fattar men som säkert är bra.

Bilen rullar märkbart lättare nu och är lite piggare, hur mycket piggare får vi vänta och se tills vi får råd att åka till AUTOKINITO igen (det lär väl dröja).

Däck har vi som är bra och nu är det bara att gilla läget och göra så gott man kan och se vad det räcker till.

Startfältet ser ut att landa på ca 20 st deltagare i VOC elit-B och alla som har med slutstriden att göra är anmälda, det är lite mindre än vanligt men en del som ligger längre ner i sammandraget stannar säkert hemma då rally inte är gratis.

Vi ligger som bekant trea i serien inför denna tävling och behöver ha Joacim Rydin och favoriten Petter Bergvall bakom oss för att avancera och ha en chans på segern i SM-serien.

Detta är ingen lätt uppgift men paret har för avsikt att göra ett försök och jag hoppas verkligen att det lyckas.

Själva tycker vi att vi haft lite motflyt ett längre tag men det känns som om vindarna har vänt och vi är på uppgång.

Mats och Daniel skall även åka KOLSVARUNDAN den 6 sept och då har ni chans att se dem här i krokarna då denna tävling köres på samma vägar som stora SM fast de kör 2 dagar. Paret kör Lördagens sträckor och dem tror vi går i Köpingsskogarna.

I denna tävling vill vi gärna vinna över Christer Nystrand som är lite av VOC kung här i vårat distrikt, det blir inte heller lätt men varför skall allting vara det (som en vis farsa brukar säga).

Hur allting utfaller får ni givetvis läsa här på den hetaste hemsidan söder om Dalälven.

MVH Hela matsRsport (inte bara ett Team utan ett begrepp i rallyvärlden).

 

HEJ ALLA FANS!

Som jag (Magnus) berättade förut så är poängberäkningen sådan att endast de 5 bästa resultaten av 7 tävlingar räknas in i den slutgiltiga poängsumman och här har jag gjort en tabell där de är sammanställda efter sina 3 bästa resultat av 5 körda tävlingar och då är det 2 tävlingar kvar.

I kolumn 1 ligger resultaten från respektives tre bästa tävlingar. I kolumn två har jag deras sämsta resultat alltså dem man kan tvingas använda om det går åt skogen i dem kommande tävlingarna och i kolumn tre står det antal poäng föraren kan få med vinst i de två nästkommande tävlingarna.

Jag har valt ut dem som jag tror har tempo nog att slåss om segrarna och segern i Sverigeserien.

Poängsystemet är enligt följande:

10p får alla som fullföljer ett rally.

5p får du om du ställer upp men sedan bryter.

Placeringspoängen är sedan så här:

20p till ettan, 17p tvåan, 15p trean, 13p, 12p, 11p, 10p, 9p, 8p osv.

Ställer du ej upp i en tävling så delas givetvis inga poäng ut.

Senaste segraren Anton Bernats är ej med då han inte varit med från början.

Namn                       3 bästa              2 sämsta             maximal

1.P Bergvall                 84p                 10p, 5p                 144p

2.J Rydin                     73p                 19p, 10p               133p

3.M Larsson                67p                 10p, 10p                127p

4.F Menck                   67p                 10p, 0p                 127p

5.T Oscarsson             63p                  0p, 0p                  123p

6.J Båth                       62p                  5p, 0p                  122p

7.F Sandberg                61p                 0p, 0p                  121p

8.E Vogel                     53p                 10p, 0p                 113p

9.M Andersson             53p                  0p, 0p                  113p

10.M Högberg               49p                  10p, 10p              109p

11.N Nilsson                 49p                  5p, 0p                  109p

Jag personligen tycker att Joachim Rydins poäng ser väldigt bra ut inför avslutningen med stabila bra poäng och väldigt fina sämsta poäng som kan bli värdefulla på slut tampen. Petter Bergvall är väl kanske favorit men har ju visat sig mänsklig på slutet då flera förare matchar dennes tempo och han har dessutom sämre sämsta resultat än Rydin.

Det kan givetvis bli någon annan på listan det vet man alldrig det är ju det som är så roligt.

Hur är det då med våra egna chanser då? Jo det ser ju lite jobbigt ut att slåss om segern i mästerskapet men vi ska givetvis göra ett försök.

Om vi får ordning på maskinen så vi har den effekt som skall vara så skall Mats och Daniel kunna köra om segern i de kommande tävlingarna, de gjorde ju faktiskt det redan nu i Kullingstrofen med en mycket, mycket svag bil och att det gick berodde nog mycket på att det inte var ett så rakt (snabbt) rally.

Paret har utvecklats långt snabbare än vi trott men det är ju bara roligt, faktum är att dem i dag tillhör de snabbaste VOC b-åkarna i landet.

Vi får hoppas allt löser sig med bilen och att fru fortuna är med oss i fortsättningen när serien går mot sin upplösning.

Nästa tävling är den 30 aug i Katrineholm.

Vi höres!!

Rapport från Herrljunga

Mats Larsson/Daniel Andersson deltog i lördags i rallytävlingen Kullingstrofen som var den 5:e av 7 deltävlingar i Sverigeserien (SM) för Volvo Original Cup(VOC).

Inför tävlingen ledde duon Sverigeserien (SS) bland Elit B ekipage. Förutsättningarna var inte dom bästa inför tävlingen då det efter test av motorn framkommit att det saknas mycket effekt. Pga. tidsbrist/ekonomi så hann teamet ej åtgärda alla fel.

Tävlingen bestog av 4 sträckor på totalt 47 km SS. Den taggade duon öppnade trots den stora nackdelen tävlingen otroligt starkt. Efter 3 av 4 sträckor så låg dom i toppen endast 6 sekunder efter den slutliga segraren.

På den avslutande långa sträckan på 22 km så fick dom en oturlig punktering halvvägs in på sträckan. Detta innebar att dom tappade ca 2 minuter och en topplacering utbyttes till en blygsam 19:e placering av 33 st startande.

Detta innebär att duon tappade ledningen i Sverigeserien och att dom nu ligger på en 3:e plats. 2 deltävlingar återstår och teamet hyser stora förhoppningar att kunna matcha toppekipagen och återta ledningen i serien.

Nästa deltävling går av stapeln i Katrineholm den 30/8. Teamet tar med sig dom 3 första sträckorna inför framtiden och har redan nu börjat arbetet med att få ordning på alla saker. En "ny" topp är redan införskaffad och en "ny" växellåda är på gång. Teamet hoppas att allt skall vara tipp topp till nästa tävling.

Det enda smolket i bägaren är att en av teamcheferna är anmäld till tävlingen Byfejden som går av stapeln i Horndal nästa helg den 3/8. Den tävlingen måste nog han lämna återbud till då all kraft skall läggas på att få ordning på bilen.

Teamet vill även gratulera Anton Bernats till segern i klassen i första tävlingen i Sverige-serien i nya bilen efter uppklassningen från C- till B-förare.

Det var väl allt för den här gången, vi hörs och syns.

 

AUTOKINITO HAR BROMSAT VOC´en SOM INTE VAR EN VÄRSTING

Under Måndagen reste jag (Magnus) och Daniel till Christos i Uppsala. Han spände fast VOC´en och började tämja besten.

Testen tog flera timmar i anspråk då han genast anade ugglor i mossen; något stod inte rätt till!

Han testade flera gånger men Volvon ville inte prestera som en VOC ska. Som Christos sa så var det två huvud fel;

1: Motorn var cirka 15hk för svag mot en ordinär VOC (alltså ingen värsting VOC).

2: Dubbelt för stora förluster i kraftöverföringen mot en ordinär VOC (någonting går alldeles för tungt i drivlinan).

Ett kompprov visade på att felet i motorn verkar huvudsakligen komma från en trasig kolvring på en av cylindrarna. Detta har troligtvis skett under ihopsättningen efter balanseringen.

Som en sammanfattning kan man säga att motorn är som en standard 240 GLT effektmässigt, på grund av nått som går tungt så är effekten på hjulen dock tom sämre trots all tid och pengar som lagts ned på att tuna in den.

Vad ska man då tycka om resultaten de presterat till dagens datum med delad ledning i Sverigeseriens B-klass med detta material. GRYMT!!!

Nog om det, nu är det ju tävling på Lördag (26/7) och allt kan givetvis inte hinnas fixas till dess men så mycket vi har råd och tid och kunskap att fixa försöker vi givetvis greja.

Kullingstrofen på Lördag har samlat 36 deltagare bara i B-klassen och alla är där så det blir nog till att gasa om de ska lyckas få med sig lite poäng hem.

Vi åker ner på Fredag och denna tävling åkte paret förra året så vi får hoppas att lite minnen sitter kvar. Detta var förövrigt parets sämsta tävling det året så det får vi försöka ändra på.

Nu vore det fint om en finansiär dök upp med en potent och färdig maskin att stoppa ner i det guldmålade motorummet, var är du rike man (eller kvinna)?

Man måste väll få drömma lite eller hur?

Vi hörs efter Lördagen.

EN RESA I ONÖDAN TILL AUTOKINITO

Under Onsdagen styrde Mats och Miken mot Uppsala och bromsningen av VOC´en. När de var endast tre mil från Uppsala nåddes de av beskedet att bromsbänken precis brunnit (Kan det ha varit av rädsla?). De fortsatte trots beskedet resan i hopp om att bromsbänken skulle hinna lagas, så skedde dock ej felet var för stort.

Nu står vi alltså på samma ställe som innan och vi har ju bestämt oss för att göra en bromsning (inställning) innan tävlingen den 26:e juli. Felet på bromsbänken verkade vara allvarligt så en ny tid kunde inte bokas omedelbart, och vi står nu i valet mellan att vänta eller försöka hitta ett nytt ställe.

Detta var ju långt ifrån roligt men det ska väl lösa sig så att vi får svart på vitt hur det är ställt med maskinen. Vi återkommer med information senare.

Eventuellt åker Mats och Daniel Dala rallycup i Norberg den 12:e juli.

Vi höres!

BROMSNING AV MOTOR I UPPSALA

Den 2:a Juli har vi fått tid hos AUTOKINITO i Uppsala för en bromsning av värsting VOC' en , hoppas att hans grejer håller för effekten och inte vrids sönder.

Skämt och sidor det ska bli roligt att få svart på vitt hur det är med maskinen och få hjälp att ställa in den av proffs och kanske kanske hitta lite effekt till när det är så små tidsdifferanser i tävlingarna.

Rapport om resultatet av bromsningen och övrigt kommer givetvis så småningom.

Lite skvaller som jag läst på Motorsportivarmland.nu är att Teamets idol Patrik Fredriksson tydligen varit på test av Subarus nya Grupp-N bil ihop med några andra av Sveriges lovande rallyförare, hur testet gick vet inte jag men vi hoppas att allt gick bra och han får en välförttjänt chans att visa vad han går för bland dem stora grabbarna.

MVH MatsRsport    " Teamet med det lilla extra"  

 

DET HÅRDNAR TILL I SM-TOPPEN!

Under lördagen gick alltså Norarallyt av stapeln. Rallyt var relativt kort, ca 30 km SS. Mats och Daniel kom igenom rallyt med hel bil, men ett missöde på SS 2 i ett vägbyte ledde till att de tvingades backa och de förlorade dyrbar tid. Trots missödet var det endast 19 sekunder upp till 3:e plats. En trolig 7:e-8:e plats blev en 11:e plats då tidsdifferenserna var väldigt små, förutom ettan, Joakim Båth, och tvåan, Petter Bergvall, som höll ett tempo som ingen annan hängde med i.

SS placeringar för Mats och Daniel:

SS1 (10 km): 6:a

SS2 (5 km): 21:a

SS3 (12 km): 11:a

SS4 (4 km): 7:a

SM-ställningen efter 4 (av 7) tävlingar (5 bästa tävlingarna av 7 räknas)

1       Mats Larsson          Fagersta MK                  77 p

2       Joachim Rydin         Norrköpings MK             77 p

3       Petter Bergvall         Säffle MC                       72 p

4       Lars Skoglund         Bollnäs MK                     58 p

5       Fredrik Menck         SMK Motala                    54 p

6       Peder Johansson     Kullings MS                 54 p

7       Erik Vogel               SMK Karlskoga            53 p

8       Matias Nilsson         Offerdals MK                 53 p

9       Mikael Högberg        SMK Gävle                 52 p

10      Pär Pålsson            Jämtlands MK             48 p

11      Mikael Andersson    Grimslövs MS              48 p

 

Som poängsystemet är upplagt så räknar man sina 5 bästa resultat och det är ju 7 tävlingar så stora förändringar kan komma att ske mot slutet av säsongen då alla bara räknar sina bästa resultat. Som bra är så har inte paret brutit än och poängskörden har varit okej i alla 4 rallyn och får vi ett bra resultat till så kan man börja chansa för att få till riktigt bra poäng medans en del får köra med kniven mot strupen för att inte göra några misstag då de redan har några dåliga resultat eller inte deltagit i alla tävlingar.

Det ser alltså riktigt bra ut nu men det är långt kvar och mycket kan hända än, så vi håller tummarna och hoppas att allt går bra.

Det som skall ske nu är att en bromsning av motorn ska göras då det inte är gjort och vi har en känsla av att vi inte har riktigt den snurr som det skall vara ca 170hk. Det är ju dumt att inte göra det då det gått rättså bra hittils och det är sekunder hit och dit hela tiden. Mikael Högberg föreslog Autokinito i Uppsala så vi ska prova att ringa dit.

Vi hörs!!!

 

Dags för Norarallyt!

Nu på Lördag är det alltså dags igen för rally i SM-serien. Denna gång går det av stapeln i Nora som ligger på ett behagligt avstånd från våran hemstad Fagersta.

Bilen skall vara i bra skick det har Mats lovat som den exellenta bilmekaniker han enligt egen utsago är (Han har bytt generator på en B20 på 20sek ).

Daniel är i skrivande stund krasslig men vi hoppas att han är på bättringsvägen och allt löser sig.

Tävlingen i Nora är betydligt kortare än den i Älmhult så här får inga misstag ske. Tempot måste infinna sig snarast om man skall blanda sig i toppstriden och det hoppas man ju på då det gick så bra sist.

Motståndet är ännu en gång knivskarpt då alla kända toppåkare är anmälda och säkert finns det någon överraskning i startlistan som innehåller 29 ekipage bara i B-klassen.

Vi hoppas att allt går bra och återkommer naturligtvis med en rapport när vi vet hur det gått.

FORZA   MatsRsport  keeps on rocking !!! 

 

Teamchefen Magnus utmanade Mats i Uvbergsbacken!!!

Nu under Söndagen skedde duellen med stort D i Smedjebacken, skulle Mats med herr Jakkonen i passagerarstolen stå pall när Teamchef Magnus och för dagen inlånade Daniel som co-driver skruvade åt tummskruvarna?

Tävlingen bestod i 3 åk varav de två bästa tiderna räknades till en totaltid och var det inte en droppe svett som syntes på Mats överläpp när vi drog iväg på dagens första åk.

Jag och Daniel genomförde ett första säkerhets åk för att lära känna banan och bilen, det mest dramatiska var att svetten formligen flödade ur mina händer så det fick bli handskar på hela dagen. Klockan stannade på 1min 45sek och våran målsväng var en riktig TV-sladd. Inte snabbt men innehållandes ett rejält förställ med följande bredställ långt ut i det lösa gruset.

Vad skulle Mats och herr Jakkonen göra åt den här tiden, dem måste ha kännt pressen men det syntes då inte vid överlämnandet av bilen ( pokerface ).

Deras tid blev som ett slag i solarplecius 1min 37sek, det måste vara mygel var min första tanke men tiden togs ju faktiskt med fotoceller så det var väll bara att acceptera.

Åk 2 nu tog vi i så mycket vi vågade och fästet var bättre så nu borde väll klockan stanna tidigare. Det gjorde den också 1min 39sek nu måste dem väll känna flåset i nacken.

Mats tog över bilen med spelat lugn (han förstod nog att det skulle bli jobbigt att hålla oss bakom sig).

De drog iväg och kom förvånande nog tillbaks med hel bil och tiden 1min 35sek, funkade verkligen tidtagningen?

Nu kände jag mig lite nere i en nano sekund men repade snart nytt mod. Åk3 detta skulle bli det perfekta åket. Kanske man kunde få bästa tiden för dagen men det grusades mot slutet av åket i en missad växling som gjorde att vi tappade farten. Tiden vart åter 1min 39sek och loppet var kört.

Mats med partner klippte till med ännu ett bra åk 1min 37sek och kom ner stolt som en tupp.

I ärlighetens namn så kunde inte vi sätta press på dem utan det vart istället en hård kamp mellan Mats och combackande Nisse Strömgren i en Suzuki swift. Mats vann hårfint men de hade en hård kamp dagen igenom.

Som slut ord så var det en jätte rolig dag med kanon väder och det här gör vi gärna om (man kan kanske spöa Miken ialla fall).

 Vi hörs!!!

 

Mats och Daniel vann Silverratten!

Teamchef magnus talar!

Ett mirakel har skett under Lördagen i Älmhult. Jo, de vann faktiskt B-klassen som innehöll hela 29 ekipage och placerade sig som total 9:a bland alla 83 voc bilarna.

Jag är stum av beundran och saknar för en gång skull ord, jag lyfter på hatten för det de gjort och detta trodde jag inte de redan var kapabla till (de klassade faktiskt upp sig till B-förare till denna säsong).

Jag har räknat ut ställningen i toppen av SM-serien och detta är ännu inte den officiella tabellen men jag hoppas att allt stämmer mitt i all upphetsning.

1:a  Mats Larsson Fagersta MK    61p

2:a  Joacim Rydin Norrköpings MK  58p

3:a  Lars Skoglund Bollnäs MK  46p

4:a  Petter Bergvall Säffle MC  45p

5:a  Peder Johansson Kullings MS  44p

Jo, dem har tagit täten i serien men hur det slutar vet man aldrig. Petter Bergvall tror vi rullade men kommer säkert igen och en annan att se upp med är 2:an i serien Joacim Rydin som hade bra tider på alla sträckor utom en. Men nog talat om de andra, nu gratulerar vi än en gång Mats och Daniel och njut nu riktigt mycket av segern det är ni värda!!!

Vi hörs!!!

Inför Silverratten i Älmhult

Goddag i stugorna!

Nu är det alltså dags för premiär på sommarunderlaget grus. Detta skall ske i IKEA metropolen Älmhult och den tidigare beskrivna tävlingen Silverratten.

Startuppställningen i B-klassen är grym, 29 ekipage är anmälda och alla toppekipage i Sverigeserien är där.

En rolig sak är att chefen i Team Hans Persson Motorsport Per-Axel Gustafsson dyker upp som co-driver i B-klassen för Hans Eriksson körandes för Kolsva MS, skall bli intressant om det blir fråga om Teamorder.

Mats och Daniels mål för tävlingen är att köra så fort som möjligt men inte tokladda då de inte hunnit blivit riktigt inkörda på underlaget GRUS.

Konkurrensen är som tidigare sagts stenhård och det är ju bara att göra sitt bästa och se vad det räcker till.

Mats och Daniel är i toppform efter ett litet men skönt brejk från rally då de gjort annat.

Teamet åker mot Älmhult redan på Fredagen då avståndet är så långt och kommer att övernatta på CASINO älmhult ( man måste passa på och ha lite kul också ).

Rapporter om tävlingen kommer givetvis men som farsan brukar säga " Den skall ju köras först " .

MVH Team MatsRsport 

 

Mats R sport Rockar hårt!

Teamchef Magnus Talar 

Hej alla fans! Idag skulle jag vilja berätta om Teamets och framförallt Mats och Daniels STORA massmediala genombrott i Rallyvärlden.

Vad är det då som har hänt? Jo pojkarna har efter en mängd fina tävlingar nu i senaste numret nr 5 av BILSPORT BÖRSEN (Rallysportens Bibel på riksplanet) förärats med en artikel med bild och en mycket rolig text som ni kan läsa i sin helhet här nedanför. Reportaget är gjort efter Jämtrallyt som var parets senaste tävling.

MATS LARSSON ROCKAR HÅRT I VOLVO ORIGINAL

När han inte kör rally eller jobbar som bilmekaniker tycker han bäst om att vara rocktrummis. Vem då? 25-årige Mats Larsson från Fagersta så klart. Han är B-förare och har kört knappt 20 tävlingar sedan debuten 2001.

I fjol nådde han ett silver i Mellansvenska Rallymästerskapet samt sin värsta motgång hittills när han i ledning for i diket under Sydrallyts slutskede.

Bilen är byggd enligt traditionell VOC-mall med B23E-motor, planad och renoverad 405-topp, Bosch original insprutning och M 45-växellåda. Bakaxelutväxlingen är 4,10:1.

När Mats, co-drivern Daniel Andersson och servicegänget drar iväg på tävling lirar de helst låtar av Fagersta-bandet The Hives i bilstereon. Och jäklar vilken bra uppladdning det är!

Källa: Bilsport Börsen

Det här var riktigt roligt för hela Teamet och inspirerar oss att fortsätta kämpa på mot toppen och framförallt Petter Bergvall som i dagsläget leder Sverigeseriens klass för B-förare.

MVH hela MatsRsport 

 

Uppladdningen inför sommarsäsongen har börjat!

Teamchef Magnus talar

MatsRsport börjar nu uppladdningen för sommarsäsongen. Uppehållet har teamet ägnat åt sånt som inte handlar om rally. För Mats del spelningar och inspelning av en skiva. Daniel har ägnat tiden åt att ta upp STORA! Fiskar, ända upp till 10kg:s gäddor. Teamcheferna har ägnar sig åt sina "försummade" familjer och servicechefen har hängett sig åt kärleken i S 40:n. Genomgången av bilen har påbörjats och nya sommardäck (Silverstone) har anländit från JOKI MOTORSPORT.

Sedan kan ni läsa ett referat om den kommande tävlingen i Älmhult 3:dje maj (Silverratten). Det unika med denna tävling är att endast standardbilar tillåts och det är oss veterligen första gången detta sker.

Mer om bakgrunden står i referatet nedan som är hämtat från volvooriginal.com under rubriken nyheter Sverigeserien (SM).

Mer information och bilder kommer senare när tester har genomförts för tyvärr verkar det inte finnas någon lämplig testtävling innan den 3/5-03 när tävlingen Silverratten avgörs.

BIT INTE I DET SURA ÄPPLET OM DU KAN VÄLJA DET SÖTA SOM FARSAN BRUKAR SÄGA.

MVH TEAMCHEFERNA!

Referat gällande rally Silverratten 03- maj

(saxat från volvoorginal.com)

2003-04-04

Nu är det dags att anmäla sig till Silverratten i Älmhult den 3 maj.
Anmälan ligger ute på www.resultatservice.com och senast den 22 april kl 18 ska anmälan vara inne, endera elektroniskt via www.resultatservice.com eller via post till Resultatservice, Per Åkesson, Svanvägen 9, 242 32 Hörby.

Räkna med att det kan bli en del diskussioner kring Silverratten 2003.
Inte därför att tävlingen är årets första sommartävling i Svenska Rallyserien.
Utan för det handlar om nya idéer och att antalet klasser som får starta är starkt begränsat.
Det handlar enbart om bilar i klasserna Volvo Original, Klassiska Rallycupen och Renault Clio Cup!

Anledningen att startfältet är begränsat till vissa biltyper är enkelt:
Efter 40 år skulle anrika Silverratten läggas ned.
Markägarna hade sagt ifrån.
De accepterade inte längre att få sina vägar totalt sönderkörda och försedda med nya, djupa diken av supertrimmade jordfräsar till tävlingsbilar.
Det var helt enkelt tvärstopp.
Finito.
Slutkört.

Men notskivaren, codrivern mm Anders Martinsson gav inte upp.
Han presenterade idén att enbart tävla med standardbetonade bilar, bilar som är betydligt snällare mot vägen än ett konventionellt startfält. Och han åtog sig att ställa upp som tävlingsledare.
Det gick hem.
Markägarna tände på idén, upphävde förbudet (Men bara för de här bilarna - för Grupp H och 4WD är det fortfarande stopp!) och ställde upp.
De godtog till och med Anders idé att köra sträckorna två gånger!

Resultatet är alltså en rejäl, lättservad tävling på fina smålandsvägar med sammanlagt 69 km tävlingsväg!

Anders och hans medarbetare i Älmhults MK ska samtidigt passa på att testa en ny idé, som ska korta ned den totala tävlingstiden, och minska behovet av funktionärer.
Man ska helt enkelt starta på två sträckor samtidigt!
- Volvo Original går ut till SS 1 och kör den och SS 2. Samtidigt går Klassiker och Renault Clio ut till SS 3 och kör den och SS 4.
Efter 2 körda SS är det service på den enda serviceplatsen inne i Älmhult.
Och så skiftar man.
Volvo-bilarna kör 3:an och 4:an medan KRC och Renault kör SS1 och 2.
Varefter det blir service och man startar på andra varvet efter samma mönster.

Sträckorna varierar mellan 4,5 km och 13,5 i längd och på en av sträckorna finns ett publikprov inlagt. Man går av från en raka, in i ett stenbrott och kör en 1,5 km slinga innan man går tillbaka på huvudvägen och fortsätter.
Slingan kan liknas vid en folkracebana - fast öppnare och bredare - och hit försöker man koncentrera en del av publiken.

Silverratten är inte den enda tävlingen i årets Svenska Rallyserie som får ett annorlunda upplägg. Också tävlingen i Katrineholm den 30 aug får ett begränsat startfält med Volvo Original som huvudklass och sträckor som körs två gånger.

Silverratten 2003 kommer att följas med stort intresse inte minst från andra arrangörer.
Hur ser vägarna ut när det här startfältet passerat en gång - hur ser de ut sedan alla kört två gånger.
Svaret kan innebära fler delade startfält i tävlingarna i framtiden!

Och har ni någon Grupp H-kollega som gnäller över att de inte får vara med och åka i Silverratten i år så är det viktigt att förklara att det varken är vi eller tävlingsledningen som tagit det beslutet.
Det är väghållarna som inte vill acceptera deras bilar.
Men de accepterar våra.
Välkommen till Älmhult och njut av de småländska sommargrusvägarna!

Mer om Silverratten på nätet alltså.
Där det framgår att anmälningsavgiften är 500 kr och att den ska betalas in samtidigt med anmälan. Resten av startavgiften - 700 kr - betalas tävlingsdagen.
Noterna - som Anders Martinsson skrivit - kostar bara 300 kr och vill du ha noter så ska dessa 300 betalas in samtidigt med anmälningsavgiften på 500 kr.
Glöm inte kryssa för vilken typ av noter du vill ha.

 

Ställningen i SM serien

Teamchef Magnus Talar:

Ställningen efter JÄMTRALLYT i SM-serien är nu upplagd på volvooriginal.com.

Mats och Daniel har kört till sig en mycket hedrande 3 placering av hela 27 ekipage.

1:a Petter Bergwall Säffle MC Volvo 740  40p

2:a Joachim Rydin Norrköpings MK Volvo 240  37p

3:a Mats Larsson Fagersta MK Volvo 240  31p

4:a Pär Pålsson Jämtlands MK Volvo 240  30p

5:a Lars Skoglund Bollnäs MK Volvo 240  30p

Det här ser väl lovande ut för fortsättningen av säsongen. Mats och Daniel 3:a i SM serien och Patrik Fredriksson 2:a i stora SM.

Fagersta MK går inte av för hackor.

 

Om Jämtrallyt i Östersund

Teamchef Magnus Talar:

Hallo alla Mats R sport fans. Här kommer en längre rapport om äventyret i Östersund som upptog större delen av dygnen under Fredag och Lördag. 

Teamet bestående av Dragbil SUBARU 4WD (Tack Ingemar), servicebuss VW Caravell (Tack Kurt på Bergslagsgården) och tävlingsbil Volvo 244GLT (i inte så perfekt skick som vi trodde) intog Östersund på Torsdag kväll och stugorna högt uppe på Frösön. Från Kiruna anslöt sig samma kväll den 8:e Team- medlemmen motorspecialisten SIGGE i en 3-cylindrig Volvo 240. Sigge är förövrigt pappa till Miken och Magnus.

Fredag morgon skedde anmälan och besiktning. Det gick bra förutom en anmärkning på hatthyllan som skulle åtgärdas till nästa tävling. Efter detta vart det en lång oviss väntan då ingen i rallypersonalen visste vart vi skulle ta vägen inför starten på kvällen (Vi var inte ensamma om detta problem). Efter mycket om och men löste sig detta och starten skedde vid travbanan.

Nu till tävlingen som startade Fredag kväll och hade en stor central Serviceplats vid Armens Tekniska Skola centralt i Östersund (Kanonställe).

Efter att grabbarna farit mot SS1 inleddes en nervös väntan som avbröts direkt efter sträckan av att mobilen ringde och Daniel rapporterade att växelspaken gått av direkt i början av sträckan.

Vi hade som tur var en reservlåda med oss som spaken satt kvar på och arbetet med förberedelse för spakbyte inleddes direkt. Service tiden var endast 20 min och det skulle vi klarat om det inte blivit gängpaj på spännskruven för sprinten till växlingsmekanismen, nu skickade vi iväg dem för sent och utan en sprint som satt fast och vårt första tidstillägg på 30s var ett faktum (Bra början eller hur).

Grabbarna lyckades själva få fast sprinten med Silvertejp innan start på SS2 och detta höll under både SS2 och SS3. Efter SS3 kom de tillbaks till oss och vi ersatte sprinten med en bult som vi trodde skulle klara hela rallyt. Det vart inte så då detta vart för glappt och Mats kunde knappt få i växlarna på följande sträckor. Som inte detta var nog började bilen läcka kopiösa mängder med vatten,  troligtvis från vattenpumpen, vilket vi inte hade någon med oss.

Sprintproblemet löstes på sista servicen med att gå tillbaks till silvertejps modellen. Vatten problemet beslöt vi att försöka leva med och skicka med dem vatten och se hur länge det skulle gå då vi inte ansåg oss hinna byta den på endast 20 min. Vattenproblemet renderade i fler transportprickar pga den stora åtgången då grabbarna fick stanna och fylla vatten på transporterna och fick tufft att passa tiderna.

Lördagen förflöt utan egentliga missöden förutom vatten grejen som vi fick leva med och toppades av en sträckvinst på SS8 bland B-förarna. SS 12 ströks pga en avåkning och det tackar vi för.

Målet med tävlingen var ju att  prestera ”topp 3” sträcktider bland de 14 B-förarna, detta skedde väl inte mer än på några sträckor, men som rallyt artade sig så är vi glada att vi överhuvudtaget tog oss i mål.

Här följer en lista på placeringen bland B-förarna under Fredagen och Lördagen.

SS1: 11:a (växelspaken, tappade ca 15-20s)

SS2: 2:a

SS3: 2:a

SS4: 14:e (problem med växlingar, tappade ca 10s på 1,6km)

SS5: 9:a

SS6: 9:a

SS7: 5:a

SS8: 1:a (Rallyts längsta sträcka)

SS9 5:a

SS10: 10:a

SS11: 9:a.

Ställningen bland B-förarna i JÄMTRALLYT vart enligt följande:

1. Petter Bergvall 1 59 05

2. Joacim Rydin 2 00 33 

3. Mattias Nilsson 2 01 10

4. Pär Pålsson 2 01 14

5. Rickard Gustavsson 2 01 16 

6. Mats och Daniel 2 02 26

Som ni ser så hade vi kunnat slåss om tredje platsen och kanske också andra platsen utan den minut vi fick i tillägg och övriga problem som givetvis stör körningen.

Om Teamet räknat rätt så leder Petter Bergvall Sverigeserien på 40p och Mats och Daniel har nu 31p efter 2 av 7 tävlingar. Det är inte på något vis hopplöst. Placeringen i serien vet vi dock inte då den inte redovisats än.

Mats och Daniel är kanske inte så jätte nöjda med rallyt. Men, med lite distans så kom vi i mål och poängskörden

helt okej då ett genom fört rally ger 10p och många favoriter fick bryta. Stäckvinsten på SS8 samt den mycket fina körningen på bl.a. SS2 och SS3 glädjer teamet och man är ju hellre snabb på rallyts längsta sträcka än kortaste så helt klart kan de köra bil och vi är ju inte helt borta poängmässigt.

Lite rolig fakta om kostnader i ett sånt här rally:

Bensin tävlingsbil 140liter, Servicebuss 130liter samt Dragbil Subaru 160liter. Alltså har Teamet gjort av med ca 430liter bensin och då har vi inte räknat med motorteknikerns bensin då han hade 80mil dit enkel resa.

Nu glider teamet in i en lugnare period då sommar säsongen står på tur och bilen skall återigen med kirurgisk precision gås igenom. Nästa tävling i Sverigeserien är den 3 Maj i Älmhult men håll ett öga på hemsidan då det alltid händer grejer i den här branschen.

Teamet är ute efter en miljonär med ett stort motorintresse som kan stödja oss i vår stävan mot toppen, för det är inte svårt att skita när arslet är fullt som Farsan brukar säga.

Vi hörs !!! 

 

Nu drar teamet till Östersund!

Nu på torsdag morgon åker hela teamet till Östersund för att deltaga i Jämtrallyt som är en deltävling i Sverigeserien (SM).

Förberedelserna har löpt på bra och "nya" vinterdäck är inköpta till tävlingen som under tester har visat sig mycket bättre än dom vi använde förut (läs om testet och inköpet nedan) .

Tävlingen går av stapeln under fredag eftermiddag och hela lördagen (förhoppningsvis). Tävlingen körs på samma sträckor i direkt anslutning till tävlingen Snow Rally som är en deltävling i EM/SM.

Duon Mats/Daniel är väldigt tävlingssugna och ser fram emot helgens rally. Målet är inställt på att försöka att efterhand få upp tempot så att man kan ligga på topp 3 placeringar på sträckorna så får man se vad det räcker till i slutet.

För er som vill följa teamets framfart så rekommenderas sidan Resultatservice.com. Teamets computer tekniker T.A skall även försöka hålla fansen up to date på gästboken om det finns möjlighet till det. Vi tror och hoppas att det även i Norrland finns datorer.

Sedan vill jag avsluta med lite visdomsord; Järnet är inte riktigt hett förrän det är rött, som farsan brukar säga.

Vid tangentbordet: Mikael Johansson.

Gm En som vet.

 

De nya däcken motsvarar förväntingarna!

Teamchef Magnus talar:

Efter att Teamet suttit i långa telefonkonferanser med Ove "PÅVEN" Andersson så föll valet på LAPPI W2E.

Mats och Daniel åkte till Säter för att träffa Jonny Andersson som för övrigt kör en Ford Escort RS2000 på SM-nivå.

Ove liksom Jonny hade bara gott att säga om LAPPI W2E och av honom inhandlades 6st begagnade sådana.

Ni kanske undrar varför vi köpte begagnade däck och det är så klart inte för att vi inte har råd med nya, utan bara för att vi anser det vara sportsligare att köra med begagnade däck (vi vill inte köpa oss framgång).

Allvarligt talat så vill teamet speciellt tacka Kartläsare Daniel för att detta problem kunde lösas så smidigt.

Mats har nu genomfört de första testerna med däcken. Skillnaden är som natt och dag men mer tester skall äga rum. Håller de första indikationerna så finns det många sekunder att tjäna och de tidigare genomförda tävlingarna finns det all andledning att vara än mer nöjd med sett i detta ljus.

Vi återkommer med mer information om målsättning för JÄMTRALLYT och strategi i tävlingen när det drar ihop sig här fram mot nästa helg.

Teamchef Magnus kunde under Onsdagen tillsammans med Fredrik Andersson A-förare och Fredrik Samuelsson Bowlingkung bärga segern i gokartfinalen för storföretaget i Fagersta: SECO TOOLS. Detta i konkurens med 8 andra heltända lag. Jag hade tyvärr sämst varvtid i laget och Fredrik bäst men vi körde alla stabilt och vi hann hela 133 varv på 1 timme. Inte dåligt va???

Vi hörs!!!

  

Stenhårt däckstest i Fagerstaskogarna 15- feb

Testet har ägt rum på avstängd väg i trakterna kring Vad under lördag eftermiddagen. Anledningen till detta är att hela teamet tycker att avståndet har växt tidsmässigt per km till den översta toppen trots att vi tar i mer och mer. En anledning tror vi kan vara däcken då Mats och Daniel upplevt dom som ganska hala, speciellt under acceleration.

Till denna vintersäsong köpte vi in 6 st nya Jokidäck. Förut har vi kört på begagnade Lappi. Till testet använde vi Jokidäcken, dom begagnade Lappi samt ett par inlånade Black Rocket (tack för lånet). Efter ett hårt test med dom bägge teamcheferna vid ratten (Miken & Mange) så kom dom båda fram till samma resultat:  De gamla Lappidäcken var dom bästa. Black Rocketdäcken kom på en andra plats och sist dom nyinköpta Jokidäcken.

Detta ger lite huvudbry till tävlingen i Östersund om mindre än 2 veckor, MEN PROBLEM ÄR JU TILL FÖR ATT LÖSAS som farsan brukar säga.

Vid tangentbordet: Miken Johansson

 

Jämtnatta 1- Feb

Teamchef magnus talar  

Vi har nu landat på Arlanda och har äntligen kontakt så här kommer historien om succén i Rissna. Tanken med resan var att få åka på riktiga vintervägar och det kom inte förrän vi närmade oss Östersund och i synnerhet Rissna.

Det hela började 02.00 natten till lördag då teamet började den femtiotvå mil långa färden mot Östersund. Bilen var givetvis helt genomgången med kirurgisk precision och lastad tidigt fredag kväll. Reseekipaget bestod av Dragbil: Subaru Legacy (ett stort tack Ingemar) innehållandes Mats, Daniel, Mikael och undertecknad. Resan gick bra, utan missöden. Ett stopp gjordes i Sundsvall där Subarun och teamet fick mat.

Efter sju timmar landade vi i Rissna, lastade av och genomförde anmälan och besiktning, som utfördes i det fria i -15 grader av hårda norrlänningar. Mats och Daniel fick startnummer 4 i rallyt och var första bil ut. Vi var oroliga för att de skulle få spåra i nysnö, men vägarna var helt underbara och Mats och Daniel var helt lyriska över förhållandena.

Tävlingen ingick i DM och MNBs Volvo Cup 2003, så vi var enda Volvo ekipage som ej ingick i DM. Mats och Daniel pratade med Thomas "Nestorn" Johansson och han meddelade att tempot var otroligt uppskruvat i serien.

Rallyt genomfördes under sju specialsträckor och upplägget var som följer: SS1, SS2, service, SS3, SS4, service, SS5, service, SS6 och slutligen SS7. SS6 och SS7 var samma sträckor som SS1 och SS2, dock var SS6 något nedkortad p g a svallis.

Parets tävling skedde helt utan missöden förutom ett stopp i ett vägbyte och de är speciellt nöjda med SS5, som var en snabb och rytmisk sträcka. Parets tider är vi jättenöjda med, men hade inte räckt till den 2:a placering vi fick. Förklaringen var en avåkning av bilen bakom dem som hindrade några konkurrenter. Protester lämnades in men gick ej igenom. Fullständiga resultat finns på JMK:s hemsida.

Nämnas kan att tiden räckt till en vinst i C-klassen med 49 sekunder. I C-klassen fanns en riktigt snabb tjej, Siv-Inger Nilsson, som lade beslag på 2:a platsen i klassen. Efter fyra sträckor rapporterades tiderna in och vi var oroliga att de skulle få stryk av en tjej, men på de tre sista sträckorna körde paret så pass bra att det ej skedde. (Tack, Mats och Daniel!)

Efter många om och men skedde prisutdelning och vi lastade därefter på bilen och styrde kosan hemåt. Landning skedde 02.45 natten till söndag och jag tror vi alla sov gott efter väl förrättat arbete.

Och slutligen som farsan brukar säga "Du måste våga (och åka långt) för att vinna."

Vi hörs!

 

Ändrade planer inför helgens tävlande

Teamchef Magnus talar

Hej alla hängivna MATS R SPORT supporters.

Planerna för helgen har nu i sista stund blivit ändrade. Det blev inte Dan Anderssons Minne utan tävlingen  JÄMTNATTA i Östersund i stället.

Förklaringen till denna helomvändning är att pojkarna helst vill åka notade tävlingar och enda alternativet till tävlingen i Ludvika var då att fara till Östersund. Varför inte Ludvikas tävling ”dög” var av den enkla andledningen att priset var så dyrt och framförallt att man skulle starta sist i det väldigt stora och potenta startfältet.

I Östersund startar VOC-ELIT först i rallyt och paret kommer med all sannolikhet få åka riktigt fina vinter vägar. Startlista finns att se på Jämtlands MK s hemsida www.jmk.nu.

Vi återkommer med förhoppningsvis goda nyheter här på vår hemsida när vi landar på Arlanda, ja vi flyger upp om nu någon trodde annat.

Vi hörs!

 

Vinterpokalen i Sandviken 25- Jan

Teamchef Magnus talar

Mats och Daniel har i dag Lördag åkt tävlingen Vinterpokalen i Sandviken.Tävlingen genomfördes i flera plusgrader och till och med lite regn. Trots detta har underlaget på tävlings sträckorna enligt paret varit kanon. Det samma säger de gäller hela tävlingen i stort som smått.

Här följer nu kommentarer från Mats och Daniel om hur det gått sträcka för sträcka.

SS 1: Sträckan gick lite segt. De klagade på dåligt fäste som till viss del förklarades med ett för högt däckstryck som vid kontroll var hela 2,8kg. Detta justerades till andra sträckan. Det enda tillbudet var att de nästan skar ner i diket när de skulle passera en kraschad bil.

SS 2: Här tyckte de att tempot och laddningen var bättre. Däcktrycks sänkningen gav också önskat resultat och sträckan genomlöpte utan missöden.

SS 3: Rallyts roligaste och längsta sträcka som bägge var helnöjda med (Teamchefen också).

SS 4: Bökig sträcka som genomfördes i svagt mörker och lokalt dimma. Enda missödet var ett vägbyte som jävlades. Paret fick inte in något flyt på denna sträcka.

Vi är ändå mycket nöjda med tävlingen som innebar en sjätte placering av nio B-förare. Det börjar ta sig. Segraren var dock ca 2 minuter före dem och höll ett jävla tempo. Den tiden skulle även räckt till en vinst i A-förarklassen.

Mats och Daniel hänger inte med i detta tempo ännu, men det kommer med tiden.

Vi hörs kanske kanske redan nästa helg i ”Dan Anderssons Minne”. Den som lever får se som farsan brukar säga.

 

Västmanland runt 18- Jan

Teamchef Magnus talar

I helgen skulle vi ha tävlat i Västmanland runt men det gick inte p g a de "fantastiska" vintrar som vi har. När beskedet kom att tävlingen var inställd, försökte vi fredag morgon efteranmäla oss till Mekonomenrallyt i Gunnarskog i Värmland, men tyvärr, det gick inte, vi var för sent ute.

Anmälan är nu inskickad till Vinterpokalen som går av stapeln i Sandviken nästa helg (25-jan) och nu får vi hålla tummarna att vintern återkommer.

En tanke vi har är att om inte vintern kommer till oss så får vi komma till den, i klarspråk åka till rallyt Örnskölden den 15 februari. De sänker anmälningsavgiften till endast 300 kronor om du har mer än 40 mil från bostadsorten och erbjuder bädd och frukost för endast 100 kronor nära Gideå där tävlingen går.

Vi vill minst ha tre tävlingar innan SM-tävlingen Jämtnatta den 28 februari och i dagsläget har vi ju bara åkt en enda p g a alla omständigheter.

Sedan vill jag framföra ett stort TACK till Thomas "Älgen" Andersson för den i mitt tycke väldigt fina hemsidan.

Vi hörs!

P.S. Kika in på bilder 2003 så får Ni se Mats och Daniel iklädda våra nytryckta Teamtröjor.

 

Gästrikland Runt 11- Jan

Teamchef Magnus talar.

Tävlingen i Gävle var inte planerad men under MRM prisutdelningen i Eskilstuna så medelades att Skinnskattebergsrallyt var innställt och behovet av tävlingar vart än mer akut,så vi anmälde oss fredag kväll.

Mats och Daniel har ju inte tävlat på flera månader och tiden rinner ifrån oss i strävan att få upp ett hyffsat tempo inför Jämtnatta i Östersund.

Gästrikland runt var parets första tävling som B-förare och det skulle visa sig att det kommer att bli väldigt jobbigt att slå sig in i toppskiktet i B-klassen.

Rapport sträcka för sträcka;

SS 1:Flöt på utan avåkningar och sådant men de tappade bort sig ett tag i noterna och var lite missnöjda med sträckans skick. De var dock mest missnöjda med sig själva.

SS 2:Här var de kanske lite väl ”taggade” då de påbörjade inbromsningen till ett vägbyte för sent och fastnade. Tidsförlusten uppskattade de till mellan 30sek och en minut. Skadorna på stridsvagnen begränsades till en lossad front spoiler.

SS 3:På denna sträcka vart dem ifattåkna av startnr:23 i en vass Ford Escort (det finns faktiskt sådana) som hamnat galet i start ordningen av okänd anledning. Detta störde givetvis och som sig bör stannade de för att släppa förbi Forden och det gynnar väl inte direkt sträcktiden.

SS 4:Förflöt utan missöden, det gick bara för sakta.

Som sammanfattning kan man säga att denna tävling vart en nyttig väckarklocka. Här i B-klassen går det riktigt fort då segraren i klassen presterade sträcktider i paritet med den i  högsta grad levande legenden A-föraren Mats Hammarström (fint förnamn). 

Vi hänger inte läpp eller bryter ihop för det här. Vi kommer igen i Västmanland runt nästa helg.

Vi hörs!!!

 

Bergslagsrallyt 05- Jan

Teamchef Magnus talar.

Vi har nu kommit hem från Bergslagsrallyt i Hällefors, men som många känner till så blev det ingen tävling och vi lider allihop med de drabbade.

Vi hade i alla fall tänkt begå säsongspremiär i SM-serien(VOC) och teamet var heladdade då bilen var genomgången med nya dämpare fram, nya bussningar i bakvagnen m.m. Nya vinterdäck hämtades tack vare sponsorhjälp från legenden Harri Joki i Västerås.

Avresan förbereddes som vanligt minutiöst med idoga tester på både sjöis och i skog. Sjötesten bestod i tidtagning mellan bröderna Mats, Mikael, Magnus och farsan Ingemar. Inga tider kommer att offentliggöras då placeringen blev i samma ordning som namnen nämnts.

Mats och Daniel är givetvis ledsna över det som hände i Bergslagsrallyt med samtidigt ännu mer sugna att se hur de hänger med nu när de klassat upp sig till B-förare.

Vi tar nu nya tag och har skickat in anmälan till både Västmanland runt den 18 januari och Skinnskattebergsrallyt den 25 januari (start och mål i Skinnskatteberg). Båda tävlingarna ingår i MRM's serie där paret säsongen 2002 tog silver i Original Cupen. Givetvis satsar vi på att försvara det, men huvudmålet för säsongen är ändå att det successivt skall gå fortare mellan träden och placeringar är då inte det viktigaste.

Vi återkommer inom kort med mer information här på hemsidan och som farsan brukar säga "så är det och så blir det".

Som en parentes kan nämnas att vi klippte en älg på hemvägen från Hällefors men älgen dog och vi lever, och det kanske säger lite om hur tuffa vi är. Tuffare än älgar (inte dåligt).

Vi hörs!!!!

Klicka här för att läsa materialet från 2004